....Bosna
da prostis jedna zemlja imade
I posna i bosa da prostis
I hladna i gladna
i k tomu jos
Da prostis
Prkosna
Od
Sna
Mak Dizdar, Zapis o zemlji
1.
POVIJESNO-ZEMLJOPISNI OKVIR
2. POSEBNOST BOSNE
3. OD "CRKVE BOSANSKE"
DO ISLAMA
4. PUT PREMA NACIONALNOM
BOSNJASTVU
5. STRAH HARA BOSNOM
1.
POVIJESNO-ZEMLJOPISNI OKVIR
Srednjovjekovna
Bosna ima sve znacajke ostalih juznoslavenskih »drzava«.
Ta politicka vlast (a ne drzava!) utemeljena je u
vojnoj druzini i funkcionirala je kao patrijarhalna
porodica. N. Klaic postanak bosanske politicke vlasti
povezuje s avarskom dominacijom u kojoj je nastao bosanski
vladarski naslov b a n. Tada su bosanske zemlje imale
organizaciju vlasti kao i ostali Juzni Slaveni i od
tada je tijekom cetiri stotine godina Bosna bila samostalna
i samo bosanska.1
Zemljopisne
znacajke Bosne vec su opisane pri tumacenju pojma Ilirik
(zemljovid 1 i tekst uza nj u poglavlju II. str. 34).
Sredisnji prostor u kojem je bila jezgra stare bosanske
drzave (vidjeti zemljovid 19) geografski je odvojen
od podrucja na koja se ta drzava sirila. Rijeka Drina
bosansku povijesnu jezgru odvaja od Srbije, a nemanjicka
drzava nikada nije prelazila tu rijeku, vec se usmjeravala
prema Zahumlju. Konacno je i Zahumlje ukljuceno u bosansku
drzavu, a uoci osmanlijskog zauzimanja to je bila oblast
hercega Stjepana Vukcica. Ovo se podrucje pocinje nazivati
Hercegovinom, ali na starim zemljovidima dominira naziv
Dalmacija. Naziv Hercegovina samo je podredjeni naziv.
Na zemljovidima se takoder to podrucje oznacuje kao
turska Dalmacija.1a
Podrucja sjeverno, zapadno i juzno od povijesne jezgre
gravitiraju prema Hrvatskoj, te se srednjovjekovna povijest
Bosne i Hrvatske ispreplice. Bosna se sirila prema povijesnim
hrvatskim podrucjima (zemljovid 19; usporediti sa zemljovidom
11.),
Zemljovid
19.
Sirenje Bosne (Prema T. Macanu "Povijest hrvatskog
naroda")
Zemljovid
11.
Sirenje
Bosne prema hrvatskim povijesnim podrucjima
a
Tvrtko je (1353: 1391.) vladao i podrucjima istocno
od Drine. Poslije Tvrtkove smrti bosanski velmoze vladaju
svojim oblastima, obuhvacajuci i hrvatska povijesna
podrucja
Zemljovid
20.
Teritorij
bosanskih velmoza u XV. st.
(Prema F. Sisicu "Povijest Hrvata u vrijeme narodnih
vladara")
Osmanlije su krajem XVI. stoljeca formirali jedini pasaluk
na podrucju Ilirika - Bosanski. Njemu su pripojene osvojene
hrvatske zemlje (sandzaci Pakrac, Bihac, Lika, Klis
i Hercegovina). Hrvatsko povijesno podrucje na zapadu
bosanskog pasaluka stari zemljovidi oznacuju kao tursku
Hrvatsku (naziv se rabio do najnovijeg doba). Sandzaci
Pozega i Srijem bili su izvan bosanskog pasaluka, a
podrucje se nazivalo turska Slavonija. Stjecajem povijesnih
okolnosti danas se velik dio hrvatskog povijesnog teritorija
nalazi u Republici Bosni i Hercegovini. Stari zemljovidi
jasno Drinom ogranicavaju osmanlijsku Bosnu i Srbiju.
2.
POSEBNOST BOSNE
»Prvo
Crkva bosanska, a potom Islam sa svojom dugotrajnom
tradicijom i kulturom koja po mnogim skorasnjim misljenjima
ne bi trebala imati mjesta na Balkanu.O tome su govorili
ljudi iz sfere umjetnosti, nauke i kulture (Njegos,
Cubrilovic, Andric). Na tome se temeljito i dugo radilo.
Istorija je mijenjana prema vec unaprijed zadatom cilju.
Cijele generacije intelektualaca Bosnjaka obucavane
su tako da se stide svoje proslosti, religije i kulture.
Bio je to u ovih posljednjih sto godina najveci brain
washing (ispiranje mozga - nap. I. R. M.) na ovim prostorima.«
(Tanovic2)
Sto
mi danas uopce znamo o Bosni cija se povijest pisala
sa stajalista srpskih ili hrvatskih interesa? Sto stanovnici
Bosne znaju o svojoj proslosti? To su vrlo vazna pitanja
u odnosima izmedu Srba i Hrvata. Vec smo vidjeli da
se s mnogo argumenata moze postaviti teza u prvobitnom
»unitarizmu« stanovnistva na juznoslavenskom prostoru
koji se temelji ponajvise na autohtonoj komponenti (poglavlje
II.). Ova se teza moze izvanredno ispitati i na bosanskoj
povijesti.
Rapanic,
raspravljajuci o predromanici u Dalmaciji, istice i
neobicnu skulpturu iz zapadne Bosne, Hercegovine i Dalmacije
s kraja VI. stoljeca te smatra da je ona izraz jedne
zatvorene regije udaljene od vecih sredista u kojoj
se zapazaju autohtoni fenomeni.3 Ni Muzic u svojim razmisljanjima
o podrijetlu Hrvata nije mogao mimoici Bosnu te nas
upozorava na kontinuitet naselja, ukopnih mjesta i nacina
pokapanja od antike do IX. stoljeca.4 Zanimljivaje i
autorova rasprava o paleobalkanskom etnosu u zaledu
Dalmacije od XII. do XVI. stoljeca 5. Muzic je upozorio
na kontinuitet pokapanja od ilirskih tumula isticuci
da se stecci podizu na starim mjestima ukapanja. Medjutim
on nas opominje da se na nekropolama sa steccima zapaza
i kontinuitet simbolike (lov na jelene, posmrtno kolo,
ljiljan, zmija, konj). Analiza kontinuiteta prastare
simbolike moze nas uputiti na »dugo trajanje« mentaliteta
koji obiljezava ono sto smo uvjetno nazvali Markovim
sindromom.
Buduci
da prije dolaska Osmanlija u Bosni nije bilo pravoslavaca,
moze se zakljuciti da su potomci autohtonog stanovnistva
uglavnom danasnji Hrvati i Bosnjaci-muslimani. To se
uz ostalo moze dokazati osobito ikavicom koju rabe jedni
i drugi. U staroj bosanskoj drzavi dvor, vlastela i
narod bili su ikavci, a muslimani i u novije vrijeme
uz ikavicu rabe i neke nazive koji su tipicni samo za
Hrvate.6 Takvi su npr. nazivi mjeseca (sicanj, veljaca
itd.). Dijalekatska slika Bosne prije dolaska Osmanlija
potvrduje da je tu zivjelo kompaktno stanovnistvo koje
je govorilo zapadnom stokavstinom koja je bila bliza
cakavstini i kajkavstini nego istocnoj stokavstini.
Mozemo dakle zakljuciti da arheoloski, antropoloski
i lingvisticki pokazatelji upucuju na to da su danasnji
Hrvati i Bosnjaci-muslimani u davnini pripadali istom
etnickom sloju iz kojeg su se tijekom stoljeca, prihvacajuci
razlicite religije, odvojili pretvarajuci se do kraja
XX. stoljeca u dvije posebne nacije. Zakljuciti da Hrvati
i Bosnjaci-muslimani imaju iste korijene ne znaci ujedno
da su ovi posljednji Hrvati. Proces odvajanja dugo je
trajao, a zapoceo je prije mnogo stoljeca kada u Iliriku
nije bilo nacija u modernom smislu. Cak ni cinjenica
da se za Bosnjakemuslimane njihov jezik i zemlju u osmanlijsko
vrijeme rabi hrvatski naziv7 ne moze biti argumentom
da ih se smatra modernim Hrvatima. Pripadnost modernoj
naciji stvar je slobodnog izbora koji, dakako, ovisi
o mnogim povijesnim okolnostima. Stvaranje suvremene
hrvatske i muslimanske nacije najbolji je primjer koji
pokazuje kako, uz veliku ulogu religije, nastaju nacije
u Iliriku. Na postanak muslimana u Bosni i Hercegovini
vratit cemo se u analizi prijelaza autohtonog stanovnistva
na islam. Vidjet cemo da su toj novoj vjeri prilazili
i mnogi katolici, sto takoder potvrduje da su Bosnjaci-muslimani
proistekli iz istog etnickog sloja iz kojeg je oblikovan
i hrvatski narod.
Na
cijelom podrucju Ilirika (posebno stare Dalmacije) razvijalo
se rodbinsko (gentilno) uredenje, pa je ono i u Bosni
moralo biti temeljem zasebnog organiziranja ove oblasti,
temeljem iz kojega ce poput »srpske« i »hrvatske« drzave
niknuti i posebna bosanska drzavna organizacija u kojoj
ce bosanska vlastela nastojati odrzati svoju posebnost
ukljucivsi se radi svojih interesa konacno i u osmanlijsku
piramidu orijentalne despocijske vlasti, ali uspjevsi
ipak zadrzati svoj poseban polozaj.
