Kada
danas dokoni putnik krene cestom od Splita preko
Livna, Bugojna, Travnika, Busovace
i Kiseljaka do Sarajeva i pri tomu ne zuri, odnosno
ima vremena zaustaviti se i ogledati oko sebe
na mjestima koja ga zanimaju, moze vidjeti mnogo
toga sto prije ovoga rata nije mogao. Autoru ovih
redaka, koji vec iza sebe ima dugo iskustvo putovanja
danas je najzanimljivija ona dionica puta koja
vodi od Travnika do Viteza. Na toj gotovo neznatnoj
razdaljini od svega nekih petnaestak kilometara
moze se in vivo promatrati kako izgleda i funkcionira
jedna od rijetkih danasnjih "mekih granica"
velikih uljudbenih sustava (civilizacija). Na
tom skucenom prostoru nevjerojatnom se brzinom
smjenjuju slike i pojave koje zrcale dva posve
razlicita dozivljaja vremena i prostora, dva shvacanja
odnosa covjeka i njegova okruzenja, rjecju dva
posve oprecna svjetonazora.
O
cemu je rijec najjasnije moze pokazati slika orisana
rjecju, pri cemu uvjerljivost takve slike svakako
umanjuje nedostatak knjizevnoga dara u pisca ovih
redaka. No bilo kako bilo, na pocetku ovoga kratkog
putovanja stoji stari Travnik, srednjovjekovni
"grad" (utvrda) tijekom XVI. st. pretvoren
u tursku carsiju, a.potom zahvatima iz vremena
austro-ugarske uprave uoblicen u mali gradic,
s jasnim tragovima orijentalne bastine. U razdoblju
druge Jugoslavije Travnik je vec poceo izrastati
u klasicno socijalisticko/konfekcijsko cudoviste
"elektrifikacije i industrijalizacije",
da bi tek tijekom posljednjega desetljeca komunisticke
vlasti netko pokusao naselju vratiti, bar izgledom
njegova samog sredista, dio onoga sto je predstavljalo
stvarnu i dugu tradiciju. Tijekom je ovoga posljednjega
rata grad (ako je on to doista ikad i bio) dozivio
dvije vrsti razaranja – prva, ona jasnije vidljiva,
posljedica je cinjenice da je prakticno bio na
ciljniku srpskoga topnistva, a sto je rezultiralo
brojnim fizickim razaranjima; druga, vidljiva
tek po dugorocnim i izvedenim posljedicama, jest
prisilni odlazak svega nemuslimanskoga pucanstva
1993, sto je izazvalo mnogo dublje, duhovno razaranje
postojecega drustvenog tkiva.
Posljedice
svega recenog: danas je Travnik naselje u kojem
se obnavljaju jedino i samo islamska vjerska zdanja
-sve drugo ostavlja dojam potpune zapustenosti
i stvarne drustvene nezainteresiranosti, naprosto
nebrige ljudi za vlastiti habitat. Mozda najplasticnije
danasnji Travnik ocrtava kontrast izmedu obnovljenih
i sjajnih mjedenih kubeta dzamija i stare ali
jos uvijek jedine klaonice, zapustenog i prljavog
zdanja izvan samoga grada, koje ce nepazljivi
putnik smatrati tek oronulom rusevinom u kojoj
nitko pametan ne bi drzao ni stoku! Prva, pak,
paralela ovom “stanju nedovrsenosti" koja
se namece iskusnijem putniku jest usporedba sa
svijetom arapskog Bliskog istoka, Libijom ili
Irakom primjerice.
Dva
kilometra dalje, kada se vec napusti Dolac, stara
katolicka zupa i rodno mjesto hrvatskog nobelovca
Ive Andrica koje je danas pod nadzorom muslimanskih
vlasti, putnik odjednom ulazi u jedan posve drukciji
svijet. Tu, gdje urbanisticka ruka nikad nije
povukla niti jedan jedini potez, izgled ljudskoga
habitata otkriva brigu i zelju ljudi da svojim
aktivnim odnosom okolis urede po vlastitoj i ocito
drukcijoj mjeri. Pored puta se nizu uredno olicene
kuce, okruzene travnjacima i cvijecem, trgovacka
skladista i prodavaonice, sve po uzoru na nacin
na koji se ljudski okolis ureduje negdje drugdje,
u Njemackoj ili Austriji. Rijecju, na svakome
koraku se vidi zelja i nastojanje ljudi da ratne
godine nereda i razaranja zamijene uredenim i
mirnim zivotom.
Stvari
su, medutim, jos jasnije i uocljivije u samome
Vitezu, mjestascu u kojemu se, u fizickome okruzenju,
sacuvala muslimanska enklava vise no znakovita
imena – Stara Mahala. Taj dio naselja doista jest
prava mahala, cjelina koja svojim ukupnim dojmom,
izgledom kuca i trgovina, ponasanjem ljudi koji
nezainteresirano sjede i bezvoljno promatraju
zivost i vrevu prometa ispred svojih kuca, posve
odskace od svoga okruzenja.
Na
ovome mjestu, medjutim, valja stati s opisima
i rascistiti neke vrlo bitne stvari. Prije svega
moram naglasiti kako sam stvarajuci gornje slike
pokusao izbjeci bilo kakve generalne vrijednosne
sudove o tomu koji je od ova dva razlicita svijeta
“bolji" ili "napredniji". Dakako,
kod toga nisam naprosto mogao ne ocitovati vlastiti
jasan stav i vec odavna napravljeni izbor. To
sto jedan od ova dva svijeta smatram "uredjenim",
odnosno nacin na koji se ljudi u njemu ponasaju
kvalificiram kao nastojanje za uvodenjem "reda",
a drugi "zapustenim" ili “neurednim",
dovoljno jasno govori kakva su moja shvacanja
"reda" i koji od ovih svijetova kao
jedinka smatram pozeljnijim. No, to istodno ne
znaci kako onoj "drugoj strani" oduzimam
pravo svoj svijet smatrati "urednim"
i "uredjenim". Dapace. Rijec je, naprosto,
o tomu da sam gornjim opisima htio pokazati postojanje
dva posve razlicita i oprecna shvacanja "reda"
i “nereda", sto se onda vrlo jasno ocituje
vec na razini vizualnoga dojma.
|