Nudeci
Bosnu kao “Jugoslaviju u malom obojenu u zeleno”,
nudeci Bosnu kao navodno multikulturalnu i multinacionalnu
zajednicu kakva je bila i Jugoslavija u sjecanju
svojih zagovornika, Izetbegovic je uspio homogenizirati
muslimanski korpus uspostavljajuci znak jednakosti
izmedu islamske Bosne u kojoj po Kur'anu postoji
zivotni prostor “ne i politicki” za katolike i
pravoslavne i Jugoslavije u kojoj su po pricama
Jugoslavena Srbi, Hrvati i Muslimani zivjeli u
komsijskoj slozi sve dok nacionalisticke strasti
nisu razbucale taj sklad. To je bila platforma
objedinjavanja izmedu islamskih fundamentalista
i onih Muslimana koji su bili europeizirani u
znacenju da su u Jugoslaviji vidjeli europski
model drzave u kojoj bi kao narod i kao civilizacija
mogli postojati. Kad bi “zelena Jugoslavija u
malom” dopustala konfederalno i federalno uredenje
kao sto je dopustala crvena Jugoslavija covjek
tim ljudima ne bi imao sto prigovoriti. Ali “zelena
Juga” to ne dopusta i to je uzrok hrvatsko-muslimanskom
sukobu.
Valja
reci da je ta svjetovnjacka muslimanska struja
bila jaka i samo je srpska agresija koja je pokazala
prijetvornu i izopacenu narav jugoslavenskog modela
komsijskog multikulturalizma kriva sto se ona
slila u savez sa sljedbenicima vjerskog fanatika.
Pristala je na to jer je u vjerskom fanatizmu
otkrila dovoljnu kolicinu otpora da se zemlja
odupre surovoj agresiji. Jugoslaveni muslimanskog
porijekla toga otpora nisu imali jer su raspadom
jugoslavenstva bili zateceni i ogoljeni do koze.
Njihov je jedini izlaz bio povratak korijenu i
identifikacija s Izetbegovicevom “demokratskom
nacijom” iako su bili potpuno sekularizirani.
Ta je simbioza uspjela i stoga sto su sve pristase
jugoslavenskog “bratstva i jedinstva” kao modela
multikulturalizma njegovale predodzbu o postojanju
“malih Jugoslavija” koje se prostiru u jednoj
pokrajini, jednom gradu ili samo u jednom selu.
Reci za neko selo ili grad da je “Jugoslavija
u malom” bilo je za jugoslavenske multikulturaliste
oznaka najvise vrijednosti. Ove pristase “bratstva
i jedinstva” daju “zelenoj Jugoslaviji” legitimaciju
multikulturalne i multinacionalne zajednice, do
cega je vanjskom svijetu, opijenu multikulturalnoscu
kao lijekom za sve sporove, posebno stalo. Slikovito
receno, oni “zelenu Jugoslaviju” boje u crveno
i tako za Izetbegovica obavljaju korisnu kamuflazu.
Ta
se simbioza fundamentalista i projugoslavenski
orijentiranih komunista moze vidjeti i u personalnom
vrhu Demokratske akcije. Tandem Izetbegovic i
Ejup Ganic, za koga tvrde da je ateist, sto i
on sam izjavljuje i sto mu se moze vjerovati!
Cak i njegove manire upozoravaju da je prosao
skolu “bratstva i jedinstva”, skolu komunistickih
grubijana bez korijena i kontinuiteta!
Uz
konceptualne srodnosti zblizavanju Muslimana komunista
i pristalica Demokratske akcije pridonio je i
trend nacionalne homogenizacije koja je zahvatila
citav jugoslavenski prostor. Stoga to zblizavanje
za hrvatskog promatraca nije osobito zanimljivo,
jer se nesto slicno dogodilo posvuda, pa je valjalo
ocekivati da se dogodi i medju Muslimanima.
Za
nas je mnogo zanimljiviji i presudniji proces
simbioze izmedju jugoslavenskih nostalgicara,
svjesnih i podsvjesnih, i islamskog fundamentalizma
ako su nostalgicari hrvatskog porijekla. Ta je
simbioza mnogo slozenija, ali i ona sasvim ocekivana,
i kad se gleda kao opci i kad se gleda kao posebni,
bosanski fenomen.
