Pravo
nacionalnih manjina u svjetskoj politici opce
je mjesto i, da bismo vidjeli razliku izmedju
svjetskih prava i prava sto ih dopusta lslamska
deklaracija, nece ih trebati pojedinacno navoditi.
Bit ce dovoljno opisati samo ono sto za tu namjenu
predvidja Islamska deklaracija. A opisat cemo
sve to u tri misaona bloka.
Prvi
se blok odnosi na mogucnost ostvarenja islamskog
poretka u jednoj zemlji, gdje se posredno, preko
definicije vlasti i poretka, definira i status
nacionalnih manjina. Njih Izetbegovic, jer, kako
smo vidjeli, ne priznaje nuznost postojanja nacija,
tako ne zove. On ih zove “nemuslimanske manjine”.
Evo lajtmotivnog odlomka s tim u vezi koji je
potkrijepljen s nekoliko Bozjih poruka iz Kur'ana,
kojih tamo, ovomu u prilog, doista ima napretek.
”Islamski poredak moze se ostvariti samo u zemljama
u kojima Muslimani predstavljaju vecinu stanovnistva.
Bez ove vecine, islamski se poredak svodi samo
na vlast (jer nedostaju drugi elementi - islamsko
drustvo) i moze se pretvoriti u nasilje.”
Ako
je vjerovati premisi u ovom navodu, da se islamski
poredak moze ostvariti jedino tamo gdje je islamska
vecina, onda se islamski poredak ne moze instalirati
u Bosni. Takva zakljucka u deklaraciji nema, jer
Izetbegovica Bosna u vrijeme pisanja deklaracije
kao model islamske drzave nije zanimala. Vjerujuci
da to vise nije tako, o cemu smo vec nesto rekli,
javlja se duboka sumnja da on misli kako samo
zasad u Bosni nema islamske vecine kao uvjeta
stvaranja islamskog poretka, i sumnja da ce odsad
uslijediti svjesna i organizirana nastojanja da
se taj uvjet postigne. Iz tog nastojanja nece
biti iskljuceno ni nasilje, koje deklaracija predvidja
kao nacin preuzimanja vlasti.
Dobro,
moze mi se prigovoriti da dajem projekciju koju
tek vrijeme treba otkriti, ali zar gradjanska,
unitarna Bosna, koju Izetbegovic predlaze, nije
model drzave u kojoj bi se prevlast islamskog
stanovista mogla postici vrlo brzo, “dobrovoljnim”
iseljavanjem Hrvata i Srba i doseljavanjem Muslimana,
kad bi bili stvoreni svi uvjeti za preuzimanje
vlasti i stvaranje islamskog poretka? I to tek
koju godinu nakon rata. I zar unitarni i, toboze,
gradjanski model Bosne nije sracunat na potiskivanje
dvaju naroda kao trajnih, neuklonjivih participanata
u teritoriju i vlasti u Bosni? Zbog cega ne pristaje
na provincijsku artikulaciju prostora s nacionalnim
predznakom, to je jasno, zeli posvuda imati udjela.
Zbog cega ne pristaje na podjelu centralne vlasti,
i to je jasno, Izetbegovicu je vlast samo sredstvo
za uvodenje islamskog poretka... I neka mi se
ne kaze da je on od toga odustao. Kada? Odustat
ce samo ako ga na to prisile!
Uz
naredni misaoni blok vezano je pitanje sto Izetbegovic
drzi nacionalnom manjinom, koje, vec smo rekli,
kod njega nema osim kao “neislamske manjine”.
“Neislamske manjine u sastavu islamske drzave,
uz uvjet lojalnosti, uzivaju vjerske slobode i
svu zastitu.” Taj princip kao univerzalni princip
odnosa islama prema drugim vjerskim zajednicama
izvodi, kako sam kaze, “skoro doslovno”, iz 257.
ajeta druge sure: ”Nema prisiljavanja u vjeri.
Pravi put se dovoljno raspoznaje od zablude. Onaj
koji vjeruje u Taguta, a vjeruje u Boga, domoci
ce se cvrste drzalice koja se nece slomiti.” (Tagut
je predislamsko arapsko bozanstvo.)
