Nacionalne su povijesti prokletstvo Balkana. Kao sto
svatko tko je boravio ili putovao u tom dijelu Europe
dobro zna, ondje nema nacionalno homogene pokrajine,
a kamoli nacionalno homogene drzave. Malo je pojedinaca
na cijelom Balkanskom poluotoku koji mogu iskreno tvrditi
da imaju nacionalno cisto porijeklo. Pa ipak, vise puta
u posljednja dva stoljeca u nacionalnim politikama balkanskih
zemalja prevladavale su izmisljene teorije o rasno-etnickom
identitetu. .Jedan je od razloga za proucavanje rane
povijesti te regije i taj sto nam ona omogucava da uvidimo
da naprosto, kad bi i bilo pravo voditi modernu politiku
na temeljima drevnog nacionalnog porijekla, takvo sto
nije naprosto moguce.
Nigdje to ne vrijedi vise nego u povijesti Bosne, zemlje
koju cesto nazivaju mikrokozmosom Balkana. Tipicnog
bosanskog lica nema: Bosanaca ima svijetle i tamne kose,
maslinaste i pjegave puti, krupnih i sitnih kostiju.
Tom Ijudskom mozaiku pridonijeli su geni nebrojenih
razlicitih naroda. Zemlja je pretezito brdovita, a krajolika
ima u rasponu od guste prasume i bogatih pasnjaka na
visoravnima u sjevernoj i srednjoj Bosni do neplodnog
i pustog kamenjara u zapadnoj Hercegovini; podijeljena
je rijekama od kojih vecina nije plovna. Neprohodni
masiv sto stoji izmedu dva glavna cestovna pravca kojima
su nadirali narodi na zapadni Balkan: dalmatinskog obalnog
pojasa i prometnice u ravnici sto vodi od Beograda dolje
kroz Srbiju do Makedonije i Bugarske. Stoga je izravan
ucinak tih prodora u Bosnu zacijelo bio mnogo manji
nego njihov utjecaj na plodnu ravnicu u Srbiji ili na
dalmatinske gradove na morskoj obali izvrgnute pljackama.
Medutim, neizravan ucinak, sto se tice akumulacije rasnih
tipova, bio je vjerojatno veci. Brdovita podrucja obicno
su sluzila kao utociste ljudima koji bi u ravnici inace
bili istrijebljeni ili prognani. Treba se samo sjetiti
kako su prezivjeli Baski u Pirenejima, treba se samo
sjetiti Kavkaza, tog bogatog rasnog muzeja. Sto se Bosne
tice, najezde Slavena u 6. i 7. stoljecu uspostavile
su jezicni identitet koji je na kraju zamijenio sve
ostale. Ali svatko tko ima oci u glavi moze lako zapaziti
znakove rasne raznolikosti.
Zbog jezicnih i kulturnih razloga, i zbog vise od tisucu
godina zajednicke povijesti, danasnje se pucanstvo u
Bosni moze mirne duse smatrati slavenskim. Stoga je
dolazak Slavena na Balkan prirodno polaziste za svaku
historiju Bosne. Ipak, u povijesti covjecanstva nema
apsolutnih polazista; treba znati ponesto i o stanovnicima
Bosne koje su Slaveni zatekli kad su dosli, i koji su
se poslije asimilirali s njima.
