Nesto
prije medjunarodnog priznanja Hrvatske, koje se
ocekivalo sa strepnjom hoce li ga ili nece biti,
zaredalo je nekoliko dogadjaja koji su me ponukali
da napisem ogled "Kako komponirati Bosnu",
dok je Bosna bila jos prividno nenaceta, i u njemu
podvrgnem kritici ponasanje bosnjackog vodstva
s prijedlogom kantonalne artikulacije Bosne, ne
doticuci pitanja ni broja, ni vecine, ni granica
kantona, jer bi to, ako se prijedlog prihvati,
bio posao eksperata.
Obistinile
su se moje sumnje izrecene u prvom ogledu o Bosni
i Bosnjacima, sumnje da ce Bosnjaci, kao nacija
ciji proces konacnog formiranja nije zavrsen,
bez ikakva jedinstvenog i cvrsceg nacionalnog
programa, ne ubrajajuci u to nasljedje islama
i ono sto su bastinili od komunizma i jugoslavenskog
federalizma, u odsudnom trenutku raspada komunizma
i jugoslavenske federacije pokazati neodlucnost
i kolebljivost, pokazati ono pogrdno "prelivodstvo"
koje im je sudbina namijenila kao oblik prezivljavanja
izmedu dva posesivna politicka centra. Sumnja
da ce prigrliti unitaristicki koncept, onaj sto
proizlazi iz islamskog ucenja o umetu i onaj sto
proizlazi iz jugoslavenskog federalizma, koji
je bio njihova kolijevka, mjesto izrastanja iz
malog u veliko slovo M. Sumnje da ce, zauzimajuci
ekvidistancu prema hrvatskom i srpskom nacionalizmu,
pruziti otpor razbijanju federacije i nastanku
novih drzava, pogotovo njihovu medjunarodnom priznanju.
U
tim danima iscekivanja hoce li ili nece uslijediti
medjunarodno priznanje, Izetbegovic je uz podrsku
Kire Gligorova cinio sve da Hrvatska ne bude priznata,
sto je u Hrvatskoj izazivalo vise cudjenje nego
gnjev, jer je hrvatska politicka misao, bastinjena
od ekspanzionistickog nacionalizma koji je idealizirao
muslimane kao "cvijet" ili kao "prirodne
saveznike", bila potpuno ne-pripremljena
da shvati o cemu se tu radi. Da shvati kako je
Izetbegovicevo protivljenje priznanju Hrvatske
svodjenje Hrvatske na isto ono na sto je Srbija
samu sebe svela, na agresora koji ce sada, kad
se osamostali i dobije medunarodno priznanje,
sa Srbijom dijeliti Bosnu. Taj rezon prosjecni
i natprosjecni politicki mozak nije mogao shvatiti,
jer je on rezonirao drukcije: ako svijet prizna
Hrvatsku, priznat ce i raspad Jugoslavije, pa
ce i Bosna uskoro biti priznata. Kako je protivljenje
priznanju s bosnjacke strane moglo uroditi i negativnim
posljedicama, cak I takvima da se Hrvatska u tom
trenutku ne prizna, posvjedocit ce nam,"Vjesnikov"
dopisnik iz Bonna Nenad Ivankovic u svojoj odskorasnjoj
reminiscenciji. De Cuellar samo dan prije negoli
je Genscher u Bruxellesu dobio definitivnu bitku
za diplomatsko priznanje Hrvatske i Slovenije,
i samo nekoliko dana prije negoli je Njemacka
de facto, kao prva vazna zapadna drzava, priznala
Zagreb i Ljubljanu, pokusao svim silama odvratiti
Bonn od tog cina. U dva je navrata pisao ondasnjem
bonskom ministru vanjskih poslova Genscheru, upozoravajuci
ga na svu “opasnost” koju u sebi nosi priznanje,
svaljujuci istodobno na Bonn i buducu krivicu
za posljedice koje bi mogao izazvati takav “nekontroliran
i selektivan” proces priznanja.U svojem drugom
pismu, kad su mu ponestali svi ostali argumenti,
De Cuellar se pozivao i na pisma Predsjednistva
Bosne i Hercegovine te Makedonije, u kojima su
te dvije republike odVijeca sigumosti, odnosno
od generalnog tajnika, trazile da se zalozi protiv
priznanja Hrvatske i Slovenije, i to zato da se
rat ne bi prosirio i na njihove republike. Rijecju,
argumentacija je isla u pravcu gledista da je
sve tako drugo dobro dok rat hara samo u Hrvatskoj,
pa zato Zagreb i ne treba diplomatski priznavati.
