HercegBosna.org

HercegBosna.org

Forum Hrvata BiH
 
Sada je: 28 ožu 2024, 21:56.

Vremenska zona: UTC + 01:00




Započni novu temu Odgovori  [ 52 post(ov)a ] 
Autor/ica Poruka
 Naslov: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 12:22 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 03 svi 2009, 08:25
Postovi: 43997
Lokacija: Folklorni Jugoslaven, praktični Hrvat
Sastavio sam kratki priručnik o svim razinama zakonodavne vlasti i kako bi se trebala reflektirati na izvršnu za sve razine.

Zbog zamršenosti sustava, i činjenice da je RS ujedno i "građanska" i "etnička" jedinica, principi legitimnosti kao predstavnika toga entiteta i predstavnika Srba su ponekad u koliziji.

Sa obzirom da su Srbi ovoga puta podijeljeni u omjeru 54%:46% (uz činjenicu da je i tu riječ o koalicijama), legitimnost je kompliciran pojam, ali ipak nema prijepora da SNSD ima srpski legitimitet (ukoliko formira Vladu u RS, što će se reflektirati na srpski klub Doma Naroda koji je za mene tie-break što se tiče legitimnosti). Za sada SNSD ima Predsjednika RS, većinu u Narodnoj Skupštini RS-a i samim time većinu u srpskom klubu Doma Naroda PS BiH. No nemaju srpskog člana Predsjedništva (za kojeg sam napomenuo da je manje nacionalni od Predsjednika RS-a) i nemaju 8 od 15 zastupnika iz RS u Predstavničkom Domu PS BiH

Legitimnost 101

Država

Predsjedništvo BiH

- Srpski član iz RS-a je i Srbin i „građanski“ predstavnik svih žitelja RS-a, sa obzirom da druge nacionalnosti imaju pravo birati ali ne biti birani

- Bošnjački član po defaultu mora biti legitiman sa obzirom na brojnost bošnjačkog izbornog tijela (odnos 3.5:1 u odnosu na Hrvate), mada izabrani često nema preko 50% glasova za bošnjačkog člana predsjedništva

- Hrvatski član i njegova legitimnost je stvar prijepora (jer je FBiH jedna izborna jedinica za Predsjedništvo), ali je realno lako mjerljiva zbrajanjem glasova u općinama gdje Hrvati čine više od 30% stanovništva, a gdje je potrebno da hrvatski član predsjedništva ima preko 50% glasova u zbroju glasova tih općina

Tu još jednom treba naglasiti da su po Ustavu BiH, svi nabrojani članovi Predsjedništva pripadnici i predstavnici svojih naroda. Naime, ako je bilo koji od njih preglasan, on se obraća svom (bošnjačkom, hrvatskom) klubu Doma Naroda, odnosno skupštini RS u slučaju srpskog predstavnika, a riječ je o tijelima koje predstavlja narode (mada se može reći da je Narodna Skupština RS formalno građanska).

Predstavnički Dom PS BiH

- Za legitimnost (barem po Ustavu) je dovoljno skupiti funkcionalnu većinu (22 od 42 poslanika) koje uključuje i najmanje jednu trećinu zastupnika iz svakog entiteta (10 od 28 iz FBiH i 5 od 14 iz RS). Za neospornu legitimnost bi bila poželjna i entitetska većina (15 od 28 iz FBiH i 8 iz 14 RS). Pri tome, ako se želi dodatno nacionalno legitimirati, bilo bi poželjno da te entitetske većine nisu postignute uz stranke koje imaju sjedište u drugom entitetu (npr. ako je 8 zastupnik iz RS-a iz SDA), i da većina iz FBiH sadrži najmanje 25% zastupnika iz stranki s hrvatskim predznakom.

Dom Naroda PS BiH

- Sa obzirom da klub svakog naroda ima 5 zastupnika, može se reći da stranka ili koalicija koja ima 3 od 5 zastupnika ima „nacionalni legitimitet“ (uz dodatak da je moguće da se iz FBiH koristeći rupe delegira 2-3 Hrvata iz stranki koje nemaju hrvatski izborni legitimitet). To je zato jer je državni Dom Naroda derivat entitetskog Doma Naroda (odnosno Narodne Skupštine u RS), gdje će ona stranka koja ima većinu u relevantnom tijelu delegirati i najveći broj zastupnika

- Ukoliko su Predstavnički Dom i Dom Naroda u koliziji, Dom Naroda ima prednost jer je riječ o tijelu koje najviše sublimira „nacionalni“ odnosno „narodni“ legitimitet

Entiteti (FBiH)

Predstavnički Dom PS FBiH

- Za legitimnost (barem po Ustavu) je dovoljno skupiti funkcionalnu većinu (50 od 98 poslanika). Vladajuća većina bi trebala sadržati najmanje 25% zastupnika iz stranki s hrvatskim predznakom (stranki koje imaju većinu u hrvatskom klubu Doma Naroda, što podrazumijeva da imaju hrvatski izborni legitimitet).

