Moderna
povijest, ona od jucer kada je kao velika vijest
bila objavljena na naslovnoj stranici
novina, svakako je medu svim predmetima interesa
povjesnicara najosjetljivija po svojim implikacijama.
Teren po kojem se tu krece povjesnicar ne moze
biti "skliskiji" - ono sto se danas
cini nedvojbenim sutra, nakon objavljivanja nepoznatih
dokurnenata ili necijih sjecanja, moze se pokazati
posve pogresnom i promasenom prosudbom. No, valja
odmah primjetiti da stvari izgledaju tako samo
ukoliko se izolirano promatraju pojedini dogadjaji
koji se u datom trenutku ukazuju kao prijelomne
tocke. Ukoliko se, medjutim, pogled ipak digne
od pojedinacnog dogadaja koji je bio velika vijest
i gibanje promatra kao globalni trend, onda se
vec mnogo lakse i s vise sigurnosti moze upustati
u prosudbe i rasclambe.
Jedna
od takvih pojava koje valja promatrati izvan konteksta
eksluzivne vijesti jest i politika hrvatskoga
vrhovnistva spram krize i rata u susjednoj Bosni
i Hercegovini. Na tome pitanju u Hrvatskoj se
javnosti vec dosta dugo lome koplja, a politika
spram BiH bila je, navodno, i razlogom svojedobnom
raskolu u vladajucoj stranci te stalni kamen smutnje
izmedu vrhovnistva i dobrog dijela politicke oporbe.
Podsjetimo se u najkracem - vrhovnistvo se od
izbijanja krize u BiH odlucilo za jednu jasnu
i transparentnu politiku spram svega sto se tamo
dogadjalo. Temeljna odrednica te politike bila
je i ostala potpora onome dijelu hrvatskoga narodnog
korpusa koji nastava tu zemlju u njegovu nastojanju
da osigura teritorijaliziranje svoje konstitutivne
pozicije. Drugim rijecima, Hrvatima u BiH se od
pocetka pruzala potpora u nastojanju da obrane
i osiguraju potpuni nadzor nad onim dijelom teritorija
gdje predstavljaju vecinu, da bi se onda iz te
pozicije prislo uredjenju unutarnjih odnosa u
samoj zemlji.
Protivnici
takve politike zastupali su stav po kojemu je
konstitutivna pozicija Hrvata u BiH ionako bila
neupitna, jer da ju je garantirao Ustav, pa je
sukladno tomu bilo nepotrebno, cak i kontraproduktivno
inzistiranje na principu teritorijalizacije. Naime,
iz takvoga se shvacanja izvodi kako politika koja
inzistira na obrani i osiguranju teritorija na
kojemu su Hrvati vecinski element samo antagonizira
bosnjacko-muslimansku stranu. Rjecju, upravo je
politika koju je vodilo hrvatsko vrhovnistvo bila
glavnim razlogom izbijanju muslimansko-hrvatskog
sukoba 1993. Da je s hrvatske strane zauzet od
pocetka drugaciji stav, onaj po kojemu je trebalo
braniti zatecenu ustavno-pravnu poziciju na cijelom
teritoriju BiH, s bosnjacko-muslimanskom stranom
je bilo moguce ostvariti stratesko saveznistvo
(nerijetko se govorilo cak i o "prirodnom
saveznistvu") nasuprot srpskoj, agresorskoj
strani.
