Pocetna
>
Kultura
> HRVATSKA KULTURNA BASTINA
BOSNE I HERCEGOVINE U PREDISLAMSKOM RAZDOBLJU |
|
HRVATSKA
KULTURNA BASTINA BOSNE I HERCEGOVINE U PREDISLAMSKOM RAZDOBLJU
|
RANO
DOBA
Hrvati su po
svom dolasku na danasnji teritorij Bosne i Hercegovine potrazili
prva zaklonista u rusevinama rimskih zgrada, a kasnoanticke refugije
upotrijebili kao svoja uporista za najnuzniju obranu. Njihovi rani
tragovi otkriveni su nedaleko Bijeljine, u Vrbljanima kod Kljuca
i na gradinama oko zapadnobosanskih velikih polja. Nesto kasnije
oni su izgradjivali svoja primitivna utvrdenja u nizinama, sto narod
danas naziva "gradiste". Jedno takvo gradiste, zasticeno
zemljanim nasipom i palisadama, nalazi se u dolini Ukrine nize Detlaka
kod Dervente, drugo u Mahovljanima kod Banje Luke.
Broj otkrivenih
objekata predromanickog stila nije velik. Medju njih spada crkva
na Paniku kod Bilece,jedna od crkava u Zavali, na Vidostaku kod
Stoca i u Vrutcima kod Sarajeva. Sve su one imale pravokutno svetiste
i lezene na vanjskim licima zidova. Crkva na Paniku bila je u XII
stoljecu oslikana freskama, a ona u Vrutcima jos i opremljena kamenim
namjestajem sa pleternim ornamentom. Prema nesigurnim podacima,
u Rogacicima kod Blazuja bila je izgradjena sestoapsidalna kruzna
gradjevina, po cemu bi se i ona mogla uvrstiti u ovaj skup, ali
ciborij sto se u njoj nalazio, potjece iz nesto mladjeg vremena.
Kasnoj predromanickoj epohi moguce je pripisati ostatke crkve u
Lisicicima, sa malenom apsidom i dvije konhe u istocnom zidu, a
lezenama na vanjskom licu.
Kameni reljef
Bogorodice s Isusom iz crkve na Vidostaku kod Stoca predstavlja
jedini do sada poznati primjer likovne umjetnosti ranog srednjeg
vijeka, ali ga je tesko poblize datirati.
Reljef bogorodice iz Vidostaka
U ovo doba osobito
je razvijen umjetni obrt, pogotovo zlatarstvo. Mnozina nakita sto
je prilagan mrtvacima, jedan je od uvjerljivih dokaza o visokoj
kulturi vremena i ekonomskim mogucnostima drustva. Medu najstarije
primjerke spada nausnica tipa s obrnutom piramidom iz Velike Kladuse
i Kablica Malog kod Livna, obje iz VII stoljeca, a porijeklom iz
bizantskih, odnosno mediteranskih zlatarskih radionica. S konca
VIII stoljeca potjece kopca kestheljskog tipa od pozlacene bronce
sa Duvanjskog polja. Karolinskog porijekla je nalaz pojasne opreme
sa Mogorjela kod Capljine, datirane u VIII ili pocetak IX stoljeca.
Tome krugu pripada i nalaz zeljezne kopce uz kriz iz Rusanovica
na Glasincu. Najveci dio nakita moze se svrstati u dvije kulturne
skupine: u dalmatinsko-hrvatsku i panonsku, bolje poznatu kao bjelobrdsku.
Nakit prve skupine javlja se vec od IX stoljeca, a pojedini oblici
sezu u retardiranim oblicima sve do u XII i XIII stoljece, s tim
da mu podrucje ide sve do Drine. Ceste su jednostavne karike, nausnice
s koljencima, sa jednom ili vise jagoda, kao i naroskani tipovi.
Sve su one radjene u tehnici filigrana i granulacije.
