Djelo
Nikole Sopa (1904 Jajce - 1983 Zagreb) iluminira ponajprije
samotnicki interier, posveceni krug "svijetle samoce",
u kojem zivi svoj imaginirani poetski svijet, vise nego i sama religioznost,
koja spontano zrai iz njihovih pjesama kao prirodno stanje duha
i svijesti. Sop je modernii krscanin koji ljudskoscu prevladava
dogme; naivnom dobrodusnoscu, poput fra Marka Krnete iz Andriceve
novele, Sop upucuje svoje stihove Isusu bez bogobojaznosti, toplom
ljudskom neposrednoscu, kao prisne poruke prijatelju koji mu je
jednak, koji s njim dijeli dobro i zlo. Sopov Krist je potpuni covjek,
koji se odrice bozanske moci da bi omeksao, oplemenio ljudska srca
vlastitom poniznoscu i dobrotom. Sopove pjesnicke zbirke Pjesme
siromasnog sina (1926), Isus i moja sjena (1934), Od ranih do kasnih
pijetlova (1939) i Za kasnim stolom (1943), a nista manje i cudesna,
bajkovita pjesnicka proza Tajanstvena prela (1943), unutarnjom profinjenoscu
religioznog cuvstva, uzdizu se prema svemirskim visinama, koje ce
nadahnuti njegove zbirke Kucice u svmiru (1957) i Astralije (1961).
U Sopovoj poeziji religioznost je dosegnula kozmicku dimenziju i
otkrila svoju estetsku vrijednost.
Pjesnik pun
iznenađenja i proturječja, Šop daje svojim djelom takvu klavijaturu
koja dopušta najrazličitije varijacije. I plahi sugovornik i smioni
sekundant kozmonautima i slavitelj malenih i strpljivi spektator
ljudskih taština, i zagovornik bukoličke vedrine i opčinjeni stanovnik
velegrada. Ozbiljnost i radoznalost moderna čovjeka, prevodilac
Pannoniusa i autor knjige o Horaciju, odvjetnik nekog umanjenog
intimnog “džepnog kršćanstva” i zadivljeni registrator balističkih
komunikacija sa svemirom. Magnetizira ga ritam modernih kretanja
a moli prije rata da tvornice sporije rade, raduje se bezazleno
svakom preobražaju a tuguje što romantiku svijeća smjenjuje prozaičnost
elektrike. Mirno podnosi starenje a žali za regionima djetinjstva,
idealizira školu i sumnja u sveznadarstvo učitelja. Ne podnosi hijerarhiju,
neskromnost, pompu i svijet je napučio prolaznicima bez ambicija.
Bog mu je više djed i glava velike obitelji nego strogi sudac i
sveprisutni nadzornik.
Na krivudavu putu mogao se lišiti svega osim čuđenja, ozlovoljiti
je mogao učenjake, sistematičare, dogmatičare, skeptike i cinike,
ali nikada čitaoca privržena linici, nikada iskrena štovatelja pjesme.
Astralan i prizeman, bezazlen i bremenit iskustvima, misaon i osjećajan,
poganski vedar i filantropski sentimentalan, Šop je prošao više
faza, odabirao raznolike simbole varirajući uvijek jednako autentičan
motiv moderna prognanika. Stoji nepomaknuto među najzanimljivijim
hrvatskim pjesnicima u razdoblju između dva rata, a poslijeratnim
ciklusima daje tribut sve uzbudljivijim susretima s fenomenom —
sveprostornog.
Saša Vereš, predgovor “Izabranim djelima” u PSHK
MOLITVA
ZA VEDRU SMRT
Daj mi, o Bože,
da zaspim nasmijan
radošću sitih prepelica,
pod kruškom zrelom, u hladu slušajući
sve dalju pjesmu bijelih žetelica.
I uzglavlje
mi daj od svježeg, mladog sijena.
I pokrov od biserne rose nanizan.
O daj mi da umrem u mirisu žita i trave,
kad budu sva polja pokošena.
Tada još jednom
da ravnicom rodnom
vidim žetelice ko golubice bijele.
Kućerke daleke i u dvorištima krošnje tamne,
gdje stare bake dugo u noć prele.
I plodovi zreli
neka tad zatutnje oko mene,
sa grana koje sve tiše šumore.
O Bože, i neka u ponoć dođu u travi skrivene
krijesnice tihe i za moju dušu dugo gore.
PJESMA
STAROM PROFESORU
Sjećam se, trajao
je uvijek dugo
kratki ti povratak do stana tvoga.
Jer si, a i šta bi, šta bi drugo,
polako išo od izloga do izloga.
Čini mi se i
sad se još skitam.
I prati me tvoj pogled i srdžba stara.
-Gle ti njega, ne zna ni kako se vadi logaritam,
a po svu noć kojekud se vucara.
-Gle drskosti,
pa on još i puši.
Tog drskog derana tužit ću školskom vijeću.
Čekaj samo, sutra ću da ti izvućem uši.
I otjerat ću te u klupu magareću.
O dobri učitelju,
koliko puta si od tada
izišao i opet ušao u svoj stan.
Dok su se izlozi, ulice i kuće grada
mijenjale brzo, iz dana u dan.
Najzad si, od
zadocnjelosti i bijede,
izgubio put koji te vodi kući.
Jedan je tvoj đak morao da te odvede.
Mislio sam, bol će te utući.
U sluhu tvome
kao da još riječi šume.
I gledaš u onaj izlog tupo,
kad si prvi put spazio crnca od gume,
gdje ti se klanja: Molim, ovdje nije skupo.
KUDA
BIH VODIO ISUSA
Isuse blagi,
u doba kasnih sati,
kad još bdiju siromasi tvoji,
skromnom krojaču odvest ću te da ti
jedno obično odijelo skroji.
I obućaru malom
koji svu noć kuje
oštre čavle u teški poplat.
Dok tvornice cipela žučno bruje.
Milion pari skuju za jedan sat.
Zatim čovjeku
koji šešire pravi
sa spuštenim obodom, da skriju bol.
Jedan će da se nakrivi i na tvojoj glavi.
Prostran da u se primi i tvoj oreol.
Onda ćemo poći
u krčmu kraj grada
koja liči na stari, nasukani brod.
Gdje braća za stolom, od silnog jada,
bacaju čaše i šešire na pod.
Prvi krik pijetla
bit će britka strijela
od koje će ti srce da krvari.
Drugi krik pijetla bit će mrak u dnu čela.
Prepoznat nećeš ni ljude ni stvari.
A trećim krikom
kad se pijetli jave,
o Isuse, zateturat ćeš od bola.
Tvoj šešir će pasti s glave.
šešir i aureola.
Nikola
Šop: Izabrana djela, Matica hrvatska, PSHK 1966
|