Vec
je na prvi pogled lako zakljuciti kako je ovdje
rijec o gotovo akademskoj raspravi o pitanju na
koje ne postoji jednostavan odgovor. Zapravo,
odgovor na ovako postavljenu dvojbu nije niti
moguce dobiti ako se u obzir ne uzme i pozicija
druge, bosnjacko-muslimanske strane. Naime, buduci
svako saveznistvo podrazumijeva aktivni suodnos
dviju strana, jasno je kako takav oblik suradnje
nije moguc bez minimuma suglasnosti glede ciljeva
zajednickoga djelovanja. Na ovoj tocki, medutim,
vec pocinju problemi s mogucim razlicitim interpretacijama
odredenih cinjenica. Tako ostaje otvorenim pitanjem
kako pristupiti jasno datim izjavama i izrecenim
rjecima - treba li im bezupitno vjerovati, ili
pak treba vise povjerenja pokloniti stvarnom djelovanju
i prakticnim potezima. U tom kontekstu valja podsjetiti,
iako vecina onih koje sva ova pitanja interesiraju
jos uvijek to jako dobro pamti, na izjavu g. Alije
Izetbegovica iz vremena najzesce srpske agresije
na Hrvatsku, kojom je on svoje pristase pozvao
na pasivnost, tvrdeci kako "hrvatsko-srpski
sukob" (tako je on, naime, tumacio narav
agresije) "nije nas rat". U vrijeme
najgorih razaranja Vukovara, kada je vec i slijepcima
bilo jasno o cemu se radi, g. Izetbegovic je na
sarajevskoj tv tvrdio kako nema razlike izmedu
srpske i hrvatske strane, kako je sve to zapravo
promidzba, te hvalio lokalne sarajevske medije
(tada jos uglavnom pod srpskim nadzorom) koji
su sve sto se u Hrvatskoj dogadalo predstavljali
kao "gradjanski rat".
Danas
i do hrvatske javnosti (o samoj BiH da i ne govorimo)
dopiru tumacenja koja sve to objasnjavaju nastojanjem
bosnjacko-muslimanskoga vodstva da se izbjegne
sukob u samoj BiH, no pozornu je promatracu vec
tada bilo jasno kako takvi stavovi tadasnjega
predsjednika Predsjednistva SR BiH nailaze na
nedvojbeno vrlo los odjek u tamosnjega hrvatskog
pucanstva. Izravna je posljedica takva ponasanja,
a to se vec tada dalo jasno vidjeti, bilo ubrzavanje
procesa raspadanja i drustvenog i drzavnog tkiva
BiH. Proces je napredovao vrlo brzo, tako da vec
potkraj 1991., primjerice, ekipama sarajevske
tv nije bio omogucen pristup cak ni u one dijelove
BiH gdje su Hrvati predstavljali vecinsko pucanstvo
(o krajevima BiH s vecinskim srpskim pucanstvom,
odakle se zapravo i vodio rat protiv Hrvatske,
nije uopce potrebno ni trositi rijeci). Dakako,
potpuna destrukcija drustvenog tkiva ne moze se
proglasiti posljedicom izjava, pa cak ni postupaka
samo jednog politickog vodje ili sirega kruga
oko njega, no ostaje cinjenica da na bosnjacko-muslimanskoj
strani nije bilo niti jednoga poteza usmjerenog
na zaustavljanje tih procesa destrukcije.
U
posve novoj perspektivi sve se to ukazuje tek
danas, kada vec raspolazemo s dosta pisanih svjedocenja
u obliku sjecanja sudionika ovih zbivanja i s
muslimanske strane.
Prije
svega, vise naprosto nije moguce braniti stav
po kojemu su svi ovakvi i slicni istupi bosnjacko-muslimanskih
politicara bili samo naivni pokusaj da se sprijeci
izbijanje rata u BiH. Dovoljno je uzeti u ruke
tiskane uspomene nekolicine najvisih casnika "Armije
BiH” ili visokih duznosnika sarajevskih vlasti,
pa shvatiti da na toj strani nikada stvarno nerazumijevanja
prilika ili naivnosti u percepciji onoga sto se
zbivalo. S druge se strane medjutim, moze vrlo
lako ustvrditi kako su u tom krugu cvjetali nesposobnost
i diletantizam sto ce upravo bosnjacko-muslimanski
korpus najskuplje platiti.
