Novija
povijest, a to prije svega znači 19. i 20. stoljeće,
predmetom je ove svemrežne stranice. Budući da
su osnovne značajke povijesnih događaja u doba
srednjega vijeka i turske vladavine prikazane
na prethodnoj stranici Povijesnih orisa,
moderno razdoblje koje za narode jugoistočne Europe
(kao i za većinu ostalih Europljana) počinje poslije-Napoleonskim
gibanjima- bit će glavnom temom sljedećih analiza.
Pri tome moramo napomenuti da smo «preskočili»
važna formativna razdoblja 17. i 18. stoljeća
koja, iako izuzetno utjecajna na više područja
(od Kašićeve stilizacije hrvatskoga jezika do
Ritter-Vitezovićeve ideologije pankroatizma),
svojim nijansama nadrastaju okvire ovako sažetoga
prikaza koji se morao usredotočiti na glavne značajke
i događaje koji su oblikovali modernu Bosnu i
Hercegovinu. Poslije popisa literature relevantne
za pojavu i uobliku modernih nacionalnih ideologija
slijede poveznice koje vode na stranice različita
sadržaja- od monarhističke Jugoslavije do ratova
u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini.
POSTANAK
MODERNIH NACIONALNIH IDEOLOGIJA
Čović
et al: Izvori velikosrpske agresije, AC-SK, Zagreb
1991
U
knjizi «Izvori velikosrpske agresije» dan je prijegled
najvažnijih dokumenata srpske nacionalne ideologije,
kao i raščlamba dijela njih od strane hrvatskih
stručnjaka raznih područja (povjesničara, politologa,
geopolitika i sociologa). Moglo bi se prigovoriti
da sljedeći prikaz nije korektan prema srpskoj
naciji jer se osvrće samo na velikosrpsku ideju,
a ne i na druge srpske političke programe (npr.
socijalistički, izložen u kasnijim djelima Dimitrija
Tucovića, ili građansko-liberalni, artikuliran
u više spisa-od srbijanskih liberala do razočaranih
unitarističkih prječana poput Svetozara Pribićevića).
Također, prikazu nedostaju dvije važne karakteristike:
kritika velikosrpske ideologije, kako od srpskih
liberalnih političara poput Svetozara Miletića
i Mihaila Polit-Desančića, tako i srpskih socijalista
kao što je Svetozar Marković. Isto- u ovome prijegledu
nije izložen velikohrvatski nacionalni program,
artikuliran u djelu Ante Starčevića i njegovih
ideoloških sljedbenika. No, na te potencijalne
prigovore možemo odgovoriti na sljedeći način:
-
velikosrpska ideologija, bilo u svom «sirovom»
vidu kakvoga nalazimo u Garašanina, Pašića ili
četničkoga ideologa Moljevića i njihovih suvremenih
sljedbenika, bilo u jugo-unitarističkom obliku
kakav je poprimila u doba orjunaškoga karađorđevićevskoga
terora (te uskrsnula u komunističkoj rankovićevštini
i srpskom ekspanzionističkom pokretu koncem
20. stoljeća, predvođenom SANU-om i Slobodanom
Miloševićem)-dominantna je srpska nacionalna
ideologija u zadnjih 150 godina. Iako nije jedina
(što bi, realno, i bilo krajnje neobično), činjenica
je da je ta ideološka matrica bila, u ovoj ili
onoj mutaciji, glavnom vodiljom srpske političke
elite i većine naroda. Tako je i danas kada
je, iako vojno-politički i gospodarski poražena
i bez realne šanse da ponovi ozbiljniji napadaj
na narode koji su zaprjekom ostvarenju ekspanzionističkih
snova o «ujedinjenju svih Srba» (uglavnom na
povijesno i/ili etnički tuđim područjima), tj.
na Hrvate, Bošnjake-muslimane i Albance. Prisiljen
na nevoljku «suradnju» s omrznutim «moćnicima
svjetskoga poretka», srpski je etnos i dalje
na emocionalnoj razini prikovan za velikosrpske
fantazme- još uvijek nesposoban za katarzu i
prihvaćanje spoznaje da su fikcije o superiornosti
nad susjednim narodima najveći uteg za njega
samog. Dok ne dođe do sloma velikosrpskoga
programa u svijesti većine srpske inteligencije
i naroda- dotle će taj svjetonazor, koliko god
to iritiralo mnoge srpske inteligente i poluinteligente,
biti stigmatiziran kao srpska verzija fašističke
omame.
