"U
sedmom stoljecu nakon Krista, u valu slavenskih
seoba, sire podrucje izvora i srednjega toka danasnje
rijeke Bosne naselilo je slavensko pleme Bosna,
koje ubrzo stvara i siri svoju drzavnu organizaciju
u zemlji kojoj daje svoje ime. U XII. st. nastaje
u Bosni
i Humu (sto je po "bosnjackom" shvacanju
zapravo inacica danasnje Bosne i Hercegovine),
kao izraz zasebnosti i autohtonosti, posebna bogumilska
vjera, progonjena osobito uporno i okrutno od
Katolicke crkve. Bosnjacki narod, medjutim, listom
pristaje uz tu vjeru pretvarajuci ju tako u bosansku
vjeru, da bi u XV. st., nakon turskoga osvajanja
zemlje, poceo masovan prijelaz na islam pristasa
te i takve bosanske vjere, koji su se na taj nacin
svetili za progone svoje vjere tijekom prethodnih
stoljeca. Bosanski Muslimani od pocetka jasno
iskazuju svijest o svojoj posebnosti u okvirima
Osmanskoga imperija, po cemu se Bosna precizno
razaznaje kao zaseban entitet u okvirima Imperija,
sto se formalizira drzavno-pravnim okvirima Bosanskoga
pasaluka. U XIX. st., kada pocinje uspon nacionalnih
pokreta na slavenskome jugu, srpski i hrvatski
pokreti uspjesnim promidzbenim djelovanjem privlace
bosanske pravoslavce i katolike i od njih stvaraju
Hrvate i Srbe, cime je stvorena danasnja slika
Bosne i Hercegovine."
Ovako
grubo skicirani nacrt procesa "etnogeneze"
i "politogeneze" narodnosnoga entiteta
koji se danas koristi "bosnjackim" imenom
i ujedno bosanske drzavnosti jos uvijek se nigdje
ne moze procitati u formi zaokruzenoga i podrobno
elaboriranoga teksta. No, i u ovakvoj "instant"
formi zacijelo bi ga odmah potpisala vecina ideologa
suvremenoga "bosnjastva". Vise ili manje
zaokruzeni dijelovi ovakvoga prikaza rasuti su
jos uvijek po razlicitim publikacijama, uz starije
tekstove sarajevskoga filozofa i diplomata Muhameda
Filipovica i drugo izdanje "Enciklopedije
Jugoslavije" s njenim separatom "Bosna
i Hercegovina", ponajprije onima koje su
nastajale i izlazile tijekom cetiri ratne godine
u BiH i inozemstvu. U sirenju, pak, ideja kakve
su ovdje izlozene danas najvazniju ulogu igraju
usmeno izgovorena rijec prenesena sredstvima masovnoga
priopcavanja (radio i TV), koja na taj nacin stize
i u najzabitnije kutke, te novi udzbenici sto
ih za osnovne i srednje skole izdaju muslimanske
vlasti na podrucjima koja nadzire "Armija
R BiH".
U
cijelome, pak, sklopu razlicitih postavki koje
tvore ovakav zaokruzeni i visoko politizirani
i ideologizirani pogled na etnicku i politicku
povijest BiH moguce je jasno razluciti i izdvojiti,
uz ocigledne izmisljotine (primjerice: “pleme
Bosna" koje se niotkuda naslo cak i u “Enciklopediji
Jugoslavije", zamisljenoj i ostvarenoj kao
skup politicki podobnih “istina" svoga doba),
ono sto bi se moglo oznaciti kao “kamene temeljce"
cijeloga misaonog sustava. Ti su “kameni temeljci"
stvarne povijesne cinjenice kojima, medjutim,
ideologizirano tumacenje i interpretacija mijenjaju
pravu narav i stavljaju ih u posve novi kontekst,
dovodeci ih u nepostojece sveze s drugim slicnim
povijesnim cinjenicama ili ordinarnim izmisljotinama.
Jedna od takvih neprijepornih povijesnih cinjenica
kojoj su suvremena tumacenja i interpretacije
ideologa “bosnjastva" posve izmijenile narav
jest trostoljetna egzistencija egzoticne i jos
uvijek pomalo zagonetne vjerske institucije koju
su njezine pristase nazivale “Crkva bosanska".