O
cemu se, zapravo, radi postat ce jasno vec nakon
sto se pozornije procita veliki interview sto
ga je u proljece prosle, 1995. godine, sarajevskom
mjesecniku "Dani" dao zapovjednik muslimanskih
oruzanih snaga, gdin. Sefer Halilovic. Inace je
oko ovoga nekadasnjega majora JNA vec bilo dosta
kontroverzi, te je on svojedobno udaljen s pozicije
glavnoga zapovjednika muslimanske “Armije RBiH”
da bi nakon toga stanovito vrijeme proveo i u
kucnome pritvoru. Danas je g. Halilovic prvi covjek
"Bosanske patriotske stranke" koja okuplja
gotovo iskljucivo muslimane pristigle u Bosnu
iz Sanzaka odakle je i on sam. Politicka platforma
stranke prakticno ignorira mirovni sporazum iz
Daytona, smatrajuci kako se njime rusi koncept
“gradjanske drzave" za koji su se g. Halilovic
i njegovi sumisljenici borili od pocetka.
Stavovi
koje je u podugackom interviewu iznio utemeljitelj
"Patriotske lige" i prvi zapovjednik
“Armije" mogu se stvarno smatrati tipicnima
za cijeli sloj bivsih muslimanskih casnika JNA
koji su, nakon svibnja 1992., iskazali lojalnost
vladi u Sarajevu i bili temeljni stupovi vojske
koju je ta vlada stvorila. Drzeci na umu upravo
tu cinjenicu, vise je no indikativno, primjerice,
rasclaniti kako g. Halilovic tumaci zbivanja u
vrijeme fermentiranja jugoslavenske krize, od
1990. nadalje. U to je vrijeme, naime, on pohadjao
“komandno-stapsku skolu" JNA u Beogradu a
sluzbovao u Hrvatskoj (Djakovo), te je po vlastitim
rijecima, imao priliku promatrati "od ponedjeljka
do petka ...kako se cetnistvo radja u Srbiji,
a od petka do ponedjeljka kako se radja ustastvo
u Hrvatskoj". Iz mentalnoga sklopa casnika
skolovanoga u JNA-ovskim “sredistima za ispiranje
mozga” vise se nije moglo ocekivati vise od stereotipne
“partizanske" crno-bijele podjele – oni koji
su na crti Jugoslavije su pozitivni i prihvatljivi,
oni koji su protiv Jugoslavije mogu biti samo
“cetnici" i "ustase". S takvim
nazorima g. Halilovic nije mogao nista drugo do
osjetiti vec navedene rijeci i javno zastupane
stavove tadasnjega predsjednika Predsjednistva
SR BiH kao “melem za dusu".
I
doista, tadasnji se major u svibnju 1991., preko
rodbine iz Sarajeva, stavlja na raspolaganje Izetbegovicevoj
politickoj organizaciji, Stranci demokratske akcije,
da bi od kolovoza iste godine stalno presao u
Sarajevo (dakako, svojevrsna “amnezija" prekriva
majorovo djelovanje u razdoblju od svibnja do
kolovoza 1991., dok je jos aktivni casnik JNA
u Djakovu – o tomu ce, valjda, jednom progovoriti
pravosudni organi R Hrvatske!). Nakon toga svim
se snagama daje na organiziranje i podizanje "Patriotske
lige", stranacke paravojne organizacije u
najklasicnijem smislu.
Ono
sto valja osobito naglasiti, zanemarujuci mnostvo
nebitnih detalja, jest kako se medu golemim brojem
ljudi s kojima je stajao u svezi tijekom toga
posla, i cija imena u interviewu pobraja, ne moze
naci niti jedan koji ne bi bio musliman. U tome
se kontekstu ne spominje cak niti tadasnji BiH
ministar obrane, gdin. Jerko Doko, koji je inace
po svemu spadao u onu struju hrvatskih politicara
koji su smatrali kako je savez s muslimanima jedini
moguci pravac hrvatske politike. K tomu, iako
je i sam bio na celu posve nelegalne stranacke
paravojne organizacije (koja ce kasnije samo po
imenu postati "Armija RBiH"), oslonjene
iskljucivo na jedan od tri konstitutivna naroda
BiH, g. Halilovic bez ikakvih ograda o HVO-u govori
iskljucivo kao o "paravojsci HDZ-a",
docim svoju poziciju drzi posve legitimnom i legalnom,
smatrajuci kako upravo na njega spada briga za
"koncept odbrane i Sarajeva i drzave BiH".