- velikohrvatski
nacionalni program nije izložen (iako su navedene
referencije koja ga opisuju, ili ga simpatiziraju)
jer on jednostavno nije realna politička opcija
od 2. svjetskoga rata naovamo. Ne samo što je
taj program u svojemu nacrtu (ali ne i izvedbi
!) daleko «benigniji» od velikosrpskoga zbog
demografsko-geopolitičkih činjenica manjebrojnosti
Hrvata i užega prostora na kojemu živi hrvatski
narod: važnije je što su sa slomom NDH i procesima
u SFRJ (majorizacija Hrvata u višenacionalnoj
federaciji; emancipacija Bosanskih Muslimana)
isparile iluzije o mogućoj hrvatskoj samovlasti
nad Bosnom i Hercegovinom, te rubnim područjima
u Vojvodini, Srbiji i Crnoj Gori (osim kod neizlječivih
ekscentrika). Velikohrvatska nacionalna ideologija
već desetljećima ne postoji kao zbiljski politički
program i Hrvati ne svojataju tuđe nacionalne
teritorije niti pripremaju vojnu agresiju na
bilo koju susjednu državu. Jedini možebitni
prigovor gornjoj tvrdnji dolazi iz redova pristaša
unitarne države Bosne i Hercegovine- no, to
je optužba iste naravi kao ona o «separatizmu»
u doba Jugoslavije, tj. smokvin list za pokušaje
dominacije i majorizacije nad Hrvatima: srpske
u Jugoslaviji, a muslimanske u BiH, «Jugoslaviji
u malom». Dovoljno je primijetiti da Hrvati
ni Hrvatska nemaju nikakvih planova koji bi
smjerali na agresiju i okupaciju Bosne i Hercegovine
ili bilo koje susjedne države. Ta ideja ne postoji
u hrvatskome društvu i nije dio političke svijesti
hrvatskoga naroda ni političke elite. Što se,
naravno, ne može izjednačiti sa skrbi
za položaj hrvatskoga naroda bilo gdje u svijetu,
što je i politika zemalja poput Njemačke i Izraela
u odnosu na svoje sunarodnjake izvan granica
matične države.
Stoga,
u sljedećim su redcima prikazani sadržaj knjige
o izvorima srpske agresije, te predgovor sociologa
Slavena Letice (koji, usput, referencira članke
Ivana Aralice koji su sabrani u knjizi «Zadah
ocvalog imperija» i, neki od njih, objelodanjeni
na ovim stranicama) i analitički esej geopolitičara
Radovana Pavića koji je dao sustavnu obradbu problematike
velikosrpske ideologije.
SADRŽAJ
Predgovor (Slaven Letica) ....................................................................................9
I.
dio Uvod
Bože
Čović: Politika obmana i nasilja ..................................................................15
II.
dio Izvori
Mirko Valentić: Prva programska formulacija velikosrpske
ideje .............................41
Ilija Garašanin: Načertanije (Program spoljašne
i nacionalne politike Srbije na koncu 1844 godine)
.............................................................................................................65
III.
dio Argumenti
Vuk
Stefanović Karadžic: Srbi svi i svuda .............................................................81
Nikola Stojanović: Do istrage vaše ili naše ...........................................................99
Vasa Čubrilović: Iseljavanje Arnauta ...................................................................106
Ustav organizacije »Ujedinjenje ili smrt« .............................................................125
Poslovnik organizacije »Ujedinjenje ili smrt«
.......................................................132
Stevan Moljević: Homogena Srbija .....................................................................141
IV
dio Kartografski prikazi
Radovan
Pavić: Velika Srbija od 1844. do 1990/91. godine....................................151
Miroslav Brandt: Karte Velike Srbije plasirane
u svijet ..........................................202
Bože Čović: Što kaže povijesna znanost ............................................................203
V. dio Antimemorandum
Miroslav
Brandt: Antimemorandum ....................................................................209
»Memorandum« SANU (grupa akademika Srpske akademije
nauka i umetnosti o aktuelnim društvenim pitanjima
u našoj zemlji) ..................................................................256
Zdravko Tomac: Oživotvorenje memorandumskih ciljeva
......................................301
VI.
dio Antropogeografske podvale Jovana Cvijića
Stanko
Žuljić: Kritički osvrt na neke zaključke i poruke
J.
