Postupci
haaskoga “Medjunarodnog suda za ratne zlocine
pocinjene na prostoru bivse Jugoslavije"
od pocetka sudenja generalu Tihomiru Blaskicu
izazvali su u hrvatskoj javnosti dvije vrste oprecnih
reakcija -ili zgrazanje i indignaciju, ili potpuno
povladjivanje cesto propraceno zlobnim zadovoljstvom.
Crta na kojoj se razdvajaju ova dva tipa ostro
je i jasno povucena - nad neujednacenim kriterijima
i postupkom zgrazaju kojima ne smeta hrvatska
drzava, docim oni koji od 1989. pricaju “opasnim
namjerama" i zdvajaju nad raspadom Jugoslavije
u potpunosti prihvacaju i odobravaju rad suda.
Takva narav reakcija vec dovoljno jasno govori
komu se i zasto sudi u Haagu, a da svakom ozbiljnijem
promatracu posve jasno kako tu nije rijec ni o
kakvome Nurnbergu i kaznjavanju stvarnih ratnih
zlocinaca, kako onih koji su same zlocine pocinili
tako i onih koji su ih inspirirali. Cijeli je
postupak pred sudom u Haagu, klasicni politicki
proces, na kojemu se trazi krivac i kazna za one
koji su srusili Jugoslaviju -zemlju koja je nastajala
kao cedo i glavna uzdanica liberalizma sila Antante,
a u stvarnosti se prometnula u degeneriranu nakazu
najcrnjih oblika diktature.
Da
je tomu doista tako pokazalo se vec i kod izvodjenja
dokaznoga postupka, zapravo na prvim svjedocima
optuibe, tzv. ekspertima, koji su trebali dati
opci okvir cijelom dokaznom postupku tuziteljstva.
Izbor tih svjedoka, jednoga doktora pravnih znanosti
i jednoga doktora povijesnih znanosti, nepogrjesivo
ocrtava misaone strukture cijeloga Ureda tuzitelja,
te stoga nije tesko, upravo na primjeru njihovih
biografija i stavova koje zastupaju, dokazati
sve sto je naprijed receno. Jedan od pozvanih
svjedoka, dr. Zoran Pajic, bivsi je profesor sarajevskoga
Pravnog fakulteta,jedan od onih rijetkih sarajevskih
sveucililisnih nastavnika Srba koji nije pratio
svoje sunarodnike u egzodusu iz toga grada (mnogo
kasnije napustio je Sarajevo i otisao u London,
gdje i dallas zivi). Razlozi koji su ga vodili
pri donosenju takve odluke su, dakako, njegova
privatna stvar, i o njima moze govoriti samo sam
dr. Pajic. No, njegovi stavovi vis a vis krize
i raspada bivse Jugoslavije nisu vise njegova
privatna stvar od onoga trenutka kada ih on sam
pusti u javni opticaj. To je pak, dr. Pajic uradio
jos 1991. u ponesto neuobicajenim okolnostima.
U
jeku, naime, rata u Hrvatskoj, kada su razarani
Vukovar i bezbrojni drugi hrvatski gradovi i naselja,
kada su ljudi masovno ubijani i protjerivani,
u Sarajevu se pojavio i nizi duznosnik (atache
za “nesto") tadasnjega americkoga veleposlanstva
u Beogradu.
Njegova
je zadaca bila obaviti uobicajeni obavjestajni
postupak ispitivanja reakcija na aktualno stanje
i gibanja u Jugoslaviji kod pripadnika intelektualnih
krugova u samome Sarajevu, i to, dakako, onih
koji se nisu vec sami pobrinuli da njihovi stavovi
postanu javna stvar. I tako je atache rezervirao
poveci stol u jednome od boljih sarajevskih restorana
te pozvao na "intimnu veceru" nekolicinu
sveucilisnih nastavnika iz sarajevskih intelektualnih
krugova. Medju pozvanima se nasao i dr. Pajic,
koji je vrlo rado i nasiroko odgovarao na postavljena
pitanja, objasnjavajuci kako su za krizu krivi
“nacionalisti svih boja", kako su “politicari
posvadjali narod" i kako bi se “sve to",
kao u “dobra vremena", vrlo lako izgladilo
s par desetina (stotina ili tisuca, brojke u tom
misaonom sustavu ionako nisu vazne!) hapsenja
na svim stranama.