Najstariji stanovnici o kojima imamo kakve-takve historijske
podatke jesu Iliri, skup plemena sto su zauzimala veci
dio danasnje Jugoslavije i Albanije (ukljucujuci tu
bar juzni dio Bosne) i govorila indoeuropskim jezikom
srodnim danasnjem albanskom. Ime plemena po kojem je
Dalmacija dobila ime, Dalmati, vjerojatno vuce porijeklo
od albanske rijeci koja znaci »ovca«, delme. To je pleme
nastavalo dio zapadne Bosne, a arheoloski nalazi s nekoliko
mjesta u Bosni pokazuju da su se ilirska plemena bavila
stocarstvom, napose uzgojem ovaca, svinja i koza. Medju
ostalim plemenima na koja su Rimljani naisli sireci
svoju vlast u unutrasnjost Balkana u drugom i prvom
stoljecu prije Krista, bilo je mijesano ilirsko-keltsko
pleme Skordisci na sjeveroistocnom rubu Bosne, i ratnicko
pleme u srednjoj Bosni Desitijati, cija je posljednja
pobuna protiv Rimskog Carstva konacno ugusena 9. godine
poslije Krista. Otada su sve ilirske zemlje bile pod
cvrstom vlascu Rimljana, a malo-pomalo je izgradjena
mreza putova i rimskih naselja. Kroz Bosnu je prolazilo
nekoliko cesta od grada na obali, Salone (nedaleko od
danasnjeg Splita); te ceste nisu bile toliko potrebne
radi trgovine koliko radi vojnih operacija sto su se
vodile dalje na istoku, ali su isto tako sluzile za
otpremu zlata, srebra i olova iz rudnika u istocnoj
Bosni Veci dio Bosne pripadao je rimskoj provinciji
Dalmaciji, ali je dio sjeverne Bosne pripao provinciji
Panoniji, koja je obuhvacala danasnju sjeveroistocnu
Hrvatsku i juznu Madjarsku. Krscanstvo je rano prodrlo
u rimske gradove: prvi se biskupi spominju vec potkraj
prvoga stoljeca u Sirmiumu u Panoniji (danasnja Srijemska
Mitrovica, svega nekoliko kilometara udaljena od sjeveroistocnog
vrha danasnje Bosne), a najmanje je dvadeset bazilika
iz rimskog doba iskopano na teritoriju danasnje Bosne
i Hercegovine. Jedna je od njih, nedaleko od Stoca u
Hercegovini, spaljena rusevina u kojoj su pronadjeni
novcici iz cetvrtog stoljeca: slikovita potvrda cinjenice
da je ta najranija faza krscanstva u Bosni naprasno
prekinuta najezdom Gota.
Upotreba latinskoga vjerojatno se brzo prosirila Bosnom
u rimsko doba. Bijase to jedini zajednicki jezik doseljenika
iz raznih dijelova carstva koji su se naselili u provinciji
Dalmaciji: ponajvise iz danasnje Italije, ali i iz Afrike,
Spanjolske, Galije, Njemacke, Grcke, Male Azije, Sirije,
Palestine i Egipta. Vecina je tih kolonista prebivala
u gradovima na obali, ali su azijska imena ljudi zabiljezena
u dolini Neretve (u zapadnoj Hercegovini) i na podrucju
Jajca na sjeverozapadu Bosne. Od sredine drugog stoljeca
poslije Krista i mnogobrojni vojni veterani naseljavali
su se kao kolonisti u Bosni: karakteristican je znak
njihove vaznosti to sto u rumunjskom jeziku, koji se
razvio iz latinskoga sto se govorio u tom kraju, rijec
koja znaci »starac«, batrin, potjece od latinske rijeci
veteranus. Rimske legije uvelike su novacile same Ilire
za svoje potrebe, i od kraja drugog stoljeca ilirske
su zemlje bile izvor zive vojne sile za brojne provincijske
guvernere i generale koji su poslije postali rimski
carevi. Prvi od njih, Septimije Sever, raspustio je
pretorijansku gardu kad je dosao u Rim 193. godine,
i zamijenio je ilirskim postrojbama: »sarolikim coporom
vojnika«, kako je napisao jedan rimski historicar, »divljacke
vanjstine, jezovitog naCina govora i posve neotesanih
u razgovoru«.
I drugi rimski i grcki izvori zauzimaju slican superioran
stav spram tih provincijskih balkanskih urodenika. Posljedica
je toga da nemamo pravih, podrobnih izvjesca o njihovoj
drustvenoj strukturi, o njihovoj religiji i nacinu zivota.
Ipak, posebno je zanimljiva usputna napomena grckog
geografa Strabona (63. prije Krista - 25. poslije Krista):
on spominje kako je medu Ilirima bilo uobicajeno tetoviranje.