Moja ostrina prema tadasnjoj kolebljivosti i sveukupnoj
politici Alije Izetbegovica proizlazila je iz
osjecanja tjeskobe da vec na prvom koraku hrvatsko-bosnjacki
savez ne funkcionira, da je "prirodno saveznistvo"
na kusnji, a "cvijece" je ionako odavno
uvelo. Osim u glavama s fosilnim cvjetovima! To
ni uvenuti nece!
Najvjerojatnije
u dosluhu s muslimanskim otporom medjunarodnom
priznanju Hrvatske i raspadu jugoslavenske federacije,
dosluhu s misljenjem o podjednakoj krivnji i srpske
i hrvatske strane za raspad Bosne, u Zagreb je
tih dana uoci priznanja doslo "otvoreno pismo
dr. Franji Tudjmanu, predsjedniku Republike Hrvatske",
Sto su ga 6. sijecnja (na Sveta Tri Kralja) napisala
petorica hrvatskih knjizevnika iz Sarajeva koje
cemo, radi kratkoce i zbog njihove politicke orijentacije,
zvati , "hrvatski Bosanci". Pismo je,
uz komentar pod naslovom "Danajski dar za
Hrvatsku" tadasnjeg Predsjednikova savjetnika
profesora doktora Zvonka Lerotica, objavljeno
14. sijecnja 1992., dva dana prije dana nase velike
radosti, kad je od srce plakalo sve sto hrvatski
dise u zemlji i u svijetu. Vec 22. sijecnja, dok
se slavlje jos nije stisalo, "Vjesnik"
je objavio odgovor petorice "hrvatskih Bosanaca",
koji i po korespondenciji s muslimanskom teorijom
ekvidistance, I po stavu o jednakoj krivnji dvaju
ekspanzionistickih nacionalizama i po bezobzirnu
odnosu prema trenutku kad je objavljen, predstavlja
vecu blasfemiju od samog pisma. Pismo u hrvatskoj
javnosti nije ostavilo dubljeg traga jer je doslo
u dane velikog slavlja, ali je ono u daljim politickim
zbivanjima odigralo odredjenu ulogu, jer je bilo
kvasac stvaranju "hrvatskih Bosanaca"
kao politicke formacije, i jer je preko te formacije
postalo kocnica nastajanju jedinstvenog hrvatskog
politickog programa prema Bosni i hrvatsko-bosnjackim
odnosima. Sve do Washingtonskog sporazuma, kad
su "hrvatski Bosanci" bar sto se hrvatske
politike tice, potpuno marginalizirani. I radi
deskripcije povijesnog trenutka i zbog posljedica
koje ce imati u hrvatskoj politici prema Bosni,
pismo petorice "hrvatskih Bosanaca"
donosim u cijelosti.
Otvoreno
pismo dr. Franji Tudjmanu, predsjedniku Republike
Hrvatske
Gospodine
Tudjman,
Ovo
pismo ne saljemo ni "Timesu" ni "Associated
Pressu", odakle smo uglavnom saznavali Vase
stavove o nama, vec se obracamo hrvatskoj javnosti
kojoj pripada i Vase uvazeno misljenje.