Hrvatska
i srpska historiografija nemaju valjanih argumenata
da dokazu pripadnost Bosanske drzave u srednjem vijeku
Hrvatskoj ili Srbiji. Nemoc dokazivanja iskazao je Stanojevic
obracajuci se 1909. godine Sisicu: »Nase pravo (na Bosnu
i Hercegovinu - nap. I. R. M.) nalazi se na vrhu maca.«8
Mac je bio i ostao glavni argument srpskih posizanja
sve do danasnjih dana, a ostali »argumenti« temeljili
su se na lazima i krivotvorenju povijesti. Pri tome
se dovoljno sjetiti djelovanja skolskog sustava u Srbiji.9
N. Klaic kaze:
»Medju
susjedne politicke jedinice (Hrvatskoj - nap. I. R.
M.) spada i Bosna. Cinjenica je da je ime ovoj posebnoj
politickoj jedinici dao stari naziv za rijeku oko koje
se stvarala bosanska drzava kao dokaz da je politicka
organizacija nastajala postepenim sazrijevanjem uvjeta
medu domacim slavenskim elementom. To drugim rijecima
znaci da ni hrvatska ni srpska jezgra ne utjecu neposredno
na formiranje bosanske drzave. Medjutim, u neprestanoj
promjeni politickih granica na Balkanu u ranim stoljecima
srednjeg vijeka ni Bosna nije postedjena od povremenog
iznenadjivanja bilo sa zapada odnosno jugozapada - iz
Hrvatske, bilo s istoka iz Srbije. Izvori su doduse
za to najranije razdoblje Bosne rijetki i nepouzdani,
no uza sve to oni jasno pokazuju da je Bosna imala svoj
individualni razvitak, koji je kao i kod Slavonije,
dosao do izrazaja u formiranju posebnog bosanskog banata.
Ali, udaljenostje centralne Bosne i najvaznijih susjednih
politickih jedinica tolika da joj je i ona osiguravala
uglavnom nepomucen razvitak.«10
Argumenti
o ranom srpstvu Bosne vrlo su slabi i lako ih je odbaciti.
Annales regrni Francorum opisuju ustanak Ljudevita Posavskog
i spominju da je 822. godine na nj poslana vojska. Tada
»Ljudevit ostavi grad Sisak i na bijegu pode k Srbima,
narodu za koji se kaze da zaprema veliki dio Dalmacije.«»
Vec je istaknuto da se ne smije poistovjecivati narodnosni
pojam XIX. i XX. stoljeca s onim iz ranih stoljeca poslije
doseljenja Hrvata ili Srba. Tada ovi narodi nisu oblikovani
i definirani, a spominjanje njihova imena ne moze biti
dokazom o pripadnosti neke zemlje upravo hrvatskom ili
srpskom »narodu«.
Sto
se tice onog podatka »k Srbima«, N. Klaic tvrdi da su
ti Srbi istovjetni sa srednjovjekovnom zupanijom i plemickom
opcinom u XIV. stoljecu (danasnji Srb). Podatak anala
o Srbima zeli se iskoristiti kao dokaz da je tada Bosna
bila u vlasti Srba ali ta je kombinacija, prema N. Klaic,
ne samo nategnuta nego i iskljucena. 12
Konstantin
Porfirogenet posto je opisao gradove u Srbiji nabrojio
je i Kotor i Desnik u »zemljici Bosni«. Nepouzdani pisac
ne moze biti svjedokom dalekoseznog argumenta o ondasnjem
srpstvu Bosne. On je »svakako oznacio da Bosnu ubraja
u srpske zemlje ili tocnije zemlju pod srpskom politickom
vlascu«.13 Dakako cijela se ova argumentacija utemeljena
na Porfirogenetovim podacima nadopunjuje definiranjem
srpskoga nacionalnog teritorija do Cetine. Sve su ovo
zapravo unaprijed zadane istine kojima obiljezje daje
suvremeni nacionalizam te su stoga u odredenim povijesnim
uvjetima vrlo opasne jer pozivaju na »obranu vjekovnih
ognjista«. Na zalost, od tih »istina« polazi i historiografija,
narocito srpska, ali od njih nije imuna ni hrvatska.
Nesigurnu
argumentaciju o srpstvu Bosne pokusavalo se ojacati
toboznjim pravoslavnim karakterom »crkve bosanske« o
kojoj cemo poslije nesto vise kazati.14 I taj je pokusaj
sto se tice znanosti propao. Argumenti, pak, koji srpstvo
Bosne temelje na Tvrtkovom srodstvu s Nemanjicima po
baki Jelisaveti znanstveno su neozbiljni.
Bosansko
podrucje s okolnim povijesnim hrvatskim zemljama bez
ikakve je sumnje bilo katolicko i »krstjansko« prije
dolaska Osmanlija. O tome najbolje svjedoci cinjenica
da su na cijelom tom podrucju jurisdikciju imale katolicke
biskupije
Zemljovid
22.
Teritorijalna
organizacija crkve u Hrvatskoj i Bosni
( prema N. Klaic "Povijest Hrvata u razvijenom
srednjem vijeku" )
Dakako,
sama crkvena jurisdikcija ne znaci ujedno i potpunu
pobjedu krscanstva, jer su se sigurno na cijelom podrucju
o kojem raspravljamo zadrzala i poganska vjerovanja.
Ta je pojava karakteristicna i za Zapadnu Europu gdje
je krscanstvo u izoliranim predjelima konacno pobijedilo
tek u doba nastanka modernog svijeta. Bez obzira na
to koliko se krscanstvo u Bosni snazno ukorijenilo u
narodu, jasno je da su vec tada stvorene pretpostavke
za ukljucivanje u modernu hrvatsku naciju kao »zamisljenu
zajednicu« cija je snazna sastavnica katolicanstvo.
Vjerojatno je i poganska sastavnica bosanskog starosjedilackog
stanovnistva imala ulogu u prihvacanju islama ili prelazenju
katolika na pravoslavlje. O tomu vrlo vaznom problemu
nema znacajnijih istrazivanja, premda ga neki autori,
poput I. Muzica, ne zanemaruju.
Hrvatstvo
Bosne moglo bi se dokazivati sirenjem vlasti hrvatskih
vladara prema Bosni, ali uspjesni vojni pothvati hrvatskih
kraljeva i srpskih knezova nisu znacili i trajnu politicku
vlast i stvarno i trajno prikljucenje teritorija za
koji se ili na kojem se vodi borba.15 Dakako hrvatstvo
Bosne ne moze se znanstveno dokazati ni naslovom rex
Rame koji nose Arpadovici ni pokusajima da se bosansko
plemstvo prikaze kao hrvatsko. To hrvatsko plemstvo
bi prema zastarjelom Pilarovu misljenju prihvatilo bogumilstvo.16
Naziv »ban« je zaista hrvatska posebnost,» ali ni to
ne moze biti dokazom pripadnosti Bosne Hrvatskoj. Na
celu Bosne bili su banovi, ali taj naziv ne moie biti
dokaz da je Bosna hrvatska, nego nas samo moze uputiti
na vjekovnu isprepletenost bosanske i hrvatske povijesti,
pri cemu su se mogli, uz snazne medjusobne utjecaje,
razvijati i slicni oblici vlasti koji su ipak ponajvise
utemeljeni u istoj »ideologiji« rodbinskog drustva.
Sva ova razmisljanja o prastarom hrvatstvu Bosne lako
nas dovedu do zakljucka da su muslimani - bivsi bogumili
- Hrvati. Ovaj se zakljucak bitno razlikuje od onog
da su danasnji Bosnjaci-muslimani i Hrvati potekli iz
istog etnickog sloja u kojem nije postojala moderna
nacionalna svijest.
Jednostavno
i logicno o tome zakljucuje N. Klaic:
»Stoga
nas nista ne prijeci u konacnom zakljucku da je Bosna
u XIII. stoljecu najmanje tako, ako ne i vise, samostalna
kao susjedna Hrvatska, i da o njoj i u tom razdoblju,
kao i u XII. stoljecu treba govoriti kao o drzavi.
Dakako, u okvirima pojmovanja politicke vlasti u razvijenom
srednjem vijeku, u kojem vazalni odnos medu pojedinim
politickim cjelinama pruza samo formalni okvir za stvarne
odnose. Ali valja priznati i to da jos nije poceo proces
snaznijeg okupljanja bosanskih zemalja oko najvaznije
jezgre, oko Bosne. To ce uciniti Prijezdini nasljednici.«18
Hrvatska
i bosanska povijest snazno su se ispreplitale prije
dolaska Osmanlija. S druge strane, Srbijaje bila odvojena
Drinom, sto ne znaci daje bila potpuno izolirana. Trgovacke
i druge veze uvijek su postojale, ali su drzavni okviri
vrlo jasni. Prije osmanlijske navale najveca povezanost
Hrvatske i Bosne iskazuje se u crkvenoj organizaciji.
