Rijeci
ili izjave politicara zacijelo nisu materijal
kojim se bave znanstvenici - one su, uobicajeno,
tek retoricke "akrobacije" koje se referiraju
na probleme "dnevne politike" i kao
takve nikada se ne uzimaju previse ozbiljno. Doduse,
takve izjave govore mnogo o onomu tko ih daje,
ponekad su i ozbiljni pokazatelji opcega stanja
u nekome drustvu, ili su u stanju, u posebnim
okolnostima i prigodama, generirati neko opce
stanje. Izjava gdina. Kresimira Zubaka, dana u
sklopu njegova interwieva objavljena u prvom ovogodisnjem
broju zagrebackoga Globusa, kako se Bosnjaci-muslimani
“jos nisu dokraja konstituirali kao nacija i to
nece postati, mozda, cak ni u iducih pedeset godina,
pa stoga ne mogu jasno i realno formulirati svoje
politicke ciljeve", svakako ne spada medju
one koje bi mogle u nekim normalnim okolnostima
izazvati veliku pozornost. G. Zubak je naprosto
nesto opsirnije elaborirao ono sto su ranije,
prigodom dolaska u Sarajevo, implicitno izrekli
papa Ivan Pavao II. i americki Predsjednik Bill
Clinton, govoreci u javnosti iskljucivo o "Hrvatima,
Muslimanima i Srbima" u Bosni.
No,
unatoc tomu, oko rijeci g. Zubaka digla se u Sarajevu
"velika prasina". Najglasniji je i najopsirniji
u reakcijama bio vec spominjani povremeni politicar
i ideoloska "siva eminencija" nekadasnjih
i danasnjih muslimanskih vlasti, dr. Muhamed Filipovic.
U
odgovoru objavljenom u Dnevnom avazu, dnevnoj
tiskovini s najvecom nakladom u BiH (oko 13.000
izvoda!), na momente i uvredljivo intoniranom,
dr. Filipovic je "vratio lopticu". Pozivajuci
se na svoj "akademski autoritet i ugled"
kao i misljenje "mnogih ne samo bosanskih
nego i medjunarodnih znanstvenika" (obratiti
pozornost na zanimljivi kriterij po kojemu se
znanstvenici dijele na "bosanske' i "medjunarodne"!),
ustvrdio je kako "je u pogledu egzistencije
naroda u BiH savrseno jasno da postoji jedan narod
koji se zove Bosnjaci", docim se "utemeljenost
Hrvata i Srba u BiH ne moze dokazivati ni jezicno,
ni teritorijalno, ni po bilo kojem drugom kriteriju
nacionalne pripadnosti". U raspru se potom
ukljucio i profesor zadarskog Filozofskog fakulteta
i veleposlanik BiH u Budimpesti, prof. dr. Pavo
Zivkovic, nakon cega je uslijedio novi odgovor
dr. Filipovica (u dva nastavka) itd. itd.
Ovdje
se, zapravo, nemam namjeru baviti daljnjim prepricavanjem
raspre, vec samo upozoriti na jedan mnogo siri
drustveni problem koji se jasno naslucuje u njezinoj
pozadini, odnosno jos preciznije u argumentaciji
kojom se sluzi dr. Filipovic. Iako se radi, kao
sto je vec receno, o vrlo vjestom i sposobnom
profesionalnom ideologu, te se sukladno tomu njegove
rijeci i stavovi moraju tretirati kao zrcalo aktualnih
politickih gibanja ali ne i stvarni i utemeljeni
stavovi znanstvenika, ponesto od onoga sto je
u ovoj prigodi napisao dr. Filipovic ukazuje na
skriveno ali i opasno vrelo danasnjih problema
u BiH, a sto najizravnije proizlazi upravo iz
njegova i djelovanja njemu slicnih ljudi. O kakvim
je problemima rijec ponajbolje ce se vidjeti ako
na trenutak ostavimo akademika Filipovica i okrenemo
se memoarima donedavnoga Visokog predstavnika
medjunarodne zajednice u BiH, Carla Bildta, objavljenima
neposredno nakon njegova odlaska s te duznosti.