Dom Naroda FBiH

- Sa obzirom da klub svakog naroda ima 17 zastupnika, a Ustav FBiH za formiranje izvršne vlasti traži samo trećinu (6 od 17) u svakom klubu DN, legitimnost se može tumačiti i na taj način. No sa obzirom na iskustva 2010. i mogućnost da dominantno bošnjačke stranke i par minornih hrvatskih stranki mogu kroz bošnjačke i mješovite kantone delegirati između 4 i 7 delegata, taj argument legitimnosti je tanak. Istinska legitimnost bi se trebala mjeriti na način koji je vrijedio do izmjena nametnutih od strane OHR-a, a to je sa većinom (znači 8 od 17 sada ili 16 od 30 kako je vrijedilo prije) delegata u svakom klubu. Dodatna provjera „legitimnosti“ se može dobiti zbrajanjem glasova u svim općinama gdje Hrvati čine više od 30% stanovništva. Za srpski klub Doma Naroda nema rješenja (isto kao i za hrvatski klub u vijeću naroda RS-a) zbog malog broja glasova...eventualno ako dođe do implementacije rezultata popisa 2013.

Entiteti (RS)

Predsjednik RS

- Predsjednik RS-a ima veći nacionalni legitimitet od srpskog člana Predsjedništva BiH, iz jednostavnog razloga jer predstavnici drugih naroda imaju priliku birati i biti birani (dopredsjednici RS-a iz reda bošnjačkog i hrvatskog naroda)

Narodna Skupština RS

- Za legitimnost (barem po Ustavu) je dovoljno skupiti funkcionalnu većinu (42 od 83 poslanika). Ukoliko je ta većina od 42 postignuta s strankama koje nemaju sjedište u RS-u, može se reći da ta većina ima građanski ali ne i nacionalni srpski legitimitet

Vijeće Naroda

- Nacionalnu legitimnost imaju stranke s najmanje 5 od 8 delegata u svakom klubu, no kao i sa Srbima u FBiH, zbog malog broja glasova za Hrvate (i nepostojanja kantona ili izbornih jedinica) u narodnoj skupštini RS-a, njih mogu delegirati stranke koje nemaju hrvatski predznak

Kantoni (Županije)

Kantonalne Skupštine u kantonima s dvotrećinskim režimom (ŽSB, HNŽ i HBŽ)

- U Vladi se moraju naći stranke ili koalicije s najvećim brojem glasova (poslanika) iz reda svakog naroda (pobjedničke stranke iz reda svakog naroda u tom kantonu)

Kantonalne Skupštine u svim ostalim kantonima

- Prosta većina u kojoj glavnu riječ treba voditi stranka ili koalicija s najvećim brojem glasova

_________________
sklon'se bona Zineta sa penđera, vidiš da te vlasi oćima kurišu
slika


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 12:48 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 26 lis 2014, 09:58
Postovi: 2352
Lokacija: Република Српска/Republika Srpska
Odlicno odradjeno!

Nego, znam da je jedan hrvatski predstavnik u RS izabran direktno. Znaci ostaju jos tri predstavnika kroz kompenzacijske mandate, posto je minimum da bude cetiri. Koje stranke delegiraju tu trojicu? Zna li neko?

_________________
Za dobar zivot nije rodjen svako


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 12:54 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 03 svi 2009, 08:25
Postovi: 43997
Lokacija: Folklorni Jugoslaven, praktični Hrvat
boksnamnik je napisao/la:
Odlicno odradjeno!

Nego, znam da je jedan hrvatski predstavnik u RS izabran direktno. Znaci ostaju jos tri predstavnika kroz kompenzacijske mandate, posto je minimum da bude cetiri. Koje stranke delegiraju tu trojicu? Zna li neko?


Nisam se fokusirao na dopredsjednike RS-a sa obzirom na praktički protokolarne ovlasti. No uz Predsjednika, imaš i dopredsjednika iz reda bošnjačkog naroda i dopredsjednika iz reda hrvatskog naroda. Ispred Bošnjaka je izabran Ramiz Salkić (Domovina) a ispred Hrvata Josip Jerković (HNS). Svi su legitimni, iako je riječ o jednoj listi (i za predsjednika i dopredsjednika), gdje svi mogu glasati za sve (iako svako ima samo jedan glas).

Edit, sad vidim da si mislio na poslanike u NS RS. Nijedan Hrvat nije izabran direktno. Nemam pojma ko ih delegira i kako, samo znam da neće biti iz HNS-a.

_________________
sklon'se bona Zineta sa penđera, vidiš da te vlasi oćima kurišu
slika


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 12:59 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 26 lis 2014, 09:58
Postovi: 2352
Lokacija: Република Српска/Republika Srpska
To znam oko potpresednika. Nego interesuje me da li HDZ ili neka hrvatska stranka daje preostalu trojicu clanova skupstine u RS ili to daju SNSD, SDP, SDS i td?

I jos jedno pitanje. Posto u skupstini RS moraju biti BAR PO CETVORICA predstavnika ostala dva konstutivna naroda (bez obzira na broj glasova), da li takva klauzula postoji u skupstini FBiH?

_________________
Za dobar zivot nije rodjen svako


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 13:04 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 03 svi 2009, 08:25
Postovi: 43997
Lokacija: Folklorni Jugoslaven, praktični Hrvat
boksnamnik je napisao/la:
To znam oko potpresednika. Nego interesuje me da li HDZ ili neka hrvatska stranka daje preostalu trojicu clanova skupstine u RS ili to daju SNSD, SDP, SDS i td?


Ne, neće biti iz hrvatskih stranki, nego će te srpske stranke morati izbaciti nekog svog srpskog poslanika i ubaciti hrvatskog.

boksnamnik je napisao/la:
I jos jedno pitanje. Posto u skupstini RS moraju biti BAR PO CETVORICA predstavnika ostala dva konstutivna naroda (bez obzira na broj glasova), da li takva klauzula postoji u skupstini FBiH?


