Na
udarnom mjestu “pisma sestorice”, kao krunski
argument za ostavku, pod tockom prvom pise: “Dugogodisnjom
orijentacijom na podjelu Bosne i Hercegovine pripremili
ste i suomogucili tragicne lomove ove mnogostoljetne
multikulturalne zajednice i pozeljne drzavne cjeline,
koja je po prirodi stvari trebala biti najkorisniji
saveznik Hrvatske.” Ima tu jos toga sto mu dodje
kao posljedica ovog velikog grijeha! To je strateska
ranjivost granice sve do samog srca Hrvatske i
moguca stradavanja uzduz te duge granice. Buduci
da smo se odlucili na segmentiranje pisma, koje,
stilisticki i sadrzinski gledano, predstavlja
koncentrat sveukupne trenutne hrvatske politike,
ovoga puta sve to necemo moci staviti u srediste
pozornosti. Ni sve ono sto je sadrzano u citatu
ne mozemo ovoga puta razmotriti. Izostavit cemo
mnogostoljetnu multikulturalnu zajednicu i pozeljnost
drzavne cjeline, o cemu kanim na drugom mjestu
govoriti, a ovdje cu analizirati samo krivnju
za tragicne lomove.
Iako
nije potpisnik “pisma sestorice”, iako je samo
odvjetnik pred javnoscu za neke od potpisnika,
Slaven Letica moze se smatrati dizajnerom krivnje
hrvatske drzavne politike u Bosni za zemlju i
za inozemstvo. On sugerira svima da misle da je
ta politika dozivjela koncepcijski, strategijski,
intelektualni, vojni i moralni debakl. Svoju ulogu
dizajnera krivnje i moderatora misljenja sto nastaju
pod njegovom sugestijom, zasniva na mistifikaciji
svoje upucenosti u ono sto je mislio, namjeravao
i cinio hrvatski Predsjednik, komu je on nekoliko
mjeseci bio povremeno u drustvu kao savjetnik.
Koristeci to svoje dvojbeno savjetnistvo u vlastitu
promociju kako bi ga malo tko znao iskoristiti,
on uporno mistificira da je “Tudjman od pocetka
krize zelio podijeliti Bosnu”, da je on Bosnu
smatrao “kolonijalnom tvorevinom”, da je “opsjednut
podjelom Bosne”, da je slao Sentiju, Lerotica
i Bilandzica da sa Srbima dijele Bosnu i ,”pri
tom pocinio jedan od vecih politickih delikata”,
da nikad nije racunao na rat Hrvata i Muslimana,
da Tudjman kao povjesnicar, “sto se tice Bosne”,
zivi u proslosti, da nikad nije shvatio “da se
status Muslimana u Bosni korjenito promijenio
u ovih pedeset godina”!
Nije
iskljuceno da je Letica, muhajuci se besposlen
oko Tudjmana, cuo nesto o Bosni kao kolonijalnoj
tvorevini, o Bosni koja bi se mogla i dijeliti,
a mozda je negdje nesto od toga kod Tudjmana i
procitao. Pa, ne znajuci dovoljno o hrvatskoj
politickoj misli u vezi s Bosnom, jer je o toj
stvari prvi put u Predsjednikovoj sredini nesto
cuo, zakljucio je: “Podjela Bosne bila je izvorna
ideja predsjednika Tudjmana.” Misli li Letica
da se ideja o podjeli Bosne prvi put javila kod
Tudjmana, ili da je to bilo njegovo polaziste
u koncipiranju politike prema Bosni? Nije moguce
da misli ono prvo! On sigumo zna da su je mnogi
prije Tudjmana na hrvatskoj strani i dijelili
i pokusavali dijeliti. Vjerojatno misli ono drugo.
No,
da je savjemik i u pravu, da je on tocno registrirao
ideje koje je zatekao kod svog poslodavca, a sigumo
ih u tako krutom stanju zatekao nije, morao bi
znati da je to bilo na pocetku ovog rata, isto
kao sto bi morao nesto znati o evoluciji politicke
misli i o korektivnoj ulozi cinjenica u politickog
mislioca i politickog prakticara. On bi, slijedom
tih imperativa, za svakog opservatora, da se -
ako se status Muslimana, sto je bitna korektiva
svake politike prema Bosni, tokom pedeset godina
promijeni – tako promijenila i hrvatska politicka
misao o Bosni. Sto da ne, i politicka misao predsjednika
Tudmana!
Svaka
ziva politicka misao, ne gubeci bitne korektive,
ne gubeci iz vida cilj, u ovom slucaju hrvatski
nacionalni interes, podlijeze korekciji zbilje
da bi mogla biti realizirana, jer je politika,
to i vrapci na krovu znaju, vjestina postizanja
moguceg.