Uz ostale, neosporno zanimljive detalje, Bildt
u nekoliko navrata daje opaske iz kojih se vidi
s kojom se vrsti problema susretao u kontaktima
s predstavnicima muslimanskog politickog establishmenta
u Sarajevu. U tom krugu ljudi, naime, postoji
nesto sto bi se najlakse moglo opisati izricajem
"kognitivni poremecaj", kojim je 1995.
sociolog Ozren Zunec opisao stanje u vodstvu "krajinskih"
Srba. Generiranje, pak, takvoga "poremecaja",
bez velikoga zazora od pogreske, moze se pripisati
kontinuiranom i konzistentnom djelovanju upravo
ljudi kakav je Muhamed Filipovic.
No,
sto to o svojevrsnom kolektivnom "kognitivnom
poremecaju" veli Zunec? Rasclanjujuci, naime,
okolnosti pod kojima je izvedena operacija "Oluja"
u kolovozu 1995., zagrebacki je sociolog, uz nabrajanje
cijeloga niza argumenata, konacno ustvrdio kako
je poziv M. Martica na "gerilsku borbu",
koji je uslijedio nakon propasti njegove "drzave"
i masovnoga bijega srpskoga pucanstva, zapravo
definitivni "znak ocitog kognitivnog poremecaja".
U red bi istih pojava valjalo svrstati i stvari
koje je Bildt zamijetio u Sarajevu. Tamo se, primjerice,
uporno ponavlja kako "nema mira dok se cijela
drzava ne oslobodi", pri cemu se zaboravlja,
kako to veli Bildt, "da vecina zemlje uopce
nije htjela da je oslobodi SDA". Slicno stvari
stoje i s promisljanjima buducnosti, za koju je
muslimanskim politicarima predocena alternativa:
"imati 30% vlasti nad 100% Bosne ili 100%
vlasti nad 30% Bosne", docim oni uporno razmisljaju
o "100% nadzora nad 100% teritorija",
sto kao mogucnost, nastavlja Bildt, "nije
postojalo, niti je smjelo postojati".
Slicnih
bi se, zapravo, primjera moglo nabrajati do unedogled
- od toga da je g. Alija Izetbegovic u prvim mjesecima
1992., kada su vec pocela srpska osvajanja i kampanja
etnickoga ciscenja, slao prosvjedne note po svijetu
tuzeci se kako je Hrvatska "izvrsila oruzanu
agresiju na BiH", sto se odnosilo na uzurbane
pripreme za obranu u rubnim podrucjima BiH naseljenim
pretezito hrvatskim pucanstvom, do toga da dr.
Haris Silajdzic, da citiramo opet Bildta, "vise
voli principijelne deklaracije pred TV kamerama
nego se nagadjati o pojedinostima" u teskim
pregovorima o konkretnim problemima.
No,
vratimo se "kognitivnom poremecaju"
kojega se znaci kod akademika Filipovica jasno
dadu razabrati vec na razini kategorija kojima
on u svojim tekstovima operira. Prije svega, tu
se nikako ne moze utvrditi sto su to "Bosnjaci"
- jednom su to "Muslimani" iz 1971.
(to je slucaj u polemici oko izjave g. Zubaka),
drugi puta su to svi stanovnici danasnje BiH (implicitno
naznaceno u istoj polemici), treci put su to svi
muslimani (pripadnici islamskoga vjeronazora)
koji su nastavali podrucja Osmanskoga carstva
od Jadrana do Bratislave u Slovackoj (Bosnjacka
politika istoga autora). Takva se pojmovna zbrka,
dakako, dalje prenosi i na nacin na koji on argumentira
postojanje "Bosnjaka" kao naroda. Tako
primjerice njegova tvrdnja da je odrednica Bosnjak
“jedino ime kojim se nazivaju stanovnici Bosne
kroz dugu povijest, sve do kraja XIX stoljeca"
nema doista nikakve veze s kolektivnim identitetom
(u smislu u kojemu se danas govori o europskim
narodima i nacijama) pucanstva na tome prostoru,
kao sto ga nemaju ni odrednice "Dalmatinac",
"Dubrovcanin" ili "Toskanac",
koje su isto tako u jako dugoj uporabi. Jos manje,
pak, smisla takav argument ima kada se "bosnjacko"
ime prosiri na svo islamizirano pucanstvo zapadnih
provincija nekadasnje Osmanske carevine. Ako se,
s druge strane, u "Bosnjake" ubrajaju
i danasnji Hrvati (katolici) i Srbi (pravoslavci),
onda je tvrdnja kako su ti "Bosnjaci"
"prakticki vladali ovom zemljom sve do pocetka
XVIII stoljeca i najzad, vodili otvorenu borbu
za drzavnu samostalnost pocetkom XIX. stoljeca"