Njegovo je svjedocanstvo potvrdeno otkricem igala za
tetoviranje u ilirskim grobnim humcima u Bosni. Premda
nije poznato da je tetoviranje bio slavenski obicaj
u bilo koje doba i u bilo kojem drugom dijelu slavenskih
zemalja, tetoviranje se ocuvalo sve do ovoga stoljeca
medu katolicima u srednjoj Bosni i medu muslimanima
i katolicima na sjeveru Albanije. U dvadesetim godinama
ovog stoljeca engleska putnica i balkanologinja Edith
Durham potanko je proucila taj obicaj i prekopirala
mnoge bosanske uzorke jednostavne geometrijske likove
kruznice, kriza i polumjeseca sto ocito predstavljaju
sunce i mjesec s njihovim zrakama. »Zene nose«, zapisala
je izmedu ostaloga, »kudikamo slozenije uzorke nego
muskarci. Podlaktice i nadlaktice cesto su im pokrivene
kojekakvim sarama... One koje su medu njima bile pristupacnije
rekle su mi da se tetoviraju `zato sto je takav nas
obicaj', `zato sto smo katolici', `zato sto je to lijepo',
i tvrdile da bi i moje ruke bile ljepse tetovirane«.
Ovaj je obicaj zacudan dokaz kulturnog kontinuiteta
u Bosni koji se proteze sve tamo do ilirskih plemena.
To je, na zalost, i jedini takav pouzdan dokaz; tvrdi
se doduse da su ilirskog porijekla i neki drugi ocito
neslavenski obicaji sto su se ocuvali u Bosni, primjerice
polifonijska narodna glazba, ali zato nedostaju potvrde
rimskih i grckih autora.
Uzmemo li u obzir ne samo dokaze o tetoviranju nego
i sve ono sto znamo o povijesti balkanskih najezda i
naseljavanja, mozemo mirne duse ustvrditi da su neki
Iliri prezivjeli sve kasnije najezde i da su se asimilirali
s onim sto je postalo slavensko pucanstvo. Ali romanticne
teorije nekih juznoslavenskih ideologa iz 19. stoljeca
koji su tvrdili da su Srbi i Hrvati »zapravo« Iliri
(i stoga jedinstvena, posebna, vjekovna nacionalna cjelina)
govori nam vise o tadasnjoj juznoslavenskoj politici
nego o staroj povijesti Balkana.»
Ponekad
se cini da nijedan narod nije mogao stupiti na Balkan
a da ne dade povoda kasnijim narastajima za nekakvu
slicnu teoriju. To pogotovo vrijedi za sljedece osvajace
Balkana, germanska plemena Gota, koja su poCela harati
Balkanom u trecem stoljecu, nanijela teske poraze rimskoj
vojsci potkraj cetvrtog stoljeca i osvojila tvrdavu
Singidunum (danasnji Beograd) potkraj petog stoljeca,
ali su se uglavnom povukla u kraljevstvo sto su ga osnovali
uskoro zatim u danasnjoj Italiji i Dalmaciji. Napokon
ih je na pocetku sestog stoljeca istjerao s Ballcana
car Justinijan. (Nakon Justinijanovih pohoda Bosna je
postala - barem u teoretskom smislu - dio Bizantskog
Carstva; prvobitno je bila na zapadnoj strani razdjelnice
izmedu Zapadnog i Istocnog Rimskog Carstva.) Svi Goti
koji su jos ostali na tom tlu ubrzo su se asimilirali
s lokalnim pucanstvom. Premda su Goti bili istodobno
kolonisti i pljackasi, cini se da nisu ostavili nikakav
trag svoje kulture u balkanskim zemljama: ni u jednom
balkanskom jeziku nema, na primjer, nijedne jedine rijeci
za koju bi se moglo ustvrditi da potjece iz gotskog
jezika.
Pa ipak se poslije razvila Cudnovata mitomanija prema
kojoj su Goti pravi preci Hrvata i/ili Bosnjaka. U korijenu
toga mita lezi srednjovjekovni rukopis na latinskom
jeziku, Ljetopis popa Dukljanina, u koji je po svoj
prilici ukljucen i jedan stariji slavenski ljetopis
poznat pod latinskim naslovom Libellus Gothorum:, »Knjiga
o Gotima«, koja pocinje od doseljenja Gota u Panoniju
i koja govori o njima kao o prvobitnim precima Slavena.