Cijelo ovo podrucje pokrivale su katolicke biskupije
(vidjeti zemljovid 22). »Crkva bosanska« sirenjem patarenstva
sa zapada preko Splita i Zadra na prostore Bosne i Huma
najjace korijene stvara u vrhbosanskoj biskupiji. Proces
integracije naroda i podrucja u katolickim okvirima
prekinuli su Osmanlije sireci islam i pravoslavlje (zemljovid
3).
Bosna
se, dakle, razvijala kao posebna drzavna cjelina koja
je postojala do 1463. godine. Konacno u vrijeme osmanlijske
navale ona postaje pasalukom. Medutim, kada se danas
raspravlja o vjekovnoj posebnosti Bosne i pravima autohtonih
Bosnjaka - muslimana u njoj (sto je opravdano), presucuje
se vazna cinjenica, a to je sirenje Bosanskog pasaluka
na hrvatski teritorij (zemljovid 21). U vrijeme krscanske
protuofenzive u XVII. stoljecu teritorij pasaluka se
smanjuje, ali u njemu i kasnijoj Bosni i Hercegovini
ostaju mnogi hrvatski krajevi. Danasnje granice Hrvatske
prema istoku su vojne granice uspostavljene mirovnim
ugovorima, dok je povijesni hrvatski teritorij koji
se protezao prema Vrbasu, rijeci Bosni i dijelovima
danasnje Crne Gore Hrvatska izgubila.19 Valja napomenuti
da su povijesno nesumnjivo hrvatski krajevi, poput turske
Hrvatske, danas naseljeni nehrvatskim stanovnistvom.
Presucivanje ovih cinjenica pri danasnjem argumentiranju
bosnjacke posebnosti i posebnosti Bosne od najdavnijih
vremena takoder dobiva nacionalisticku konotaciju, ovog
puta bosnjacko-muslimansku. Danas svim temama valja
otvoreno i bez predrasuda prilaziti, a zakljucci ne
smiju biti usmjereni na svojatanje tudjeg teritorija
jer to vodi uvijek u krvoprolice. Osim toga, povijesne
realnosti, koliko god bile i bolne za neki narod, valja
postivati, a nesporazume rjesavati demokratskim mjerama
i, sto je vrlo vazno, vjekovnim iskustvom koje je u
Bosni i Hercegovini, uz sve negativne konotacije koje
nastaju u patrijarhalnom drustvu, stvorilo i svijest
o suzivotu. Ova svijest blijedi u trenutku prevladavanja
bilo kojeg nacionalizma. Analizu o tome komu pripada
Bosna valja jos jednom zakljuciti kartografskim argumentima.
I. Tomic je marljivo sakupljao podatke sto ih daju stare
karte i zakljucio da je Srbija uvijek bila ogranicena
Drinom. Prema tome, i ovaj argument negira srpstvo Bosne
u proslosti.20 U isto vrijeme javili su se i ozbiljni
radovi u Hrvatskoj koji su takoder argumentirano definirali
srpsku granicu na Drini, ali su i hrvatsko povijesno
podrucje ogranicili Vrbasom, a ne Drinom.21
Bosanski
prostor (ali ne u granicama prije srpske agresije 90-ih
godina) oduvijek je pokazivao svoju posebnost utemeljenu
u snaznim autohtonim komponentama. Iz gentilnog drustva
stvarale su se klice nove samostalne drzavne organizacije
koja je uvijek jasno iskazivala posebnost. Ona ce se
narocito iskazati u formiranju »crkve bosanske« i, poslije,
prihvacanju islama. Pokusali smo dokazati (poglavlje
II.) da je u prvim stoljecima juznoslavenske povijesti
postojala jedna »unitarna« masa sa snaznim autohtonim
obiljezjima. Sirenjem hrvatske i srpske drzave odnosno
katolicanstva i pravoslavlja stvaraju se jezgre »zamisljenih
zajednica« - hrvatske i srpske. Dakako, stanovnistvo
koje je ostalo izvan tih zajednica, a ovdje mislimo
ponajprije na Bosnjakemuslimane koji su ponajvise potomci
autohtonog stanovnistva, imalo je pravo stvarati svoju
»zamisljenu zajednicu«. Ono nije, zbog »narcizma malih
razlika« odnosno potrebe da se bude razlicit od drugoga,22
moglo prihvatiti ni hrvatsko ni srpsko ime nego je vrlo
rano pocelo afirmirati svoje bosnjacko. Ta autohtona
zajednica imalaje legalno pravo na svoje formiranje,
a koristeci se "unitarnim« prvobitnim jezikom koji
Hrvati i Srbi nazvase svojim imenom, imali su i to legalno
pravo da taj jezik smatraju svojim i nazivaju ga svojim
imenom. Danas, u doba demokracije, veliko je nasilje
ljudima koji se ne smatraju Srbima i Hrvatima, a govore
gotovo istim jezikom kao i oni, tvrditi da govore hrvatski
odnosno srpski ili pak srpsko-hrvatski. Jezik koji se
govori na tim prostorima vlasnistvo je svih "zamisljenih
zajednica« koje su nikle iz "unitarne« jezgre.
To je pravo i bosnjacko-muslimanske "zamisljene
zajednice«. Stoga danas nitko nema pravo na ovakav zahtjev
posprdno gledati. Bosnjacki naziv jezika ima dugu tradiciju
u Bosni.
Tek kada se raspala Jugoslavija, Bosnjaci mogu govoriti
o starosti svoje nacije koja je ponajvise smetala velikosrpskim
teznjama i pretenzijama na Bosnu i Hercegovinu. Medjutim,
stvaranje te nacije (u uvjetima patrijarhalnog drustva)
vjekovima je bilo popraceno velikim i krvavim lomovima
i sukobima. Dio stanovnistva bivseg Bosanskog pasaluka
vec je od prije kao katolicko prihvatio hrvatsko ime.
S druge strane, najvise zahvaljujuci Srpskoj pravoslavnoj
crkvi, velik dio stanovnika Bosne ukljucuje se postupno
u korpus srpskog naroda. Stanovnistvo koje je preslo
na islam, prihvatilo je ujedno i rizik stalnog sukoba
s krscanskim svijetom. Ipak je taj sukob ukorijenjen
vec u prethodnom razdoblju kada su "krstjane« buduce
muslimane ugrozavali susjedni krscani. Bosnjaci-muslimani
bili su nosioci osmanlijske navale, sto je ocuvano u
pamcenju krscana. Povlacenje Osmanlija uvjetovalo je
veliku i realnu ugrozenost Bosnjaka-muslimana. Plemenski
strahovi podmuklo su podrivali ideju suzivota koja je
postojala. Ti strahovi, sa svim zebnjama gentilnog drustva,
vjekovima su uvjetovali medusobno odsijecanje glava.
Stoga je Markov sindrom u Bosni i Hercegovini bio najjace
izrazen. Taj je sindrom glavno obiljezje rata na kraju
XX. stoljeca koji je, poznavajuci njegovo funkcioniranje,
ozivjela velikosrpska agresija.
3.
OD "CRKVE BOSANSKE" DO ISLAMA
Na
podrucju Bosne pojavila se u srednjem vijeku zagonetna
crkvena organizacija koju historiografija oznacuje kao
"crkvu bosansku«. Za razumijevanje slozene i umnogome
nejasne bosanske povijesne problematike pojava te crkve
neobicno je znacajna jer se na njezinu objasnjavanju
temelje i shvacanja buducih zbivanja.
Tradicija
je krscanstva na podrucju Bosne duga, a krscanska biskupija
tu je postojala od kasnoantickih vremena.23 U XI. stoljecu
u Bosni postoji biskupija na koju pravo polazu Split,
Dubrovnik i Bar. U XII. stoljecu katolicki je bosanski
biskup sufragan dubrovackog nadbiskupa.24 U doba bana
Kulina (1180.-1204.), kada je Bosna bez sumnje samostalna
drzava, o cemu svjedoci njegova povelja Dubrovcanima,25
pojavljuje se dualisticka hereza koja podsjeca na ona
krivovjerja rasirena tada po Mediteranu. Znacajka je
toga dualistickog vjerovanja trazenje porijekla zla.
Dualisticka koncepcija, koja je zapravo starija od krscanstva,
polazi od suprotnosti izmedju Boga i zla i tvrdi da
Bog nije izvor zla nego porijeklo zlu valja traziti
u vidljivome materijalnom svijetu.26 Iz ove postavke
proizlazi i suprotstavljanje Boga i materije te zakljucak
da ljudska dusa ne potjece iz zemaljskog svijeta, nego
je u covjeku »stranac« i »hodocasnik«.27 Sanjek, koji
inace daje i pregled literature o Crkvi bosanskoj, napominje
da se svetopisamski pretezno novozavjetni rukopisi ne
razlikuju od istocnih ili zapadnih pravovjernih tradicija.28
Katolicke optuzbe da bosanski krstjani pripadaju katarskom
pokretu i ispovijedaju umjereni dualizam i optuzbe pravoslavnih
izvora da su oni kipoborci, babuni ili bogumili i kutugeri
tesko bi se mogle uskladiti s krstjanskim izvorima.
