Iako
me kriticar hrvatskog politickog diskursa prema
Bosni i Bosnjacima opominje da ne bih trebao "otkrivati
namjere" osoba s kojima se sporim, jer da
time, usvajajuci komunisticke manire, rusim dignitet
svoga diskursa, ipak cu i ovdje progovoriti o
poziciji "hrvatskih Bosanaca" u bosanskom
samoupravnom socijalizmu dok ga je modelirao i
u njemu vladao Branko Mikulic. Ne stoga sto bih
zelio prokazati kolege po peru, kojima zelim da
se u Hrvatskoj, koju oni i dalje zovu fasistickom,
lijepo osjecaju, vec da uz pomoc njihove nekadasnje
pozicije lakse oslikam politiku koju nam oni nude.
Ucinit cu to tako da cu najprije reci nesto o
emotivnom supstratu u kojem se gnijezdila stara
pozicija i iz kojeg proizlazi nova. Potom cu nesto
reci o naravi njihova hrvatstva untrar Mikuliceva
samoupravnog socijalizma, I napokon o njihovoj
permutaciji u "hrvatske Bosance", posebnu
politicku formaciju.
Izuzevsi
Miljenka Jergovica, o komu nista ne znam jer je
na hrvatskom prostoru postao poznat u tijeku rata,
svi ostali potpisnici pisma hrvatskom Predsjedniku
nazvani "hrvatski Bosanci" pripadali
su komunistickom krugu hrvatskih intelektualaca
u Bosni. Neki su cak kao Ivo Komsic, bili visoki
komunisticki funkcioneri. Pripadao je liberalnoj
reformistickoj struji, uvjerenoj da se reformom
komunizma moze parirati snaznim nacionalnim nabojima
u tri nacionalne stranke. Za predizbomih sam dana
bio na Babanovcu i naslusao se govorljivog i konfuznog,
ali ostroumnog i upornog Komsica! Svi su oni bili
sticenici i sljedbenici Branka Mikulica i imali
pozitivnu ulogu koliko ju je mogao imati svaki
reformisticki pokret u okviru komunizma. Godina
sedamdeset i prva i njen produkt Ustav iz 1974.
imali su jedan refleks u Hrvatskoj a drugi u Bosni,
kad se radi o hrvatskim intelektualcima. Dok se
u Hrvatskoj, kao posljedica nacionalisticke euforije
i represija koje su na nju uslijedile, gazio i
najmanji izraz nacionalizma, u Bosni je, nakon
odstranjenja onih intelektualaca koji su imali
vezu s "maspokom" u Hrvatskoj, uslijedila
afirmacija hrvatskih intelektualaca kao hrvatskog
participativnog dijela u politici da je Bosna
i srpska i hrvatska i muslimanska. Kako je do
tada hrvatskih kadrova u bosanskim politickim
I kulturnim institucijama bilo malo, participativna
je kvota bila neispunjena i trebalo ju je ispuniti
novim kadrovima. U izboru je glavnu rijec vodio
Branko Mikulic, pa sam te kadrove i nazvao njegovima.
Na bosanskom su se obzoru pojavili intelektualci,
nacionalno obojeni, koji su igrali odredjenu ulogu
i na hrvatskom prostoru, gdje je represivni pesticid
protiv nacionalizma pomorio sve sto je nacionalno
mislilo, omogucujuci rast monstrumima koji su
nacionalno gradili na negaciji nacionalnog. Istina,
i "hrvatski Bosanci", koji potjecu iz
reformskog komunistickog kruga, morali su se odricati
"ustastva", sto znaci da su gradili
nacionalno na negaciji nacionalnog, ali su u tom
odricanju mogli biti nesto umjereniji, jer se
u Bosni, bar se tako govorilo, kolac moci dijelio
na tri pravedna dijela.