Starohrvatski nakit - Turbe kod Travnika, 7.stoljece
Poznatija su
nalazista: Grborezi, Kablic, Cipuljic kod Bugojna i Mogorjelo kod
Capljine. U tome nakitu zrcali se jos po posljednji put kasnoanticka
tradicija, posredstvom bizantskog zlatarstva sto je zracilo iz romanskih
gradova u dalmatinskom tematu, makar su ga tada vec proizvodili
slavenski majstori.
Izvanredan primjerak
franackog juvelirstva predstavlja jezicac pojasne kopce, izraden
od bakrene legure sa pozlatom i natpisnim aplikacijama u srebru.
Ukrasen je u tehnici rovasenja geometrijskim i biljnim ornamentom,
a na tri mjesta i zivotinjskim prepletom insularnog stila. Izradio
ga je kovinar TETGIS u VIII stoljecu, u ranom karolinskom dobu,
ali sa izvjesnim elementima kasnomerovinske tradicije.
ROMANIKA
Romanicki impulsi
pristizali su u Bosnu I Hercegovinu sa Jadrana i podrucja ugarsko-hrvatske
drzave. Buduci da su te oblasti i same predstavljale periferiju
Zapada, one su cinile svojevrstan filter u ekspanziji stila, ukusa
i ideja. Bosna se, osim toga, nastojala politicki izolirati od teritorija
kojim je gospodarila kuca Arpadovica, sto se takoder odrazavalo
na intenzitetu kontakata. Slicno ostaloj Evropi, u ovim krajevima
je fond spomenika romanickog stila okrnjen mnogim gubicima.
U punini stila bila je izgradena mlada crkva u Vrutcima kod vrela
Bosne, crkva na mjestu kasnijeg samostana sv. Nikole u Milima, danasnjim
Arnautovicima kod Visokog, starija crkva kod tornja sv. Luke u Jajcu,
u Kolunicu kod Bos. Petrovca, Bijeloj kod Konjica, sv. Petra u Zavali,
a osobito benediktinska opatija sv. Petra u Polju kod Trebinja,
danasnjem Cicevu. Predromanicka crkva na Paniku kod Bilece bila
je u XII stoljecu oslikana u italobizantijskom maniru. Neznatni
fragmenti fresaka romanickog tipa, sto su otkriveni u rusevinama
crkve sv. Stjepana u Vrutcima, govore za isto vrijeme.
U ovu skupinu
spomenika spadaju i dijelovi ciborija iz crkve u Rogacicima kod
Blazuja, ploca s palmetom i zdralovima sa Carevog polja kod Jajca,
kapiteli iz Sarajeva i Kreseva, kao i baza stupa iz Rmanja na Uni.
Posebnu skupinu cine objekti opreme iz starije crkve kod tornja
sv. Luke u Jajcu, tako skulptura lava-nosaca stupa i jos neki fragmenti.
Posebno lijep primjer romanicke skulpture predstavlja broncani korpus
iz Mujdzica koji zbog nacina ukrasavanja odjece podsjeca na francuske
izradjevine XII stoljeca. Duh romanickog stila bio je u Bosni i
Hercegovini do te mjere uvrijezen, da se jos i u narednim stoljecima
radilo i gradilo u tom maniru, pa je ponekad tesko razluciti izvorne
oblike od onih sto su bili infiltrirani u goticke objekte kao arhaizirajuci
elemenat. Primjer takvih nastojanja su dva spomenika u Jajcu: bifora
na tvrdavi iz XIV i toranj sv. Luke iz druge polovice XV stoljeca.
