Nesto
prije odlaska u Livno meni je iz Busovace stigla
kazeta na kojoj je snimljena knjizevna vecer u
povodu Dana knjige. Knjizevna je vecer odrzana
pred Bozic, uoci velike muslimanske ofenzive na
Vitez i Busovacu. Uz kazetu je i pismo Marine
Sliskovic koja mi pise u ime Udruge novinara HKD
“Napredak”. Samo jedan odlomak iz tog pisma, molim:
“Ovdje je sve manje i manje Hrvata. Nasi zivoti
se gase kao svjecice na rodjendanskoj torti. Ali,
mi zivimo, odista zivimo. Imamo dusu, imamo ljubav
za sve. Ako od nase slobode nista i ne bude, odlucili
smo da budemo kao i Magnumljani, zivi u ruke Turcinu
necemo nikada! Ne znam da li ce ljudi ikada shvatiti
sto se ovdje dogada!? Koje su strahote uradjene...
Zivimo kao u nekom snu, ludjackom snu.”
Nekoliko
veceri pred odlazak na put u Livno, na televiziji
sam vidio Antu Valentu, koji je dosao iz Busovace
i pricao kako je tamo. Buduci da sam bio dirnut
pismom Marine Sliskovic, a svoje ganuce nisam
imao u sto pretociti, Valentinu sam razgovoru
s reporterkom poklonio punu pozornost, da se bar
nekako oduzim Marini Sliskovic. Zapazio sam da
covjek govori bez fraza, kultiviranim puckim govorom
koji u sebi nosi iskustvo. To je ono: ima covjek
sto reci! Takvi me govori uvijek privlace, govori
u kojima je iskustvena grada, u kojima je osobni
dozivljaj i u kojima nema lakokrilog praznoslovlja.
Kad
je predsjedavajuci na Saboru u Livnu najavio govor
toga covjeka, izvadio sam iz torbe olovku i notes,
jer sam pozalio sto biljesku nisam napravio dok
sam ga pred televizorom slusao. Ante Valenta je
dao odgovor na kljucna pitanja koja se vrte oko
Bosne: na pitanje kako je doslo do hrvatsko-muslimanskog
sukoba, oko cega se svi slazu? Mislim da nisam
jedini koji je zapazio njegov govor. Mozda sam
jedini koji ga je zabiljezio, a jamacno jedini
koji cu ga izdvojiti iz svega sto je tamo receno
i ponuditi kao platformu s kojom bi se svi trebali
sloziti. A kad kazem svi, mislim na kreatore politike
u Bosni, na opozicijske stavove i na druge nosioce
alternativnih politika
Mozda
je bespredmetno moje cudjenje sto tako racionalni
glasovi dolaze iz grada u kojem se “nasi zivoti
gase kao svjecice na rodjendanskoj torti”, mozda
se tako racionalni glasovi i ne mogu javiti drugdje
nego tamo gdje se zivi “kao u nekom snu”, mozda
se oni i ne mogu javiti tamo gdje se dobro zivi
i tvrdo spava.
Valenta
je najprije dao objasnjenje hrvatsko-muslimanskog
sukoba. “U pocetku”, prica on, “kad smo naoruzavali
Muslimane, a oni oruzje nisu htjeli primati, sve
je islo dobro, mi smo ih branili od Srba. Ali,
kad smo mi organizirali vlast, nastao je sukob.
Oni su rekli: 'Vidi, oni hoce vlast?' I vise mira
nije bilo.” Sasvim sigurno ovo nije jedini uzrok
sukobu. U prvom je redu krivac srpska agresija,
zatim nevoljkost svijeta da sprijeci srpsku agresiju.
I kao posljedica toga dvoga, etnicko ciscenje
sto su ga provodili Srbi, i etnicka okupacija
sto su je provodile muslimanske izbjeglice. Ali
kad je posrijedi onaj mali dio krivnje za taj
sukob sto ga snose Hrvati, onda je to glavni razlog:
Hrvati su krivi jer su organizirali vlast, i jer
su vlast htjeli zadrzati kad su im je Muslimani
pokusali oduzeti.
Tko
poznaje narav multikulturalnih drustava, tih vrlo
krhkih drustava, znat ce da je glavni remetilacki
element medu razlicitim kulturama vlast. Tko je
obnasa, i na kakav je nacin obnasa? Dijeli li
se ta vlast, ili je ona u rukama pripadnika jedne
kulture? Odnosi li se ona podjednako prema svima
ili provodi diskriminaciju? Ravnoteza se moze
postici u oba slucaja, i kad se vrsi i kad se
ne vrsi diskriminacija, ako diskriminirani pristanu
na diskriminatorski odnos prema sebi. Ravnoteze
nestaje u onom trenutku kad diskriminirani zatrazi
sudjelovanje u vlasti.
Postoji
misljenje kako je Tito multikulturalnost tipa
“bratstvo i jedinstvo”, sto znaci vlast komunista,
nametnuo i dugo godina odrzavao na osnovi straha
od “bratoubilackog rata” koji je harao za Drugog
svjetskog rata. To se misljenje ne moze odbaciti
zna li se da su multikulturalne zajednice najpogodnije
da im se vlast nametne izvana, ako ta vlast za
pristanak na svoju vladavinu nudi ravnotezu u
multikulturalnoj zajednici.