Prema tim izvorima krstjani pripadaju (barem u prvom
stoljecu djelovanja) reformnom krscanstvu na podrucju
Zapadne Crkve.29 Prema tim izvorima, bosansko-humski
krstjani su tezili idealu evandjeoskog siromastva u
duhu zajednistva Pracrkve.30 Organizacija Crkve bosanske,
sa svojim krstjanima koji.su primili »duhovno krstenje«
i »mrsnim ljudima« koji su u krstjane obicno prelazili
pred smrt, imala je i hijerarhiju na celu s djedom.
Cirkovic povezuje tu hereticku organizaciju sa starom
biskupijom koja je imala slavensko bogosluzje i za razumijevanje
logike bosanske povijesti do navale Osmanlija iznosi
ove vazne misli:
»Crkvena organizacija koja je iz tog spoja nastala nosila
je jasne tragove svog dvostrukog porekla; zauzela
je mesto i ponela ime nekadasnje pravoverne katolicke
biskupije i dobila dualistiCku doktrinu, kult i jerarhiju.
'Crkva bosanska', sluzbeno ime dualisticke verske organizacije,
poznato iz izvora XIV i XV veka, predstavlja samo
prevod latinskog imena negdasnje katolicke biskupije.
Isto tako nema nikakve sumnje da ova jereticka crkva
svoj polozaj jedine crkvene organizacije u Bosni, koji
je zadrzala jedan nepuni vek, duguje svojoj pravovernoj
prethodnici. Dualisticki element koji je sudelovao
u obrazovanju bosanske crkve bio je neosporno vitalniji
i sposobniji tako da je potpuno prevladao. Duboke idejne
i strukturalne razlike i doslednost dualista nimalo
spremnih za kompromis objasnjavaju skromni udeo stare
biskupije, ogranicen uostalom samo na formalna obiljezja.
Borba izmedu jeresi i tradicionalne crkve, na jednoj
strani, i papstva, dominikanaca i ugarskog klera,
na drugoj strani, ispreplela se sa borbom bosanskih
vladalaca i plemstva protiv pokusaja ugarskih kraljeva
da uniste drzavnu samostalnost Bosne. Pri tome su
se, isto kao ugarski kralj i domi nikanci u jednom,
nasli u drugom taboru udruzeni plemstvo, jeretici, ostaci
stare biskupije i njihove pristalice. Sudbina i jednih
i drugih se resavala u istim krvavim sukobima. Bosanska
crkva je otuda u plemstvu, a povremeno i u vladarima,
nalazila svoje najjace zastitnike, dok je u isto vreme
njima predstavljala simbol bosanske samostalnosti.«31
Crkva
bosanska, osim obiljezja koja smo spominjali, jos je
jedno svjedocanstvo o posebnosti Bosne, a krizarski
ratovi protiv nje sigurno su izazvali strahove u svim
slojevima pucanstva. Ti strahovi koji urastaju bez sumnje
u gentilno drustvo karakteristicno za prostor Ilirika
urezali su se u memoriju stanovnistva i morali su odigrati
vaznu ulogu pri dolasku Osmanlija koji su mogli biti
dobra zastita.
Osmanlijska
navala usmjeravala se prema Bosni, a bosanski velmoze
krajem XIV. i tijekom XV. stoljeca, poput Hrvoja Vukcica
Hrvatinica ili Stjepana Kosace, kao prije hrvatski velikasi
poput Subica ili pak srpski velikasi koji su poslije
Kosovske bitke postali osmanlijski vazali, bili su zainteresirani
samo za svoj probitak te su mogli pristati samo uz onoga
koji ce im ponuditi sudjelovanje u vlasti i osigurati
gospodstvo u njihovim »kantonima«. Ideologija tih velmoza
utemeljena je na gentilnom »nasilju svakidasnjice« pa
je i njihova borba za »kantonizaciju« Bosne bila nemilosrdna32.
Kakve li slicnosti s borbom za teritorij koja se u ono
vrijeme vodila u Bosni i sadasnje surove borbe za uspostavu
nacionalnih republika i autonomnih oblasti! Osmanlije
su bili nova nada koja je mogla velmozama osigurati
njihov steceni polozaj. Hrvoje Vukcic Hrvatinic vec
je mnogo prije pada Bosne pozivao Osmanlije u pomoc
ratujuci protiv Sigismunda Luksemburskog.
Prijelaz
bosanskog stanovnistva na islam valjalo bi konacno bez
predrasuda drukcije protumaciti. Do danasnjeg dana krscansko
okruzenje gleda na islam jednostavno kao na protivnika
dajuci mu najgora obiljezja. Indoktrinacija krscanskog
stanovnistva jugoslavenskog prostora bila je vrlo duboka
zahvaljujuci vjerskoj propagandi, knjizevnicima (Mazuranic,
Njegos, Andric) i historiografiji koja se ni danas ne
moze otrgnuti od uhodanih stereotipa. Crne slike o islamu
zive su i danas te su u patrijarhalnom drustvu, ali
ne samo u njemu, razvijeni strahovi od tudjinske vjere
o kojoj se zapravo vrlo malo zna. Srecom, danas smo
svjedoci dijaloga izmedu katolika i muslimana, ali pravoslavlje
je i u ovom slucaju ostalo uporno iskljucivo. Da bismo
razumjeli islam i oslobodili se predrasuda i uvrijezenih
misljenja kojima je opterecena kolektivna svijest krscana,
valja proucavati noviju literaturu koja razotkriva zablude.33
Dominirajuci marksizam u svom ateizmu odvojio nas je
od te literature i tako je pridonio odrzavanju starih
predrasuda. Poznavanje islama put je prema ekumenizmu
pa moramo prihvatiti misljenje N. Sukrica:
»Islamsko
shvatanje pozitivnih vrijednosti i vrlina: istine, dobrote,
iskrenosti, pravde, humanosti itd. kojima poziva islam,
treba dovesti u vezu sa isticanjem ovih vrednota kod
drugih vjera i filozofsko-etickih ucenja i tako graditi
sretniju sadasnjicu i buducnost svake ljudske zajednice
i covjecanstva kao cjeline.«33a
Zanimljiva
su i razmisljanja A. Zulfikarpasica:
»Znate,
Srbe ja jako volim, ali moram reci da su oni majstori
u pravljenju neprijatelja. Pa, molim vas, kad su oni
od Slovenaca uspjeli da naprave neprijatelje, halal
im vjera!... Ali zalosno je da se jedna univerzalna
vjera koja ima milijardu sljedbenika dijabolizira; konacno,
sve te nase religije poticu iz jednog kutka svijeta,
i judaizam, i krscanstvo i islam nastali su u krugu
od sto kilometara. I sve su one jednako azijatske i
sve su jednako dalekood Evrope po svom porijeklu.
Konacno, islam je bio i u zapadnom dijelu Evrope, u
Spaniji, i tamo ostavio slavne gradevine, slavne biblioteke,
univerzitete na kojima su i pape ucili filozofiju i
nauku. Cuo sam da su predstavnici Srpske pravoslavne
crkve na jednoj medjunarodnoj konferenciji crkava u
Svicarskoj izjavili da su oni branioci Europe od islama.«34
U
saznavanju biti islama zanemarivala se vrlo vazna cinjenica
da muslimani Bosne pripadaju hanefijskoj skoli, »a to
je jedan od najotvorenijih i najdemokratskijih redova
koji u islamu postoje, sto ne znaci da se u posljednje
vrijeme ne javljaju i militantni oblici ucenja«.35 Te
je militantnosti bilo i u proslosti, a narocito u kobnom
vremenu odsijecanja glava. Ta je militantnost primarno
ukorijenjena u patrijarhalnom drustvu i njegovu Markovu
sindromu, a ne u vjeri koja moze biti veliki krivac
pri njegovu razbuktavanju. Vjera moze biti, i trebala
bi danas biti, pozitivan regulator toga patoloskog sindroma.
Prihvacanje
islama na podrucju starog Ilirika, popraceno nizom uvrijezenih
misljenja, danas je zapravo velika nepoznanica. Povijesna
je istina da je osmanlijska navala koju su potpomagali
pomocni krscanski vojnici - martolozi i islamizirani
»krstjani« - bioloski gotovo unistila hrvatski narod,
ali valja pogledati u kakvim su povijesnim uvjetima
Bosnjaci prihvatili islam. Nova vjera je ponajprije
ukljucivala stanovnistvo koje ju je prihvatilo u sustav
jedne tada napredne pravne drzave. Koliko god se muslimani
smatrali pomagacima Sotone, u XVI. stoljecu nije se
bjezalo iz Osmanlijskog Carstva u Europu nego su mnogi
skolovani Europljani presli na podrucje ovog carstva
i postigli vrlo zapazene karijere. I jos nesto. Islam
se u Bosni nije poceo siriti s njezinim padom. Vec 1389.
godine Osmanlije su zajedno sa slavenskim preobracenicima
boravili u dolini Vrbasa. A. Tanovic tvrdi daje to razdoblje
bosanske povijesti period prije toga nevidjenih promjena
u ovim krajevima i jos objasnjava:
»Radi
se o svojevrsnoj religioznoj - kulturnoj revoluciji
koja je trajala citavih stotinu godina. Moida se ona,
po znacaju za Bosnu, moze porediti, svakako u odgovarajucim
razmjerima, sa evropskom kalvinisticko-luteran skom
revolucijom. Pri tome su domaci ljudi - bivsi pripadnici
Crkve bosanske, bili nosioci te kulturno-vjerske revolucije.