Ljetopisom se sluzilo nekoliko povjesnicara kasne renesanse
u Dubrovniku. Najveci medu njima, benediktinac Mavro
Orbini, izmislio je grandioznu teoriju o povijesti naroda
prema kojoj su gotovo svi narodi koji su ucinili bilo
sto zanimljivo u kasnom klasicnom i ranom srednjovjekovnom
razdoblju bili Slaveni (ukljucujuci tu i Vandale, Avare,
Normane, Fince, Tracane i Ilire), a svi su Slaveni bili
Goti: »Svi su oni pripadali istoj slavenskoj naciji
i govorili isti slavenski jezik; a kad su najprije krenuli
iz svoje zajednicke prapostojbine Skandinavije, svi
su prozvani (osim Ilira i Tracana) zajednickim imenom
`Gota'.«< U Orbinijevu djelu to poistovjecivanje
s Gotima bijase dio nekakve panslavenske ideologije,
kojom se dokazivalo da su Goti-Slaveni bili najdjelatnija
i najmocnija rasa u povijesti Europe. Medutim, u nekim
kasnijim verzijama te »gotske« teorije ljudi na zapadu
Balkana identificirali su se s Gotima da bi se razlikovali
od Slavena. Iz razumljivih razloga, ta je teorija postala
osobito omiljena u Bosni u Drugom svjetskom ratu, kad
su Bosnjaci trazili za svoju zemlju samostalnost od
hrvatske fasisticke drzave i nastojali utvrditi svoj
bosnjacki identitet na izdvojenoj nacionalnoj bazi.
U studenom 1942. skupina bosnjackih muslimanskih autonomista
uputila je Hitleru »memorandum« u kojem je isticala
svoju rasnu superiornost nad slavenskim susjedima: »Po
svojoj rasi i krvi mi nismo Slaveni; mi smo gotskog
podrijetla. Mi Bosnjaci doselili smo se na jug, na Balkan,
u trecem stoljecu kao germansko pleme.« Medjutim, cini
se da je cak i Hitler tesko mogao progutati tu njihovu
teoriju.
Goti nisu jedini pohodili zapadni Balkan i mozda ostavili
za sobom neke potomke, negdje izmedu Rimljana i Slavena.
Huni iz Azije (mongolsko-turanski narod) i Alani iz
Irana (preci danasnjih Oseta na Kavkazu) takoder su
se pojavili ondje u cetvrtom i petom stoljecu. U sestom
stoljecu dosle su na Balkan dvije nove rase: Ava ri
(mongolsko pleme iz krajeva sjeverno od Kavkaza) i Slaveni.
Njihova je povijest u pocetku bila tijesno isprepletena,
bilo da su bili saveznici ili suparnici; cini se da
su Avari, iako malobrojniji, bili nadmocniji u tom odnosu
zbog izvanredne vojne vjestine. Te su mongolske urodjenike
na kraju protjerali s Balkana na pocetku sedmog stoljeca
bizantska, hrvatska i bugarska vojska. Povjesnicari
su nekad pretpostavljali da su Avari bili prilicno efemerna
pojava u toj regiji, u biti vojna sila kojoj je bilo
samo do pljacke. Medjutim, novija istrazivanja (u arheologiji
i u proucavanju imena mjesta) pokazuju da je bilo trajnijih
avarskih naselja u mnogim dijelovima zapadne Bosne,
Hercegovine i Crne Gore. Na nekim mjestima, recimo na
podrucjima sjeverno i sjeverozapadno od Bosne, odredene
skupine avarskih doseljenika zadrzale su se mozda i
kroz vise narastaja: Slaveni su Avare zvali Obri, a
mnoga imena mjesta kao sto je Obrovac svjedoce o njihovoj
prisutnosti na tom tlu.» Isto je tako moguce da je i
sama rijec ban, koja se od najranijeg doba rabi kao
titula hrvatskih vladara, avarskog porijekla.