Tko
god poznaje bosansku multikulturalnost, zna da
u njoj vlast nije potjecala izravno od kulturnih
zajednica. Vlast su imali komunisti. Tek kroz
komuniste, kroz onaj participativni dio koji je
dijeljen pojedinim kulturama, dolazila je do izrazaja
bilo dominacija jedne kulture nad drugom bilo
diskriminacija jedne od drugih. Nezadovoljstvo
tim participativnim dijelom izrazavali su svi,
ali je cinjenica da su najveci dio kolaca iza
drugog rata imali Srbi, potom Muslimani, a da
su Hrvati imali samo simbolican mir. Potkraj komunisticke
vladavine, u sredinama gdje su zivjeli Hrvati
i Muslimani, sva je vlast bila u rukama Muslimana.
Kako je to nakaradno izgledalo, neka posluzi primjer
Duvna. Tamo gdje zivi svega nekoliko postotaka
Muslimana, svu su vlast, i partijsku i lokalnu,
u rukama drzali Muslimani.
I
zato, kad dolazi do visestranacenja, kad Hrvati
uzimaju svoj dio kolaca vlasti, dolazi do onog
Valentina: “Vidi, oni hoce vlast!” Nacin nove
raspodjele vlasti iznutra nije dogovoren, vlast
sa strane nije imao tko nametnuti, stari je oblik
podjele vlasti preko komunista propao - i sukob
je bio neizbjezan. Osim da su Hrvati odustali
od vlasti! A oni na to ovoga puta nisu bili spremni.
Zatim
je Valenta negirao tvrdnje kako postoje samo dvije
politike i dva interesa Hrvata u Bosni, hercegovackih
i bosanskih Hrvata. Po njegovu misljenju, postoji
osam politika sto proizlaze iz osam razlicitih
situacija u kojima su se nasli bosanski Hrvati.
I poceo je nabrajati skupine Hrvata i imenovati
njihove politike u skladu s ciljem, sto je u politici
zbilja temeljna odrednica.
Na
prvom su mjestu Hercegovci i dio Bosanaca koji
po svim varijantama artikulacije Bosne spadaju
u hrvatsku autonomnu jedinicu. Njima je cilj stvaranje
te autonomne jedinice. Na drugom su mjestu Hrvati
iz srednje Bosne, koji se bore i koji ce se do
pobjede boriti da se njihovi krajevi, kako je
to u svim varijantama predvidjeno, pripoje toj
autonomnoj jedinici. Na trecem su mjestu Hrvati
u Sarajevu koji se zauzimaju za suzivot sa Muslimanima
na bazi reciprocnih prava, jer oni druge mogucnosti
nemaju. Na cetvrtom su mjestu Hrvati iz Zepca
koji znaju da se ne mogu pripojiti hrvatskoj autonomnoj
jedinici, ali se bore da u muslimanskoj autonomnoj
jedinici imaju svoju. Na petom su mjestu Hrvati
iz Usore koji nemaju izbora nego se boriti rame
uz rame s Muslimanima i izboriti se za suzivot
s njima. Na sestom su mjestu Hrvati iz Tuzle,
koji su u slicnoj situaciji kao oni iz Usore,
pa se i ponasaju jednako kao oni. Na sedmom su
mjestu Hrvati u Bihacu, koji se ponasaju isto
kao i oni u Usori i Tuzli. Na osmom su mjestu
Hrvati iz Posavine, koji imaju autonoman dio,
ali je on malen pa traze da se njihova autonomija
prosiri na sve ono sto je u Posavini hrvatsko.
Kad
bi covjek cjepidlacio u sistematizaciji, Valentinih
bi osam politika mogao svesti na sest: oni koji
su izborili autonomiju (Hercegovina i dio Bosne),
oni koji se bore za prikljucenje toj autonomiji
(srednja Bosna), oni koji su nezadovoljni obujmom
autonomije (Posavina), oni koji su za suzivot
s Muslimanima a partnerstvo u borbi im je oduzeto
(Sarajevo), oni koji se bore za hrvatsku autonomiju
u muslimanskoj jedinici (Zepce), i oni koji se
bore za suzivot s Muslimanima jos uvijek kao partneri
u borbi (Usora, Bihac, Tuzla).
Kad
je naveo po cemu se Hrvati u Bosni razlikuju,
Valenta je rekao i u cemu se oni slazu, oko cega
imaju nepodijeljena misljenja:
1.
oni zele jaku hrvatsku drzavu koja ce biti jamac
njihovu opstanku u susjednoj drzavi Bosni i Hercegovini;
2.
oni se zalazu za postojanje hrvatske autonomne
jedinice unutar drzave Bosne i Hercegovine, koja
ce na osnovi reciprocnih prava jamciti opstanak
svih Hrvata na njihovim dosadasnjim stanistima;
3.
oni se zele vratiti na svoja ognjista i dopustiti
svima drugima isto pravo;
4.
oni se protive unitarnoj Bosni, koja bi bila drzava
jednog naroda, bila ili ne bila fundamentalisticka,
i u kojoj za Hrvate, nevoljke da zive u multikulturalnoj
zajednici bez prava na diobu vlasti, mjesta vise
ne bi bilo.
Meni
se cini da je ovo platforma na kojoj sveukupna
hrvatska politika moze postici konsenzus.
Ivan
Aralica, 22/2/1994
|