Broncano raspelo
iz Mujadzica
Jajce, zvonik
crkve Sv.Luke, XIV-XV stoljece,rijedak primjer romanicke
arhitekture u BH Jedini je originalni srednjovjekovni toranj u unutrasnjosti
"Balkanskog poluotoka"
Jajce, kula
s Kraljevskim portalom
GOTIKA
Najstarija gradjevina
gotickog stila na podrucju koji danas pokriva Bosna i Hercegovina
je nekadasnja dominikanska crkva sv. Antuna, danas Fethija dzamija
u Bihacu. Podignuta je oko 1266. godine, uskoro po promaknucu mjesta
u status slobodnog kraljevskog grada (1262. godine). Crkva sv. Nikole
u Milima kod Visokog bila je cetrdesetih godina XIV stoljeca izvedena
povise rusevine malocas spomenute romanicke gradevine. Zgrada se
sastojala od sirokog cetvrtastog prostora za vjernike i izduzenog
kora sa trostranim zavrsetkom prema istoku. Uglovi su bili pojacani
kontraforima, a prozori siljato zasvedeni i cipkasto perforirani.
Vecina drugih crkava imala je pravokutni kor, tako crkva sv. Marije
u Srebrenici, Zvorniku, Olovu i Jajcu, te sv. Katarine u Kresevu
i sv. Grgura u Kraljevoj Sutjesci. Sve su one pripadale tipu propovjednickih
crkava i bile su prema propisima reda jednostavno opremljene.
Prisne veze
sa Dalmacijom zapazaju se osobito na spomenicima u Jajcu, tako dijelovi
bogato skulptiranih fijala iz crkve sv. Marije, koje se prema nekim
elementima mogu pripisati krugu Bonina iz Milana (1429), a poblize
nepoznata zgrada na tvrdavi bilaje ukrasena na nacin koji podjseca
na opus Andrije Alesija (1430-1504).
Toranj sv. Luke
je tipican za specificno bosanski, ali i dalmatinski tradicionalizam.
Podignut je izmedu 1461. i 1463. godine kao gradevina sa romanickim
gabaritom, ali mu goticki prozor u prizemlju i ostri svodovi u unutrasnjosti
otkrivaju pravu pripadnost. To je, uostalom, jedini originalni srednjovjekovni
toranj u unutrasnjosti Balkanskog poluotoka.
U pogledu profane
arhitekture osobito su znacajne dvije kraljevske rezidencije: Bobovac
i Jajce. U opremi Bobovca vidljiv je neposredari utjecaj madzarske
dvorske umjetnosti kasnog XIV i XV stoljeca, dok je dvor u Jajcu
izveden sav u oblicima dalmato-mletacke kasne gotike. Na nekoliko
objekata u Bobovcu zapaza se tzv. mekani stil Parlerove skole iz
vremena oko 1400. godine, a medu izvanredno lijepe spomenike spadaju
nadgrobne ploce bosanskih vladara iz dvorske kapele.
Krunidbeno
prijestolje bosanskih kraljeva u Bobovcu
Na tlu Bosne
i Hercegovine sacuvano je iz vremena gotike vise spomenika likovnih
umjetnosti i umjetnickih obrta. Vecina ih se cuva u franjevackim
samostanima Kraljeve Sutjeske, Kreseva i Fojnice. Bogati i literarno
poznati inventar samostana u Srebrenici, Zvorniku, Olovu i Visokom,
nepovratno je unisten u doba beckog rata 1683-1699. godine, a kresevska
riznica je znatno ostecena u pozaru samostana 1765. godine.
U Kraljevoj
Sutjesci cuva se dio gotickog krilnog oltara sa slikom "Poklonstvo
kraljeva" na jednoj, a "Kristove muke" na drugoj
plohi. Prva strana, dakle, pripada radosnom ciklusu i za prilike
kada je oltar bio otvoren, a druga zalosnom ciklusu, kada su krila
bila zatvorena. Majstor sutjeskog preklopnog oltara potjece iz neke
skole sa jugoistoka Evrope, mozda iz Stajerske, a djelo je moguce
datirati u rano XV stoljece. U istoj riznici cuva se jos i lijepi
srebreni kalez, iz druge polovice XIV ili ranog XV stoljeca. Dio
srebrenog, gravurama ukrasenog kaleza iz Kreseva - nedostaj e mu
originalna casa - doima se kao djelo iz istog vremena.