Neki
od tih ijudi, primjerice Ivan Lovrenovic - inspirator
pisma i pisac odgovora na kritiku pisma, sto je
vidljivo iz osobnog diskursa i po tomu sto ce
navode pisma koristiti u svojim autorskim radovima
- imali su odredjenu ulogu i na hrvatskom prostoru,
i u kulturi i u politici. Sjecanje na tu ulogu
ima razlicite predznake! Objektivno gledajuci,
iako je to, unutar reformskog komunizma, bio pozitivan
proces, ucinci su te formacije po nacionalnu stvar
bili skromni i u Bosni i u Hrvatskoj. Oni ni ondje
ni ovdje nisu Hrvatima nimalo olaksali prokletstvo
"ustastva". To nisu ni mogli jer su
svoju promociju i participativnu poziciju gradili
na negaciji nacionalizma, u sto su trpali maltene
sve sto je hrvatsko. Razumije se onda da je eksplozija
hrvatskog nacionalizma na visestranackim izborima,
kad su se"ustase" predstavile kao Hrvati,
njihovo hrvatstvo ucinila bezvrijednim, a njihovu
participativnu ulogu suvisnom.
Korijeni
"hrvatskih Bosanaca" - ne samo ove petorice
sto je napisala pismo, nego i ostalih koji ih
slijede i koji su osnovali Hrvatsko narodno vijece
BiH - sezu do samog pocetka hrvatskog suvremenog
nacionalizma, do ilirizma, kad je u Europi, gdje
su nastajale prve nacionalne drzave, prevladalo
misljenje da se medju pretpostavke nastanka nacionalne
drzave mora ubrojiti i potrebna masa, pretpostavka
kojoj sami Hrvati kao malen narod nisu mogli udovoljiti,
pa su ispunjenje zahtjeva mase trazili u slavenstvu
i jugoslavenstvu, u ilirizmu, utemeljivsi tako
unitarni hrvatski nacionalizam koji je nastavio
zivot i kad je masa kao pretpostavka nastanku
nacionalne drzave prestala vrijediti, kad su i
mali narodi stekli pravo na svoje drzave. Nastao
na samom pocetku nacionalnog budjenja, unitaristicki
nacionalizam nastavlja zivot u programima raznih
stranaka i pokreta, sad u centralistickoj sad
u federalistickoj formi. Ovdje nije mjesto da
s toga gledista vrsim inventuru programa politickih
stranaka, ucinit cu to mozda na drugom mjestu.
Ovdje cu reci samo toliko da se unitaristicki
nacionalizam proteze od ilirizma i njegovih neposrednih
nasljednika, preko raznih hrvatsko-srpskih koalicija
s kraja devetnaestog i pocetka dvadesetog stoljeca,
do komunistickog pokreta gdje svoj najpotpuniji
izraz dobiva Ustavom iz 1974. "Hrvatski Bosanci"
su sljedbenici ovog unitarnog hrvatskog nacionalizma,
blizi njegovoj federalnoj nego konfederalnoj formi,
i okviru Jugoslavije i okviru Bosne kao obrasca
"Jugoslavije u malom". Na toj su osnovi
"udarajuci po labrnji i cetnike i ustase",
namjeravali graditi nacionalnu politiku.
Ali,
kad komunizam pada, ne samo u Jugoslaviji i Bosni
nego i u citavoj Europi, i kad se raspadaju kompozitne
drzave, unitarne i federalisticke, sto nije rezultat
nicijeg osobnog podviga vec zakonitosti da se
u zadnjih dvjesta godina sve zajednice dogadaju
kao nacionalne, sansu koju koristi petnaestak
europskih naroda koriste i Hrvati stvarajuci lepezu
stranaka i pokreta sa separatistickim nacionalnim
programom. I posto je komunizam ispario a jugoslavenska
se federacija raspala, "hrvatski Bosanci"
kao sljedbenici hrvatske unitarne nacionalisticke
struje ostaju i bez pokrovitelja i bez konteksta.
Da bi prezivjeli, od jugoslavenskih unitarista
permutiraju u bosanske unitariste, koji za raspad
Bosne okrivljuju nabujali nacionalizam, ne razlikujuci
pri tom ekspanzionisticki, srpski, od secesionistickog,
hrvatskog nacionalizma, od cega se razvija sintagma
o "dva fasizma" koji dijele Bosnu. "Hrvatskim
Bosancima" povijest nece oprostiti ni kad
se radi o pismu ni kad se radi o hrvatskom obrambenom,
secesionistickom pokretu, i u slucaju stvaranja
samostalne hrvatske drzave i u slucaju obrane
i artikulacije Bosne. Oni su ostali i jugoslavenski
i bosanski unitaristi u vrijeme kad su i jedan
i drugi unitarizam vecini Hrvata postali odiozan
oblik hrvatske nacionalisticke misli.
