(Objavljeno
u “Slobodnoj Dalmaciji” 1. veljace 1994 pod istim
naslovom)
Iz
onog citata na pocetku drugog dijela ovih razgovora
(“Kriz krivnje za diobu Bosne”), iz udarnog argumenta
u “pismu sestorice”, i dalje cemo po strani ostaviti
mnogostoljetnu multikulturalnu zajednicu, a govorit
cemo o “pozeljnoj drzavnoj cjelini”, sto ce reci
o Bosni i Hercegovini, “koja je po prirodi stvari
trebala biti najkorisniji saveznik Hrvatske”.
Uz multikulturalnost, o cemu kanim posebno govoriti,
autori pisma navode samo cjelovitost kao sadrzaj
te “prirode stvari”, pa je tesko znati sto jos
spada u tu prirodu, jer je tesko vjerovati da
samo cjelovitost cjeline sastavljene od tri dijela
i samo multikulturalnost, kojom se nitko nije
usrecio, mogu dati pozeljnu drzavu koja bi bila
koristan saveznik Hrvatske. Cjelina i multikulturalnost
- to je za pozeljnost malo! A sto se tice “prirode
stvari”, priroda stvari je promjenljiva kategorija,
opcenito, a posebno kad se odnosi na drzavu, jer
se “priroda stvari”, odnosno karakter drzave,
mijenja, ponekad tako temeljito da joj samo ime
ostaje isto. I dok jedna “priroda stvari”, jedan
rezim i jedna struktura, mogu rezultirati pozeljnim
odnosom prema svom susjedu, druga priroda te iste
stvari, drukcija struktura i drugi rezim, moze
rezultirati nepovoljnim susjedstvom. Jednostavno
receno, ovakva Bosna, ustrojena po Hrvatsku na
nepovoljan nacin, cak i ako ostane citava i multikulturalna
u nepovoljnom obliku multikulturalnosti, ne mora
biti ni pozeljna drzava ni najkorisniji saveznik
hrvatske drzave. Zato je krupno pitanje kakva
je ta drzava Bosna? Ta doista kolonijalna tvorevina,
pri cemu se ne misli na njenu negaciju nego na
njenu narav.
Premda
je na tlu Bosne oduvijek postojalo zariste drzavnosti,
nje u danasnjem opsegu bez ukrstanja imperijalnih
pretenzija okolnih sila ne bi bilo. Ali, vazno
je i to naglasiti, ne bi je bilo ni bez onog nukleusa
“male zemlje Bosne”, sto pitanje kakva je to zemlja
usloznjava, ali i objasnjava: pored drzavotvomog
nukleusa, koji u njoj postoji i koji joj jamci
trajanje, njeno postojanje moraju jamciti i sile
koje participiraju u njenu sastavu i koje u njoj
imaju interese. Nejaki nuk1eus “male zemlje”,
bez pomoci sile izvana nikad nije mogao sve dijelove
sto ih je Bosna vezivala uza se drzati na okupu.
Da navedemo samo sile zadnjih stoljeca: Turska
Carevina, austro-ugarski mandat, socijalisticka
Jugoslavija. Cini se da je bez pomoci izvana ni
u buducnosti nece biti. Nevolja je u tome sto
su dvije sile, koje bi u ovom trenutku mogle jamciti
njenu samostamost, medjusobno, dijelom i zbog
nje, zestoko antagonizirane. Jedna od tih sila,
Srbija, uskracuje podrsku bosanskoj samostalnosti,
druga je, Hrvatska, uvjetuje artikulacijom na
kantone, provincije i republike s nacionalnim
predznakom. Osim tih dviju sila, na obzoru su
i sile koje posreduju, ali punu patronazu ne zele
pruziti. Suzdrzanost je vanjskih sila razumljiva:
s jedne strane, interesi su im u Bosni nikakvi,
a s druge, svako jace upletanje, izvan posredovanja
i pruzanja humanitarne pomoci, bilo nekoga sa
Zapada, bilo nekoga s Istoka, bilo nekoga od islamskih
zemalja, dovelo bi do globalnog sukoba triju civilizacija
judeo-krscanskog korijena. Neki taj nedostatak
vanjske patronaze i unutarnjih drzavotvorackih
snaga drze gubitkom imuniteta. Moze i tako, samo
se metafora preuzeta iz medicine mora rasciniti
zelimo li znati kakva je narav tog imuniteta.