Takozvani pioniri Islama u ovim nasim krajevima. Eto
zasto je Bosna saptom pala...«36
Moramo
se naviknuti da slusamo i misljenja bosnjackih autora
koja cesto apriori odbacujemo zbog nase rigidnosti.
Ipak nas u danasnje vrijeme samo ovakvi dijalozi, uz
veliku iskrenost, mogu usmjeravati prema suzivotu.
Bosanski
autori tvrde da su na islam presli »krstjani«, ali ipak
problem nije bas tako jednostavan. Hadzijahic tvrdi
da su na islam presli uglavnom stanovnici nizina, dakle
seljaci,37 dok je plemenska organizacija gorstaka bila
obrana od islamizacije. Muzic odbacuje tezu da su na
islam prelazili pripadnici Crkve bosanske jer je krstjana
zapravo bilo malo. Autor iznosi za sada diskutabilnu
tvrdnju da su na islam vecinom presli starosjedioci
pogani.38 Ipak, K. Draganovic upozorava na cinjenicu
da su na islam prelazili i katolici,39 a prema D. Mandicu,
prijelaz katolika na islam bio je narocito naglasen
u doba velikih progona vjernika Katolicke crkve u XVII.
stoljecu 40 Bez obzira na sve nedoumice, jasno je da
su Bosnjaci-muslimani u vecini potomci autohtonog stanovnistva,
premda se ne smije zanemariti ni dolazak muslimana izvana
u svezi s osmanlijskom navalom i kasnijim povlacenjem.
U
Bosanskom su pasaluku velike nevolje nastale za katolicko
stanovnistvo kojem je poglavar bio papa - osmanlijski
neprijatelj. S pravoslavnima kojih uoci pada Bosne tu
nije ni bilo, stvari stoje drukcije. Defteri iz XV.
stoljeca registrirali su samo dvije pravoslavne gradjevine
na bosanskom teritoriju, i to jednu kod Visegrada i
samostan Milesevo 40 O tome slikovito govori zemljovid
23
Zemljovid
23.
Rasprostranjenost
crkava u Bosni u vrijeme dolaska Osmanlija ( prema S.
Cirkovicu "Istorija srednjovjekovne bosanske drzave"
)
na
kojem je prikazana rasprostranjenost crkava u Bosni
u vrijeme dolaska Osmanlija. O nepostojanju pravoslavnih
crkava ili manastira u Bosni Truhelka kaze:
»Na
podrucju, sto ga zaprema trokut od Drine do Neretve
i mora a na sjeveru do Save, u Srednjem vijeku nema
apsolutno nikakvih podataka, da je tu postojala bilo
koja grcko-istocna crkva ili manastiri; samo s onu stranu
Neretve u Humskoj Zemlji, koja je nekoc prolazno potpadala
pod suverenitet srpskih kraljeva, postojale su crkve
u Trebinju i manastir u Stonu. Ovaj potonji su 1333.
Dubrovcani, postavsi kupnjom vlasnici Stona i Rata,
sekularizirali, a kaludjeri se odselise u Jerusalim...
Prve grckoistocne crkve i manastiri grade se u Bosni
tek u drugoj poli XVI. vijeka. Onda je nastao u istocnoj
Bosni niz manastira: Tavna (Tamna), Ozren (1577.), Papraca
i Lomnica (1597.), svi u isto doba i jamacno sagradeni
od istih majstora.«42
Medutim,
kako se Srpska pravoslavna crkva sirila kao dio turskog
drzavnog aparata, katolicima je omoguceno da u njezinu
krilu traze zastitu. Stoga se katolicko stanovnistvo
(narocito u istocnoj Bosni i Hercegovini) pravoslaviziralo
43. Kao posljedica osmanlijske navale doslo je do velikih
hrvatskih migracija, a prostore katolickog stanovnistva
naseljavaju pravoslavni Vlasi. Oni su bili stoicari,
ali je bilo i zemljoradnika, a zemlju su dobivali za
sluzbu u osmanlijskoj vojsci. Osmanlijska navala izmijenila
je demografsku sliku Bosne, a pravoslavizirano katolicko
stanovnistvo i pravoslavni doseljeni Vlasi s vremenom
su se, kao sto je to bio slucaj i u Hrvatskoj, djelovanjem
Srpske pravoslavne crkve ukljuicili u korpus srpskog
naroda.44 O demografskim promjenama svjedoci i promjena
dijalekatske slike bosanskoga jezicnog podrucja u odnosu
na predosmanlijsko doba. S prodorom Vlaha koji donose
istoicnohercegovacki (novostokavski ijekavski) dijalekt,
razbija se kompaktno jezicno podrucje stare zapadne
stokavstine. Sirenje toga dijalekta jasno se zapaza
na podrucjima koja danas obitavaju Srbi. Dakle i dijalekatska
slika predosmanlijskog i osmanlijskog razdoblja potvrdjuje
da je pravoslavlje u Bosnu doslo s osmanlijskom navalom.
Prodor novog narjecja i pravoslavlja preko Bosne nastavlja
se prema hrvatskom podrucju gdje nasilno nastaju drasticne
demografske promjene o kojima posebno svjedoci snazno
potiskivanje staroga hrvatskog cakavskog narjecja. Istocnobosanskim
ijekavskoscakavskim, tim nenovostokavskim dijalektom
zapadnostokavskog podrijetla govori stanovnistvo istocne
Bosne koje je bez sumnje starosjedilacko, ali danas
pripada muslimanskoj, pravoslavnoj i katolickoj vjeri44a.
Kako pravoslavnih na ovom podrucju prije dolaska Osmanlija
nije bilo, lako je zakljuciti da je na pravoslavlje
preslo starosjedilacko katolicko stanovnistvo, dok su
»krstjani« (i eventualno ostaci pogana) prihvatili islam.
Tijekom stoljeca broj se katolika koji su govorili ijekavskoscakavskim
dijalektom smanjivao, a do XVIII. stoljeca oni su uglavnom
napustili dolinu rijeke Bosne i istocnu Bosnu.
Mozemo,
dakle, zakljuciti da suvremene analize demografskih
kretanja i dijalekatske slike prije i poslije dolaska
Osmanlija definitivno pobijaju tezu o srpstvu srednjovjekovne
Bosne.
4.
PUT PREMA NACIONALNOM BOSNJASTVU
Zbog
posebnosti Bosne i njezina autohtonog stanovnistva,
bilo je sasvim realno da se i tu stvori nacija koja,
dakako, nije mogla uzeti ni srpsko ni hrvatsko ime.
Klice bosnjastva kao povijesno utemeljene nacije moraju
se traziti u srednjovjekovnoj bosanskoj drzavi kada
zbog opasnosti s istoka i zapada nastaje svijest o posebnosti
naroda koji tu zivi, a povezuje ga isti jezik. Zanimljivo
je da su pretece nacionalnog bosnjastva franjevci (Filip
Lastric u XVIII. stoljecu 45 koji su odigrali povijesnu
ulogu u ocuvanju katolicanstva u Bosni i Hercegovini.
S. Balic je istrazivao ulogu pisaca iz Bosne u razvoju
arapske, turske i perzijske kulture i ustvrdio da mnogo
njih (blizu dvjesta) ima pridjevak al-Bosnawi, Bosnali
ili Bosnaq. Balic napominje da neki juznoslavenski orijentalisti
u ovim pridjevcima vide samo regionalnu oznaku, ali
on smatra kako je opravdano da se u njima vide i semanticki
pretece danasnje narodnosne oznake.46 I svijest da govore
svojim bosnjackim jezikom bila je jaka u Bosnjaka-muslimana,
ali i u katolickih pisaca (Lastric, Divkovic i dr.),
a Dositej Obradovic kao iskreni prosvjetitelj nije mogao
negirati realnost bosnjastva.47
Naravno
da je svijest o bosanskom jeziku bila vrlo razvijena
u Bosnjaka-muslimana, sto medju ostalima potvrduje i
Lugati Bosnevi (Bosanski rjecnik) koji je 1875. godine
tiskao Omer Humo. Taj rjecnik sadrzi zanimljivu pjesmu
Pohovala knjiga koje su napisane bosanskim jezikom u
kojoj se kaze: »Bez subhe (sumnje) je babin jezik najlasnji.
Svatko njime vama vikom besidi.«48 Upravo uporaba ikavice
u bosanskih muslimana svjedokom je njihove autohtonosti
i prava da jezik zovu svojim imenom i da se kao narod
zovu Bosancima ili Bosnjacima. Uz istinu o spomenu bosanskog
imena ne smije se zanemariti ni istina o atributu »hrvatski«
za muslimane, njihov jezik i zemlju, o cemu smo vec
govorili.49
Do
XIX. stoljeca povijesni izvori svjedoce da u Bosni zajedno
zive Bosnjaci svih triju vjera: katolici, pravoslavni
i muslimani. Taj identitet nisu dovodili u pitanje ni
turske vlasti niti sami Bosnjaci.50 Poslije srpskih
ustanaka doslo je do procesa pretvaranja pravoslavnih
Bosnjaka u Srbe, u cemu su religija i drzavna propaganda
odigrale najvecu ulogu. Pri tome Z. Hadzidedic napominje
da nacionaliziranje bosanskih pravoslavaca (premda je
nametnuto odnosno podmetnuto) ima pun legitimitet jer
je nacija u prvom redu politicka kategorija.51 Sto se
tice nacionaliziranja bosanskih katolika, Hadzidedic
smatra da je ono dovrseno tek cetrdesetih godina ovog
stoljeca, a bilo je reakcija na narastajuci nacionalizam
nacionaliziranih pravoslavaca i to je potaknuto izvana.52
Slozena problematika stvaranja bosnjacke nacije, koja
konacno zavrsava krvavom dezintegracijom, ne moze se
razumjeti ako se u obzir ne uzmu i misljenja muslimanskih
autora. Dakako, i misljenja tih autora valja kriticki
prosuditi jer oni tek sada dobivaju sansu da na temelju
suvremene znanosti traze istinu o sebi. Ipak, uz sve
postivanje njihovih nastojanja, valja imati na umu da
bi znanstveni pristup koji se zapravo tek radja mogao
dobiti romanticarska obiljezja kakva je srpska i hrvatska
znanost (posebno historiografija) imala u proslom stoljecu.