Ipak su na kraju, naravno, prevladali Slaveni. Oni su
se potkraj sestog stoljeca doselili u velikom broju
na Balkanski poluotok; nisu bili samo pljackasi nego
i kolonisti i poljodjelci, i osnovali su svoja naselja
sve tamo do juznog vrha Grcke. (Ondje je bilo sve do
15. stoljeca sela u kojima se govorilo slavenski.) Do
dvadesetih godina sedmog stoljeca Slaveni su se bili
naselili u danasnju Bugarsku i Srbiju, a vjerojatno
su na mnogim mjestima prodrli i u Bosnu. Zatim su, u
roku od nekoliko godina, stupila na scenu jos dva slavenska
plemena: Hrvati i Srbi. Sudeci po zapisima bizantskog
historicara i cara Konstantina Porfirogeneta (koji je
pisao 300 godina kasnije, ali se sluzio carskim arhivima),
Hrvate je na Balkan pozvao tadasnji bizantski car da
istjeraju napasne Avare. Srbi, prema Konstantinu, nisu
bili angazirani da se bore protiv Avara, ali su bili
povezani s Hrvatima i dosli su na Balkan u isto doba.
Tko
su zapravo bili ti Srbi i Hrvati? Znanstvenici odavno
znaju da rijec Hrvat nije slavenska. Smatra se da je
to ista rijec kao i iransko ime Choroatos, pronadjeno
na natpisima nadgrobnih spomenika nedaleko od grckoga
grada Tanaisa u donjem toku rijeke Don, na jugu Rusije.
Cijelo je to podrucje sjeverno od Crnog mora bilo napuceno
u prvim stoljecima nase ere raznim plemenima, medu kojima
su bili i Slaveni i Sarmati: ovi potonji bijahu iranski
nomadi koji su u drugom stoljecu prije Krista zaobisli
sa zapada sjevernu stranu Kavkaza. Sarmati su zadobili
politicku prevlast nad ostalim plemenima, pa su neka
od tih slavenskih plemena na taj nacin po svoj prilici
dobila vladarsku elitu koja je govorila iranski.Jedna
teorija povezuje rijeci Hrvat i Choroatos s rijecju
hu-urvatha, koja je znacila »prijatelj« na jeziku Alana
(koji su u to vrijeme bili dio sarmatskog skupa iranskih
plemena). Jedna druga teorija nagadja da se korijen
imena »Srbin«, serv, pretvorio u iranskome u charv,
sto je skupa sa sufiksom at dalo Choroatos i Hrvat.
Bjelodano je jasno da su Srbi i Hrvati imali slicnu
i povezanu povijest od najstarijih vremena: Ptolemej,
koji je pisao u drugom stoljecu nase ere, takoder spominje
Serboi medu sarmatskim plemenima sjeverno od Kavkaza.
Vecina znanstvenika vjeruje da su i Srbi i Hrvati bili
slavenska plemena s iranskom vladajucom kastom, ili
da su prvobitno bili iranska plemena koja su stekla
slavenske podanike. Negdje na pocetku sedmog stoljeca
oba su plemena osnovala svoja kraljevstva u srednjoj
Europi: »Bijelu Hrvatsku«, koja je obuhvacala dio danasnje
juzne Poljske, i »Bijelu Srbiju«, u danasnjoj Ceskoj.
Odatle su se i jedni i drugi doselili na zapad Balkana.
Moderne ideologije ponovo su se poigrale drevnom povijescu.
Neki hrvatski nacionalisticki teoreticari selektivno
su prihvatili dokaze o iranskom porijeklu svoga naroda,
ali su ih uskratili Srbima i tako konstruirali vjekovnu
povijesnu podjelu izmedu ta dva naroda. Ta je teorija
takodjer bila omiljena u Drugom svjetskom ratu, kad
su drevni Iranci zauzimali visi polozaj u nacistickoj
rasnoj hijerarhiji od obicnih Slavena. S druge strane,
neki juznoslavenski ili panslavenski ideolozi odbacili
su, radi svojih vlastitih politickih razloga, sve dokaze
o ranim vezama s Irancima. Medutim, historijska je istina
prilicno jasna: Srbi i Hrvati bili su od najranijih
vremena razliciti ali tijesno povezani, ziveci i seleci
se u tandemu, a i jedni i drugi imali su neku vrstu
iranske komponente. Isto je tako jasno da je u vrijeme
kad su oni dosli na Balkan ondje vec postojalo brojno
slavensko pucanstvo - brojnije od svih Srba i Hrvata
zajedno. Taj se glavni slavenski supstrat ne moze podijeliti
na razdvojene subetnicke grupacije; stoga je neminovno
uzaludan sav projekt izmisljanja prastarih etnickih
podjela medu njihovim potomcima. A taj slavenski supstrat
zacijelo je asimilirao ostatke pucanstva ciji su preci
mozda bili Iliri, Kelti, Rimljani, pojedinci iz svih
dijelova Rimskog Carstva, Goti, Alani, Huni i Avari.