U
istom kontekstu valja promatrati i ono sto g.
Halilovic otkriva o definiranju zapovjedne strukture
"Teritorijalne obrane", prve vojne formacije
iza koje je stajalo legitimitet i legalitet tadasnjega
Predsjednistva. Sukladno javnim proklamacijama
o "multietnicnoj, multikultumoj i demokratskoj
naravi" rezima u Sarajevu, na mjesto zapovjednika
"Republickog staba TO" postavljen je
pocetkom travnja 1992. general Hasan Efendic,
na mjesto njegova zamjenika Srbin, pukovnik Jovo
Divjak, a na mjesto "nacelnika staba"
Hrvat,
takodjer pukovnik, Stjepan Siber. Ta su imenovanja
bila, medutim, kao sto ce to i vrijeme pokazati,
tek puka formalnost, smisljena kako to i sam g.
Halilovic objasnjava, "zbog legalizacije".
Samome zapovjednistvu "Patriotske lige",
u vrijeme kada su ta imenovanja obavljena, jedan
od ministara u tadasnjoj BiH vladi prenosi nalog
sto dolazi iz politickoga vrha, dakle od g. Izetbegovica,
a koji glasi: "vi i dalje rukovodite, a oni
samo neka tamo sjede". Sukladno takvom naputku,
nastavlja se prisjecati i objasnjavati g. Halilovic,
"nikakvih problema nema, ali dok ne budemo
stekli povjerenje u te ljude koji dolaze, mi necemo
njima davati informacije koje hi mogle biti znacajne".
Sve
ovo, zapravo, jasno definira poziciju tadasnjega
muslimanskoga politickog i vojnog vrha. Na jednoj
strani stoje zvanicni stavovi i javne izjave o
"jedinstvenoj, multietnicnoj, multikulturnoj
BiH" i demokratskim nacelima. Na drugoj strani,
medutim, prakticki se djelovanje svodi na potpuni
nered i kaos (paralelne zapovjedne strukture izmedju
kojih ne postoji povjerenje i komunikacija!),
uzurpaciju i izgradnju paralelnih, paradrzavnih
mehanizama vlasti te potpuno potiskivanje i iskljucivanje
svega sto ne nosi muslimanska obiljezja. Dakako,
nije tesko dokazati kako su do Zagreba, odnosno
do hrvatskoga vrhovnistva i politickih cimbenika
uopce, vec tada dopirale informacije koje su stanje
u BiH prikazivale u pravom, upravo ovakvu svjetlu.
No, muslimanska retorika, koja se najizravnije
naslanjala na nasljede "samoupravnoga socijalizma",
ocito je za dobar dio sudionika hrvatske politicke
scene (SDP, Mesic - Manolic struja u HDZ-u, HSLS,
itd.) bila odvise privlacna. Uostalom, u socijalizmu
je oduvijek bilo vaznije to sto se prica nego
ono sto se radi.
Sto
se, pak, pocetnoga pitanja, onoga o ispravnosti
politike spram BiH koju je odabralo hrvatsko vrhovnistvo,
tice, cini se kako nakon svega sto je ovdje receno
tako formulirano pitanje stvarno gubi svaki smisao.
S partnerom kakav je 1991./1992. bilo muslimansko
vrhovnistvo u Sarajevu mogao se sklopiti samo
sporazum o potpunoj predaji tamosnjih Hrvata.
I nista vise!
|