Bosna
i Hercegovina je pred politickim nestankom, a
da njezin narod o tome nije imao priliku demokratski
se izjasniti. Vazna cinjenica za Vas bi morala
biti i to da je dio tog naroda i sedamsto pedeset
tisuca Hrvata, rasporedjenih na cijeloj teritoriji
Bosne i Hercegovine.
Podvlacimo,
Bosna i Hercegovina je pred prijetnjom politickog
nestanka: antibosanske sile u njoj i oko nje prisvojile
su si takva prava i takvu moc da ih u njihovom
naumu nema tko omesti. Da se gorko nasalimo: Bog
je visoko, Washington je daleko, a Kadijevic tako
blizu. Ma koliko medju sobom razlicite, pa i krvavo
suprostavljene, svim tim koncepcijama zajednicka
je politicka fiks-ideja - razoriti Bosnu i Hercegovinu.
Bosanskohercegovacka vlast, pak, pred svim tim
stoji u potpunoj paralizi, gledajuci vec odavno
na sve akte rastakanja Republike s "filozofskim
mirom".
Velikosrpska
politika nastoji Bosnu i Hercegovinu cijelu ukljuciti
u veliku Srbiju, kojoj se jos uvijek tepa "nova
Jugoslavija", ili formirati unutar Bosne
i Hercegovine srpsku republiku. Na zalost, oba
ova plana na veliko se vec ostvaruju, bilo u formi
novih jugoslovenskih novcanica, bilo u obliku
beogradskog teferica pod nazivom "Konvencija
o novoj Jugoslaviji". A sve to u debeloj,
hladnoj sjeni prethodno obavljene vojne okupacije
Bosne i Hercegovine, koja je reorgnnizacijom vojske
od 3. sijecnja dobila informalni okvir. Vojska
je sebi osnovala drzavu! Od naroda ce je znati
"braniti", zestoko i efikasno, o tomu
nakon zlocinackog pustosenja Hrvatske valjda vise
nitko i ne dvoji...
Na
sve to dolazi vasa politicka ,"analiza"
u kojoj bi cijepanje Bosne i Hercegovine "moglo
odgovarati dugorocnim interesima sva tri naroda
I interesima stabilnosti u ovom dijelu Europe".
Vi tako, i ovom prilikom,ne propustate pokazati
svoju vec dokazanu gluhocu i neosjetljivost na
stvarne dugorocne interese naroda Bosne i Hercegovine,
a osobito hrvatskoga. Nije nam jasno kako cete
objasniti vlastitoj politicko javnosti, kojoj
ste, valjda, odgovorni, kako su se to odjedanput
poceli idealno podudarati Vasi pogledi i procjena
interesa s Milosevicevim i Karadzicevim?! Jer
upravo su oni bili i ostali najgorljiviji zagovornici
razbijanja Bosne i Hercegovine, prije svega opetovanim
"velikodusnim" nutkanjem zapadne Hercegovine
da se pripoji Hrvatskoj. Znaci li to da Vi i nemate
neku konzistentnu vlastitu politiku spram "trajnoga
rjesenja hrvatsko-srpsko muslimanskih odnosa",
vec se svaki put hvatate za rep velikosrpske inicijative,
htijuci otkinuti nesto i za sebe? Ako je tako
onda je to neshvatljivo kratkovidno i neodgovorno
spram stvarnih interesa hrvatskoga i svih drugih
naroda u Bosni I Hercegovini, te jednako tako
i spram stvamih interesa Republike Hrvatske, a
neuljudno i nemornlno spram muslimanskoga naroda,
kojemu se u Vasoj "elaboraciji" nudi,
umjesto dosadasnje stoljetne drzave i domovine,
nekakva "muslimanska enklava".