Takve
reakcije i stavovi ostali su do danas znacajka
diskursa dr. Pajica, koji je za svjedocenja u
Haagu pokusao dokazati kako su pravne norme tadasnje
H(rvatske) Z(ajednice) H(erceg) B(osne), a kasnije
H(rvatske) R(epublike) H(erceg) B(osne), usmjerene
na pravno institucionaliziranje "etnickog
ciscenja" i razaranje "drzave Bosne
i Hercegovine". Njegova je pravna rasclamba
trebala pokazati kako su ti zakonski akti rezultat
smisljene i unaprijed definirane politike hrvatskoga
politickog vodstva, koja je prije ili kasnije
morala izazvati sukob sa "sredisnjim vlastima"
sto su nakon medjunarodnoga priznanja i srpske
opsade Sarajeva ostale u tome gradu. Jedan od
krunskih argumenata za svoje izlaganje Pajic je
nasao u cinjenici da je HZ HB, odnosno HR HB,
imala i svoj "Auto-moto klub", sto je
trebalo dokazati kako stvarno niti jedan segment
drustvenoga zivota nije promakao legislatorima
te "paradrzave". Dakako, takva je rasclamba
moguca samo ako se u obzir ne uzme cinjenica da
je pocetkom srpske agresije u BiH doslo do potpunoga
kolapsa svih izvrsnih organa dotadasnje drzavne
vlasti, ali i onih zakonodavnih i sudbenih. Posljedica
je takvoga razvoja bio vakuum u djelovanju drzavnih
institucija koji se morao nadomjestiti bilo kakvim
drugim sustavom, i to pod prijetnjom potpune anarhije
i bezvlasca, kakvo je primjerice vladalo prvih
mjeseci u Sarajevu, a cega je i Pajic bio zivim
svjedokom.
Rezultat
svega toga je cinjenica da se u ogromnoj vecini
slucajeva legislatura HZ HB, i kasnije HR HB,
iscrpljivala u prihvacanju i potvrdi zakonske
materije naslijedjene iz SFRJ i SR BiH. No, priznati
sve to znacilo bi posve promijeniti nacin gledanja
na proces raspada Jugos1avije, a prof. dr. Pajic
svakako ne spada u red onih koji bi za takvo sto
bili sposobni. Uostalom, njegov je slucaj daleko
od toga da bi bio usamljen - ljubav za Jugoslaviju
i uvjerenje u njezinu povijesnu misiju dijelili
su mnogi, i to ne samo sarajevski, intelektualci.
Jedan od takvih primjera nudi i cuveni stjegonosa
liberalne historiografije, cija je knjiga Nacije
i nacionalizam uz silne pohvale jednog uvazenog
domaceg historiografskog autoriteta dozivjela
i svoje hrvatsko izdanje, Eric J. Hobsbawm. Kada
je 1990. pisao spomenutu knjigu, taj poznati povjesnicar
nikako nije mogao koncipirati slom i raspad Jugoslavije.
Kako je, medjutim, stvarnost bila ipak drukcija
od intelektualno-povijesnih shema kojima je Hobsbawm
operirao, to je posljednje poglavlje svoje knjige
morao 1992., mijenjajuci pojedine zakljucke, preraditi
za hrvatsko izdanje! Kada je, pak, raspad Jugoslavije
pokazao invalidnost ideologijskih shema (i liberalizam
je, kao i socijalizam, ipak samo ideologija),
valjalo je ili priznati poraz ideologija i njihovu
diskrepanciju u odnosu na stvarnost, ili pronaci
nekoga krivca.
Ovo
drugo je ocigledno bilo puno lakse, pa su krivcima
oznaceni oni koji su u sve to bili nasilno uvuceni.
Tako je i za Hobsbawma-liberala i Pajica-ljevicara
posebnu krivnju ponio nitko drugi do hrvatski
predsjednik, dr. Franjo Tudjman, proizveden u
olicenje "negativnog nacionalizma".
Zapravo, u projekcijama koje dolaze iz takvih
krugova upravo je "nacionalizam" ona
destruktivna snaga zbog koje se u prah pretvaraju
tlapnje o idilama "multietnicnosti",
"multikonfesionalnosti", "multikulturalizma"
itd.
Iz
iste "price", dakako, dolazi i drugi
"ekspert" haaskoga tuziteljstva, americki
povjesnicar dr. Robert Donia. Donia je, kao mlad
povjesnicar, dobar dio 70-ih godina proveo na
studijskom boravku u Sarajevu, gdje mu je mentor
bio poznati ideolog srpskog nacionalnog pokreta,
akademik (SANU i ANUBiH) Milorad Ekmecic. Kao
i njegova kolegu, s kojim i danas aktivno suradjuje,
dr. Johna V. Finea, Doniu za Sarajevo vezu "lijepe
uspomene" te su obojica vrlo aktivni u tzv.