Dosljedan
sam sebi, da nikom u islamskom svijetu ne dopusta
pravo na nacionalnost, on je ne daje ni drugim
vjerama u islamskim zemljama, vec ih tretira kao
sto Kur'an tretira vjerske zajednice i time se,
ako se ima na umu primjena tog manjinskog statusa
u Bosni, priblizava svom idealu drzave, Turskoj
Carevini, kad je bila islamska zemlja i kad su
u Bosni postojali muslimani, katolici i pravoslavni,
jos tocnije, pravovjerni i nevjernici. Razumije
se da takav status Srbi prihvatiti nisu htjeli,
pa se Izetbegovic ponadao da ce ga bar Hrvati
prihvatiti. A kad oni za to nisu htjeli cuti,
uslijedili su nesretni sporovi. Ispod spora o
teritorijima I podjeli vlasti stoji samo to da
Izetbegovic ne prihvaca partnera na nacionalnoj
razini, ier on i ne zna sto je nacija i kakve
zakljucke iz njena postojanja treba izvlaciti,
jer ne zna niti zeli biti predstavnik samo Muslimana,
pa zvali se oni i Bosnjaci, nego zeli, i to samo
zna, biti predstavnik Bosne i njena stanovnistva
sa tri vjere, medju kojima je jedna temeljna,
a druge su dvije “neislamske manjine”.
To
kako bi Izetbegovic rijesio pitanje nacionalnih
manjina, bio bi jedinstven slucaj u Europi. Na
stranu to sto on nijednom Muslimanu u Bosni, ni
bilo gdje, ne bi dopustio da se smatra Hrvatom
ili Srbinom, on nijednom Albancu, ako je musliman,
ne bi dopustio prava nacionalne manjine. Sto ce
mu manjina kad pripada islamskoj vecini! Izetbegoviceva
ocekivanja, sto tu i tamo izbijaju iz njegovih
postupaka, da ce se pristati na bosnjastvo kao
na visekonfesionalnu nacionalnu kategoriju s “temeljnim
narodom” i dvije “neislamske manjine” nemaju nikakvih
izgleda da se realiziraju, Cak ako za takvo bosnjastvo
i predobije izjestan broj katolika i pravoslavaca.
I to je, ako je i to, izbjegavanje kljucne korekcije
u svom programu, da Muslimane promovira u Bosnjake
i da prizna partnerstvo drugih dvaju naroda na
razini naroda, a ne na razini vjera.
Ali,
i kad je u pitanju vjera u kategoriji “neislamske
manjine” Izetbegovic ne cita Kur'an kako bi ga
trebao citati suvremenik, nego ga cita “skoro
doslovno”, sto ne znaci drugo nego da ga cita
kao vjemik sedmog stoljeca. On ne prihvaca temeljne
sadrzaje ekumenizma, oko kojih su se okupili pobozni
ljudi veceg dijela svijeta, bez obzira na konfesiju,
vjerujuci da vjeruju u istog Boga i da ce se zajednicki
lakse suprotstaviti sve jacem ateizmu. On kao
da nije cuo sto je to vjerska tolerancija triju
monotistickih religija i sto je zamrzavanje raspri
o diobenim dogmama. Kao suvremen vjernik, on je
u 45. ajetu dvadeset i devete sure morao naci
i vise nego slobodu vjerskog opredjeljenja, na
kojoj je zasnovao vjersku toleranciju kao supstituciju
pravima nacionalnih manjina. Suvremenik bi u tom
ajetu pronasao da tri religije, islam, zidovstvo
i krscanstvo, imaju zajednickog Boga, sto za pravog
vjemika sve razlike medju vjerama cini manje vaznim.
“Ne raspravljajte sa ljudima od pisma osim lijepim
nacinom”, porucuje Bog misleci pod “ljudima od
pisma” na zidove i krscane, “izuzev ako su to
zli ljudi. Recite: Mi vjerujemo u ono sto je nama
poslano, a tako i u ono sto je poslano vama. Nas
Bog i vas Bog je jedan jedini i mi se predajemo
njemu”.