Da, falilo je Srba, pa je HDZ-u oduzet jedan mandat i dodijeljen SDP-u.

_________________
sklon'se bona Zineta sa penđera, vidiš da te vlasi oćima kurišu
slika


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 13:36 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 26 lis 2014, 09:58
Postovi: 2352
Lokacija: Република Српска/Republika Srpska
Nikad mi nece biti jasno zasto npr. HDZ i SNSD, ako imaju sporazum o saradnji i dobre odnose, nisu u RS i FBiH nastupali zajedno. Npr. HDZ-ovi kandidati da se nadju na listi SNSD-a, DNS-a i SP, a da za uzvrat makar dva kandidata SNSD-a budu na listi HDZ-a, cime bi i jedni i drugi popravili svoje pozicije na svim nivoima, a i usput su mogli kroz svoje kandidate postizati i neke svoje ciljeve.
Ovako HDZ izgubi jednog predstavnika, a mogao je imati pored njega jos jednog i znatno popraviti svoju poziciju.

_________________
Za dobar zivot nije rodjen svako


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 13:53 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 03 svi 2009, 08:25
Postovi: 43997
Lokacija: Folklorni Jugoslaven, praktični Hrvat
I ako imaš zajedničke liste, imaš preferencijalno glasanje gdje se svaki kandidat zaokružuje od strane glasača. Ne vidim da bi neki Srbin zaokružio lika s hrvatskim imenom i prezimenom, i obratno.

_________________
sklon'se bona Zineta sa penđera, vidiš da te vlasi oćima kurišu
slika


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 14:03 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 15 srp 2010, 16:04
Postovi: 1885
Lokacija: Stara Hercegovina
Ministry of Sound je napisao/la:
I ako imaš zajedničke liste, imaš preferencijalno glasanje gdje se svaki kandidat zaokružuje od strane glasača. Ne vidim da bi neki Srbin zaokružio lika s hrvatskim imenom i prezimenom, i obratno.

Nemora ni zaokružiti, ali da je bio neki Srbih na listi HNS-a, prije nego što se oduzme mandat HNS dotični bi mogao biti proslijeđen istom.

_________________
Čovjek je neprijatelj onoga što ne poznaje. (Ali ibn Ebu Talib)

Borba za slobodu čovjeka i nije drugo nego borba za oslobođenje od predrasuda. (Miroslav Krleža)


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 14:20 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 26 lis 2014, 09:58
Postovi: 2352
Lokacija: Република Српска/Republika Srpska
Ministry of Sound je napisao/la:
I ako imaš zajedničke liste, imaš preferencijalno glasanje gdje se svaki kandidat zaokružuje od strane glasača. Ne vidim da bi neki Srbin zaokružio lika s hrvatskim imenom i prezimenom, i obratno.


Nisi me razumio.
Gledaj, npr u RS. Hrvati glasaju za SNSD - nekog od kandidata hrvatske nacionalnosti koji je prethodno (dogovorom) uvrsten na listu. Na kraju, CIK gleda koji od Hrvata sa svih lista ima najvise glasova i tako redom do 4 mjesta. Da je npr. SNSD stavio dva Hrvata iz HDZ-a, DNS i SP po jednog, automatski bi makar trojica HDZ-ovaca usla u skupstinu. Vjerovatno bi cetvrtog oteo SDP. O tome ti pricam - koalicioni potencijal HDZ-a bi rastao i u RS.
Tako isto u FBiH sa srpskim glasovima. Nema mnogo, al se nakupi.

_________________
Za dobar zivot nije rodjen svako


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 14:26 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 03 svi 2009, 08:25
Postovi: 43997
Lokacija: Folklorni Jugoslaven, praktični Hrvat
Sve OK, ali sm previše skrenuli s teme, nadao sam se da će neko izraziti slaganje ili neslaganje, nadopuniti, dati neko svoje viđenje legitimnosti i izbornog procesa, interpretacije tog često korištenog pojma, koji je višeslojan.

_________________
sklon'se bona Zineta sa penđera, vidiš da te vlasi oćima kurišu
slika


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 14:36 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 26 lis 2014, 09:58
Postovi: 2352
Lokacija: Република Српска/Republika Srpska
Da je legitimno - NIJE. To je sigurno. Najlegitimnije bi bilo da postoje dvije izborne jedinice u FBiH.
Uslov nakon toga treba da bude preko 50% od jednog naroda da bi neka odluka prosla.
Ima tu jos jedna caka. Poznato ti je da ce rezultati popisa da se primjenjuju od 2016 godine. Tek ce da bude prepirki oko primjene tog popisa na izborni sistem.

I ne bih rekao da nisam pratio temu. I to je vid legitimnosti ili nelegitimnosti.

Sta cemo sto su se ova dva Bosnjaka izjasnili kao Srbi?

Ima tu mnogo manjkavosti. Pricacu o tome podrobnije kasnije.