To bi nanijelo najvece stete upravo muslimanima.
Katolicko-pravoslavno-muslimansko
bosnjastvo ipak u proslosti nije moglo biti idilicno.
U Bosanskom su pasaluku Osmanlije islamiziranom stanovnistvu
usadili ideju o drzavnosti, sto je jedinstven slucaj
na europskom podrucju koje su zauzeli. Tu ideju ojacao
je sustav kapetanija s nasljednim vojnickim funkcijama
koji je vodio u borbu za vlastite pozicije moci i za
teritorij.53 Prema logici patrijarhalnog drustva, svijest
ili, bolje, nesvjesno krscanskog stanovnistva uvijek
je bilo praceno strahovima od dominirajuceg islama bez
obzira na to koliko su se franjevci zauzimali za bosnjacku
ideju. Strahovi vjerskih skupina pojacavali su se u
doba povlacenja Osmanlija. Islam koji je prethodno ugrozio
osobito Hrvatsku sada je u defenzivi i ne treba ocekivati
nikakvo milosrdje od krscana. Osmanlijsko Carstvo napadaju
krscani cija je memorija zasicena crnim slikama o islamu.
Unutar, pak, carstva na podrucju Bosanskog pasaluka
u doba slabljenja osmanlijske drzave i povecanog pritiska
na raju, normalan je socijalni bunt usmjeren protiv
»Turaka« tj. Bosnjaka-muslimana. Dakako, te neprogramirane
»borbe za slobodu« razvijale su nove strahove. Ekumensko
bosnjastvo nije imalo perspektive jer je transgeneracijsko
prenosenje mrznje dobro funkcioniralo u svim grupama.
Kolektivna mrznja je utemeljena u miletima kao grupama
u kojima se gomilala agresija. Prividnu koheziju mileta
odrzavao je osmanlijski drzavni aparat, a kada je on
u vrijeme defenzive Otomanskog Carstva oslabio, grupe
su mogle eksternalizirati nakupljenu agresiju.
Prihvacajuci
islam Bosnjaci su usli u krug nove kulture, ali su stekavsi
ujedno i zastitu, prihvatili i velik rizik kojega tada
nisu mogli biti svjesni. Taj rizik se svodi na zivljenje
u neprijateljskom okruzenju i u susjedstvu drugih Bosnjaka
koji nisu mogli prihvatiti muslimansku dominaciju. Rizik
se iskazivao i u mogucnosti da nasi »Turci« konacno
dobiju batine za sve ono sto su (ili nisu) Osmanlije
na ovim prostorima napravili. Propaganda s bilo koje
strane mogla je razbuktati mehanizme patrijarhalne osvete.
Sve sto se dogada na juznoslavenskom patrijarhalnom
podrucju, pa tako i u Bosni, ipak nije import izvana
nego izrasta iz duha plemena. Pozitivisticke su analize
nekih pojava (npr. bosnjastva) pozeljne, ali bez dubokih
analiza strahova i agresija izraslih iz patrijarhalnog
drustva problem do kraja necemo shvatiti.
Bosanski
muslimani prihvacajuci islam razvili su, na temelju
autohtonih kulturnih tradicija, orijentalnu varijantu
patrijarhalnog drustva u kojoj je teziste na privatnoj
sferi.54 Antun Hangi je pocetkom XX. stoljeca opisao
zivot muslimana Bosne i Hercegovine. Uz svu romanticarsku
idealizaciju, Hangi nam dobro opisuje mentalitet i zivot
muslimana:
- znacajka je muslimana iskrenost i postenje;
- islam trazi od vjernika ljubav i snosljivost;
- muzu kao glavi porodice bez pogovora se pokoravaju
zena i djeca;
- zbog zena i kceri muslimani zive odvojeno od drugih
vjeroispovijesti,
a dijele se po dzematima (skup kuca i ljudi oko jedne
dzamije);
- otac uci sina na slijepu poslusnost, a prema serijatu
moze ga potjerati iz kuce i razbastiniti.55
Muslimanski
patrijarhalni svijet koji opisuje Hangi, a u kojem nije
bilo porodicnih zadruga, dozivio je poput drugih patrijarhalnih
sredina tesku krizu u svezi s razvojem novih drustveno-ekonomskih
odnosa. V. Erlich na osnovi svojih istrazivanja o transformaciji
juznoslavenske porodice krajem tridesetih godina zapaza
da muslimanska porodica od patrijarhalne strogosti prelazi
novijim oblicima saobracaja, te da u nju ulaze pesimizam,
nasilje i ocaj. 56 Bosansko-hercegovacki prostor ispunjen
je strahovima svih grupa.
5.
STRAH HARA BOSNOM
Rusilastvo
je bitna odlika ideologije rodbinskog drustva i u tom
drustvu bez povijesti sve ono sto se dogadalo prije
mnogo stoljeca moze izbiti u svakom trenutku kada se
poremeti ravnoteza patrijarhalnog zivota.
Krvavi
stihovi jasno svjedoce o sukobima izmedu krscana i muslimana.
Jankovici, Brehulji, Hrnjice i drugi »junaci« jahaci
su patrijarhalne apokalipse. Shvativsi strahovitu tragediju,
Kacic za sve njih kaze da su Bosnjaci ili Hercegovci
i da moraju napustiti njihove megdane (poglavlje III.
str. 86). Grozne poruke salju muslimanima Gorski vijenac
i Smrt Smail Age Cengica! Svi zive u strahu i zebnjama
te u ljudskim psihama djeluje projekcijska identifikacija
koja naprosto tjera da se ubije prije nego se bude ubijen.
Povijesni
izvori, na zalost, potvrduju u potpunosti epsku sliku.
Pod firmom Turaka bosanski muslimani su sudjelovali
u strahovitom prodoru prema zapadu. Uz njih su isle
i pomocne krscanske cete. Grozni dogadjaji dobro su
zapamceni te je u vanjskom okruzenju postojala mrznja
prema Turcima, a nikoga se nije nimalo ticalo (niti
se to razumjelo) da su Bosnjaci-muslimani usli u sferu
napredne kulture. U krvavim ratovima koji se vode stoljecima
na granicama se bore u krscanskim i osmanlijskim vojskama
ljudi koji govore istim jezikom. Strasne su uspomene
zadrzane u narodu. Bosnjaci-muslimani su ginuli u osmanlijskoj
vojsci na udaljenim bojistima kao sto su krajisnici
iz habsburske Vojne krajine gubili glave sirom Europe.
U
pamcenje Hrvata i Srba usli su mnogi okrutni i ponizavajuci
postupci muslimana koji su bili privilegiran sloj. Grozni
progoni i ubijanja franjevaca te prodaja hrvatskog stanovnistva
u roblje57, uz sva uzajamna ratovanja izmedu kriza i
polumjeseca, bili su dostatni da ostave traga u uspomenama
hrvatskog zivlja. U vrijeme slabljenja osmanlijske drzave
od kraja XVI. stoljeca i pravoslavno stanovnistvo se
naslo na udaru, a Sinan-pasa je na Vracaru u Beogradu
1594. godine spalio kosti sv. Save. Plemenskom duhu
sve su to bili snazni poticaji za osvetu, odnosno eksternalizaciju
agresije. Slabljenje Osmanlijskog Carstva donijelo je
veliku nesigurnost muslimanskom stanovnistvu Bosne.
U krscanskim prodorima Bosnjaci-muslimani su trebali
platiti osmanlijske racune. Krscanska vojska je u svojim
prodorima pokazivala brutalnost u obracunu s islamom.
Sarajevo spalise krscanski vojnici 1697. Bosnjaci-muslimani
nasli su se u klopci, sto R. Muminovic ovako opisuje:
»Ako
sada vidite Muslimana kao pripadnika jedne nacije, jedne
religije, koja doduse dolazi iz istog prostora iz kojeg
je doslo i krscanstvo, vi cete vidjeti da se ono naslo
kao islamski elemenat u velikom hriscanskom okruzenju,
okruzenju koje je, priznali mi ili ne, neprijateljski
raspolozeno prema njemu, cak kad to taj subjekt ne
zna da je to. Naime, to je sukob, da kazem Njegosevim
jezikom, lune i krsta, sukob koji je sam po sebi dovoljno
kontradiktoran, da se oni pojavljuju ovdje kao dva oponenta.