"bosanskom lobbyu". Doduse, dr. Donia
nije vise "radni povjesnicar" (danas
se on bavi novcarstvom), no cesto boravi u Sarajevu
i aktivno, sto znaci novcem, pomaze tamosnje povjesnicare
i njihove institucije. Dakako, takva pomoc ipak
nije bezuvjetna, a temeljni je uvjet "nepristajanje
uz nacionalisticko ludilo". U praksi, medutim,
to znaci iskljucivo jasno iskazivanje antihrvatskih
stavova, u sto su se imali prilike uvjeriti i
neke sarajevske kolege. K tomu, u osobnim kontaktima
i dr. Donia i dr. Fine odbijaju cak i slusati
one koji iznose primjedbe na stvarnost danasnje
"multi"-atmosfere poratnoga Sarajeva.
Njihovo odusevljenje za retoriku s proizlazi otuda
sto se u jednom dijelu americkih akademskih krugova,
koji imaju kakva-takva iskustva s bivsom drzavom,
smatra kako je jedini lijek za prostor bivse Jugoslavije
povratak ideji "bratstva i jedinstva".
U takvu misaonom konceptu upravo je BiH ono jezgro
oko kojega je takav projekt moguce ostvariti.
To
sto takve ideje ne korespondiraju sa stvarnoscu
prostora na koji se odnose i sto su se tijekom
rata pokazale kao cista fikcija podrzavana u doba
komunizma iskljucivo policijskom prisilom, americke
akademicare ne zabrinjava previse. Takav je, pak,
odnos spram stvarnosti i razumljiv uzme li se
u obzir kako su njegovi protagonisti od mladosti
formirani kao specijalisti za siroki prostor Istocne
Europe. Posljedica je toga da ljudi iz tih krugova
naprosto ne shvacaju da BiH nije isto sto i Slovenija,
Gruzija ili Nagorni Karabah. U tome je smislu
dr. Donia zapravo klasican primjer, pa se tako
od njega u Haagu moglo cuti da postoje "razlicite
skupine Juznih Slavena", pri cemu taj izricaj
podrazumijeva Hrvate i Srbe, dva naroda s 12 stoljeca
pisane povijesti. Iz takvoga misaonoga konteksta
proizlaze i postavke o tomu da je Jugoslavija
nakon zavodjenja kraljevske diktature 1929. postala
"zemljom srece", buduci je kralj Aleksandar
uspio smiriti ono sto dr. Donia naziva "nacionalistickim
strastima". Praveci od povijesti pravu kasu
krajnje ideologiziranih shema, ovaj je povjesnicar-amater
na momente pokazivao upravo frapantno nepoznavanje
materije kakvo bi izazvalo zgrazanje na svakom
ispitu iole boljega sveucilista. Valja samo kao
primjer za izreceno navesti kako "ekspert"
haaskoga tuziteljstva smatra da kasnosrednjovjekovna
drustva na prostoru bivse Jugoslavije jos uvijek
nisu poznavala "cvrsto odredene vjerske zajednice",
pa da svakomu osrednje obrazovanu covjeku postane
jasno s kime ima posla!
Opremljeni,
dakle, ovakvim "znanjem", odjeveni po
posljednjoj poslovnoj modi i vjecito nasmijeseni,
dr. Donia i njemu slicni svu slozenost problema
koji potresaju svijet koji je predmet njihova
znanstvenoga interesa nastoje svesti na opce sheme
s prepoznatljivim elementima, kako bi onda u tako
postavljenim okivirima trazili rjesenje. U takvoj
percepciji stvarnosti glavnu smetnju ostvarenju
postavljenih ciljeva danas predstavlja hrvatsko
odbijanje povratka u tzv. "multi"-okvir
nadnacionalnih integracija, a notorni hrvatski
"nacionalizam" (o kojemu se u razdoblju
komunisticke diktature nasiroko pisalo i u hrvatskoj
sluzbenoj historiografiji) u takvoj se slici pokazuje
glavnim krivcem za neuspjeh i raspad Jugoslavije.