_________________
Za dobar zivot nije rodjen svako


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 14:42 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 03 svi 2009, 21:39
Postovi: 58272
Lokacija: DAZP HQ
dovoljno ce biti izbor u federalni DN prilagoditi novom popisu i vec ce se na taj nacin osigurati da bez legitimnih predstavnika Hrvata nema nijedne vlasti u FBIH. s tim da se treba ukinuti da svaki kanton daje bar jednog, nego se treba naci neki modus da u DN-u bude izrazena hrvatska izborna volja, a da ne bude diskriminacije po kantonalnom kljucu (mozda da se uvede da se kantoni s manjim brojem jednog naroda pridodaju vecem u izboru zastupnika u DN-u ili da dva kantona s manjim udjelom jednog naroda biraju zajedno jednog kandidata).

_________________
"Hrvata je danas u BiH manje od 400.000, ali je naš cilj da nas je milijun", kazao je Čović.


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 15:57 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 26 lis 2014, 09:58
Postovi: 2352
Lokacija: Република Српска/Republika Srpska
Dobro je dudu primjetio da je Dom Naroda instanca na koju se mora obratiti paznja, ako bas ne moze u skupstini (zbog brojnosti). Ja bih takodje stavio klauzulu da minimum 50% poslanika jednog naroda mora biti iz tzv. nacionalnih stranaka da nebi doslo do situacije da ti drugi narod bira predstavnike.

_________________
Za dobar zivot nije rodjen svako


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 21:25 
Offline

Pridružen/a: 07 stu 2009, 10:11
Postovi: 61
Ministry of Sound je napisao/la:
Dom Naroda FBiH

- Sa obzirom da klub svakog naroda ima 17 zastupnika, a Ustav FBiH za formiranje izvršne vlasti traži samo trećinu (6 od 17) u svakom klubu DN, legitimnost se može tumačiti i na taj način. No sa obzirom na iskustva 2010. i mogućnost da dominantno bošnjačke stranke i par minornih hrvatskih stranki mogu kroz bošnjačke i mješovite kantone delegirati između 4 i 7 delegata, taj argument legitimnosti je tanak. Istinska legitimnost bi se trebala mjeriti na način koji je vrijedio do izmjena nametnutih od strane OHR-a, a to je sa većinom (znači 8 od 17 sada ili 16 od 30 kako je vrijedilo prije) delegata u svakom klubu. Dodatna provjera „legitimnosti“ se može dobiti zbrajanjem glasova u svim općinama gdje Hrvati čine više od 30% stanovništva. Za srpski klub Doma Naroda nema rješenja (isto kao i za hrvatski klub u vijeću naroda RS-a) zbog malog broja glasova...eventualno ako dođe do implementacije rezultata popisa 2013.

Trećina ne bi bila problem kad bi se izbacila famozna klauzula da mora biti barem jedan delegat svake nacionalnosti iz svakog kantona poslan u dom naroda ako ima u skupštini tog kantona barem jedan skupštinar te nacionalnosti.
Zar ne?


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 15 stu 2014, 22:01 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 26 lis 2014, 09:58
Postovi: 2352
Lokacija: Република Српска/Republika Srpska
Realno najbolja opcija za Federaciju je dvije izborne jedinice i mnogi problemi legitimnosti bi se izbrisali. Posto ima opstina u kojima je stanovnistvo izmjesano predvidjeti (naravno konsultujuci popis) koliko predstavnika u hrvatskoj izbornoj jedinici bi bilo Bosnjaka i isto toliko u obrnutom slucaju.
Ukoliko nebi moglo izvesti dvije izborne jedinice, uraditi izbor kao u RS, preko skupstine, s tim da nacionalne stranke imaju minimum 50%.

_________________
Za dobar zivot nije rodjen svako


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 16 stu 2014, 10:59 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 04 lis 2014, 17:24
Postovi: 392
Lokacija: Neuhammer
Ministry of Sound je napisao/la:
Sastavio sam kratki priručnik o svim razinama zakonodavne vlasti i kako bi se trebala reflektirati na izvršnu za sve razine.

Zbog zamršenosti sustava, i činjenice da je RS ujedno i "građanska" i "etnička" jedinica, principi legitimnosti kao predstavnika toga entiteta i predstavnika Srba su ponekad u koliziji.

Sa obzirom da su Srbi ovoga puta podijeljeni u omjeru 54%:46% (uz činjenicu da je i tu riječ o koalicijama), legitimnost je kompliciran pojam, ali ipak nema prijepora da SNSD ima srpski legitimitet (ukoliko formira Vladu u RS, što će se reflektirati na srpski klub Doma Naroda koji je za mene tie-break što se tiče legitimnosti). Za sada SNSD ima Predsjednika RS, većinu u Narodnoj Skupštini RS-a i samim time većinu u srpskom klubu Doma Naroda PS BiH. No nemaju srpskog člana Predsjedništva (za kojeg sam napomenuo da je manje nacionalni od Predsjednika RS-a) i nemaju 8 od 15 zastupnika iz RS u Predstavničkom Domu PS BiH

Legitimnost 101

Država

Predsjedništvo BiH

- Srpski član iz RS-a je i Srbin i „građanski“ predstavnik svih žitelja RS-a, sa obzirom da druge nacionalnosti imaju pravo birati ali ne biti birani

- Bošnjački član po defaultu mora biti legitiman sa obzirom na brojnost bošnjačkog izbornog tijela (odnos 3.5:1 u odnosu na Hrvate), mada izabrani često nema preko 50% glasova za bošnjačkog člana predsjedništva

- Hrvatski član i njegova legitimnost je stvar prijepora (jer je FBiH jedna izborna jedinica za Predsjedništvo), ali je realno lako mjerljiva zbrajanjem glasova u općinama gdje Hrvati čine više od 30% stanovništva, a gdje je potrebno da hrvatski član predsjedništva ima preko 50% glasova u zbroju glasova tih općina

Tu još jednom treba naglasiti da su po Ustavu BiH, svi nabrojani članovi Predsjedništva pripadnici i predstavnici svojih naroda. Naime, ako je bilo koji od njih preglasan, on se obraća svom (bošnjačkom, hrvatskom ili srpskom) klubu Doma Naroda, a riječ je o tijelu koje predstavlja narode.