Taj imunitet mogla joj je donijeti samo sila koja
ce nad njom uspostaviti protektorat. Ima li je
na obzoru?
Ne
idealizirajmo, i ne sotonizirajmo, odnose sa svojim
susjedima. Drzavama i narodima! Nema vjecnih saveznika
ni vjecnih neprijatelja. Nema prirodnih ni saveznika
ni neprijatelja. Sijamskih b1izanaca medju narodima
nema, iako su svi narodi, kao i svi ljudi, medusobno
braca.
Zanemarujuci
stavove nekih stranaka koje su pokusavale oziviti
fosiliziranu politiku prema Bosni, sto se u predizbornim
sloganima iskazivalo tako kao da je Bosna druga
hrvatska zemlja, da se Hrvatska pruza do Drine
i tome slicno, sluzbena hrvatska politika prema
Bosni odbacuje stopostotnu posesivnost svojstvenu
hrvatskoj politici iz doba nacionalnog romantizma,
koje pokriva kraj proslog i pocetak ovog stoljeca.
Ona za polazisnu osnovu uzima tekovine sporazuma
izmedu Srba i Hrvata prilikom stvaranja banovine.
Polazisnu osnovu u smislu da Hrvatska u Bosni
participira s vidnim interesom i da uvazava srpsku
participaciju. Ta polazisna tocka u punoj je mjeri
uvazavala i cinjenicu da se u medjuvremenu kao
nacionalni subjekt pojavio i treci partner, Muslimani,
cega u vrijeme nagodbe oko banovine nije bilo.
Tocnije reci, bilo je, ali se u diobi na njih
kao na dionike nije racunalo. Onaj tko je posao
od granica banovine kao diobenog cina u zoni Bosne
- ne i cine razgranicenja - izmedju dva drzavna
subjekta koji na Bosnu pretendiraju, pojavu Muslimana
nije mogao apstrahirati, ali ni ici ispod postignutog.
Sto je znacilo, kad je priznata bosanska drzava,
sudjelovati u njenu komponiranju. Prigovori da
su zagovornici uvazavanja banovinskih tekovina
(koje nije bilo moguce zaobici ni zbog sveukupnih
hrvatsko-srpskih odnosa) zanemarili pojavu muslimanskog
cimbenika samo su previdi, ponekad nenamjerni,
ponekad i namjerni i zlonamjerni. Da je to tako,
pokazuju potezi sto ih je povlacila hrvatska politika:
trazila se konfederacija jugoslavenskog prostora
u kojoj bi i Bosna nasla svoje mjesto; zahtijevalo
se priznavanje unutarnjih granica kao vanjskih;
preporucivalo se Hrvatima da glasaju za samostalnu
Bosnu ida brane bosansku samostalnost; kad je
svijet priznao Bosnu, priznala ju je i Hrvatska
i postala njena najvaznija logisticka baza.
Ali,
priznati Bosnu u njenim granicama, ne znaci i
priznati bilo kakvu Bosnu. Mogli smo dopustiti
Srbima da je cijelu zauzmu, i to bi bila cjelovita
Bosna. To bi se i dogodilo da Hrvati nisu pruzili
otpor. A ni prepustiti je svu samo Muslimanima,
kad bi i bilo moguce, ne bi valjalo. Mozda bi
bilo i gore nego da je prepustena Srbima. Drugim
rijecima, trebalo je stvoriti, iznuditi “prirodu
stvari” po kojoj bi bosanska drzava bila “najkorisniji
saveznik Hrvatske”. Od bilo koje “prirode stvari”
tu pozeljnost ne bismo mogli imati. Tko nema cilja,
moze ici kojim god putem hoce; tko cilj ima, moze
ici samo onim putem koji ga vodi k tom cilju.