Okolina koja je mocnija ne zeli da taj elemenat, koji
je u opreci prema njenom uvjerenju, postoji. Ako tom
elementu dodate jos Turski imperij kao onaj imperij
koji je ostavio trag satrapske vlasti, ako ovo nije
preostro, onda cete razumjeti daje okolina protiv
muslimana dvojako motivirana. Jedanput po liniji druge
vjere, a drugi put po liniji viseg imperatora. Muslimani
su ostankom iza Turaka uvijek bili znak za postojanje
Turaka u ovom prostoru. Njihovo postojanje je u isto
vrijeme i znak opreci krscanstvu.«58
Tragicnu
situaciju u kojoj su se nasli Bosnjaci-muslimani ovako
opisuje M. Filipovic:
»...
oni su igrom povijesti uvrsteni u onu veliku povijesnopoliticku
grupaciju, tj. u grupaciju inovjernih nevjernika koju
treba istrijebiti kako bi se evropski prostor ocistio
od mrskog muhamedanca. Taj njihov polozaj posljedica
je ukupnih odnosa povijesnih snaga evropskog jugoistoka
i nema lokalno porijeklo, ali je ta snaga, kao dominantna
snaga jednog toka evrop ske povijesti, utjecala i na
lokalne odnose, pa i na odnose nasih istorodnih ljudi
podijeljenih vjerom i politickim opcijama. Od kandijskog
rata kada Bosna biva neposredno ugrozena u svom integritetu
koji je trajao dvije stotine godina, a specijalno od
kraja XVII. stoljeca, kada je zavrseno os mansko povlacenje
iz panonskih i hrvatskih prostora (Madjarska, Lika,
Krbava, Slavonija itd.) i kada je tamosnje muslimansko
stanovnistvo bilo izlozeno eksterminaciji po svim
pravilima katolickog unilateralizma, kada je nad njim
egzercirana krajnja surovost i nasilje, nastala je duga
era zbivanja nepovoljnih za bosanske muslimane koja
u nekim aspektima traje do najnovijeg doba. Kao posljedica
ovih zbivanja doslo je do nestanka muslimana u prostorima
Dalmacije, Zagore, Like, Slavonije i drugih krajeva
mletackog i austrougarskog dominata. Oni su dijelom
fizicki istrijebljeni, dijelom nasilno pokrsteni, a
najvecim dijelom su se, kao izbjeglice (muhadziri),
povukli i naselili neke krajeve Bosne ... Kasnija ofanzivna
akcija Austrije prema Osmanskom Carstvu i njegovom najisturenijem
dijelu, tj. Bosni, donijela je dalja stradanja i zrtve
bosanskim muslimanima Bosnjacima, sto je izazvalo kod
njih snazan osjecaj ugrozenosti.«59
Filipoviceva
zapazanja bez sumnje su utemeljena na povijesnoj stvarnosti,
ali trebalo bi im i komplementaristicki pristupiti.
Drugim rijecima cijelu povijesnu istinu valjalo bi nadopuniti
ispitivanjem dusevnog stanja muslimana koji u strahovitoj
ugrozenosti, a u patrijarhalnim uvjetima zivota, iskazuju
svoje strahove i spremni su prijeci u agresiju odgovarajuci
agresiji svojega okruzenja.
Nesvjesne
reakcije ne moze regulirati ni jedan tolerantni oblik
islama kakva je hanefijska skola. Muslimanski okrutni
odgovor po logici Markova sindroma uvijek je moguc.
Filipovic istice da je stvaranjem Srbije otvoren bok
Bosne prema novoj vojnoj i politickoj snazi.60 Dakako,
to je poticalo stvaranje novih strahova koji ce pokazati
opravdanost u postupcima velikosrpske politike kojoj
je svrha naprosto istrebljenje muslimana. To se potvrduje
u danasnjim velikim etnickim ciscenjima na podrucju
istocne Bosne.
Shvativsi
da ih Osmanlijsko Carstvo vise ne moze stititi, bosanski
su plemici poveli pokret za ocuvanje svojega polozaja
i za postizanje autonomije (Gradascevicev pokret). Sve
je to zavrsilo velikim represalijama osmanlijske vlasti
prema bosanskoj aristokraciji i drugim uglednim ljudima.
Dogadjaji u XIX. stoljecu otvorili su pukotine prema
osmanlijskoj vlasti, ali i prema bosanskim pravoslavcima
i katolicima koji su u burnim dogadajima, sto kulminiraju
okupacijom Bosne i Hercegovine 1878. godine, stajali
po strani ili su pak bili naklonjeni Austro-Ugarskoj,
Srbiji i Crnoj Gori.61
Nemuslimani
se bez sumnje boje islama ne znajuci zapravo o njemu
nista, a raspolazuci samo nekim uvrijezenim misljenjima
koja su ponajvise plod propagande bilo velikih svjetskih
sila bilo nacionalistickih snaga susjeda Bosnjaka-muslimana.
Muslimanski intelektualac M. Filipovic kaze:
»Sto
se tice stanja i problema sa kojima se muslimani susrecu
kao vjerska i kulturnopovijesna zajednica, kao kulturnopovijesni
kolektiv koji ima neke jedinstvene osobine, slicnu
sudbinu i polozaj u svijetu u kojem zivi, onda se mora
imati u vidu njihovo negativno iskustvo koje je posljedica
jedno stranog i negativnog nacional-romantickog, a zatim
ideologijskog i politi ckog stava nasih nacionalnih
i vjerskih grupacija, kao i kasnijeg komunisti ckog
pokreta prema religiozitetu uopce, pa i prema islamu
koji je negiran sa dva stajalista. Prvo, sa stajalista
opce negativne ocjene religije. Drugo sa stajalista
posebno negativne ocjene islama kao produkta osmanskog,
orijentalnog itd. vladanja. Jednostrani, primitivni
i rigidni stav marksizma (odredjene vrste marksizma)
prema islamu samo je nastavak istog tog stava nase
romanticarske nacionalne ideologije istrebljivanja poturica.
Kad se tome doda i negativan i restriktivan stav prema
svim zasebnim kulturno povijesnim identitetima, onda
se ova opca i negativna atmosfera projicira na islam
znatno negativnije nego stoje to inace slucaj sa drugim
religijama i kulturama. Pored opce negativnog stava
spram religioziteta kao ljudske potrebe i izraza ljudskog
povijesnog i kulturnog postojanja, sto se odnosi na
sve religije, islamu je pripisivan i dodatni sindrom
zaostalosti, u kulturnom i drustvenopovijesnom smislu,
odsustvo pojma slobode unutar islamske doktrine, agresivnost,
militantnost i nesposobnost prilagodavanja novim prilikama
i okolnostima. Ova interpretacija i svodenje islama
na neslobodu, osnivala se na razlicitim ideologizmima,
od kojih su najnoviji pojam »ketman« i pojam »fundamentalizam«,
gdje je kao centralna tocka islamskog misljenja uziman
pojam K'smet, za koji se tvrdilo da eminentno izrazava
bit islamskog gledanja. Tim pojmom se covjek stavlja
u polozaj totalne pasivnosti, buduci da je sve unaprijed
odredeno providenjem, te se na tome temelji dokaz da
po islamu covjek ne ucestvuje djelatno i izvorno u
stvaranju svoje buducnosti. Tome treba dodati i visegodisnja
nastojanja da se dokaze kako posredstvom islama u
nas prostor prodire i militantni islam, tzv. 'dzihad'
i sl. Te se zatim pokusava egzemplificirati u toboznjim
pani slamizmima, fundamentalizmima, nacionalizmima
i sovinizmima, sto je u vapijucoj proturjecnosti sa
znacenjem pojma islam, kako u stvarnosti i stvarnom
njegovom duhu, tako i u smislu pojma K'smet koji mu
se pri pisuje. Ova opca antireligijska hipoteka monopolistickog
ideoloskog i politickog sistema unutar kojeg muslimani
jos uvijek zive, izrazava se i produiava u danas veoma
agresivnim i cesto krajnje nekulturnim, ksenofobicnim,
anticivilizacijskim postupcima i stavovima spram islama
i njegovih vjernika. To cini kompleks prakticiranja
teze o islamskoj opasnosti po Evropu, koju bi trebalo
da brani Srbija na Kosovu. Nazalost, tragovi ovakvih
stavova i ponasanja mogu se prepoznati po cijeloj Jugoslaviji
i na cijeloj liniji politickih, pravnih, kulturnih
i sociopolitickih ponasanja i odnosa prema islamu
i muslimanima. Ovi stavovi i ponasanja idu od direktnih
genocidnih izjava, pjesama, postupaka i radnji, kakvi
su registrirani na razlicitim zborovima i mitinzima...
Iz toga duha izlazi politika rusenja islamskih bogomolja,
grobalja, spomenika islamske kulture i sl. one stravicne
kvalifikacije koje se, ne samo u propagandnom, vec i
u kulturno povijesnom i kulturnopolitickom prostoru,
daju islamu, a po kojima je islam glavna prijetnja modernoj
Evropi, militantan po prirodi i nesposoban za kulturno
sazivljavanje i toleranciju, proizlazi iz tog duha ksenofobije
i netrpeljivosti koja nije sposobna da sopstvene probleme
vidi kao svoje i da sagleda sebe kao uzrok tih problema,
nego je svagda sklona da to projicira na druge i da
njih vidi kao izvor i osnov svakog zla.«62
Filipovicev
citat zapravo je vampiroloski traktat! Probodimo muslimanskog
vampira - on je kriv za sve ono sto nas pritisce i ne
da nam normalno zivjeti.