Predstavnički Dom PS BiH

- Za legitimnost (barem po Ustavu) je dovoljno skupiti funkcionalnu većinu (22 od 42 poslanika) koje uključuje i najmanje jednu trećinu zastupnika iz svakog entiteta (10 od 28 iz FBiH i 5 od 14 iz RS). Za neospornu legitimnost bi bila poželjna i entitetska većina (15 od 28 iz FBiH i 8 iz 14 RS). Pri tome, ako se želi dodatno nacionalno legitimirati, bilo bi poželjno da te entitetske većine nisu postignute uz stranke koje imaju sjedište u drugom entitetu (npr. ako je 8 zastupnik iz RS-a iz SDA), i da većina iz FBiH sadrži najmanje 25% zastupnika iz stranki s hrvatskim predznakom.

Dom Naroda PS BiH

- Sa obzirom da klub svakog naroda ima 5 zastupnika, može se reći da stranka ili koalicija koja ima 3 od 5 zastupnika ima „nacionalni legitimitet“ (uz dodatak da je moguće da se iz FBiH koristeći rupe delegira 2-3 Hrvata iz stranki koje nemaju hrvatski izborni legitimitet). To je zato jer je državni Dom Naroda derivat entitetskog Doma Naroda (odnosno Narodne Skupštine u RS), gdje će ona stranka koja ima većinu u relevantnom tijelu delegirati i najveći broj zastupnika

- Ukoliko su Predstavnički Dom i Dom Naroda u koliziji, Dom Naroda ima prednost jer je riječ o tijelu koje najviše sublimira „nacionalni“ odnosno „narodni“ legitimitet

Entiteti (FBiH)

Predstavnički Dom PS FBiH

- Za legitimnost (barem po Ustavu) je dovoljno skupiti funkcionalnu većinu (50 od 98 poslanika). Vladajuća većina bi trebala sadržati najmanje 25% zastupnika iz stranki s hrvatskim predznakom (stranki koje imaju većinu u hrvatskom klubu Doma Naroda, što podrazumijeva da imaju hrvatski izborni legitimitet).

Dom Naroda FBiH

- Sa obzirom da klub svakog naroda ima 17 zastupnika, a Ustav FBiH za formiranje izvršne vlasti traži samo trećinu (6 od 17) u svakom klubu DN, legitimnost se može tumačiti i na taj način. No sa obzirom na iskustva 2010. i mogućnost da dominantno bošnjačke stranke i par minornih hrvatskih stranki mogu kroz bošnjačke i mješovite kantone delegirati između 4 i 7 delegata, taj argument legitimnosti je tanak. Istinska legitimnost bi se trebala mjeriti na način koji je vrijedio do izmjena nametnutih od strane OHR-a, a to je sa većinom (znači 8 od 17 sada ili 16 od 30 kako je vrijedilo prije) delegata u svakom klubu. Dodatna provjera „legitimnosti“ se može dobiti zbrajanjem glasova u svim općinama gdje Hrvati čine više od 30% stanovništva. Za srpski klub Doma Naroda nema rješenja (isto kao i za hrvatski klub u vijeću naroda RS-a) zbog malog broja glasova...eventualno ako dođe do implementacije rezultata popisa 2013.

Entiteti (RS)

Predsjednik RS

- Predsjednik RS-a ima veći nacionalni legitimitet od srpskog člana Predsjedništva BiH, iz jednostavnog razloga jer predstavnici drugih naroda imaju priliku birati i biti birani (dopredsjednici RS-a iz reda bošnjačkog i hrvatskog naroda)

Narodna Skupština RS

- Za legitimnost (barem po Ustavu) je dovoljno skupiti funkcionalnu većinu (42 od 83 poslanika). Ukoliko je ta većina od 42 postignuta s strankama koje nemaju sjedište u RS-u, može se reći da ta većina ima građanski ali ne i nacionalni srpski legitimitet

Vijeće Naroda

- Nacionalnu legitimnost imaju stranke s najmanje 5 od 8 delegata u svakom klubu, no kao i sa Srbima u FBiH, zbog malog broja glasova za Hrvate (i nepostojanja kantona ili izbornih jedinica) u narodnoj skupštini RS-a, njih mogu delegirati stranke koje nemaju hrvatski predznak

Kantoni (Županije)

Kantonalne Skupštine u kantonima s dvotrećinskim režimom (ŽSB, HNŽ i HBŽ)

- U Vladi se moraju naći stranke ili koalicije s najvećim brojem glasova (poslanika) iz reda svakog naroda (pobjedničke stranke iz reda svakog naroda u tom kantonu)

Kantonalne Skupštine u svim ostalim kantonima

- Prosta većina u kojoj glavnu riječ treba voditi stranka ili koalicija s najvećim brojem glasova


Na kom ustavnom principu zasnivaš prijedlog?