Cvijica u njegovim antropogeografskim istrazivanjima
...........................................327
Predgovor
Ova
bi se knjiga mogla komotno nazvati cvijećem
političkog i intelektualnog zla, jer
njen sadržaj predstavlja svojevrsnu antologiju
velikosrpskog »političkog« diskursa koji propovijeda,
zagovara i/ili nalaže svođenje politike na predrasude
i netoleranciju, a potom na mržnju, grubu silu
i otimačinu.
Uz
to, ona pokazuje kako je u »proizvodnji« dobre
knjige podjednako važan urednički i autorski posao.
Štoviše, moglo bi se kazati da je ova knjiga prije svega rezultat
provjere jedne izuzetno vrijedne uredničke ideje.
Nastala je na tragu analitičke/autorske provjere
uredničke ideje kako velikosrpske i svesrpske
te ze predstavljaju transhistorijski fenomen.
S
vremena na vrijeme one (te velikosrpske teze)
bivaju »zamrznute« i potisnute u podsvijest ratnom
opasnošću ili snagom drugih, »supstitucijskih«
političkih ideja i ideologija (panslavizam, jugoslavenstvo,
boljševizam, samoupravni socijalizam). Međutim,
onog trenutka kad te ideje i ideologije NADOMJESTCI
zastare, kad se rutiniziraju ili propadnu, velikosrpske
i svesrpske teze ponovno ožive. Doživljavaju renesansu,
nove političke i intelektualne artikulacije;
plijene iznova masovnu političku pažnju; postaju
osnovom novih-starih svesrpskih populističkih
ideologija i pokreta. Skeptik bi kazao kako se
zapravo radi o dosadnom, lako predvidivom i neumitnom
povijesnom ponavljanju. »Srbi svi i svuda« i »Memorandum«
tvore tako za skeptika samo različite krajeve
istog predrasudnog povijesnog luka, luka koji
ima istu nakanu i ista sredstva: osvajanje kao
cilj, a dominaciju i prakticiranje sile kao sredstva.
Stalni povijesni pokušaji postvarenja mita u kojem
su sve pozitivne uloge podijeljene Srbima i Srpstvu,
a sve negativne i demonske Drugima, posebno Hrvatima
i Hrvatstvu, kao da nemaju kraja.
Većina
objašnjenja koje ova knjiga nudi za taj kulturni
i politički fenomen kreće se u granicama konvencionalne
real-političke analize. I takva je analiza u vremenu
u kojem se pojavljuje ova knjiga jedino relevantna.
Svako dublje teorijsko objašnjenje izgledalo
bi kao puko intelektualno zanovijetanje. Svejedno.
Onako usput, na marginama pročitanog rukopisa,
ostavio sam nekoliko zabilješki o tome kako bi
- kakvim intelektualnim i teorijskim paradigmama
- bilo moguće objasniti »dosadno ponavljanje
velikosrpske povijesti«.
Prva
moguća analitička paradigma jest
ona koju je naznačio još J. J. Rousseau, a konačno
oblikovao sociolog Robert N. Bellah kao paradigmu
»Civilne/građanske religije« (Civil Religion).
Svoju kontroverznu raspravu »Civil religion in
America« Bellah je objavio 1966. godine, a njena
je ključna teza kako su način života i ponašanje
svih aktera američkog way-of-life uvjetovani »...
zbirom uvjerenja, simbola i rituala...« američke
svjetovne religije. Ta se svjetovna
religija temelji na »pravoj« religiji (kršćanstvu,
protestantizmu), ali se u njoj ne iscrpljuje.
Individualizam i ljudska prava, kult uspjeha i
postignuća, novac-dolar kao univerzalna mjera
uspjeha, mit slobode i moći Amerike, natjecanje
i poduzetništvo itd. jesu neki od elemenata američke
»civilne--svjetovne religije«.
Tom
paradigmom mogao bi se analizirati sistem vrijednosti,
simbolika i ritualnost velikosrpstva kao
»civilne religije«. Religije koje
ima inspiraciju i korijenje u srpskom pravoslavlju,
ali i proširenje satkano od predrasuda, laži
i obmana o Srbiji, Srbima i Drugima o kojima
govori i ova knjiga.
Drugu
analitičku paradigmu ponudio
je nedavno književnik Ivan Aralica u seriji
eseja »Ogledi o Srbiji«, tiskanoj u »Vjesniku«.
Povod Araličinoj analizi srpske imperijalne
svijesti prividno je banalan.