Strahovi
posvuda u Bosni! Krvavi rasplet bosanskog cvora uoci
XXI. stoljeca zavrsetak je vjekovnog razvoja koji je
trebao biti okoncan u Drugom svjetskom ratu kada je
u ime velike Srbije proveden genocid nad Muslimanima.63
Taj je rasplet, uz sve povijesne okolnosti ponajvise
utemeljen u nasilju patrijarhalnog drustva koje je moguce
danas kao i prije mnogo stoljeca.
Stvari
su doduse »modernizirane«. Velikosrpska agresivna politika
stvorila je u bosanskih Srba instrumentaliziranu agresiju64
koja je stalno tinjala u Markovu sindromu odnosno duhu
plemena, ali i suvremene palanke. Jao pobijedjenima!
Ali jao i pobjednicima! Umjesto suzivota jos jednom
odabrase »borbu za slobodu« i dakako put prema novoj
neslobodi. Pobjednik vec razradjenim mehanizmima duha
plemena i duha palanke strahovito kaznjava i sebe. Bez
milosti.
Iz
analize »bosanskih megdana« jasno proizlazi da je krvavi
rasplet u vrijeme raspada Jugoslavije posljedica sukoba
raznih drzavnih ideja koje su se tu talozile stoljecima.
Tri drzavne ideje, barem kao uspomene, povijesna su
istina i na njima se mogla utemeljiti moderna nacija
kao »zamisljena zajednica«. Prva se drzavna ideja povezuje
sa starom Bosanskom drzavom koju Osmanlije zauzese 1463.
godine. To kraljevstvo moze biti temeljem stvaranja
nacije autohtonog stanovnistva, a to su Hrvati i Bosnjaci-muslimani.
Druga drzavna ideja vezuje se uz drzavu Hrvatsku jer
su mnogi hrvatski povijesni teritoriji u sastavu danasnje
Bosne i Nercegovine. Ova je ideja bila prosirena tvrdnjom
da se drzava Hrvatska prostirala do Drine, sto se ne
moze dokazati. Dakako u ovu se ideju uklapa i tvrdnja
da su Bosnjaci-muslimani Hrvati. Treca ideja temelji
se na postojanju posebnog Bosanskog pasaluka koji se
prosirio i izvan srednjovjekovne Bosne na hrvatska podrucja.
Cetvrta drzavna ideja u Bosni, srpska, nije povijesno
utemeljena jer tu nikada nije bilo »srpskog kraljevstva«
koje bi bilo temeljem za formiranje moderne nacije.
Ova se ideja moze ostvariti samo golom silom i etnickim
ciscenjem te falsificiranjem povijesti u kojem se kao
najveci apsurd zahtijeva da se muslimani vrate »pradjedovskoj
vjeri« - pravoslavlju. Sukob navedenih drzavnih ideja
koji raspaljuje maticna srpska drzava kako bi stvorila
veliku Srbiju jest strahovit. Geopoliticki, a to smo
vidjeli, Bosna bez Hrvatske ne vrijedi mnogo. Jadna
bi drzava bila velika Srbija s granicama koje bi se
zaustavile daleko od teritorija Republike Hrvatske.
Znamo kako je od prastarih vremena funkcionirao stari
Ilirik. To je geopoliticki povezana cjelina kojom Beograd
moze dominirati samo stvaranjem »homogene Srbije na
Balkanu«. U cijelom ovom kontekstu sukoba raznih drzavnih
ideja »normalna« je i borba izmedu Muslimana i Hrvata
za teritorij. Stari strahovi, projekcijske identifikacije
i medjusobno nepovjerenje u svemu ovome imaju »djelatnu«
funkciju.
---------------------------------------------------------------------------------------------
1
N. Klaic, 1989, str. 5-34.
1a
Stare povijesne zemljovide vidjeti u: I. Tomtic, 1990;
V. Malekovic (Urednik), 1993, M. Mirkovic, 1993.
2
A. Tanovic, 1990, str. 120.
3
Z. Rapanic, 1987, str. 199-200.
4
I. Muzic, 1989, str. 79-82.
5
N. dj. 119-165.
6
K. Draganovic, 1991 , str. 38. .
7
N. dj. str. 47.
8
I. Pilar (Siidland), 1990, str. 360-361.
9
Vidjeti u IV . poglavlju analizu o "skolskom sustavu
u Srbiji krajem XIX. i pocetkom XX. stoljeca; Ch. Jelavich,
1992.
10
N. Klaic, 1975, str. 97.
11
J. Sidak, 1952, str. 11.
12
N. Klaic, 1975, str. 21 1.
13
N. dj. str. 282.
14
O takvim gledistima B. Petranovica i V. Glusca vidjeti
u: S. Cirkovic, 1964, str. 23; o ovom problemu vidjeti
takoder u: K. Draganovic, 1991.
15
N. Klaic, 1975, str. 316.
16
I. Pilar (Siidland), 1990, str. 92.
17
K. Draganovic, 1991 , str. 12.
18
N. Klaic, 1976, str. 477.
19
Z. Sanicevic, 1993, str. 10-12.
20
I. Tomic, 1990, passim.
21
Vidjeti bilj.19
22
O "narcisoidnosti malih razlikak« vidjeti u III.
poglavlju str. 64, 65 i biljesku 112 u istom poglavlju.
23
S. Cirkovic, 1964, str. 50.
24
N. dj. str. 50.
25
Sklapajuci 1189. godine trgovacki ugovor s Dubrovcanima,
Kulin istice da oni »hode po moemu vladaniju«, dakle
po njegovoj drzavi. Vidjeti u: N. Klaic, 1958, str.
1112 i 1989, str. 94. »Vladanje« je zapravo najbolji
termin za srednjovjekovnu drzavu.
26
S. Cirkovic, 1964, str. 53. 27 N. dj. str. 53.
28
F. Sanjek, 1991, str. 137-139; o problemu »krstjana«
vidjeti u: F. Sanjek, 1975. . i.
29
F. Sanjek, 1991, str. 134. 30 N. dj. str. 135.
31
S. Cirkovic, 1964, str. 68-69.
32
O bosanskim velmozama, »oblasnim gospodarima« vidjeti
u: N. cij. str. 166-297.
33
Poucno djelo za zablude o islamu: Hadzic Osman Nuri,
1987. (prvo izdanje 1931 .). O islamu i najvaznijoj
literaturi vidjeti: Muhamed and Religion of Islarn,
The New Encyclopaedia Britannica, vol. 22, 1990.
33a
Predgovor Nijaza Sukrica za III. izdanje djela Osmana
Nuri Hadzica, 1987. Predgovor je objavljen u IV. izdanju
1987.
34
F. Djapo, T. Loza, 1990, str. 116.
35
N. dj. str. 100.
36
A. Tanovic, 1990, str. 119-127, citat na str. 123.
37
M. Hadzijahic, 1975, str. 679, 681, 683, citirano prema:
I. Muzic, 1989.
38
I. Muzic, 1989, str. 163-164.
39
K. Draganovic, 1991 , str. 46.
40
D. Mandic, 1991 , str. 1 19-126.
41
I. Muzic, 1989, str. 139, O problemu vidjeti takoder:
M. Babic, 1994; autor navodi opsirnu bibliografiju.
42
C. Truhelka, 1941 , str. 38. ,
43
F. Sanjek, 1991 , str. 276.
44
O naseljavanju Vlaha u Bosni vidjeti u: P. Livkovic,
1992, passim i isti autor, 1994. Prema D. Mandicu, 1990,
str. 210 danasnji su Srbi u Bosni i Hercegovini 32-35
posto pravoslavni Hrvati, 50-52 posto Vlasi, a 6-7 posto
pripadnici nekih drugih naroda (Bugari, Grci, Armenci
i Albanci). Prema istom autoru u bosanskohercegovackom
srpskom korpusu samo je 8-10 posto Srba koji su se doselili
za vrijeme Austro-Ugarske i dviju Jugoslavija (str.
210).
44a
D. Brozovic, 1966.
45
M. Hadzijahic, 1990, str. 33.
46
S. Balic, 1990, str. 9-19.
47
M. Rizvic, 1990, str. 45-49.
48
N, dj. str. 56. 49 Vidjeti bilj. 7.
50
Z. Hadzidedic, 1990, str. 137-151.
51
N. dj. str. 142-143.
52
N, dj. str. 143.
53
J. Vrandecic, 1993, str. 155.
54
V. Erlich, 1964, str. 366-367.
55
A. Hangi, izdanje 1990, passim.
56
V. Erlich, 1964, str. 454.
57
D. Mandic, 1991, str. 119-135
58
R. Muminovic, 1990, str. 99-103, citat na str. 100-101.
59
M. Filipovic, 1990, str. 21-38, citat na str. 24-25.
60
N. dj. str. 26
61
N. dj. str. 27
62
N. dj. str. 32-34.
63
V. Dedijer, A. Miletic, 1990, passim.
64
E. Fromm, 1975, II, str. 32.
|