Znacajan
je ekspresionisticki pisac i Ahmed Muradbegovic (1898-1971),
pjesnik, dramaticar i pripovjedac. Bio je prvi hrvatski knjizevnik
iz Bosne koji se "odlijepio" od tradicionalne manire brojnih
prethodnika (Rizabeg Kapetanovic, Edhem Mulabdic): napustio je patrijarhalnu
romantiku i didakticki realizam, modernizirajuci svoj izraz u skladu
s opcim knjizevnim kretanjima u nas. Odmah poslije prvoga rata objelodanio
je zbirku pjesama Haremska lirika (1921), koja i pored motivskih
osobitosti i neke orijentalne slatkoce ne moze zatajiti da je nastala
u sjeni Kranjcevica i Nazora. Vecu samosvojnost pokazao je kao pripovjedac
i dramaticar. U zbirkama novela Nojemova lada (1924), Haremske novele
(1924), Svijet u opancima (1936) i U vezirovim odajama (1941) ocituju
se oscilacije od ostro izradjenih ekspresionistickih poteza do psiholoskih
poniranja u srz teme i junaka kojima se bavi. Muradbegovic je promijenio
kut gledanja na Bosnu: ne gleda na nju iz nje, nego je gleda izvana,
ocima Europljanina, prilagodjujuci svoj izraz, obogacen ekspresionistickim
iskustvom, specificnostima tema kojima se bavi. Najvise priznanja
stekao je dramama, izvodenim i na stranim pozornicama, medu kojima
se izdvajaju Bijesno pseto (1926), ekspresionisticki izrazena provala
elementarnih strasti; Majku (1934), Na Bozjem putu (1936) i dr.
Ispunjavaju ih snazni eticki sukobi uz provalu divljih nagona. Sukob
starog i novog, Europe i Orijenta, tradicionalne muslimanske aristokracije
i njezine etike s ekspanzijom europske civilizacije i njenim liberalnijim
pogledima u erotskim i vjersko-socijalnim odnosima: to je vazna
podloga Muradbegoviceva knjizevnog opusa. Napisao je i dramu o svome
zemljaku, vodji pobune bosanskih prvaka 1831. za autonomiju Bosne
u Turskoj Carevini i dobrotvoru hrvatskoga katolickog puka (Husein-beg
Gradascevic, 1942), te studiju Omer-pasa Latas u Bosni (1944).
|