Pocetni
stadij - kad Hrvati Muslimane dozivljavaju kao
poturice i balije, sto su pogrdna imena, ili kao
Turke, kako su i sami Muslimani sebe zvali, vodeci
racuna o razlici od Osmanlija - zahvaca period
od pada Bosne pod Turke do devetnaestog stoljeca,
tocnije, do druge polovice tog stoljeca. U tom
dugom kontinuitetu postoji jedna bitna promjena,
ne u nazivlju nego u dozivljaju. Sve do Beckog
rata koji traje od 1683. do 1699, i nekoliko manjih
sukoba u prvim desetljecima osamnaestog stoljeca
na granici izmedju Bosne i hrvatskih zemalja,
neprestance vlada ratno stanje, bilo u obliku
vecih ratnih pohoda, kojima je cilj osvajanje,
bilo u obliku akindzijskog ratovanja, kojem je
cilj pljacka i pustosenje. Ti su ratovi izazivali
velike i zestoke tenzije izmedu Hrvata i poturica
i na granici i u samoj Bosni.
Oni
su najcesce bili uzrok seobi hrvatskog zivlja
iz Bosne na sve strane. Ne i jedini uzrok! Kad
su u osamnaestom stoljecu ratovi na hrvatsko-bosanskim
granicama prestali, odnosi su se izmedju Hrvata
i Bosnjaka smirili, a otvorile su se vrlo zestoke
konfrontacije izmedu Bosnjaka i Srba. Pogotovo
nakon srpskih ustanaka koji su prijetili presijecanjem
veze izmedu Turske i Bosne. Sto je vrijeme vise
odmicalo, privid da Hrvati i Muslimani nikad medjusobno
nisu ratovali, sve se vise useljavao u svijest
i jednog i drugog naroda. To je djelovalo blagotvorno
na njihove odnose. Blagotvorno i u obliku suzivota
i u obliku stvaranja novih privida. No, taj je
odnos vec na kraju pocetnog i na pocetku drugog
permutativnog stadija bio obiljezen oznakom koja
ga do danas nece napustiti: stupanj tolerancije
i saveznistva dvaju naroda, hrvatskog i bosnjackog,
ovisit ce o stupnju njihova antagonizma prema
srpskom narodu.
Iz
pocetnog stadija u svijesti su Hrvata do danas
prezivjeli ovi elementi: treba se vratiti na dozivljavanje
Bosnjaka kao Turaka i poturica; Hrvati i Bosnjaci
nikad nisu ratovali; agresija trecega sili Hrvate
i Bosnjake na prirodno saveznistvo. Nije ni potrebno
kazati kako su sva tri fosilna elementa porijeklom
iz pocetnog stadija netocna: niti su Muslimani
Turci, niti smo mi bili vjecno u miru, niti smo
mi prirodni saveznici, jer kategorija prirodnog
saveznistva ne postoji ako nije sinonim za interesno
saveznistvo, sto saveznistvo protiv treceg ne
moze trajno biti.
Drugi
je permutativni stadij u sazvjezdu panslavizma
i nacionalnog osvjescivanja sto ga je panslavizam
potaknuo i u sto se panslavizam pretvorio. Poticaj
daje Luka Botic a za njim cio niz knjizevnika
i putopisaca. S velikim je olaksanjem otkriveno
da su ti “Turci” slavenskog porijekla, jer se
mislilo da vjera nece stajati na putu stvaranju
ni slavenske ni jugoslavenske zajednice. Na tom
elementu, na Kranjcevicevu “svud gnijezdo isto,
ptica ista” bit ce gradjena hrvatska i srpska
posesija prema Muslimanima, na njemu ce biti gradjeno
“bratstvo i jedinstvo”, a na nj se i danas pozivlju
jugoslavenski nostalgicari i zagovornici multi-kulturalizma
koji ne misle na njegovanje nego na nivelaciju
razlika.
Iako
se doimlje anakrono, taj fosilni element jos nije
nestao iz hrvatske politicke svijesti.
Nova,
treca po redu, permutacija nastaje kad se slavenska
magla razidje i kad iza nje ostanu nacionalni
entiteti koji, ne odustajuci od posesije, slavenski
korijen prevode u hrvatski i srpski korijen i
na temeljima etnogeneze zakljucuju da su Muslimani
Srbi, odnosno Hrvati. Spomenuo sam Srbe da bih
ukazao na dvostruk smjer permutacije. Za razliku
od Hrvata, cija je posesivnost bila idilicna,
srpska je posesivnost bila gruba,”ili krst na
celo ili glavu na panj”! Oslanjala se na globalni
antagonizam pravoslavlja i islama, na cemu je
izrasla srpska drzava i na cemu do danas postoji.