Eto,
cak i takav kakav je, cak i kao dizajner krivnje
i debakla hrvatske politike, kad je u pitanju
distribucija krivnje za “tragicne lomove” u Bosni,
Letica je prisiljen, dovodeci se u ocito protuslovlje,
izvrsiti ovakvu raspodjelu:
“Ja
smatram da bi distribucija odgovornosti za takvo
stanje trebala ovako izgledati: rezim Slobodana
Milosevica i zlocinacko vodstvo bosanskih Srba.
Oni snose vise od pedeset posto krivnje. Na drugom
je mjestu Alija Izetbegovic, koji je slijepo,
intelektualno inferiorno i glupo, slijedio americka
obecanja o pomoci Bosni da opstane. Na trecem
je mjestu po odgovornosti medjunarodna zajednica
jer je prihvatila koncepciju humanitarne pomoci
kao nacin rjesavanja situacije u Bosni, umjesto
da intervenira protiv srpske agresije. Na posljednjem
je mjestu, po mojem misljenju, politika Republike
Hrvatske. Ta se politika provodila preko hercegovackih
Hrvata, mimo interesa bosanskih Hrvata.”
Ovo
o politici koja se vodila preko Hercegovaca, a
zanemarivala interes bosanskih Hrvata, ostavit
cu za neku drugu zgodu. Ali, sto se tice sudionika
u raspodjeli krivnje i razloga krivnji, ja se
s Leticom potpuno slazem. Dodao bih samo da odredjenu
krivnju na strani Bosnjaka-Muslimana i njihova
prvaka ima i prvakova fundamentalisticka politika,
otvorena i prikrivena, sto Letica, cini se, zajedno
s autorima “pisma sestorice”, ne zeli vidjeti.
Bez
brige, progledat ce! I dodao bih jos kako je steta
da drugu polovicu krivnje Letica nije sam podijelio
na tri sukrivca. Priznajem, kad to sam pokusavas,
da ostatak podijeliti nije lako. Da ga podijelimo
ravnomjemo, na tri jednaka dijela! Svakom ce pripasti
nesto manje od sedamnaest postotaka. Za hrvatsku
stranu to je posve pravedno. Hrvatska je krivnja
tolika kolik je udio Hrvata u sastavu stanovnistva
Bosne. Ako je to tako, da se krivnja hrvatske
politike za ono sto se zbiva u Bosni moze svesti
na sedamnaest postotaka, sto je onda s onim smrtnim
grijehom, onom podjelom Bosne koju spominje “pismo
sestorice”, grijehom iza kojeg bi trebala uslijediti
ostavka i destabilizacija drzave s neizvjesnim
ishodom.! Dobro, nije ni sedamnaest postotaka
macji kasalj! Ali, zar se sa sedamnaest posto
udjela u bosanskim lomovima mogla podijeliti Bosna?
Kako pise u “Erasmusu”, i kako sugerira dizajner
krivnje.
Da
usput kazem! Cini se da je Leticin animozitet
prema svom nekadasnjem poslodavcu, koga nije znao
savjetovati pa ga je gazda otpustio s posla, tolik
da Letica protuslovi i vlastitom razumu kad dodje
u priliku da bivseg poslodavca za nesto optuzi.
Povijest nas uci da je to boljka svih bivsih sajetnika
koji su svoj posao shvatili preozbiljno i pokusali
ga pretvoriti u patronazu.
Sad,
kad smo krivnju distribuirali i prihvatili svoj
kriz, svojih sedamnaest postotaka, da vidimo kako
stoji s tim magnum crimenom, tom podjelom Bosne,
da vidimo je li to necija opsesija ili je to mogucnost
koja se, kao svaka druga, u odredjenim okolnostima
sama od sebe namece? Napokon, je li tu mogucnost
kreirala jedna osoba ili ona svoje izvoriste ima
u hrvatskoj politickoj misli?
Slozio
bih se s onima koji kazu da je podjela Bosne najgore
rjesenje za Hrvatsku, i dodaju da se podjela nije
mogla izbjeci pa je treba prihvatiti kao neminovnost.
Ali se ne slazem ako se podjelom smatraju hrvatski
prijedlozi “kantoni, provincije, republike u uniji”,
koji su korespondirali s onim sto je dolazilo
od mirovnih posrednika i sto je tendiralo da Bosna
za Hrvatsku bude “pozeljna drzava”, u kojoj ce
biti sacuvani hrvatski interesi i ugradjen mehanizam
da Hrvati, u slucaju diobe koju oni nece inicirati,
dobiju svoj dio. Trebalo bi postivati nijanse
- to definitivna podjela ipak nije!
Ivan
Aralica, 25/1/1994
|