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 16 stu 2014, 11:44 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 03 svi 2009, 08:25
Postovi: 43997
Lokacija: Folklorni Jugoslaven, praktični Hrvat
Nemam prijedloga nego koristim postojeću ustavnu i izbornu strukturu kako bih kroz nju razabrao što je to "nacionalni legitimitet" kada se ljudi pozivaju na njega. Najkraći odgovor je da ne postoji 100% odgovor, a jasno je da je većina u klubovima Doma Naroda najbliža aproksimacija koliko ko ima tog "nacionalnog legitimiteta". Donji (Predstavnički) Domovi su građanska tijela.

_________________
sklon'se bona Zineta sa penđera, vidiš da te vlasi oćima kurišu
slika


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 16 stu 2014, 12:24 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 04 lis 2014, 17:24
Postovi: 392
Lokacija: Neuhammer
Ministry of Sound je napisao/la:
Nemam prijedloga nego koristim postojeću ustavnu i izbornu strukturu kako bih kroz nju razabrao što je to "nacionalni legitimitet" kada se ljudi pozivaju na njega. Najkraći odgovor je da ne postoji 100% odgovor, a jasno je da je većina u klubovima Doma Naroda najbliža aproksimacija koliko ko ima tog "nacionalnog legitimiteta". Donji (Predstavnički) Domovi su građanska tijela.


Postoji odgovor i elegantno rješenje, samo sto ne odgovara strankama koje bi se pozivale na taj princip - ukinuti domove naroda na svim nivoima i zamijeniti ih domovima koji bi se popunjavali tako što bi se članovi delegirali iz opština. Ujedno bi se opšti i lokalni izbori mogli organizirati u isto vrijeme, radi uštede novca i izbjegavanja dva izborna ciklusa svake četiri godine (što generiše dodatnu političku nestabilnost, mada nema nikakvog učinka na druge nivoe vlasti).

Iako ima opština koje su 'miješane' i u kojima nema jasne većine, ili živi dosta pripadnika više naroda (recimo 50:35:10:5), takve sredine su ipak izuzetak - velika većina ljudi ne živi u njima. Dobili bi dom u koji bi svaka opština, bez obzira na broj stanovnika, davala jednog delegata. Ti delegati bi ujedno mogli birati članove Predsjedništva kao elektori u SAD, čime bi riješili još jedan problem. Ovisno o broju opština, bilo bi moguće odrediti jasne većine za određene zakonodavne aktivnosti koje bi osigurale sigurnost od etničkog preglasavanja.

Takvo rješenje bi elegantno zaobišlo pitanje eksplicitnog navođenja etničkih grupa u zakonu, koje bi moglo prouzrokovati nove apelacije i tužbe poput Sejdić-Finci. Uz etničku, osigurala bi se bolja regionalna zastupljenost, kao i značajne uštede jer bi se lokalni izbori mogli preskočiti. Delegati bi mogli biti birani iz opštinskih skupština, gdje bi i primali platu, a za dodatni rad u tim domovima na federalnom ili državnom nivou bi mogli dobiti neku dodatnu naknadu. Parlamentarci zarađuju ogromne pare, ali to nije slučaj sa članovima opštinskih skupština, te bi za svoju novu ulogu rado primili dosta manje novca (a ukupno bi imali dosta više članova nego što danas imamo članova domova naroda, što uvijek znači bolju zastupljenost).

Uostalom meni kao poreskom obvezniku bi bilo prihvatljivije da 150 ljudi svih profila iz svih krajeva zemlje dobije recimo 600 maraka mjesečnog bonusa za nekoliko sjednica godišnje nego da 15 prekaljenih veterana koji su već zaradili ogromne pare u skupštinskim klupama zaradi 6000 mjesečno. Ljudi koji sjede u opštinskim skupštinama su dosta bliže običnim građanima, zapravo često i jesu prosječni građani, i meni bi bilo draže da jedan od njih za četiri godine zaradi oko 30000 maraka nego da neki parlamentarac uleti u DN, pa kojekakve komisije, i za iste četiri godine od našeg novca u džep stavi 300000.

Ali eto, to banalno rješenje ne odgovara ni HDZ-u ni SDA - a mislim da nam je svima jasno zašto.


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 16 stu 2014, 12:39 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 03 svi 2009, 21:39
Postovi: 58272
Lokacija: DAZP HQ
taj gornji dom ne bi zastupao interese naroda nego bi opet bio na gradjanskom principu, a to je neprihvatljivo. Domovi naroda kao i troclano predsjednistvo na jasan nacin pokazuju karakter BIH i znacenje pojma tri konstitutivna naroda. nema ubijanja nacionalnog na ustrb gradjanskog.

_________________
"Hrvata je danas u BiH manje od 400.000, ali je naš cilj da nas je milijun", kazao je Čović.


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 16 stu 2014, 12:51 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 05 lis 2010, 11:48
Postovi: 109215
Lokacija: Županija Herceg-Bosna
Koliko bi vremena prošlo dok Bošnjaci ne bi krenuli povećavati broj "općina" gdje su oni većina. Svako selo općina. Ili slati žalbe na sud u EU "da im se ne dozvoljava da imaju svoje općine".
Nikakav dogovor nije moguć dok se mentalitet naroda ne izmjeni, nadam se da je to suvišno i za reći.