Gospodine
Tudjman,
Kao
slobodni ljudi, kao Hrvati, kao drzavljani Bosne
i Hercegovine, koja nije manje hrvatska od Hrvatske,
odgovorni pred svojom povijescu, svojom zemljom,
svojim narodom, svojom obitelji, mi samo mozemo
javno konstatirati:
-
onaj tko u politickomu unistenju Bosne i Hercegovine
moze vidjeti bilo kakav interes hrvatskoga, ili
ikojega drugog naroda, i "uvjet trajnoga
mira", taj o stvarnomu interesu hrvatskoga
naroda malo zna, i taj je politicki neodgovoran:
-
onaj tko prema muslimanskomu narodu u Bosni i
Hercegovini kani provoditi onakvu politiku kakva
se trenutno provodi prema hrvatskomu narodu u
Hrvatskoj, sam sebi oduzima pravo da zastupa povijesne
interese hrvatskoga naroda u cjelini.
To
pravo mozete sebi povratiti tako da se svim svojim
snagama zalozite za cjelovitost i medjunarodno
priznanje Bosne i Hercegovine jer je jedino to
u dugorocnom interesu svih njenih naroda, pa tako
i hrvatskoga.
S
uvazavanjem,
Miljenko
Jergovic, knjizevnik,
dr.
Ivo Komsic, profesor,
Ivan
Kordic, knjizevnik,
Ivan
Lovrenovic, knjizevnik,
Mile
Stojic, knjizevnik
U
Sarajevu, 6. sijecnju 1992.
(na
Sveta Tri Kralja)
Uocavaju
li autori pisma gdje je problem, koji su mu uzroci
i kakvo je rjesenje moguce? Sto se tice prvog
dijela pitanja, uocavanja problema i njegova uzroka,
autori djelomicno imaju pravo. Problem jest u
tomu da je u tom trenutku Bosna pred politickim
nestankom i da je tomu uzrok, s jedne strane,
"filozofski mir" bosanske vlasti olicene
u Predsjedniku Predsjednistva, a s druge, namjere
Srba da uzmu citavu Bosnu i da u Bosni formiraju
svoju republiku koja bi od citave Bosne bila manja
za zapadnu Hercegovinu. U sto je, u taj minus
Hercegovina, zdrav mozak morao posumnjati! Pored
takvih srpskih namjera trpati podjelu Bosne, koja
se stavlja na dusu hrvatskom Predsjedniku i zbog
cega mu petorica pisu pismo, u uzroke nestanku
politicke Bosne nema nikakva smisla, jer tu nema
partnera koji bi na diobu pristali: Srbi hoce
sve, Muslimani takodjer, jer je to njihova "stoljetna
drzava", kako tvrde sami potpisnici pisma.
To je ocito brkanje uzroka koji su doveli do problema,
i prijedloga kako bi se problem mogao rijesiti.
Ako
hrvatski Predsjednik, prije nego na stol padnu
prijedlozi za rjesenje problema, medju kojima
ce se vjerojatno naci i podjela, izjavi da Hrvatska
stoji iza samostalnosti bosanske drzave sto je
navedeno u jednom od prethodnih tekstova - onda
njegov prijedlog da se spor rijesi podjelom nije
i
ne moze biti uzrok izdisanju politicke Bosne,
sto god tko, pa i on sam, mislio o toj politickoj
tvorbi, njenu nastanku i njenoj svrsi. Tada podjela
postaje hipotetska, kao i sva moguca rjesenja,
koja se uz to dodatno relativizira kondicionalom:
ako to drugi budu htjeli, i mi cemo htjeti.
Tu
logiku "hrvatski Bosanci", zato sto
su stajali na drugim polazistima – o cemu cu nesto
reci -nisu mogli shvatiti.
Umjesto
da na prvo mjesto postave obranu bosanske samostalnosti,
politicku i oruzanu, koja bi postupno vodila k
usuglasavanju politickih ciljeva Bosnjaka i Hrvata
u Bosni s jedne, i Bosne i Hrvatske, s druge strane,
oni u prvi plan, i to kao uzrok raspadu Bosne,
stavljaju jedno od mogucih rjesenja, njenu podjelu.
Kao da je tu podjelu Hrvatska u tom trenutku,
da je i htjela, mogla provesti! Time su dali stof
teoriji ekvidistance, jednake krivnje dvaju fasizama,
sto je vodilo sukobu izmedju Hrvata i Bosnjaka.