A cilj je hrvatske politike bio sacuvati okvir
drzave Bosne i u nj ugraditi interese tamosnjeg
hrvatskog naroda tako da bude konstitutivni element
te drzave, sto bi ujedno jamcilo i ocuvanje interesa
hrvatske drzave kao susjeda Bosni. Tek takva Bosna
bila bi pozeljna i za tamosnje Hrvate i za Hrvatsku.
Zar moze biti grijeh, i zar moze biti krivi put,
ako se mislilo da se ti ciljevi mogu postici samokompozitnim
uredenjem Bosne, kantonima, provincijama, republikama
i reciprocnim pravima svih naroda, svih ljudi,
na kojem god se artikulacijskom dijelu te drzave
nalazili? I zar to nije civilizacijski model multikulturalnosti
koji je svijet, preko svojih posrednika, sudionicima
krize stalno nudio?
Analizirajuci
njegov duhovni habitus, njegove programe i njegov
politicki rad, ja sam o Aliji Izetbegovicu izrekao
podosta strogih sudova, a da prema njemu nisam
gajio nikakvu odbojnost, dapace, gajio sam sazaljenje
prema toj osobi i zaljenje sto se covjek takvog
politickog i duhovnog profila nasao na celu jednog
naroda u njegovu najtezem trenutku. U trenutku
kad taj narod, kroz patnje kao i svaki drugi,
od amorfne mase postaje politicki narod. Vec sam
u tim analizama kazao da Izetbegovic, u trenutku
kad njegov narod postaje politicki narod, rukovodjen
kuranskim nacelom da transformaciju iz vjerskog
identiteta u nacionalni nije potrebno izvrsiti,
nije imao nikakav program kako to uciniti, niti
je u trenutku kad uskrsava bosanska drzava imao
ikakav koncept kakva bi to drzava imala biti.
Cilj njegove “demokratske akcije”, njegove sveukupne
politike, bila je duhovna obnova islama na prostoru
Jugoslavije, jos vise, na prostoru citavog Balkana,
koja bi imala za posljedicu jako, drugo po redu,
partnerstvo medju narodima koji cine Jugoslaviju.
U zavrsnici se obnovljeni islam na tlu Balkana
trebao povezati sa zajednicom Muslimana citavog
svijeta. Zato je Izetbegovic raspad Jugoslavije
docekao nespreman, zaleci za prostorom na kojem
je namjeravao duhovno preporoditi islam.
Kad
je krivnjom Slovenije i Hrvatske, koje se nisu
obazirale na njegovu sracunatu neodlucnost, izgubio
Jugoslaviju i kad ga je nesmiljena srpska agresija
stjerala u Bosnu, u trenucima agonije jer je i
Bosna dovedena u pitanje, on je tek tada, pod
pokroviteljstvom mirovnih posrednika, bio prisiljen
razmisljati kakva bi Bosna drzava mogla biti.
Izraziti, ali, otkako je dosao na vlast, prikriveni
mrzitelj Zapada i svega onoga u islamskom svijetu
sto je pod utjecajem toga Zapada, on je sve sugestije
mirovnih posrednika docekivao s nevjericom i odbojnoscu,
vjerovao da ce mu najveca sila svijeta pod pritiskom
islamskih zemalja morati priteci u pomoc, i ustrajavao
na svom kuranskom modelu drzave koji je u propagandne
svrhe preimenovao u gradjanski model. Tako je
odbijao ili prihvacao kasno i dvoznacno i Bosnu
kantoniziranu, i Bosnu provincijaliziranu, i Bosnu
republikaniziranu.
Igrajuci
stalno na istu kartu, kartu kojoj Muslimani obgu
zahvaliti svoje izrastanje iz amorfne mase u naciju,
igrajuci na nepomirljivost izmedu Srba i Hrvata,
Izetbegovic je racunao da ce na toj svadji izrasti
i muslimanska drzava. Bosna kao muslimanska drzava!