"Hrvatski
Bosanci" su neposredno nakon izbijanja rata
u Sarajevu presli u Zagreb i tu nastavili djelovati.
U Zagreb se preselilo i sarajevsko teolosko uciliste
u kojemu je kao predavac i najsnaznija licnost
bio fra Luka Markesic, bivsi provincijal bosanske
franjevacke provincije i teoreticar crkve u samoupravnom
drustvu, koji, usput budi kazano, u samoupravnom
socijalizmu, koliko god bio reformiran, nije prepoznavao
obican komunizam, a u jugoslavenskoj drzavi srpski
imperij. Grupa oko Markesica nastupala je u ime
bosanske katolicke crkve, iako toga mandata nije
imala, niti ga je mogla imati. Na publicitet se
nisu mogli pozaliti! Organizirali su se razni
seminari na kojima se zagrebackom slusateljstvu
pokusavala predociti "prava istina o Bosni".
U toj se namjeri uspijevalo u dobroj mjeri, jer
je hrvatska misao o Bosni ili tabula rasa ili
je ispunjena politickim teorijama iz vremena ekspanzionistickog
i unitaristickog nacionalizma, koje nicemu vise
ne sluze i koje nikamo vise ne vode.
"Prava
istina" je bila ono o femu sam vec govorio,
unitarno bosanstvo kao fragment i kopija unitarnog
jugoslavenstva, postavljena u strogo oporbenu
poziciju prema separatistickom nacionalizmu koji
je konsenzualna osnova svih hrvatskih stranaka.
I pored toga sto se kosila s jednim dijelom njihova
programa, "prava istina" uspijevala
se svidjeti svima onima koji su bili opoziciono
raspolozeni prrma vladajucem HDZ-u i njegovu predsjedniku,
ne vodeci racuna da bi ta "istina",
kad bi se nasla na vlasti, i njih pomela kao "ustase".
Osim
s oporbom nacionalistickog, separatistickog usmjerenja,
"hrvatski Bosanci" se vezu i s ostacima
komunistickih i jugoslavenskih recidivista, koji
su, nakon prvog soka, ozivljavali kao borci za
ljudska prava. Vrlo uspjesno se vezu i s onim
institucijama koje se deklariraju protivnicima
svakog nacionalizma i zastupnicima novog kozmopolitizma,
obicno zvanog "otvorenim drustvom".
Po Sorosevu ucenju! Najtjesnje s Goldsteinovim
casopisom "Erasmus". Vodeca licnost
"hrvatskih Bosanaca" Ivan Lovrenovic
tijesno suradjuje s Goldsteinom i u njegovu listu
i u njegovu esnafu. Lako je pretpostaviti da je
suradjivao i u inicijaciji "pisma sestorice",
o kojem ce u ovoj knjizi biti dosta govora, jer
su polazista toga pisma identicna s onim sto ga
je u Sarajevu sam napisao. A buduci da je to Goldsteinovo
"pismo sestorice" bilo sastavni dio
sireg pothvata, ciji je cilj bio srusiti hrvatsku
vlast proizislu iz volje naroda bez pitanja naroda,
moglo bi se suditi da ambicije"hrvatskih
Bosanaca" i nisu bile tako male.
A
njihova "istina o Bosni", koja je, srecom,
prosla bez vecih posljedica, zahvaljujuci snazi
hrvatskog separatistickog nacionalizma koji se
nije dao zavesti u bludnju, dala bi se razglobiti
na nekoliko odrednica.
Idealizirali
su bosanski multikulturalizam impostirajuci idolatriji
takvog drustva u svjetskim krugovima, iznoseci
tvrdnju da je on mogao izdrzati raspad Jugoslavije
da nije bio razoren izvana. To im je davalo priliku
da za njegovo rasulo optuze i srpski imperijalizam,
sto je nesporno, i "hrvatski fasizam na vlasti",
sto je njima takoder nesporno.