puka besmislica, jer u vlasti nisu sudjelovali,
a jos manje vladali ni "katolici" ni
"pravoslavci", kao sto nisu sudjelovali
ni u pobunama protiv sredisnjih vlasti pocetkom
XIX. st.
Problemi
spoznajne naravi jos su jasniji glede pojmova
kakvi su "Bosna i Hercegovina" i "drzava"
kada ih rabi akademik Filipovic. Sto on doista
podrazumijeva pod pojmovima "drzava"
i "drzavnost" kada govori da su "Bosnjaci
stvorili svoju drzavu i odrzali ideju drzave kroz
cijelu dosadasnju povijest Bosne" stvarna
je zagonetka. Pri tomu valja tek podsjetiti da
nakon 1463. i propasti srednjovjekovnoga kraljevstva
nestaje bilo kakva traga ne samo drzave vec i
ideje drzavnosti (uspomena na bosansku srednjovjekovnu
drzavu blijedi cak i kod franjevaca, koji su sa
svojom provincijom jedina drustvena institucija
kontinuiranog sedmostoljetnog trajanja), a Bosna
se svodi na obicnu provinciju Osmanskoga carstva
bez ikakvih drzavnopravnih posebnosti koje bi
je izdvajale u odnosu na bilo koji drugi dio Imperija.
Doda li se tomu opcepoznata cinjenica da danasnju
BiH tvore (u gruboj procjeni negdje izmedu 20%
i 30% teritorija) i podrucja koja su sve do XVI.
st. bila sastavnim dijelom Hrvatskoga kraljevstva,
kao i podrucja (jugozapadna Bosna) koja su ulazila
u prvotnu, ranosrednjovjekovnu hrvatsku drzavu,
s "najguscim" hrvatskim etnickim teritorijem,
doista nije jasno otkuda akademiku Filipovicu
"spoznaja" da Hrvati iz danasnje BiH
"nemaju teritorijalne zajednice sa Hrvatima",
odnosno da "nikada nisu zivjeli u istoj drzavi".
Zapravo,
moze se slobodno ustvrditi kako izmedu spoznajnoga
poremecaja akademika Filipovica i istovrsne pojave
u politicke elite "njegove" drzave postoji
isti onakav odnos kakav je postojao izmedu spoznajnoga
poremecaja srpske politicke elite, kojega je precizno
ocrtao Zunec, i iste te pojave u elitnih dijelova
srpskoga akademskog establishmenta. Jedan primjer,
cini se, bit ce dostatan kako bi stvar postala
posve jasnom.
Srpski
povjesnicari potrosili su goleme kolicine papira
i tiskarske boje uvjeravajuci sebe i svijet kako
su srpski ustanci s pocetka XIX. st. bili prave
"Revolucije", odnosno da je Srbija XIX.
st. organizirana drzava s jakom liberalnom politickom
strujom. No, zadarski je povjesnicar, prof. dr.
Ivan Pederin, zavirivsi u austrijske obavjestajne
spise i izvjesca, koja se i danas cuvaju u Povijesnom
arhivu u Zadru, vrlo brzo otkrio kako su ustanci
u ocima suvremenika bili tek "borba za zakup
poreza" koju su vodili "korumpirani
zakupnici turskih poreza ", Karadjordje i
Milos Obrenovic, a ovaj drugi je duboko u XIX.
st. jos uvijek nosio srednjovjekovnu titulu "gospodara".
