Kako
sada sve receno dovesti u svezu s danasnjim stanjem
politickih odnosa u Federaciji i slikom ocrtanom
na samome pocetku ovoga teksta? Odgovor na ovako
postavljen upit
ne bi trebao biti odvise slozen i morao bi poci
od elementarne cinjenice da i Hrvati i muslimani
imaju podjednako pravo na ostvarenje i postvarenje
svoje Bosne, dakle uredjenje svojih zivota na
nacin posve sukladan mjerilima i vrijednostima
koji vladaju u svakoj od ovih dvaju zajednica.
Prevedeno na jezik prakticne svakodnevice to znaci
da muslimani imaju puno pravo novac prikupljen
kroz poreze i druge prihode usmjeriti primjerice
na obnovu starih i izgradnju novih vjerskih objekata,
ili financiranje institucija koje ce promicati
“bosnjacku kulturu", ma sto se pod tim nazivom
podrazumijevalo. No, istodobno to znaci i pravo
Hrvata na to da ne dopuste da se njihov novac
prikupljen na isti nacin usmjerava u te iste svrhe.
Nacin, pak, na koji je danas organizirana politicka
vlast i uopce zivot hrvatskoga i muslimanskog
pucanstva u podrucjima dvaju mjesovitih zupanija,
kao i uopce sklop ukupnih odnosa u Federaciji,
jasno pokazuju da takva kakva je, ova drzavnopravna
tvorba ne moze ispuniti gornji zahtjev i samim
time zapravo nema buducnosti!
Pravi
“kamen smutnje" jest problem koji izvire
iz nejednakoga tretmana sto ga u mirovnome sporazumu
imaju na jednoj strani Srbi a na drugoj muslimani
i Hrvati. Naime, dok je sporazum iz Daytona Srbima
priznao puno pravo teritorijaliziranja nacionalnoga
suvereniteta i time otvorio put do konacnoga konzumiranja
neotudjivog "prava na samoodredenje",
dotle su Hrvati i muslimani prisiljeni zivjeti
u nekoj vrsti sklepanoga "federalizma"
u kojemu nositelji suvereniteta uopce nisu jasno
definirani. Kako su te nejasnoce rezultat kompromisnih
rjesenja mirovnoga paketa iz Washingtona, odnosno
trazenja sredine izmedu oprecnih i nepomirljivih
muslimanskih (unitarna drzava s temeljnim nacelom
"jedan covjek -jedan glas") i hrvatskih
(odvojeni i jasno razgraniceni nacionalni teritoriji)
zahtjeva, od kojih se ni danas nije odustalo,
to nije tesko zakljuciti kako ce s popustanjem
nadzora medunarodnoga cimbenika vec i tumacenje
tih nejasnoca voditi u novi oruzani sukob. S druge,
pak, strane stalno arbitriranje toga istog medjunarodnog
cimbenika, na koje je on prisiljen usljed mnogobrojnih
nejasnoca i nesporazuma, ubrzano trosi njegov
kredibilitet i izaziva nezadovoljstvo obaju strana
(Hrvati su nezadovoljni stalnim popustanjem muslimanima,
kao najvecim zrtvama rata; muslimani su nezadovoljni
gusenjem islamistickih tendencija, od kojih Zapad
silno zazire).
Jedini
nacin za rjesenje sadasnje situacije jest revizija
i usuglasavanje mirovnih paketa iz Washingtona
i Daytona, i to po nacelu jednakopravnosti sva
tri BiH naroda. To znaci: ako Srbi imaju pravo
na Republiku Srpsku, onda isto takvo pravo pripada
i muslimanima (R BiH) i Hrvatima (Herceg Bosna),
sto zapravo I jest stvarni cilj kako postojecih
politickih elita, tako i naroda koji im upomo
na birackim mjestima svojim glasovima daje legitimitet.
Pri tomu valja redefinirati i postojece teritorijalne
aranzmane, postivajuci i uravnotezujuci dva temeljna
zahtijeva:
a)
gospodarska i obrambena odrzivost -svodenje izoliranih
"dzepova" na najmanju mogucu mjeru (konkretno:
muslimani i Hrvati bi morali naci nacina da zamjenama
osiguraju kompaktne teritorije );
b)
prostorno-demografska uvjetovanost - velicina
teritorija mora makar priblizno odrazavati udio
svakoga od tri naroda u ukupnoj populaciji (konkretno:
mogucnost konacnoga razlaza Srbi bi morali kompenzirati
prepustanjem znatnijih dijelova teritorija muslimanima).
Ovakvo
redefiniranje mirovnih paketa je, sudeci po svemu
sto je do sada videno, prakticno neizbjezno. Pri
tomu ostaje otvorenim samo pitanje hoce li ono
biti izvedeno novim krugom pregovora i uzjamstva
medunarodne zajednice, ili ce do njega doci nakon
nove ratne runde koja ce uslijediti povlacenju
medjunarodnih snaga? Svatko pametan bi se odlucio
za ono prvo, no kako iskustvo ratova na podrucju
bivse Jugoslavije pokazuje, ovdje pamet nikada
nije ni bila na cijeni.
|