Nakon
raspada kompozitnih drzava i osamostaljivanja
njihovih sastavnih dijelova u posebne drzave,
nakon prekrajanja granica kao posljedice ratnih
sukoba i u svim drugim slicnim prilikama kad se
jedni drzavni okviri razbijaju i nastaju drugi,
u dijelovima naroda, koji ne mogu uci u sastav
novonastale maticne drzave nego se moraju svesti
na status nacionalne manjine i zivjeti u maticnoj
drzavi drugog naroda, nastaje zestoka napetost,
koja, s jedne strane, optuzuje svoje sunarodnjake
koji pristaju na osamostaljivanje i bez njih,
a s druge, jaca nostalgiju za prvobitnim stanjem,
kad su svi pripadnici jednog naroda zivjeli u
okviru jedne drzave, makar u njoj i ne imali svoju
nacionalnu drzavu. Tko je precitavao povijest,
takvih se slucajeva nagledao. Podleci tim pritiscima
znaci samo dvoje: ili odustati od samostalne maticne
drzave i pristati na kompozitnu drzavnu zajednicu,
ili krenuti u ratna osvajanja da bi se svi dijelovi
svoga naroda pripojili matici. U slucajevima kad
se to zbiva nakon ratova i kad granice kroji pobjednik,
tendencije takve vrste suzbijaju se silom. U svim
drugim slucajevima, ako se ne ukrote razumom,
one podivljaju i dovode do sukoba i medju narodima
i unutar jednog naroda. Suvremena je civilizacija
nasla nekakav lijek za to i nastoji ga pacijentima
dati silom ili pritiscima i snagom autoriteta,
kojem se svi oboljeli utjecu za pomoc, ali, na
zalost, rijetki slusaju njegove upute za ozdravljenje.
Lijek je ne odustajati od nacionalne drzave i
kroz ljudska prava dati nacionalnim manjinama
sve sto ima i narod koji nosi suverenitet, ocekujuci
da ce na isti nacin postupiti i susjed s dijelovima
tvoga naroda koji zive u njegovoj drzavi. Nista
posebno, u suvremenoj politici prvo slovo abecede,
ali me uvijek zaprepasti kad oni koji se politikom
bave ni to prvo slovo politicke pismenosti ne
znaju.
Ako
nas pamcenje dobro sluzi, i ako to namjerno nismo
zaboravili, izmijesanost stanovnistva, poznata
“leopardova koza” i cinjenica da bi dijelovi naroda,
kad bi se republike pretvorile u samostalne drzave,
ostali izvan maticnih drzava, bio je jedan od
vaznijih razloga onima koji su drzali da se jugoslavenske
republike, stvorene po nacionalnom kljucu, ne
mogu pretvoriti u samostalne drzave. Sad, kad
se osamostaljivanje tih drzava zbilo, nekadasnji
razlog za postojanje Jugoslavije, koji je bio
realan i koji se nije mogao ugasiti, javlja se
u obliku nezadovoljstva onih dijelova naroda,
bez obzira o kom se narodu radilo, koji su nakon
osamostaljivanja drzava ostali izvan svoje maticne
zemlje. To se nezadovoljstvo oblikuje bilo kao
teznja da se pripojenje izvrsi pod svaku cijenu,
bilo kao nostalgija za Jugoslavijom kad se zivjelo
s glavninom svoga naroda u istim drzavnim okvirima.
Otkako
se Bosna pokusava artikulirati kantonalno, provincijalno
i republicki, i u njoj se susrecu identicne pojave.
Osobito u tamosnjem hrvatskom narodu, sto nam
je od posebnog interesa, jer sve sto ovdje govorim
pokusaj je osvjetljavanja dvojnosti hrvatskog
nacionalnog bica, njegove raspolucenosti kad se
formulira politika prema Bosni. I tamo prigovori
artikulaciji dolaze odatle sto citav jedan narod,
u nasem slucaju hrvatski, ne bi mogao zivjeti
u svojoj nacionalnoj jedinici. Kako se to ne moze
ni na kakav nacin ostvariti, javlja se nostalgija
i pokrecu akcije sa ciljem da se uspostavi stanje
prije srpske agresije u Bosni, sto ne bi bilo
ni tako lose kad bi bilo moguce, i da se ponovo
instalira Jugoslavija sa svojom neraskidivom “leopardovom
kozom”, sto je i lose i nemoguce. Ta tendencija
proizlazi iz pozicije ljudi i dijelova naroda.
Ona se moze razumjeti, ona je, kako god okrenes,
bolna, ali jos nitko - izvan sheme da jedan narod
ostvaruje svoja prava dijelom unutar autonomne
jedinice a dijelom u drugim jedinicama na osnovi
pariteta - nije za nju mogao naci pogodnije rjesenje.
Koheziona snaga “leopardove koze” i “izmijesanost
naroda” nije bila toliko jaka da sacuva Jugoslaviju
ni u unitarnom ni u federativnom obliku; “leopardova
koza” ne moze sacuvati ni Bosnu kao unitarnu zemlju;
ako se Bosna moze nekako odrzati, moci ce se odrzati
samo kao “mala zemlja”, zna se cija, ili kao nekakav
oblik federacije i konfederacije. Ako se Jugoslavija
odrzavala koliko se odrzati mogla, kao federacija,
ne vidim kako bi se Bosna, ako joj je ideal da
bude “Jugoslavija u malom”, i to bez boje, mogla
odrzati drukcije nego kao federacija ili konfederacija.