Da
je Izetbegovic suvremen tumac Kur'ana, on je u
njemu mogao naci ne samo potvrdu da smo vjernici
istog Boga i da su razlike medu nama, sto se vjere
tice, formalne naravi, mogao je naci i potvrdu
da je Bozja volja sto smo podijeljeni na narode.
Bozja volja, a ne zapadnjacka podvala, kako on
misli. U 48. Ajetu pete sure Bog porucuje: “Da
je Bog htio, On bi od svih vas nacinio jedan narod
(prisilno), ali on je htio da okusa vasu revnost
u ispunjavanju onoga sto vam je On odredio. Dakle,
zurite nadmecuci se dobrim djelima; vi cete se
svi vratiti Bogu. On ce vam objasniti pitanje
vasih prepiraka.”
Posto
je manjinama oduzeo narodnost svodeci ih samo
na vjeru, umjesto da tu stane, on se prema vjerama
kriticki odredjuje, iako je jasna Bozja zabrana
da to cini. Bozja zabrana i imperativ suvremenosti!
Ono
sto je o Zidovima kazao samo cu navesti, komentirati
necu. Komentar prepustam Zidovima, ako su zainteresirani.
Ako Zidovi nastave sa svojom oholoscu, onda treba
“nastaviti borbu, prosiriti je i produzavati je,
iz dana u dan, iz godine u godinu, bez obzira
na zrtve i vrijeme koliko bi ona mogla potrajati,
sve dok oni ne budu prisiljeni vratiti svaki pedalj
otete zemlje. Bilo kakvo pogadjanje ili kompromisi,
koji mogu dovesti u pitanje ovo elementarno pravo
nase brace u Palestini, predstavlja izdajstvo,
koje moze razoriti i sam moralni sistem na kojem
pociva nas svijet”.
Ono
pak sto kaze o krscanima, i u tom sklopu o katolicima,
i navest cu i komentirat cu. Svedemo li njegov
model drzave, drustva i vlasti na Bosnu, a to
je neminovno jer on tamo pokusava modelirati drzavu,
to se i te kako tice tamosnjih katolika, Hrvata,
koji bi imali biti “neislamska manjina”.
”U
pitanju odnosa prema krscanstvu”, pise Izetbegovic,
“mi razlikujemo Kristovu nauku od crkve. U prvoj
gledamo Bozju objavu, u izvjesnim tockama deformiranu,
a u drugoj jednu organizaciju, koja je svojom
neizbjeznom hijerarhijom, politikom, bogatstvom
i interesima, postala nesto ne samo neislamsko,
nego i antikristovsko”.
Pobogu,
Alija, sto to govorite! Kao da mi ne vjerujemo
u istoga Boga! Umjesto da se pomolite, prihvatite
jednakost vjera i sutnju o dogmatskim sporovima,
koje vise nitko normalan ne vodi, vi dijelite
Crkvu od Kristove nauke i, kad ste je odijelili,
nalazite da je Kristova nauka u interpretaciji
krscanstva deformirana u “izvjesnim tockama”.
A potom Crkvu zbog hijerarhijske organizacije
i te “deformacije” proglasavate antikristovskom.
Preceraste ga, Alija!
Ako
vi na tomu mislite graditi odnos prema vjemicima
krscanskih vjeroispovijesti, onda od toga nikakve
vajde nece biti. Tko bi vama ikada igdje u civiliziranom
svijetu, osim u vasoj fiktivnoj islamskoj zemlji,
dopustio da tako sudite o krscanskim vjeroispovijestima?
Molim, kao drzavniku, a ne kao obicnom gradjaninu!
Pa, to ni islam ne dopusta! Nastavak citata pokazuje
da vi ne samo sto niste upuceni u to sto je inkvizicija,
etimoloski i semanticki, nego i da znate pretjerati
s neukusom. Boze me sacuvaj da ikad tako sudim
o islamu ili o bilo kojoj drugoj vjeri! ”Svatko
tko treba da odredi svoj stav prema krscanstvu,
trazi da mu se definira: da li je rijec o Kristovoj
nauci ili o inkviziciji, a crkva se u svom povijesnom
zivljenju stalno klatila izmedu ova dva pola”.