_________________
Spetsnaz, a force for good.


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 16 stu 2014, 12:58 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 04 lis 2014, 17:24
Postovi: 392
Lokacija: Neuhammer
dudu je napisao/la:
taj gornji dom ne bi zastupao interese naroda nego bi opet bio na gradjanskom principu, a to je neprihvatljivo. Domovi naroda kao i troclano predsjednistvo na jasan nacin pokazuju karakter BIH i znacenje pojma tri konstitutivna naroda. nema ubijanja nacionalnog na ustrb gradjanskog.


Pa upravo sam objasnio zašto ništa od toga što si rekao ne stoji, ali evo da malo elaboriram za svaki slučaj.

Rješenje bi osiguralo etničku zastupljenost i to na bolji način no postojeća rješenja. Ujedno bi imali bolju regionalnu zastupljenost, i to kroz ljude koji su dosta bliže običnom narodu od ovih koji danas obnašaju funkcije u tim domovima. Kada bi se taj dom koristio u elektorskom kapacitetu, ili za stvari gdje je potrebna dvotrećinska većina, mogla bi se tražiti podrška opštinskih skupština. Iste skupštine bi mogle opozvati delegate u slučaju da odluče promijeniti dres, a mogle bi i davati instrukcije kako delegati imaju glasati.

Gledajući regionalnu podjelu BiH, broj opština i etničku strukturu istih, taj dom bi bio u stanju i više no dobro zastupati interese svih naroda. Mi smo etnički heterogena država sa jako homogenim lokalnim zajednicama, tako da bi takav pristup bi faktički učinio cijeli pojam konstitutivnosti zastarjelim - jer bi umjesto nekog apstraktnog pojma koji zapravo ne znači ništa, ulogu odlučivanja "u ime naroda" u pitanjima nacionalnog interesa nosili izabrani predstavnici naroda, sa čistim legitimitetom i mandatom.

To je jeste problem ovog rješenja i razlog zašto je odbijeno prije više od osam godina. Čini izborni proces jednostavnijim, jeftinijim i pravičnijim. Umjesto principa konstitutivnosti koji je teško (skoro nemoguće) sprovesti u djelo bez da se ošteti dio građana ili pogaze međunarodni standardi, imali bi prilično čistu situaciju koja ne bi išla na štetu nikome, gdje bi tu vrstu legitimiteta preuzeli najniži nivoi vlasti, a zastupljenost bi bila dosta bolja no danas. Rješenje bi bilo dobro za građane, ali ne i za stranke - jer bi onda izgubile dosta aduta, mehanizama za političku trgovinu, opstrukcije, kontrolu. Te poluge vlasti bi pripale narodu, narodu koji tada ne bi bio opterećen nacionalnim pitanjem (jer bi zastupljenost bila zagarantovana), već nekim drugim stvarima kojima se stranke poput SDA i HDZ nerado bave.

Kao što rekoh, iz svih tih razloga rješenje nema podršku, mada bi bilo bolje za obične ljude od svega što je bilo na stolu u proteklih osam godina.

Zapravo najveći problem s ovim prijedlogom je upravo to što bi se riješio problem, a to mnogim ljudima jednostavno nije u interesu. Njih ne zanima rješenje problema, već stvaranje novih.

(Pretpostavljam da je to i tvoja najveća zamjerka :zubati )


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 16 stu 2014, 13:04 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 05 lis 2010, 11:48
Postovi: 109215
Lokacija: Županija Herceg-Bosna
To nije nikakvo rješenje, jer i danas hrvatski politički predstavnici imaju "čisti legitimitet". To što vaša propaganda fura nama nije interesantno.
Ako sam dobro skužio tvoje ublehe ti bi da Hrvati vama još ustupaka prave da bi "izabrani HDZ" zamijenili "izabranim HDZ-ovcima iz općina". Mislim, razguli sa šupljim.

_________________
Spetsnaz, a force for good.


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 16 stu 2014, 13:11 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 26 lis 2014, 09:58
Postovi: 2352
Lokacija: Република Српска/Republika Srpska
Muhamedaga Ćafirbegović je napisao/la:
Ministry of Sound je napisao/la:
Nemam prijedloga nego koristim postojeću ustavnu i izbornu strukturu kako bih kroz nju razabrao što je to "nacionalni legitimitet" kada se ljudi pozivaju na njega. Najkraći odgovor je da ne postoji 100% odgovor, a jasno je da je većina u klubovima Doma Naroda najbliža aproksimacija koliko ko ima tog "nacionalnog legitimiteta". Donji (Predstavnički) Domovi su građanska tijela.


Postoji odgovor i elegantno rješenje, samo sto ne odgovara strankama koje bi se pozivale na taj princip - ukinuti domove naroda na svim nivoima i zamijeniti ih domovima koji bi se popunjavali tako što bi se članovi delegirali iz opština. Ujedno bi se opšti i lokalni izbori mogli organizirati u isto vrijeme, radi uštede novca i izbjegavanja dva izborna ciklusa svake četiri godine (što generiše dodatnu političku nestabilnost, mada nema nikakvog učinka na druge nivoe vlasti).

Iako ima opština koje su 'miješane' i u kojima nema jasne većine, ili živi dosta pripadnika više naroda (recimo 50:35:10:5), takve sredine su ipak izuzetak - velika većina ljudi ne živi u njima. Dobili bi dom u koji bi svaka opština, bez obzira na broj stanovnika, davala jednog delegata. Ti delegati bi ujedno mogli birati članove Predsjedništva kao elektori u SAD, čime bi riješili još jedan problem. Ovisno o broju opština, bilo bi moguće odrediti jasne većine za određene zakonodavne aktivnosti koje bi osigurale sigurnost od etničkog preglasavanja.