Ali, jednom propustenu priliku da podijele Bosnu
i time sprijece prerastanje muslimana u Muslimane,
cini se da dva stara rivala ponovo nisu voljna
propustiti kad je u pitanju stvaranje islamske
drzave od citave Bosne. Sto vrijeme bude vise
odmicalo, sve ce manje biti voljni da njihovo
suparnistvo postane uzrok pretvaranja Bosne u
cistu islamsku zemlju, sada, produzetkom rata,
ili u dogledno vrijeme, zbog nepovoljnog polozaja
sto bi ga Hrvati i Srbi u islamskoj zemlji mogli
imati. Tu se ciljevi supamika priblizavaju i,
otpadne li glavni spor medu njima, politicki prenapuhana
i ekonomski svakomu na teret “krajina”, ciljevi
ce im se poklopiti.
Na
ovu sam mogucnost upozorio vrlo rano, prije nego
je pocelo sukobljavanje Hrvata i Muslimana, i
bio docekan sa cudjenjem od onih politicara koji
su mislili da je savez Muslimana i Hrvata jedini
moguci savez u ovim sukobima. Bilo mi je prigovoreno
da, upozoravajuci na takvu mogucnost, iniciram
takvu mogucnost. Te moci nemam, a ni kod drugih
je ne vidim. Iz povijesti je i politike dobro
poznato da se, u situacijama kad se tri suparnika
otimaju za jedan prostor, saveznistva dvojice
protiv trecega stvaraju u skladu s priblizavanjem
ili udaljavanjem ciljeva za koje se supamici bore.
Priblizavanje ili poistovjecivanje ciljeva uzrokuje
stvaranje javnih ili presutnih saveznistava, a
udaljavanje ciljeva ili njihova potpuna oprecnost
razvrgavaju saveze. Pa i “prirodne saveze” ako
su u fosilnom stanju svijesti, ako su prirodni
samo u prevladanom politickom misljenju. Samo
duhovno lijen i “prirodno” konzervativan politicar,
koji je uz to i neobavijesten, nece misliti na
takvu mogucnost. I samo se neoprezan politicar
od takvih iznenadjenja nece osigurati. A lijen
je, konzervativan i neoprezan svaki politicar,
i onaj koji politiku samo misli, koji u tom sto
radi, bilo da izrice sudove ili vuce politicke
poteze, ne vidi igru sa sudbinom, koja je i zesca
i brza od kobre, nego u tom vidi vlastitu promociju
u vremenima kad ni lijenosti, ni fosilnoj misli,
ni nepaznji nema mjesta.
Nasljednik
ekvidistance i vjerovanja u vjecno trajanje sukoba
izmedju Srba iHrvata, aksioma koji su se nalazili
u muslimanskoj politickoj tradiciji, Izetbegovic
je racunao da ce mu ti aksiomi i sada, kad se
vise nije radilo o suparnistvu dvaju naroda u
jednoj drzavi, nego o suparnistvu dviju drzava
- sto je situaciju stubokom izmijenilo - korisno
posluziti. Mozda je to prerano reci, ali cini
se da je tu igru izgubio, u smislu da stvori islamsku
drzavu na podrucju citave Bosne. U svakom slucaju,
igrajuci na tu kartu, donosio je odluke koje su
ga od Hrvata sve vise udaljavale i koje su iritirale
Hrvate tako da se od njega sve vise odmicu.
Vec
smo to rekli, ali nece biti na stetu da tu misao,
prije nego prijedjemo na bosnjacke politicke simbioze,
jos jednom ponovimo. Bez namjere da svoj narod
oblikuje kao suvremeni europski narod i da mu
stvori i odgovarajucu drzavu, Izetbegovic, sudeci
po njegovoj lektiri i politickoj djelatnosti,
izuzev kuranskog, nije imao nikakvog drugog koncepta
ni kako oformiti narod ni kako oformiti drzavu.