Srbi su se naselili na podrucju koje odgovara danasnjoj
jugozapadnoj Srbiji (teritoriju koji je poslije, u srednjem
vijelni, postao poznat pod imenom Raska ili Rascia),
i malo-pomalo prosirili svoju vlast na teritorije Duklje
ili Diocleje (Crna Gora) i Huma ili Zahumlja (Hercegovina).
Hrvati su se naselili otprilike na podrucju koje odgovara
danasnjoj Hrvatskoj, u koje je vjerojatno bio ukljucen
i veci dio same Bosne, osim istocnog pojasa doline rijeke
Drine. Lokalno je slavensko pucanstvo bilo organizirano
na tradicionalnoj plemenskoj osnovi: hijerarhija jedinica
pocinjala je od porodice (vjerojatno one vrste prosirene
obitelji koja se ocuvala u nekim dijelovima Balkana
do dana danasnjega, a poznata je pod slavenskim nazivom
zadrttga); porodice su bile udruzene u rodove, a rodovi
u plemena; teritorijem jednog plemena zvanom zupa vladao
je teritorijalni poglavar zvani zupan. Stari Slaveni
bijahu pogani koji su se klanjali raznim bogovima, cija
su se imena ocuvala do dana danasnjega u imenima mjesta
u bivsoj Jugoslaviji: bog rogate marve Veles, na primjer,
ili bog gromovnik Perun ili Pir. Bizantski su vladari
vec u sedmom stoljecu pokusavali pokrstiti Hrvate uz
pomoc latinskih svecenika iz ono malo gradova na dalmatinskoj
obali sto su jos bili pod vlascu Bizanta?g Ali glavnina
je Hrvata pokrstena tek u devetom stoljecu, a mozemo
samo pretpostaviti da su udaljenija i nedostupnija podrucja
u Bosni posljednja podvrgnuta tom procesu, koji je do
njih zacijelo dopro iz priobalja potkraj devetog ili
na pocetku desetog stoljeba. Ima mnogo tragova poganskih
obicaja koji su uneseni najprije u krscanstvo, a poslije
i u islam u Bosni - primjerice, uporaba gorskih vrhunaca
za bogosluzje. Imena poganskih bogova kao sto su Pir,
Oganj i Tur ocuvala su se u usmenoj tradiciji sve do
dvadesetog stoljeca (jedan je istrazivac zabiljezio
pjesrnicu o njima koju mu je priopcio neki starac u
Sarajevu 1933. godine), a ocuvana su i u bosnjackim
osobnim imenima kao sto su Tiro i Piric.
Politicka povijest zapadnog Balkana od sedmog do jedanaestog
stoljeca prilicno je zapetljana i zbrkana, s nizom osvajanja
i promjena podanicke privrzenosti. Najstarija uspostavljena
vlast na Balkanu, Bizantsko Carstvo, nije ondje izravno
vladalo, ali je uspijevalo prisiliti pucanstvo da od
vremena do vremena prizna njegovu vrhovnu vlast. Bizant
je odrzavao veze s dalmatinskim gradovima na obali i
na otocima: oni su ustrojeni kao theme (vojni okrug)
u devetom stoljecu, ali je bizantska vlast u Dalmaciji
postajala sve vise simbolicna - dobrim dijelom i zato
sto su crkve u Dalmaciji bile pod jurisdikcijom Rima.
Potkraj osmog i na pocetku devetog stoljeca sjevernu
Hrvatsku, pa i dobar dio sjeverne i sjeverozapadne Bosne,
osvojili su Franci Karla Velikog. Ti su teritoriji ostali
pod franackom vlascu sve do sedamdesetih godina devetog
stoljeca. Vjerojatno se bas u tom razdoblju stari plemenski
poredak u Bosni i Hrvatskoj poceo mijenjati po uzoru
na zapadnoeuropski feudalizam.