Srebreni pacifikal
u Kresevu zanimljiv je zbog graviranih medaljona na krajevima krakova,
u kojima su prikazane osobe odjevene tipicno za XV stoljece. Kasnogoticke
elemente odaje srebrena i pozlacena kustodija, te srebrena kadionica
u istoj riznici. Zlatna vitka kasnogoticka pokaznica sto se cuvala
u riznici samostana na Scitu u Rami, unistena je u pozaru crkve
za vrijeme drugog svjetskog rata. Od nje se sacuvala samo fotografija.
Pacifikal,
riznica franjevackog samostana u Kresevu, XV st.
Kazula sa prikazom
Raspeca, Marije i Ivana u sutjeskoj riznici, podsjeca na dalmatinske
vezove XV stoljeca. Tipicno goticki oblikovani Korpus, isprelamano
drzanje figura u podnozju kriza i karakteristicno naborana odjeca
(dijelom nevjesto restaurirana u novije vrijeme), predstavlja izuzetno
vrijedan primjer srednjovjekovnog veza.
Kazula s prikazom raspeca,
riznica franjevackog samostana u Kraljevoj Sutjesci, XV st.
Velik broj kaleza
kasn.ogotickog stila u Kraljevoj Sutjesci, Fojnici i Kresevu moguce
je tek jednim dijelom datirati u XV stoljece dok je drugi njihov
dio blizi XVI, pa i pocetku XVII stoljeca.
Goticki kalez iz riznice franjevackog samostana,
Kraljeva Sutjeska, XIV- XV st.
Od velikog kamenog
kriza sa Glamockog polja, danas u Zemaljskom muzeju, sacuvao se
je samo donji dio sa nogama Isusa koje su prikovane jedna preko
druge, a izvajane naturalisticki, sa pregibom svojstvenim gotici
i kasnijim manirima. U polju prosirenog postamenta prikazane su
u visokom reljefu dvije osobe: lijeva od njih je veca i obucena
u bogato naboranu, u pasu usko stegnutu haljinu, a pregrnuta otvorenom
pelerinom. Druga figura je jednako obucena, samo sto joj o pojasu
na uzici visi predmet slican torbi. U desnoj ruci ona drzi sveti
Gral, a u lijevoj otvoren svitak, mozda evandjelje. Prema ikonograf
skim pravilima to su Marija i Ivan. Realisticki tretirana odjeca
podsjeca na nacin odijevanja sto je bio uobicajen u kasnom srednjem
vijeku, zapravo posljednjim decenijama XV stoljeca, tako da se tu
vec osjeca dah rane renesanse. Istom vremenu pripada i broncano
vjedro iz Kraljeve Sutjeske, otkriveno na Bobovcu, a koje svojim
ukrasima podsjeca na Korvinovu renesansu.
Izmedju nekoliko
rukopisa ciji su iluminatori skolovani na Zapadu, istice se Divosevo
evandelje iz prve trecine XIV stoljeca, kao i Mletacki zbornik -
raskosni rukopis u kojem se na zastavicama kao zaseban ornamentalni
motiv isticu krune Kotromanica i anzujski ljiljani. Dva rukopisa
su izuzetno vrijedna: Hvalov zbornik i Hrvojev misal. Oba su pisana
u Splitu za potrebe hercega Donjih krajeva i kneza splitskog Hrvoja
Vukcica Hrvatinica.
Hvalov zbornik
je cirilski rukopis na 353 lista pergamene, pisan 1404. godine u
Splitu rukom krstjanina Hvala. Kodeks sadrzi dijelove Biblije, neke
apokrifne pjesme i manje teoloske rasprave, a bogato je ukrasen
minijaturama, zastavicama, inicijalima, pojedinacnim figurama, zaglavljima
i portretima.