Sotonizirali
su Hercegovce i "hercegovacki lobi"
u hrvatskoj politici, jer da hercegovacki Hrvati
ne misle kao sto misle bosanski Hrvati: hercegovacki
da zele prikljucenje Hrvatskoj a bosanski da zele
ostati u drzavi Bosni. Pri tom su krili da je
ta sotonizacija nasljedje onih animoziteta prema
"ustasama" na kojima su u vrijeme samoupravnog
socijalizma gradili svoju poziciju. To dakako
nije tocno: unitarnoj Bosni zesci su otpor pruzili
Hrvati sredisnje Bosne nego Hercegovci. Ali je
sotonizacija Hercegovaca bila draga mnogima iz
hrvatske opozicije, jos draza kozmopolitima i
komunistickim recidivistima, pa su na tom planu
imali lijepog uspjeha. Bili su rado slusani, i
ustupljen im je obilan medijski prostor.
Sireci
price o Bosni kao prirodnom savezniku Hrvatske,
sto je tocno samo ako su interesi usuglaseni,
podilazili su tezama ekspanzionistickog nacionalizma
o Hrvatskoj do Drine i tako hvatali spoj i s onima
s kojima nemaju nicega zajednickog.
Kod
"hrvatskih Bosanaca" postoji raskorak
izmedu vlastitog misljenja o svojoj ulozi i stvamog
stanja sto se njihove uloge tice, negdasnje i
sadasnje. Negdasnju sam njihovu i stvarnu i fiktivnu
ulogu opisao. Preostaje mi da opisem njihovu trenutnu
ulogu, kakva je u njihovoj fikciji i kakva je
u politickoj realnosti.
Pripadnik
"hrvatskih Bosanaca" Ivan Lovrenovic
u "Erasmusu", koji me je stimulirao
da slazem ovu knjigu, o svojoj ulozi i ulozi svojih
istomisljenika, koji su sada organizirani u Hrvatskom
narodnom vijecu BiH, pise ovako: "Sigurno
je da to (moja opaska: misli na ratne operacije
oko Bihaca o kojima sam nesto rekao u biljesci
uz clanak o Serhatu) gusi onu pozitivnu politicku
energiju sto je bila prostrujala na relaciji izmedu
Republike Hrvatske i Republike Bosne i Hemegovine,
odnosno unutarbosanskim odnosima izmedu Bosnjaka
i Hrvata (pokrenuta prijedlogom HNV BiH o kantonalnom
ustrojstvu, a realizirana uz inicijativu i podrsku
SAD - u formi Federacije BiH)..."
Citat
nije najpogodniji iz stilistickih razloga, nisam
imao boljega pri ruci, ali je i on dovoljan da
se vidi kako "hrvatski Bosanci" misle
da su oni inicirali kantonalnu artikulaciju Bosne,
bili kreatori Washingtonskih sporazuma i utemeljitelji
federacije. I smijesno i zalosno! Fiktivno u svakom
slucaju!
Pa,
ako mene Lovrenovicev prijatelj Dzaja po Lovrenovicevoj
narudzbi drzi tvorcem hrvatskog politickog diskursa
o Bosni, sto odlucno odbijam, onda bi i Lovrenovic
i njegov prijatelj morali znati, sto ce biti vidljivo
iz jednog od dva ogleda koji slijede iza ove duge
biljeske, da sam ja kantonalnu podjelu predlagao
i prije nego sto je u Bosni izbio rat. I onda,
da obrnem ono s diskursom kao Sto Dzaja obrce,
ako sam ja tvorac toga dijela hrvatske politike,
mora da je i ta politika predlagala kantonalnu
podjelu prije Lovrenovica i njegova HNV BiH. Ali,
ostavimo se saljivih obrtanja!