Dotle
su Srbi bili uspostavili vlast nad dijelovima teritorija
u danasnjoj Hercegovini i Crnoj Gori, a istocna skupina
srpskih zupa u danasnjoj jugozapadnoj Srbiji okupljena
je u neku vrstu srpske knezevine (pod vlascu »velikog
zupana«) oko sredine devetog stoljeca. Na pocetku desetog
stoljeca Hrvatska je bila mocna i nezavisna drzava pod
kraljem Tomislavom; opet je veci dio sjeverne i zapadne
Bosne pripadao njegovu kraljevstvu. Nakon njegove smrti
(vjerojatno 928. godine) Hrvatska je bila razdirana
gradjanskim ratom i kratko vrijeme (izmedu tridesetih
i sezdesetih godina desetog stoljeca) veci dio Bosne
prigrabilaje obnovljena i trenutacno snazna srpska knezevina,
koja je priznavala vrhovnu vlast Bizantskog Carstva.
Ove pojedinosti daju nam povijesni kontekst u kojem
se prvi put spominje Bosna kao teritorij. Rijec je o
politicko-geografskom prirucniku koji je 958. godine
napisao bizantski car Konstantin Porfirogenet. U dijelu
posvecenom zemljama srpske knezevine pise: »u pokrstenoj
Srbiji nalaze se napuceni gradovi Destinikon (itd.)...
a na tlu Bosone Katera i Desnik.« Odavde jasno proizlazi
da se Bosna (manja od danasnje Bosne i koncentrirana
uz rijeku Bosnu koja tece od mjesta blizu Sarajeva na
sjever) smatrala zasebnim teritorijem, iako je u to
vrijeme pripadala Srbima. U sezdesetim godinama desetog
stoljeca ponovo je potpala pod Hrvatsku i ostala pod
hrvatskom vlascu otprilike pola stoljeca.
Zatim je, 1019. godine, ponovo mocno Bizantsko Carstvo
pod carem Vasilijem II., »zatornikom Bugara«, prisililo
srpske i hrvatske vladare da priznaju bizantsku vrhovnu
vlast. Nominalno podanistvo Hrvata postupno se pretvorilo
u nesto kao saveznistvo, pa je u 11. stoljecu Bosnom
neko vrijeme vladao hrvatski namjesnik, a u istocnom
dijelu stanovito vrijeme srpski vladari koji su bili
neposrednije pod bizantskim nadzorom. Nesto vise nezavisnosti
uzivali su krajevijuzno od same Bosne, teritorij Duklje,
inace poznat pod imenom Zeta (Crna Gora) i Hum ili Zahumlje
(Hercegovina), gdje su lokalni srpski knezovi odolijevali
vladavini Bizanta. Ti su krajevi ujedinjeni u jedinstvenu
srpsku knezevinu, koja se u sedamdesetim godinama 11.stoljeca
prosirila i na srpski teritorij Rasku. U osamdesetim
godinama prosirila se pod kraljem Bodinom jos vise pa
je obuhvatila veci dio Bosne, ali je nakon Bodinove
smrti 1101. godine kraljevstvo uskoro propalo.
Kraj I1. stoljeca oznacava prekretnicu u povijesti zapadnog
Balkana. Nakon Bodinove smrti teziste srpskih politickih
teznji premjestilo se na istok, na Rasku, kojaje postala
srce srednjovjekovne Kraljevine Srbije. Dotle je hrvatske
zemlje prigrabila Ugarska, a 1102. godine ugarski kralj
Koloman okrunjen je za kralja Hrvatske -tako je uspostavljen
odnos izmedu te dvije drzave, ponekad odnos izravnog
podloznistva, a ponekad personalne unije i saveznistva,
koji ce trajati (uz nekoliko prekida i preinaka) sve
do 1918. godine. Ugarska je vlast 1 102. godine protegnuta
i na Bosnu, ali je Bosnom kao udaljenijim i nedostupnijim
teritorijem vladao ban, cija je vlast u toku 12. stoljeca
bivala sve samostalnija. U sezdesetim i sedamdesetim
godinama 12. stoljeca Hrvatska i Bosna potpale su nakratko
opet pod bizantsku vlast, nakon uspjesnog vojnog pohoda
ekspanzionistickog cara Manuela Komnena, ali su nakon
njegove smrti 1180. godine svi njegovi vojni uspjesi
ubrzo pali u vodu. Hrvatska je obnovila svoju uniju
s Ugarskom. Bosna se, medjutim, u biti oslobodila ugarske
vlasti; a kako njome nije vise vladalo ni Bizantsko
Carstvo ni Hrvatska, uspjela je prvi put postati manje-vise
nezavisna drzava. Odatle onaj glasoviti opis Bosne iz
pera tajnika Manuela Komnena, Ijetopisca Kinama, koji
je vjerojatno u osamdesetim godinama zapisao: »Bosna
ne slusa srpskog velikog zupana; to im je tek susjedni
narod koji ima svoje obicaje i vlast.« Kinam je takodjer
pribiljezio da Bosnu od Srbije dijeli rijeka Drina -
crta razdjelnica koja je ostala istocna granica Bosne
u vecem dijelu njene kasnije povijesti.