Svaki bi komentar ovomu iziskivao povisenu temperaturu,
a to mi se ne da. To mi se ne da zbog dobrosusjedstva
izmedu Bosnjaka i Hrvata, do kojeg mi je toliko
stalo i radi kojeg sve ovo, mozda i uzalud, pisem.
Sad
svima koji ovaj sporni problem oko vjera i naroda
poznaju u povijesnoj dimenziji moie biti jasno
kakav bi status “neislamska manjina” uzivala u
Izetbegovicevu modelu drzave, ako je on realizira
u Bosni. Bio bi to status sto su ga katolici imali
u Izetbegovicevu idealu islamske drzave dok je
Kemal-pasa nije ponacionalio i prozapadnjacio,
status katolika u turskom beglerbegluku Bosni.
Ne pretjerujem! Pa, valjda mi se more vjerovati
da o tomu nesto znam. Tadasnje su Osmanlije takoder
lucile Kristovu nauku od crkve, a, kako su mislili
da su franjevci nekakva sekta koja papu i priznaje
i ne priznaje, nisu dopustali dijecezanskim svecenicima
da obavljaju sluzbu Bozju, nego su to dopustali
samo franjevcima, sirotinji bez imovine, ruglu,
prosjacima. Turcima nikako nije islo u glavu zasto
se ti franjevci, kad su vec otpali od pape, ne
bi podvrgli hijerarhiji pravoslavne crkve koja
je uzivala zastitu carevine.
Odvajajuci
crkvenu hijerarhiju od Kristove nauke i proglasavajuci
je potencijalnom inkvizicijom, ne zamislja li
Izetbegovic status “neislamske manjine” u sutrasnjoj
Bosni po tursko-franjevackom modelu? Ne bi bilo
cudno da zamislja, jer on znade ozivljavati modele
i iz dalje proslosti od ove, koja i nije tako
daleka, svega sto i pedesetak godina.
Eto,
dovrsio sam ovu sagu o Aliji Izetbegovicu i Bosni,
cetvrtu po redu o istoj stvari. Nisam bio sretan
kad sam se pripremao da je napisem, nisam bio
sretan dok sam je pisao, a sad, kad je zavrsena,
iako sam rekao sve kako sam reci htio, poprilicno
sam tuzan, iz jednostavnog razloga sto sam je
morao pisati, jer ju je netko morao napisati.
Jedino sto me tjesi jest nada da ja, sto god tko
o ovomu bude mislio i rekao, vise o tomu pisati
necu, kao sto to obicno radim: ja mislim ovako,
a drugi neka misle kako hoce! I, molim, neka mi
se ne pisu otvorena pisma, koja u pravilu ne citam.
Predmet je tu i neka se o njemu raspravlja bez
moje adrese. Vec sam jednom govorio da mi je dosta
“vule” i krpelja.
A
pisati sam morao radi sebe, jer sam, otkrivsi
sto pise u Islamskoj deklaraciji, dosao do spoznaja
koje mogu objasniti mnoge nesporazume u saveznistvu
Bosnjaka i Hrvata, i radi drugih, jer se u dijelu
hrvatskih intelektualnih krugova, koji islamsku
misao poznaju malo ili nimalo, uvrijezilo misjjenje
kako su za suceljavanja hrvatske i bosnjacke politike
u Bosni krivi iskljucivo hrvatski politicari.
Doduse, s vremena na vrijeme i u tim krugovima
bilo je povike sto hoce taj Izetbegovic, sto ceka,
sto radi, ali kako sami nisu trazili odgovor,
nisu ih ni od Izetbegovica dobili, jer se on sluzi
njemustim jezikom i prepusta se dogadajima da
ga nose, po mom sudu namjerno, jer mu je nemoguce
sasvim razotkriti svoje politicke stavove pred
europskom javnoscu.
Bez
obzira hoce li ili nece Izetbegovic europski model
Bosne, koji mu se mjesecima uzalud nudi, analiza
ce njegove politike korisno posluziti i nakon
toga potpisivanja ili nepotpisivanja, kao sto
bi bila korisna i da smo je davno prije obavili.