Na
ovoj osnovi, i kad je gledamo kao opcu pojavu
i kad je gledamo u okvirima Bosne i Jugoslavije,
nastala je druga bosanska simbioza, nastalo je
priblizavanje nekih hrvatskih politicara fundamentalistickoj
politici Alije Izetbegovica, koju oni svi odreda
nijecu, pred njom zmire ili je minoriziraju, nastalo
je ono sto i bismo mogli nazvati hrvatskom alternativnom
politikom prema Bosni. Ali, prije toga nesto o
lijepku na koji se ti politicari lijepe, o Izetbegovicevu
shvacanju gradjanske drzave kad se uzor vidi u
jednonacionalnim drzavama.
On
je nasao, sto nije bilo tesko naci, slicnost izmedu
islamske zemlje kakvu je zamislio, koja je dobrohotna
prema svim pripadnicima vjera judeo-krscanske
osnove, i nacionalne drzave jednog naroda koja
pripadnicima drugog naroda daje manjinska prava.
Prema tom konceptu, Bosna bi bila drzava Bosnjaka
Muslimana, kojoj se kao Bosnjaci, u smislu drzavljana,
mogu prikljuciti i pravoslavni i katolici, zato
sto islam do nacije ni svoje ni tudje ne drzi,
a oznaka mu drzavljanstva, kad se proteze na sve
gradjane i kad ne zatire islamski univerzalizam,
ne smeta. Takav je status Izetbegovic Hrvatima
i Srbima preporucivao prije sukoba. Onoliko prava
koliko ih nacionalne manjine dobivaju po europskim
standardima u nacionalnim drzavama, dobit ce ih
i pripadnici drugih vjera u islamskoj Bosni. Pa
zar to onda nije isto? Izetbegovic i komunisticki
element, sto ga je, kako smo vidjeli, uza se vezao,
nisu mogli vidjeti da Bosna ne moze biti nacionalna
drzava jednog naroda, da je ona tip tronacionalne
drzave, i da ne moze biti gradjanska, sekularna,
ako nije iznutra artikulirana tako da se suverenitet
distribuira na tri naroda i realizira u teritorijalnoj
autonomiji i reciprocitetu prava za sve narode
na citavom bosanskom prostoru. To je za njega
bila i ostala zapadnjacka izmisljotina.
Cvrsto
vjerujuci da je samo on i bosnjacko-muslimanski
narod nosilac bosanskog suvereniteta (Ejup Ganic
kaze: “Legitimitet bosanske drzave nase je najvece
oruzje!”), Izetbegovic je srpsko otcjepljenje
i tendenciju da se pripoje Srbiji nazvao secesijom,
u cemu je imao pravo. Ali je on i hrvatsku teznju
da se Bosna komponira na osnovi kantona, provincija
i republika nazvao secesijom, u cemu nije imao
pravo, jer se tu ni u jednom od tri slucaja o
secesiji nije radilo. O secesiji se ne radi cak
ni onda ako se drzi da su ti pristanci bili sracunati
na eventualni raspad bosanske drzave, jer nitko
kao muslimanska strana, da je na artikulaciju
pristala, taj raspad nije mogao sprijeciti. To
izjednacavanje prijedloga za artikulaciju, koji
su u sebi sadrzavali teritorijalnu autonomiju
i reciprocitet u pravima, sa secesijom posluzilo
je Izetbegovicu, i ne samo njemu, da do paranoje
i apsurda razvije sumnju u postene namjere hrvatske
strane ida potpiri razdor izmedju Hrvata koji
bi se koristili autonomijom (Hercegovci), i onih
koji se njome ne bi mogli koristiti, koji bi ostali
zivjeti u autonomnim jedinicama drugih dvaju naroda
i koristili se reciprocitetom prava. Ovi potonji
uhvatili su se na mamac “gradjanske drzave”, cesto
i ne znajuci na sto pristaju, cesto samo iz emotivnih
razloga jer se ne mogu pomiriti sa sudbinom da
ce zivjeti i izvan hrvatske drzave i izvan autonomne
hrvatske jedinice u Bosni, a cesto i stoga sto
su ih njihova politicka usmjerenja iz prethodnih
vremena navela da se svrstaju u saroliku politicku
grupaciju koja vrsi pritisak na trenutnu hrvatsku
politiku prema Bosni, koja zahtijeva preispitivanje
te politike, a kakvom bi politikom postojecu trebalo
zamijeniti sami ne znaju. Objektivno, iako iz
te sarene grupacije to nitko ne zeli, njihovi
zahtjevi za reviziju hrvatske politike vode k
njenu izjednacavanju s politikom Izetbegovicevom,
sto bi citav hrvatski vojni i ekonomski potencijal
dovelo u sluzbu njegovih ciljeva koji prelaze
okvire Bosne i vode u jos nesagledive sukobe na
balkanskom prostoru.
Ivan
Aralica, 6/2/1994
|