U prvom slucaju, on se oslonio na islamski fundamentalizam
po kojem su vjera i narod identicni, po kojem
muslimani postaju Muslimani tek ako se misli na
cjelokupni islamski svijet. Na tom je jahao nerazumno
dugo, i tek je u zadnje vrijeme za Muslimane prihvatio
naziv Bosnjaci, sto dosadasnji pojam Muslimani
suzuje samo na one pripadnike islamske vjere koji
se smatraju Bosnjacima i znaci da musliman slavenskoga
porijekla moze biti i Srbin i Hrvat i Makedonac.
Sto je u europskom stilu, gdje je vjera jedno
a nacija drugo! Tu je redukciju Izetbegovic prihvatio
nerado, neiskreno, pod pritiskom svijeta, da svijet
obmane. On izraz Bosnjak u tom znacenju sigumo
nikada nece rabiti, jer je to za njega svetogrdje.
Sto se na hrvatskoj strani jedva moze razumjeti!
On distribuciju muslimana ni u svijetu po nacijama
ne prihvaca, pa te distribucije ne prihvaca ni
na Balkanu.
Od
drzavnih modela Izetbegovicu je bio prihvatljiv
samo model gradjen na kuranskim nacelima, koja
su, po njegovu misljenju, najidealnije primijenjena
u stvaranju Osmanlijskog Carstva. Po njemu je
zbog toga to carstvo i bilo tako dugovjecno! Kako
to nije bilo uputno proklamirati, cak ni u svim
islamskim zemljama, a nekmoli pred zapadnim svijetom,
proklamirao je stvaranje gradjanske drzave koja
bi u njegovoj interpretaciji imala biti isto sto
i drzava gradjena na islamskom fundamentalizmu.
Trazeci i dalje pandane koji bi u ulozi transparenta
isticali svoje europsko porijeklo i impostirali
europskoj politickoj misiji, a iza sebe skrivali
mogucnost islamske interpretacije, on je pronasao
da bi Bosna mogla biti pandan drzava i visenacionalnoj
Jugoslaviji, unitaristickoj, dakako, i nacionalnim
drzavama kakve su Hrvatska, Srbija i bilo koja
europska zemlja. Ako treba transparent koji ce
prikriti zelju Bosnjaka-muslimana da po islamskom
kljucu imaju jedini vlast u Bosni, svodeci druga
dva naroda na vjere, odnosno nacionalne manjine,
onda ce pandan Alijinoj drzavi biti Hrvatska i
Srbija. Ako mu treba pokrivalo za kuransko nacelo
po kojem nacije nema, po kojem u islamskoj zemlji
postoji nedjeljiva islamska vlast, onda ce mu
kao pandan drzavi koju stvara dobro posluziti
Jugoslavija, koja je, prema nekim interpretacijama
u svijetu, bila uzorna multikulturalna zajednica.
Priskrbivsi
tako u svrhu transparenta dva pandana za drzavu
koju namjerava stvoriti, Izetbegovic je na europskom
nacelu suverenog naroda i multikulturalne drzave
unutar dijela Bosne koji kontrolira stvarao saveznistva,
bolje receno, poticao je politicke simbioze, jer
ta saveznistva nisu gradena na pravnoj osnovi.
Tu se radi o simbiozi po srodnosti elemenata.
Tako je nastajao spoj Alijinih fundamentalista
i projugoslavenski orijentiranih Muslimana, bivsih
komunista, i spoj projugoslavenskih i probosnjackih,
u smislu pristanka na kuranski model drzave, Hrvata
i Srba. Uz pomoc tih pandana u transparentnoj
funkciji i tih simbioza, Izetbegovic je pokusao
kamuflirati kuranski model drzave i prodati ga
kao gradjansku zemlju. U stvari je to, figurativno
receno, “Jugoslavija u malom” obojena u zeleno.
Takva drzava za Hrvatsku pozeljna ne moze biti.
|