Iskljuci
li se mogucnost podjele Bosne izmedju Hrvatske
i Srbije, citave i u dijelovima, iskljuci li se
mogucnost njene ugradbe u trecu Jugoslaviju, u
cijelosti i u dijelovima, pristanu li sva tri
naroda koja u njoj zive, i sve drzave koje je
okruzuju, da postane suverena u svojim sadasnjim
granicama, suglasi li se s time i medjunarodni
faktor, ostaje otvoreno pitanje kako iznutra Bosnu
komponirati. Po mom sudu, bila je razumna Carringtonova
inicijativa da se prije referenduma o suverenitetu
Bosne organizira konferencija triju nacionalnih
stranaka “o aranzmanima u slucaju priznanja Bosne
i Hercegovine, odnosno o tomu kakva bi vrsta nezavisnosti
odgovarala svim trima nacijama”. Za kompoziciju
Bosne postoje samo dvije temeljne mogucnosti,
i one koje bi nastale kombinacijom dijelova prve
i druge mogucnosti:
1.
unitarna, gradjanska drzava s jednakim pravima
za sva tri naroda od kojih se ni jedan ne imenuje
kao suveren;
2.
drzavna zajednica, konfederacija, kantonizirana
drzava, model Svicarske.
Izetbegovic
se pretvorio u zestoka zagovornika prvog modela,
sto se moglo i ocekivati, sto proizlazi iz unitaristicke
naravi njegove politike, koja se nerado iz jugoslavenskih
okvira svela na bosanske. On zagovara gradjansku
drzavu i misli je uciniti prihvatljivom svijetu.
Na jugoslavenskom prostoru to se ocitava kao skriveno
pripisivanje suvereniteta najbrojnijem narodu,
dok drugi, ne znam kako brojni, postaju nacionalne
manjine. Po Izetbegovicevoj logici, tako je ucinjeno
i u drugim republikama, u Srbiji i u Hrvatskoj,
pa bi bilo pravedno da i Muslimani pod gradjanskom
Bosnom imaju Bosnu muslimansku. Mozda je, znajuci
od pocetka sto ga ceka s bosanskom samostalnoscu,
samostalnoj Bosni i pretpostavljao islamsku demokratsku
akciju na citavom jugoslavenskom prostoru? Preostaje
vidjeti, iako Cutilhiero, koji prisustvuje dogovorima,
kaze da se svijet nece mijesati, hoce li se svijetu
svidjeti da vidi muslimansku drzavu, i da li ce
je, uz nezadovoljstvo drugih dvaju naroda, koji
su, ako stvore “neprirodan” savez, brojniji od
Muslimana, smatrati dovoljno stabilnom. Ono sto
mi se cini izvjesnim, strani ce faktor sugerirati
odgodu referenduma. Nisam siguran da Izetbegovic
zna sto cini kad izbjegava dogovor po svicarskom
modelu i tako odgadja priznanje suvereniteta.
Stjece se dojam da je osamucen sto su ga na posljednjoj
stepenici prema stvaranju unitarne Bosne napustili
Hrvati, imajuci na umu njegov odnos prema ratu,
stjecanju hrvatske nezavisnosti i cinjenicu da
Bosna, nakon vec izvrsene srpske secesije, unitarna
ne moze biti. Gaji izvjesnu nadu da ce, dijeleci
Hrvate na bosanske i hercegovacke, ponovo zadobiti
hrvatsku naklonost, bar jednog njihova dijela.
Pri
razmatranju drugog modela valja imati na umu da
slucaj s Bosnom nije sasvim identican sa slucajem
nastanka Svicarske. Tamo su se tri naroda dogovorila
da kantone oko kojih su se dugo trvili ugrade
u jednu drzavu, razumije se, uz suglasnost tih
kantona. A u slucaju Bosne radilo bi se o dva
naroda koji imaju svoje maticne drzave, i o trecem
koji maticne drzave nema. Vjerojatno je u tomu
dodatni izvor Izetbegoviceva unitarizma, jer bi
i on, pod firmom gradjanske, htio imati maticnu
muslimansku drzavu. Hrvati bi na to, da je Izetbegovic
od pocetka bio zagovornik suverene Bosne, pa time
i suverene Hrvatske, i pristali, ali sada, kad
je poljuljao povjerenje u sebe a Srbi osnovali
svoje kantone, bili su primorani prihvatiti drugi,
svicarski model komponiranja Bosne. Oni sada traze
drzavnu zajednicu ciji su suvereni tri naroda,
a narodi svoju suverenost iskazuju u nacionalnim
kantonima. Tako su se, ne dovodeci u pitanje ni
cjelovitost ni samostalnost Bosne, sa Srbima,
koji su i sami pristali na suverenu Bosnu ako
se kantonizira, nasli na istoj strani.
Bilo
bi mudro od Izetbegovica da pristane na svicarski
model, na kantonizaciju, s pravom svih naroda
da zive na svim podrucjima, pod uvjetom da nacionalni
kantoni izgube pravo na izdvajanje iz konfederacije
i da se razgranicenje kantona, koliko je god moguce,
a jest u velikoj mjeri, obavi tako da svaka nacija
dobije suverenitet na teritoriju koji odgovara
njenu udjelu u sastavu stanovnistva. Dakako, uz
suglasnost takvoj kompoziciji medjunarodne zajednice
i maticnih drzava dvaju naroda. Usudjujem se reci
da Muslimani, zato sto su najbrojniji, u takvoj
drzavi ne bi imali nista manju ulogu nego sto
bi je imali u unitarnoj Bosni. A Srbi i Hrvati
izbjegli bi opasnosti da budu svedeni na vjere,
ukoliko bi se u samostalnoj Bosni forsirala bosnjacka
nacija.
Nadam
se da sam one na hrvatskoj strani, koji su u prvi
mah pomislili da je zalaganje za kantonizaciju
Bosne zalaganje za njeno razbijanje, razuvjerio
u neispravnost toga posla samo zato sto su ga
prije Hrvata zagovarali Srbi. Bojazan da ce kantonizacija
Bosne biti predaja Bosne u ruke Srbiji, nema osnove
ako Bosna bude medjunarodno priznata drzava. Isto
kao sto nema osnove strah da ce kantonizacijom
Bosne Srbi doci na Unu i Kupu. Ako dodju, a nemaju
sto dolaziti, vec su tu, nece doci Srbija nego
srpski kanton u Bosni, koji bi tu stajao u obliku
neke druge teritorijalne forme i ako Bosna bude
unitarna. Uostalom, samostalna Hrvatska nije vise
bespomocna. Ona ce svoje granice na Uni i sve
ostale moci braniti ako se bude radilo o vojnoj
agresiji, i znati zastititi ako se bude radilo
o demografskoj ekspanziji, koja ce biti veca iz
bihackog muslimanskog kantona nego iz srpskih
kantona s kojima budemo granicili.
A
nije da Hrvatska ne dobiva nista kantonizacijom
Bosne, cak i vise nego drugi. Preko hrvatskog
cemo kantona imati pristup Dubrovniku, prosirit
cemo utjecaj na uscu Neretve, a prometnice koje
od Livna i Mostara vode prema Brodu i Samcu i
spajaju vrhove hrvatskog polumjeseca dobrim ce
dijelom ici kroz hrvatske kantone.
Ivan
Aralica, 19/2/92
|