Iako
jos uvijek nije sve do kraja jasno u svezi s “Crkvom
bosanskom", prije svega u i tananim pitanjima
teoloskih dogmi, neke se cinjenice o njezinu postanku
i razvoju u danasnjoj historiografiji smatraju
neprijepornima, cime se posve uklanjaju razlozi
stanovitim dvojbama. To se, prije svega, odnosi
na stvarnu narav “Crkve bosanske", koja je
nedvojbeno bila utemeljena na krscanskim zasadama,
a njezine su pristase smatrale kako zapravo samo
ona polaze pravo na izvorno tumacenje krscanskoga
nauka, usljed cega su upravo i samo za sebe rezervirali
naziv “krstjana". Isto je tako nedvojbeno
da je “crkva bosanska" nastala u krilu vec
postojece i organizirane biskupije, koja je priznavala
papinsko vrhovnistvo koristeci se istodobno staroslavenskim
kao jezikom bogosluzja. Cak je i sam naziv institucije,
“crkva bosanska", zapravo izravni prijevod
naziva te stare biskupije koja se latinski nazivala
“ecclesia bosnensis". K tomu, i u vrijeme
nastanka, na prijelomu XII. i XIII. st., i kasnije,
tijekom XIII. i XIV. st., predstavnici hijerarhije
“crkve bosanske" odrzavali su vise ili manje
zive kontakte sa sljedbenicima slicnih suvremenih
naucavanja u zapadnoj Europi, cime se uklanja
temelj za bilo kakav disput o autohtonosti naucavanja
ili eventualno eminentno “bosnjackim" znacajkama
cijeloga pokreta.
Za
svoga trostoljetnoga djelovanja “crkva bosanska"
nikada nije uspjela postati organiziranom masovnom
crkvom kakve su, inace, bile suvremene Katolicka
crkva ili ortodoksne drzavne crkve u zemljama
bizantskoga uljudbenog kruga. Sve do sredine XV.
st. bosanski drzavni poglavari (do 1377. banovi,
a nakon toga kraljevi), iako sami odreda katolici,
nisu smatrali kako treba poduzimati radikalne
mjere za unistavanje “Crkve bosanske" kao
institucije. No, od sredine XIV st. (tocnije od
1340.) ti isti drzavni poglavari pruzaju punu
potporu djelovanju franjevackih vjerovjesnika,
koji su propovijedanjem Rijeci Bozje i mirnim
sredstvima nastojali privuci bosansko pucanstvo
u krilo Katolicke crkve. Do konacnoga i nasilnog
obracuna drzave i "Crkve bosanske",
u kojem ce ova gotovo nestati kao institucija,
dolazi u okolnostima sve izrazenije turske opasnosti,
buduci da je pomoc krscanskih snaga u obrani od
Turaka bila uvjetovana radikalnim obracunom s
institucijom koju se u katolickim krugovima drzalo
heretickom.
U
konacnom obracunu s Turcima 1463., nakon kojega
ce prakticno nestati bosanskog kraljevstva, preostale
se pristase “Crkve bosanske" svojim ponasanjem
nisu izdvajale od mase ostaloga pucanstva. Nedavno,
pak, objavljena suvremena izvjesca gradskoga poglavara
Trogira upucena u Mletke u danima "pada Bosne"
zorno dokazuju kako je prica o izdaji preostalih
"krstjana" plod maste udaljenih i lose
informiranih promatraca sa strane. Konacno, po
uspostavi Osmanske vlasti mali broj preostalih
"krstjana" nastavio je zivjeti ostajuci
vjeran svome izvornome naucavanju, odolijevajuci
pozivima i pritiscima za islamiziranjem vjerojatno
ustrajnije od svojih katolickih i ortodoksnih
susjeda i suvremenika.
Stvaranje
mitova, u kojima je nedvojbena povijesna cinjenica
trostoljetne egzistencije "Crkve bosanske"
bila polazna tocka, pocelo je, kako je gore receno,
odmah po nestanku bosanskoga kraljevstva. Jedan,
pak, od prvih suvremenih povjesnicara koji ce
svojim tumacenjima stvarati nove nanose mitotvorne
misli u svezi s "crkvom bosanskom" bio
je hrvatski arheolog i povjesnicar Ciro Truhelka,
dugogodisnji ravnatelj Zemaljskoga muzeja u Sarajevu.