Tko zna, mozda je sada, kad potpis pada ili ostaje
visiti u zraku, bilo pravo vrijeme da se analiza
obavi.
Tragika
bosanskog muslimanskog naroda, a otuda i tragika
muslimansko-hrvatskih odnosa, lezi u cinjenici
sto na celu muslimanskog naroda u prijelomnom
trenutku raspada komunizma i Jugoslavije nije
bio covjek koji ce u bosnjacki (muslimanski) program
ugraditi povijesnu i ambijentalnu specificnost
bosanskih muslimana, specificnost koja ih, s jedne
strane, cini vjernicima Islama, a s druge, potpuno
europskim narodom, izdankom slavenske loze, i
koji ce tu specificnost nadograditi na vec postignutu
nacionalnu afirmaciju Muslimana, koja je postignuta
uz obilnu potporu komunista federalisticke orijentacije.
Nego su na celu imali covjeka koji je zamislio
oziviti i na europsko tlo transplantirati, “skoro
doslovno”, koncepte vlasti iz vremena islamskih
carevina.
A
porijeklo tragike je otuda sto je bivsi komunisticki
rezim prosrpskog usmjerenja, desetak godina nakon
objelodanjivanja Islamske deklaracije, u pravo
vrijeme otkrio fantasta koji je sanja osnove istocnjackih
divana, covjeka koji je bio izvan svog vremena
i prostora, otkrio i osudio ni kriva ni duzna,
vrseci tim cinom hotimice njegovu promociju u
lidera Muslimana u vrijeme kad je raspad srpske
imperijalne tvorevine bila izvjesnost, a dalja
afirmacija Muslimana neminovna, cemu su se Srbi
uvijek suprotstavljali, a promicanje Muslimana
u narod tumacili kao hrvatsko-slovensku izmisljotinu
i podvalu. Ta sudska promocija u vodju bila je
jedina prava podvala. Kao da su znali - a kako
da nisu? - da Izetbegoviceve politicke ideje nece
biti ostvarljive. Kao da su znali da ce izazvati
odbojnost zapadnog svijeta, koji ce, zbunjen i
pasivan, srpskom agresoru omoguciti da legalno
i polulegalno, javno i krisom, ponovo krene u
istrebljivanje muslimanskog naroda, istrebljivanje
sto je pocelo prije kojih dvjesta godina i do
danas nije prestalo. Tragikomicno je sto se Izetbegovic
nakon sudske promocije sa svojim sucima u necemu
nasao na istim pozicijama: ni oni ni on nisu bosanskim
muslimanima dopustali upotrebu velikog slova M;
on jer je mislio da Bosnjaku islamske vjere nacionalnost
ne treba; oni jer su mislili da Bosnjaku nacionalnost
ni pod koju cijenu ne treba dati, neka ostane
pripadnik islama i tako bude probavljiviji kao
ratni plijen! Zla je namjera postojala i steta
je sto joj je Izetbegovic isao na ruku.
Ako
Izetbegovic voli svoj narod, komu ne zeli dati
europsko ime i po europskim ga kriterijima uciniti
narodom, a meni se cini da ga voli i da je za
njegov boljitak pripravan podnijeti svaku zrtvu,
bilo bi dobro da se u ime te ljubavi, posto potpise
europske modele kao priznanje pogreske sto ih
nije potpisao prije deset mjeseci, povuce sa sadasnjeg
polozaja i ode u mirovinu. Jer, bude li ga i dalje
vodio kako ga je dosad vodio, taj ce se narod,
kako Arafat rece, istopiti kao gruda snijega.
Tako mislim! A nemam li pravo da njegova politika
steti hrvatsko-bosnjackim odnosima, ponajvise
samim Bosnjacima, neka sve sto sam kazao ide na
moju dusu!
Na
kraju bih, samo za domacu upotrebu, za odedjene
politicke i intelektualne krugove u Hrvatskoj,
jos jednom ispisao ono sto je kao poruku pisac
Islamske deklaraclije ispisao preko citave zadnje
stranice: VI NECETE MOCI RECI DA NISTE ZNALI.
Mislim sto i pisac: da niste znali sto pise u
njegovoj knjizi.
|