Oni ne uocavaju da vrijeme bosanske multikulturalnosti
"bratstva i jedinstva" pod pokroviteljstvom
komunizma i jugoslavenstva zauvijek nestaje, i
da ga treba nadomjestiti usporednim zivotom ravnopravnih
nacija, sa svim pravnim, vojnim, kultumim i ekonomskim
posljedicama koje iz tog nadomjestka proizlaze.
Da su to uocili, uocili bi i da podjela ne znaci
obavezno cjepanje drzave, vec da moze znaciti
i njenu artikulaciju, bez obzira na to sto ce
se unitaristu i artikulacija ciniti podjelom.
Stav
potpisnika pisma prema hrvatskom osamostaljenju
kao rezultatu defenzivnog, secesionistickog nacionalizma,
koji je konsenzualna osnova svih hrvatskih stranaka,
sasvim je dobro opisao Lerotic, pa nema potrebe
da cinim isto samo drugim rijecima.
Na
kraju autori pamfleta nisu izdrzali, a da ne otkriju
svoje pravo lice recenicom: “Gospodine Tudjmane,
onaj tko prema muslimanskom narodu u Bosni i Hercegovini
kani provoditi onakvu politiku kakva se trenutno
provodi prema hrvatskom narodu u Hrvatskoj, sam
sebi oduzima pravo da zastupa povijesne interese
hrvatskog naroda u cjelini."
Kakva
je to prozirna podvala kada autori pamfleta hrvatsku
politiku koja odgovara duhu vremena, kako po svom
demokratskom temelju, po energicnosti kojom tezi
medjunarodnom priznanju Hrvatske i po zadivljujucem
naporu cijelog hrvatskog naroda u borbi za slobodu,
smatraju protivnom povijesnim interesima hrvatskog
naroda. Nema tog intelektualnog cinizma iz kojega
bi mogla izaci ovako srocena besmisao, nema toga
slijepca koji ne moze uzeti rezultate lani odrzanog
referenduma i vidjeti sto narod drzi o hrvatskoj
politici.
Priznanja
hrvatske samostalnosti za autore “otvorenog pisma”
kao da ne postoje, ulazak u svijet slobodnih europskih
drzava je za njih zanemarujuca ili pak nepostojeca
cinjenica u suvremenoj hrvatskoj politici.
Zasto
autori “otvorenog pisma” drze da je takva politika
koju slijede svi narodi sredisnje i istocne Europe,
pa i hrvatski narod, nelegitimna I opasna? Posebno
opasna za muslimanski narod. Vjerojatno, misle
oni, opasnost lezi u tome sto ta politika po svojem
aktivizmu i djelotvomosti spontano budi duh muslimanskog
naroda iz mrtvila u koje je zapao zbog svojevrsne
paraliziranosti svojih vodja i spontano ga upucuje
da potrazi sebi primjerenije mjesto u zajednici
europskih naroda. Prethodno je potrebno otvoriti
neke tabu teme koje su ostale iz razdoblja tvrde
i centralisticke vladavine u Bosni i Hercegovini.
Pretpostavljam da se iz pozicije ove petorice
hrvatskih intelektualaca dade nazreti politika
koja se nije oslobodila duha toga doba.
Usput
da kazem, kako povjesnicar Dzaja ovo pismo naziva
"upozorenje petorice bosansko-hrvatskih intelektualaca
pocetkom 1992. da hrvatsku politiku prema BiH
treba serioznije formulirati i oblikovati".
Cudi se sto je pismo docekano "na polemicki
noz." Meni se cini da je, s obzirom na svoju
blasfemicnost, svoj diletantizam i posljedice
koje ce iz njega proisteci - da se hrvatska demokracija
naziva fasizmom od tog pisma do danasnjeg dana
- docekano obzirno i sa suzdrzanim gnjevom.
Ivan
Aralica
|