Oblikovala su
ga dva iluminatora. Onaj sto je radio likove apostola s Isusom,
Raspece, Bogorodicu na prijestolju, pa inicijale s ljudskim figurama
i jos neke ornamente, izvodi to na modroj podlozi sa nesto zlata
na okvirima i haljinama. Lica su mu ljubicastoruzicaste boje sa
jarko crvenim obrazima, a konture likova i draperija zacrtane su
crnom bojom. Umjetnik je pod jakim utjecajem gotickog stafelajnog
slikarstva. On je opremio i Hrvojev misal.
Drugi od njihje
tipicni minijaturist. Njegovi likovi stavljeni su na zlatnu pozadinu
i umetnuti u arhitektonski okvir. Inkarnat im je ruzicast, a kose
crvene. Po svom stilu ovaj majstor je tipicni predstavnik dalmatinske
goticke skole XV stoljeca.
Minijatura
iz zbornika krstjanina Hvala
Luksuznije opremljen
od Hvalova zbornika je Hrvojev misal, pisan glagolicom izmedu 1405.
i 1407. godine za crkvu sv. Mihovila u Splitu (ili Omisu). Pisao
ga je pop glagoljas Butko na 247 pergamentskih listova, a ilustrirao
onaj malocas spomenuti iluminator Hvalova zbornika, koji se u ovom
svom djelu izrazitije predstavlja kao ucenik neke toskanske goticke
radionice kasnog XIV stoljeca. Njegovo su djelo alegorije mjeseci,
simbolicni prikazi na pocecima tekstova o muci Kristovoj i likovi
svetaca.
Inicijali su
ukraseni lisnatim viticama, te glavama apostola i Isusa. Slike su
izvedene vrlo zivom crvenom, zelenom i modrom bojom, uz pozlatu
nekih mjesta. Crtezi su jasni, a pokreti figura prirodni. Medju
simbolima evandjelista osobito se istice lav sv. Marka, a glava
sv. Ivana data je realisticki- sto je osobitost firentinske skole.
Na jednoj cijeloj stranici prikazan je donator Hrvoje na konju,
opremljen na nacin talijanskih vitezova XIV stoljeca.
Minijature
iz Misala vojvode Hrvoja
Grb
vojvode Hrvoja, hercega splitskog
|
|
Poklon
triju kraljeva
|
Bastina
Hrvata Bosne i Hercegovine u riznicama Zadra i Nina
Posebni dio
kulturne bastine Hrvata Bosne i Hercegovine cine mnogobrojna umjetnicka
djela nastala na tlu Hrvatske po narudzbi bosanskohercegovacke vlastele.
Uz Hrvojev misal, u tu kategoriju ulaze posebno raskosna djela izradjena
u plemenitim kovinama (srebru i zlatu), medju kojima se, uz kaleze
i mocnike bana Bosne Subica i hercegovackog vojvode Hranica, posebno
istice monumentalna skrinja sv. Simuna, napravljena po narudzbi
Elizabete Anjou, kceri bana Stjepana Kotromanica. Vecina tih radova
cuva se u samostanima i crkvama Zadra i Nina.
Raka
Sv. Simuna u Zadru
Raka Sv.Simuna,
Glavni oltar u crkvi Sv.Simuna, Zadar
Simun i Bogorodica,
sredisnji dio rake
Bozji sud,
dio pokrova rake
Ukazanje u
snu, nutarnja strana pokrova
Smrt Stjepana
Kotromanica, poledjina rake
Elizabeta
Kotromanic poklanja Svecu srebrnu raku, dok ispred nje
klece njezine kceri Marija, Jadviga i Elizabeta. Straznja strana
rake
Kalezi
i relikvije u Zadru i Ninu
Kalez s 8
medaljona. Riznica samostana sv.Marije u Zadru
Mocnik-ruka
sv. Asela Biskupa.
Riznica
zupne crkve u Ninu
Iz natpisa
iznad podnozja razabiremo da je taj mocnik dao
izraditi ban Pavao Subic ( totius Bosnae dominus-gospodar
citave Bosne ) za dusu pokojnog brata kneza Jurja. Mocnik
je datiran u razdoblju 1303.- 1311.
|