Federaciju
s kantonalnim uredenjem stvarali su oni koji su
ratovali za obranu Bosne, koji su u njoj, kroz
rat, stvarali hrvatski politicki faktor, vojni,
ekonomski i duhovni, koji su na tragu kantonalne,
provincijske ili kakve druge artikulacije branili
izvana Bosnu od srpskih osvajanja, a iznutra od
islamistickog i socijalistickog modela unitame
drzave. Ti u federaciju nisu usli ni gologlavi,
ni gologuzi, ni goloruki. Oni su u nju usli s
hrvatskim obiljezjem na kapi, s hrvatskom lisnicom
u dzepu i s puskom u ruci, voljni da u njoj i
ostanu, budu li primljeni kako su i dosli. Budu
li tako primljeni, bit ce i Bosne; ne budu li,
lose se Bosni pise. "I on meni nema Bosne!"
Stvarna
je uloga "hrvatskih Bosanaca" mnogo
minornija. Ne kazem da bi do Washingtonskih sporazuma,
kao oblika konsenzusa svekolike hrvatske politike,
doslo prije da nije bilo smetnja na vezama sto
ih je uzrokovala njihova "istina", ali
tvrdim da oni stvaranju tog konsenzusa nisu dali
velik prilog.
Nesto
prije donosenja Washingtonskih sporazuma jedan
od vodecih clanova "hrvatskih Bosanaca"
kooptiran je na upraznjeno mjesto jos jednog Hrvata
u Predsjednistvu BiH. Otuda privid da je politika
te formacije u Washingtonskim sporazumima dozivjela
promociju. Korist je od tog kooptiranja mnogo
manja nego sto se privida. Komsicevo clanstvo
u tom Predsjednistvu, cija je konstitucija sa
stanovista legaliteta vrlo upitna, potkrepljuje
privid o multinacionalnom sastavu politickog vodstva
onoga sto se danas zove vodstvom Republike BiH,
a sto je doista, bez obzira na kooptacije iz redova
"hrvatskih Bosanaca", vodstvo bosnjackog
naroda, danas unutar okvira bosanskog prostora,
a sutra unutar bosanske drzave. Taj privid, opet,
potkrepljuje komentar sto ga plasira bosnjacka
strana, po kojemu je Federacija samo stepenica
prema integraciji bosanske drzave gradjanskog,
unitarnog, islamistickog modela. Istina je da
je Federacija stepenica prema integraciji Bosne,
ali Bosne po modelu na kojem je i Federacija gradjena.
Ako takve Bosne bude, u njoj ce komsijska multikulturalnost,
izrazena u opcinama i kantonima, prerasti u multinacionalnost
sa svim posljedicama, organizacionim, vojnim,
ekonomskim i kulturnim, koje iz tog prerastanja
proistjecu.
Hrvatski
Bosanci sto se nalaze u Predsjednistvu BiH zadnjih
su dana digli glas protiv unosenja islamskog ucenja
u bosnjacku vojsku i ostale institucije Republike
BiH. Po njima to protuslovi principu multikulturalnosti.
Cini se da je to njihov labudji pjev. Vode koje
teku logikom svog toka ostavile su ih na suhu.
Nista prirodnije nego da bosnjacka vojska akceptira
svoju vjeru, koja je njihov narod ucinila posebnim
narodom, i nista prirodnije nego da se, ne samo
vojska nego i sve ostale institucije koje su do
sada nastupale pod stitom toboznje bosanske multikulturalnosti,
transponiraju, ukoliko vec nisu, i ocituju kao
posve bosnjacke institucije, koje ce i u okviru
Federacije i u okviru buduce unije, ako je bude,
utemeljiti usporedan nacionalni zivot sa dva ostala
naroda koji dijele drzavni suverenitet. "On
meni nema Bosne!" Ima Bosne, ali samo Bosne
koja ce tek od tri dijela biti cijela!
Izlozene
u retrospektivi s mnogo spoznaja koje su se naknadno
pojavile, a vezane su uz pocetno stanje, to bi
bile okolnosti u kojima sam napisao ogled od dva
dijela. U prvom sam oslikao muslimanski unitarizam
i kolebljivost, u drugom predlozio kantonalnu
artikulaciju Bosne.
Ivan
Aralica
![](../slike/navrh.gif)
|