Iz zamrsene povijesti rane slavenske Bosne, od dolaska
Hrvata i Srba u dvadesetim godinama sedmog stoljeca
pa do utemeljenja nezavisne bosanske drzave u osamdesetim
godinama dvanaestog stoljeca, ne mogu se izvuci nikakvi
jednostavni zakljucci. Sama Bosna bila je u vise navrata
pod srpskom vlascu, napose oko sredine 10. i potkraj
1 l. stoljeca. Ipak, bilo bi pogresno kazati da je Bosna
ikad bila »dio Srbije«, zato sto srpske kraljevine koje
su obuhvacale i Bosnu nisu u ono vrijeme obuhvacale
veci dio onoga sto danas zovemo Srbijom. Uistinu je
za veceg dijela ovog ranog srednjovjekovnog razdoblja
Hercegovina bila srpski teritorij, ali je sama Bosna
bila mnogo tjesnje povezana s hrvatskim zemljama, a
u 12. stoljecu, bas kad je stekla nezavisnost, cini
se da je sve vise tezila hrvatsko-ugarskom kulturnom
i politickom prostoru. Sto se tice vjerske organizacije,
Bosna je u ranom srednjem vijeku bila vezana za Hrvatsku,
a ne za srpske zemlje: biskupija bosanska spominje se
kao rimokatolicka biskupija u 11. stoljecu (nakon vjerskog
raskola izmedu Rima i Carigrada 1054. godine), i cini
se da je potpala pod jurisdikciju Splitske nadbiskupije
prije nego sto je u 12. stoljecu pripojena Dubrovackoj
dijecezi. (Medjutim, kao sto cemo uskoro vidjeti, crkva
je u Bosni imala neke svoje osebujne znacajke po kojima
se zacijelo vrlo rano pocela razlikovati od latinskih
crkava na dalmatinskoj obali.) Jedan od simbola politickih
veza Bosne s hrvatskim svijetom jest cinjenica da su
njeni vladari nosili hrvatsku titulu ban od najranijih
vremena; vrhovni poglavar Srba oduvijek se pak zvao
»veliki zupan«, a nikad ban.
A na pitanje jesu li stanovnici Bosne 1180. godine bili
zapravo Hrvati ili zapravo Srbi ne moze se odgovoriti
iz dva razloga: prvo, zato sto nam nedostaje dokaza,
a drugo, zato sto to pitanje nema smisla. Mozemo samo
reci da je veci dio bosanskog teritorija vjerojatno
bio u hrvatskim rukama - ili bar u slavenskim rukama
pod hrvatskom vlascu - u sedmom stoljecu, ali je to
plemenska oznaka koja pet stoljeca kasnije nema mnogo
smisla, ili ga uopce nema. Bosanci su u svojoj vjerskoj
i politickoj povijesti opcenito bili blizi Hrvatima,
ali primjenjivati danasnji pojam hrvatskog identiteta
(nesto sto je nastalo u novije doba na osnovi vjere,
povijesti i jezika) na nekoga u ono doba jest puki anakronizam.
Jedino razborito sto bi se moglo kazati o etnickom identitetu
Bosanaca jest ovo: oni su bili Slaveni koji su prebivali
u Bosni.
|