Birajuci,
pak, ovakve "strucnjake" za stvaranje
opcih okvira u kojima ce biti postavljena optuzba
protivu generala Blaskica, Ured tuzitelja Medjunarodnoga
suda jasno daje do znanja kamo, po njegovim zamislima,
vodi cijeli proces. To se mozda najjasnije vidi
iz samoga sastava sudbenoga vijeca pred kojim
se vodi ovaj proces. Vijece, naime, tvore trojica
sudaca, od kojih su dvojica podrijetlom iz islamskih
zemalja, sto ne bi bilo cudno da se sudenje ne
odnosi na zlocine, navodno ili ne, pocinjene upravo
nad pripadnicima toga vjeronazora! Ne treba imati
previse maste, niti pak ikakvih zadnjih namjera,
pa zamisliti reakcije ove dvojice sudaca na slike
razorenih islamskih vjerskih objekata, nabrajanje
zrtava s prepoznatljivim muslimanskim imenima
i sl. I tako, umjesto pracenja one niti koja bi
od vec optuzenih casnika JNA (Sljivancanin, Mrksic),
preko jos neoptuzenoga Arkana (dokazni je materijal
protivu ovoga takav da bi ga morao osuditi cak
i srpski sud kada bi, kojim slucajem, netko tamo
podigao optuznicu protivu njega), vodila izravno
ka glavnom inspiratoru cijeloga rata na prostoru
bivse Jugoslavije, haaski tuzitelji ocigledno
spremaju optuzne prijedloge za hrvatske ministre
a potom vjerojatno i za samoga Predsjednika. Dokaz
za to su i izjave bivsega clana Predsjednistva
SFRJ, Stipe Mesica, kao i djelovanje istrazitelja
Suda u Hrvatskoj, koji se ovdje bave jedino istrazivanjem
onoga sto se dogodilo poslije "Oluje".
U stvaranju takve opce klime Sud ocigledno uziva
potporu najvaznijih medunarodnih sredista moci
("americka veza" svjedoka optuzbe; puna
potpora, ukljucujuci i tajne obavjestajne informacije
sto ih americka strana stavlja tuziteljstvu na
raspolaganje i sl.), a hoce li se stvari odvijati
u naznacenome pravcu ovisi u prvome redu od reakcija
sudbenoga vijeca. Vjerovati pri svemu tomu u "neovisnost
i neutralnost" te institucije, odnosno samih
sudaca, znaci biti beskrajno naivan.
P.S.
(23. lipnja 1998.) Veceras je u emisiji "Motrista”
Hrvatske televizije emitiran prilog o jos jednom
procesu pred haaskim tribunalom, ovaj puta casniku
H(rvatskog) V(ijeca) O(brane). Anti Furundziji.
iz Viteza u sredisnjoj Bosni. Proces vodjen protiv
ovoga mladog covjeka vjerojatno ce uci u povijest
djelovanja medjunarodnih sudbenih tribunala, ako
takva ikad bude pisana, ali bi isto tako mogao
uci i u svaku od brojnih knjiga koje se bave cudnim
postignucima i rekordima, poput Guinessove knjige
rekorda.
Ovaj
puta neobicni rekord postavilo je haasko tuziteljstvo,
koje se odlucilo pozabaviti i problemom seksualnoga
nasilja kao vida ratnoga zlocina. Nakon bezbrojnih
silovanja sto su ih nad muslimanskim i hrvatskim
zenama izvrsili pripadnici raznih srpskih vojski
i “paravojski" (u javnosti se operira brojkama
koje govore o 30.000 do 100.000 takvih slucajeva),
a potom i nakon ipak ne tako brojnih silovanja
sto su ih pocinili i pripadnici Armije BiH i HVO
tijekom medjusobnih sukoba, haasko je tuziteljstvo
konacno podiglo i jednu optuznicu za djelo seksualnoga
nasilja, ali, gle cuda, ne protiv nekoga tko je
to doista ucinio, vec upravo protiv spomenutoga
Ante Furundzije. On, je, naime kao nizi zapovjednik
navodno mirno promatrao kako njegov potcinjeni
vojnik siluje, nakon ispitivanja, jednu muslimanku.
Dakle, desetine, a mozda i stotine. tisuca slicnih
djela ostat ce i nadalje anonimna i neprocesuirana
-ne sudi se cak niti inkrimiranom pocinitelju
ovoga pojedinacnog slucaja, vec samo nizem casniku
koji je, navodno, mirno promatrao cin silovanja!
Kao
i obicno, neobicni rekord ipak ima vrlo obicnu
i prozaicnu pozadinu – Ante Furundzija, naime,
nije pristao pred haaskim tribunalom, a po naputcima
koje mu je tuziteljstvo, svjedociti protivu svoga
ratnog zapovjednika, generala Blaskica. Dakle
njegova krivnja nema veze s navodnim ili stvarnim
silovanjem, on je kriv jer je odbio sudjelovati
u predstavi sto ju u Haagu izvodi “kazaliste sjena",
nazvano “Medjunarodni tribunal za ratne zlocine
pocinjene u bivsoj Jugoslaviji ", a u tko
zna cijoj reziji. Ante Furundzija je, jos vise
no njegov zapovjednik, general Blaskic, zrtva
odabrana da bude primjer svima ostalima koji se
ne povinuju zahtjevima sto ih pred njih stavljaju
tzv. “medjunarodni cimbenici” ma tko oni stvarno
bili.
|