Takvo rješenje bi elegantno zaobišlo pitanje eksplicitnog navođenja etničkih grupa u zakonu, koje bi moglo prouzrokovati nove apelacije i tužbe poput Sejdić-Finci. Uz etničku, osigurala bi se bolja regionalna zastupljenost, kao i značajne uštede jer bi se lokalni izbori mogli preskočiti. Delegati bi mogli biti birani iz opštinskih skupština, gdje bi i primali platu, a za dodatni rad u tim domovima na federalnom ili državnom nivou bi mogli dobiti neku dodatnu naknadu. Parlamentarci zarađuju ogromne pare, ali to nije slučaj sa članovima opštinskih skupština, te bi za svoju novu ulogu rado primili dosta manje novca (a ukupno bi imali dosta više članova nego što danas imamo članova domova naroda, što uvijek znači bolju zastupljenost).

Uostalom meni kao poreskom obvezniku bi bilo prihvatljivije da 150 ljudi svih profila iz svih krajeva zemlje dobije recimo 600 maraka mjesečnog bonusa za nekoliko sjednica godišnje nego da 15 prekaljenih veterana koji su već zaradili ogromne pare u skupštinskim klupama zaradi 6000 mjesečno. Ljudi koji sjede u opštinskim skupštinama su dosta bliže običnim građanima, zapravo često i jesu prosječni građani, i meni bi bilo draže da jedan od njih za četiri godine zaradi oko 30000 maraka nego da neki parlamentarac uleti u DN, pa kojekakve komisije, i za iste četiri godine od našeg novca u džep stavi 300000.

Ali eto, to banalno rješenje ne odgovara ni HDZ-u ni SDA - a mislim da nam je svima jasno zašto.


To je najbolje rjesenje za Srbe jer bi imali najvise glasova (zbog broja opstina), a najnepovoljnije za Hrvate. To takodje spada pod gradjanski pristup.
Uzmi sad ovaj primjer: Sta bi rekli ljudi u vecim opstinama, jer bi npr. bili izjednaceni sa ovima iz manjih?
Na prvi pogled sve to izgleda sjajno, ali kad uzmes situaciju na terenu, onda se vec stavlja prst na celo.

_________________
Za dobar zivot nije rodjen svako


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 16 stu 2014, 13:11 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 04 lis 2014, 17:24
Postovi: 392
Lokacija: Neuhammer
BBC je napisao/la:
Koliko bi vremena prošlo dok Bošnjaci ne bi krenuli povećavati broj "općina" gdje su oni većina. Svako selo općina. Ili slati žalbe na sud u EU "da im se ne dozvoljava da imaju svoje općine".
Nikakav dogovor nije moguć dok se mentalitet naroda ne izmjeni, nadam se da je to suvišno i za reći.


Pa fino - zakonom regulisati da "stvaranje" novih opština mora biti odobreno upravo od tog doma i riješen problem.

Ali kao što rekoh, problem i jeste u tome što bi se riješio problem.

Da je bilo interesa, ovo bi se davno uradilo, jer se slični prijedlozi vuku još od rata. Problem nije u tome što ne postoji način da se garantuje pravedna etnička zastupljenost po sistemu u kojem nijedan narod ne bi bio zakinut. Problem je što je zapravo takvo rješenje moguće - i što bi kroz njega mogli imati bolju etničku zastupljenost nego po postojećem modelu.

Etnička zastupljenost nikad nije ni bila problem, jer se nikad nije niti pokušala osigurati. Bila je samo izgovor za crtanje granica i rat, a danas je to priča za osvajanje vlasti.


Vrh
   
 
 Naslov: Re: Definiranje „nacionalne legitimnosti“ u izbornom procesu u BiH
PostPostano: 16 stu 2014, 13:13 
Offline
Avatar

Pridružen/a: 15 srp 2010, 16:04
Postovi: 1885
Lokacija: Stara Hercegovina
Muhamedaga Ćafirbegović je napisao/la:
...
Etnička zastupljenost nikad nije ni bila problem, jer se nikad nije niti pokušala osigurati. Bila je samo izgovor za crtanje granica i rat, a danas je to priča za osvajanje vlasti.

:smajl007

_________________
Čovjek je neprijatelj onoga što ne poznaje. (Ali ibn Ebu Talib)

Borba za slobodu čovjeka i nije drugo nego borba za oslobođenje od predrasuda. (Miroslav Krleža)


Vrh
   
 
Prikaži postove “stare”:  Redanje  
Započni novu temu Odgovori  [ 52 post(ov)a ]  Stranica 1, 2, 3  Sljedeća

Vremenska zona: UTC + 01:00


Online

Trenutno korisnika/ca: daramo, nesorta, Robbie MO, Srpsčanin i 285 gostiju.


Ne možeš započinjati nove teme.
Ne možeš odgovarati na postove.
Ne možeš uređivati svoje postove.
Ne možeš izbrisati svoje postove.
Ne možeš postati privitke.

Forum(o)Bir:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Facebook 2011 By Damien Keitel
Template made by DEVPPL - HR (CRO) by Ančica Sečan
phpBB SEO