Srpsku, pak, drzavu suvremenici su vidjeli tek
kao "savez nepismenih zakupnika poreza, od
kojih je stvoreno drzavno cinovnistvo, i kriminalne
hajducke vojske", dok je "svecenstvo
tu djelovalo kao drzavna ideologija" (slika
se, gotovo do savrsenstva, poklapa sa slikom koju
je o srpskom drustvu s kraja XIX. i pocetka XX.
st. u svojim djelima ostavio veliki srpski komediograf
Branislav Nusic). Treba li, nakon ovoga, uopce
dodati kako je liberalizam i inace znakovit za
drustva masovne industrijske proizvodnje i potrosnje,
masovne pismenosti i opcega obrazovanja, docim
je Srbija XIX. st. zemlja gotovo iskljucivo sitnog
i nepismenog seljaka. Ne ostaje, dakle, drugo
do zakljuciti kako covjek doista mora imati "kognitivni
poremecaj" da u takvoj situaciji govori o
“burzoaskim revolucijama", "organiziranoj
drzavi" i "liberalnim strujanjima",
kao sto isti takav poremecaj podrazumijeva "nakaniti
voditi gerilski rat u nenastanjenom prostoru,
ili u prostoru nastanjenom stanovnistvom neprijateljski
raspolozenom spram pobunjenickog programa".
Zakljucujuci,
dakle, nije tesko ustvrditi - u oba slucaja, kako
onom "bosnjacke" tako i u onom srpske
drustvene elite (politicki i akademski establishment)
postoji ista vrst poremecaja koji bi se puckim
izrazom mogao sazeti ovako: “stvarnost drumom,
misao sumom". Ta i takva aberacija ocita
je posljedica ukupnoga drustvenog razvoja i suvremene
organizacije drustva, u uskoj svezi s ukupnom
drustvenom klimom (prozetost drustva ideoloskim
nacinom misljenja; otvorenost, odnosno zatvorenost
prema vanjskome svijetu; mogucnost slobodnog protoka
ideja; pitanje akademskih sloboda i uopce odnosa
drzave i znanosti, itd.). U konkretnome, pak,
slucaju akademika Filipovica cini se kako je dugogodisnje
profesionalno bavljenje ideoloskim izmaglicama
i manipuliranje cinjenicama u sluzbi vlasti konacno
rezultiralo potpunom prevagom svijeta vlastitih
pricina nad stvarnoscu. U situacijama kada se
covjek bavi kreativnim poslom konstrukcije vlastitoga
svijeta to obicno rezultira osobnom tragedijom
nesnalazenja u konkretnom svijetu, ali kada je
rijec o covjeku koji se bavi opcekorisnim drustvenim
poslom deblji kraj izvlaci cijela drustvena zajednica
koja se na takvu osobu oslanja. Iz toga, pak,
jasno proizlazi kako bi dosadasnje patnje bosnjacko-muslimanskoga
pucanstva, ostane li u toj drustvenoj zajednici
ista opca klima a na njezinu celu danasnja garnitura,
mogle biti tek uvod u nesto mnogo gore.
U
svjetlu svega ovdje recenoga pocetna teza o Bosni
kao “tamnom vilajetu" pojavljuje se u posve
novome svjetlu. Kao bitne odrednice danasnje situacije
u onom dijelu BiH koji je pod nadzorom vlasti
iz Sarajeva ukazuju se sljedeci elementi: pogubne
posljedice socijalistickoga obrazovanja s konacnim
proizvodom u obliku "poluinteligenta";
raspad drustvenoga tkiva i masovni “odljev mozgova"
kao posljedica rata; komunikacijska i duhovna
izoliranost od ostatka svijeta, sto u konacnici
stvara uvjete u kojima duh ideologiziranoga jednoumlja,
unatoc prividu demokratskih procedura, uspijeva
bolje no u vrijeme kada je provoden uz policijsku
prisilu. Usljed toga svi muslimanski mediji nalikuju
jedan drugome kao jaje jajetu, a da pri tomu ne
postoje bilo kakvi mehanizmi prisile ili cenzure.
Vjesti
ideoloski manipulatori u takvim uvjetima dolaze
na svoje, dok je konacni ucinak njihova djelovanja
to da “vilajet" nepovratno tone u potpuni
mrak samoizolacije i ksenofobije uz retoriku koja
cijeli proces zrcali u obrnutoj slici.
|