No, jos prije Truhelke zadarski je Srbin Bozidar
Petranovic prvi poceo "Crkvu bosansku"
nazivati "bogumilskom" a njezine pristase
"bogumilima", postavivsi tako prvu pogresnu
postavku. Sam, pak, Truhelka, djelujuci u sirem
kontekstu pokusaja stvaranja "bosnjacke"
nacije u doba uprave B. Kallaya u BiH, bio je
jedan od prvih istrazivaca koji je u svojim radovima
u izravnu svezu doveo nestanak "Crkve bosanske"
u XV. st. s procesom islamizacije, koji ce u Bosni
otpoceti s uspostavom Osmanske uprave, a stvarni
zamah dobiti tek u XVI. st. Na taj su nacin stvorene
polazne pozicije iz kojih ce vremenom, ponajprije
djelovanjem kojekavih "autodidakta"
i nadripovjesnicara, nastati cijeli mit o "bogumilskome
narodu" koji je svoju izvornu narav i posebnost
nastojao ocuvati masovnim prijelazom na islam.
No,
istodobno, historijska ce znanost sve jasnije
i upornije dokazivati da izmedju nestanka "Crkve
bosanske" i procesa islamizacije ne postoji
nikakva stvarna sveza, pa cak ni sinkronicitet
na vremenskoj osi. Takav stav, iako nikada u izravnoj
formi, zastupali su cak i sami orijentalisti podrijetlom
iz Bosne (gotovo odreda i sami Muslimani) koji
su se bavili istrazivanjem procesa islamizacije.
Stovise, upravo zahvaljujuci tim istrazivanjima
postalo je jasno da proces islamizacije u Bosni
nije bio bitno drukciji u odnosu na druge zemlje
koje su vremenom padale pod vlast Osmansa. Danas
je, pak, neprijeporno da je suvremena relativna
masovnost muslimanskoga pucanstva u Bosni rezultat
povijesnih procesa XIX. i XX. st. (sve zemlje
koje je krscanska "reconquista" oslobodila
do sredine XIX. st. bile su "vjerski ociscene",
da bi nakon toga vremena tecevine demokratskih
procesa naprosto onemogucile takav postupak sve
do pojave novih srpskih "barbara" na
kraju XX. st. ), a ne posljedica neke posebnosti
bosanskih prilika, pa time i nekoga osobito uspjesnoga
procesa islamizacije u ranijim vremenima.
Kako
se iz svega vidi, razlika je izmedju rezultata
sto ih je postigla povijesna znanost s jedne,
i "bosnjackih" mitova o "etnogenezi"
s druge strane, takva da se znanstvena interpretacija
povijesti i mit naprosto iskljucuju. Rijec je,
zapravo, o dva oprecna pristupa povijesti, a razlike
se medu njima ne svode samo na drukciji nacin
promatranja odredjenih pojava i procesa, vec i
na posve razlicite cinjenicne temelje interpretacije.
Primjerice, "Crkva bosanska" u vrijeme
svoga nastanka nije neuobicajena pojava u suvremenom
europskom kontekstu; njezin je, pak, razvojni
put doista drukciji no razvoj slicnih pokreta,
no sve to ipak nije ni izdaleka dostatan cinjenicni
materijal na kojemu bi se moglo graditi interpretaciju
o nekakvoj bosanskoj zasebnosti. Ili, postavimo
li stvari drukcije, ucenje "Crkve bosanske”
kao eminentno krscansko ni u kojem slucaju nije
moglo stvoriti prijemcivi teren za neku posebno
uspjesnu islamizaciju.
K
tomu, uspostava je osmanske vlasti znacila pokretanje
dubokih strukturalnih promjena u cijelome drustvu
krajeva koji su pod nju potpali, pa su u takvim
uvjetima samo izvanredno snazne i otpome drustvene
institucije bile u stanju odrzati kontinuitet
u odnosu na prijasnje razdoblje. U Bosni uopce
nije postojala tako snazna i otporna drustvena
institucija koja bi bila u stanju ocuvati duhovni
i intelektualni kontinuitet s vremenom bosanskoga
kraljevstva ("Crkva bosanska”, ako je o njoj
rijec, izgubila je svaku drustvenu relevantnost
jos i prije samoga zavrsnoga cina pokorenja zemlje).
Cak je i jedina institucija sa stvarnim kontinuitetom,
franjevacka bosanska provincija, vrlo brzo pod
teretom nasilja novih upravljackih struktura i
gubitka oslonca u bogatijim slojevima drustva
napustila cuvanje uspomene na vrijeme samostalnoga
kraljevstva. Prema tomu, svaki je poziv na srednjovjekovne
"bosnjacke" (i sam je naziv "Bosnjak"
tek turcizam, dok je prvotni, srednjovjekovni
oblik "Bosnjanin”) tradicije cista iluzija
i manipulacija kojom se danas pokusava osigurati
legitimitet vrlo upitnih politickih nastojanja.
|