Uvjereni da su Muslimani hrvatskog porijekla -
to uvjereniji ako su zivjeli daleko od njih i
ako im je islam i sve sto je u vezi s njim bila
terra incognita - Hrvati su vjerovali da ce se
Muslimani, kad se za to steknu okolnosti, izjasniti
kao Hrvati i da im na temelju svog i muslimanskog
prava pripada citava Bosna. Vjera u idilicno pretapanje
Muslimana u Hrvate stvorila je i idilicnu metaforu
o “cvijetu hrvatskog naroda”. Ruzicasti dim i
nista vise! U taj su dim i u taj su cvijet posebno
cvrsto vjerovale ustase, iako za to u svom iskustvu
nisu imale nikakva razloga: autonomisticki pokret
u Muslimana, koji su se javili u Bosni za vrijeme
NDH, potpuno demantira tezu o cvijetu. (Tada se
javio i Alija Izetbegovic!) Kod ustasa i njihovih
sljedbenika, u razlicitim permutativnim oblicima,
ta se vjera i do danas sacuvala i zivi bez realne
osnove, kao sto je zivjela od svog nastanka.
Od
tog su se stadija sacuvali do danas ovi elementi:
Muslimani i Hrvati imaju isti korijen pa su prema
tome isto; Muslimani su nama Hrvatima blizi nego
Srbima i saveznistvo izmedju Muslimana i Hrvata
osigurat ce Bosnu za Hrvatsku i sprijeciti prodor
Srbima preko Drine; Bosna ce uci u konfederativni
odnos sa Hrvatskom, a Muslimani nece imati potrebe
inzistirati na svojoj posebnosti; u novije se
vrijeme iz redova ustaskih sljedbenika cuje i
ovaj permutativni oblik: “Nismo rekli da cemo
imati Bosnu do Drine, nego samo da cemo zivjeti
posvuda do Drine.”
Cetvrti
permutatativni stadij obiljecen je priznanjem
Muslimana kao posebnog naroda, kao Muslimana ili
Bosnjaka, bez prihvacanja posljedica koje iz toga
proizlaze. Prihvaceno je da su Bosnjaci poseban
narod, ali su bitne oznake svijesti iz prethodnih
stadija permutirale samo do razlike koja to priznanje
relativizira do krajnje mjere. Tako element da
su Bosnjaci genetski Hrvati iz treceg stadija
u ovom stadiju permutira u tvrdnju da su oni hrvatski
prirodni saveznici; od Bosne se kao dijela Hrvatske
odustaje, ostaje mogucnost konfederacije, a Bosna
ce, ako ostane cijela, biti pozeljna zemlja za
Hrvatsku; prizeljkuje se da hrvatska politika
prema bosnjackoj igra podredjenu ulogu, jer se
vjeruje da Bosnjaci kao prirodni saveznici, a
Bosna kao pozeljna zemlja, nece dopustiti prodor
Srba preko Drine.
Nije
izvjesno da li ce peti permutativni stadij biti
i posljednji, on je zasad posljednji. U njemu
se, kao i u cetvrtom, prihvaca cinjenica postojanja
Bosnjaka kao naroda, ali se, za razliku od stanja
u cetvrtom, u petom stadiju prihvacaju i posljedice
te cinjenice. Te bi se posljedice dale svesti
na sljedece: Bosnu treba komponirati kao slozenu
drzavu triju naroda, sto u sebe ukljucuje teritorijalnu
autonomiju i reciprocna prava; hrvatska autonomna
jedinica s bosnjackom i srpskom uredit ce odnose
na temelju gradjanskih i sekularnih nacela sluzeci
se pritom jednim od poznatih modela, kantonima,
provincijama ili republikama; hrvatska ce drzava
s takvom Bosnom, jednako kao i s ostalim svojim
susjedima, uspostaviti medjudrzavne odnose na
uobicajenim lokalnim i globalnim nacelima.
Ako
se vratimo na dio teksta gdje pocinjem govoriti
o permutativnim stadijima, i iz svakog stadija
izvucemo ono sto ga karakterizira, vidjet cemo
da svi ti elementi karakterizacije, u razlicitim
kombinacijama, u svijesti pojedinaca, grupa i
stranaka, zive punim civotom i u nasim danima
ida su uzrok kakofoniji koja vlada u zonama politicke
misli o Bosni, zonama velikih podjela i u stranackom
i u individualnom smislu. Ono sto je najteze,
taj proces nije zavrsen, on tece i neizvjesno
je na cemu ce zavrsiti. U tom procesu nece izgorjeti
samo jedno prijateljstvo! Ono za sto bih se zalozio,
ono sto je smisao ovih ogleda, nije da nametnem
svoje vidjenje stvari, iako se to nekima tako
cini, nego da istrazim putove do cilja o kojem
ce hrvatska politika postici zadovoljavajuci stupanj
jedinstvenosti, kao sto je postigla i oko drugih
ciljeva, kako Bosna ne bi postala kamen spoticanja
s negativnim posljedicama po stabilnost hrvatske
drzave.
Ivan
Aralica, 15/2/1994
|