On analizira sociopsihološku pozadinu sljedeće
izjave Dejana Medakovića, generalnog sekretara
SANU: »Taj fe nomen pristanka na šutnju intelektualaca
u Hrvatskoj pokazuje da oni nemaju snage da,
kako je u Bibliji zapisano, budu glas vapijućeg
u pustinji. Oni nemaju gde da se oglase. I Ivan
Aralica, najveći živi pisac u Hrvatskoj (koji
je, pritom, srpskog porekla, kao
uostalom i dr. Slaven Letica), pobeđen je na
izborima«. »Srpska imperijalna svijest«, po
Aralici, posljedica je patološke srpske posesivnosti u
ishodištu koje stoji pravoslavna religijska
svijest. Patološka posesivnost nagoni eto i
jednog »akademika« na tvrdnju da svakog poznatijeg
Hrvata (Aralicu i Leticu) »prisvoji«; ako ne
doslovno, ono barem »po poreklu«. Težnja za
osvajanjem i prisvajanjem ljudi, naroda i prostora
predstavlja logički nastavak tog posesivnog sindroma.
Treća
je moguća teorijska paradigma za objašnjenje
velikosrpskih deluzija - etnocentrizam.
Pojam etnocentrizam skovao je W. G. Sumner
1906. godine da bi njime izrazio predrasude pripadnika
jedne etničke skupine (npr. plemena ili nacije)
prema sebi i prema pripadnicima drugih etničkih
skupina s kojima ta etnička skupina ima izravan
kontakt. Radikalni etnocentrizam prerasta u rasizam,
šovinizam i fašizam. Etnocentrizam počiva na nekritičnoj
glorifikaciji »naših« vrijednosti, vrlina, običaja
i ponašanja i demonizaciji »njihovih«. Etnocentrizam
negira individualizam i ističe subjektivitet
kolektiva: plemena, lokalne zajednice, nacije.
I o tome se najčešće u tekstovima ove knjige radi.
Srbi su »izabrani narod«; oni su mudri, hrabri,
demokratični, tolerantni, pošteni i si. »Drugi«
su, a posebno Hrvati, ne-narod, svekoliki ološ,
nedržavotvorbeni, podli, zli, genocidni. Usmjerenost
srpskog etnocentrizma prema Hrvatima i hrvatstvu
(vrijedi i obrnuto) može se objašnjavati poznatom
psihoanalitičkom tezom o narcizmu malih razlika.
Naime, neke su etničke i kulturne razlike
između Srba i Hrvata (npr. razlike u jezicima,
običajima, i sl ) toliko malene da njihovo očuvanje
i potenciranje u sta novitim povijesnim i političkim
prilikama postaje pitanje očuvanja etničko-nacionalne
samostojnosti. Otud i netolerancija i agresivnost
u međuetničkim odnosima.
Iz
velikog mnoštva teorijskih hipoteza i paradigmi
kojima bi bilo moguće objašnjavati fenomenologiju
velikosrpstva izdvojili smo za ilustraciju svega
tri. Autori knjige najčešće koriste Gramscijev
termin-koncept hegemonizma. S mnogo
razloga jer je dominacija temeljena na kombinaciji
ideoloških, političkih i nasilnih sredstava u
ovim prostorima obično i nazivana - velikosrpskim
hegemonizmom.
Zagreb,
10. lipnja 1991.
Slaven Letica
Zaključak
Politika
Velike Srbije, od začetka 1844. godine, dakle
od Garašanina i njegova »Načertanija« do njezine
teritorijalne maksimalizacije 1990/91. godine,
ako i nije imperijalna, svakako je imperijalistička.
Definicija imperijalizma pri tome je jasna i jednostavna:
traže se tuđi teritoriji, pa i oni gdje su Srbi
često izrazita manjina, a u skladu s drugim ekonomskim
i geopolitičkim sadržajima koji moraju udovoljiti
ideji regionalne velevlasti/velikodržavlja.
S
velikosrpskom idejom na umu moguće je kompletirati
sliku današnjeg hrvatsko-srpskog sukoba: on je
nacionalan samo po obliku, a u biti je izraz dubljih
suprotnosti: prvo, sučeljavanja dviju politogenetskih
ideja, nekadašnje hrvatske, federalističke i republikanske,
naspram srpske centralističke i monarhističke;
drugo, današnje demokracije i nacional-boljševizma
i, treće - i najvažnije - teritorijalne ekspanzivnosti
s obranom vlastitog etničkog teritorija.
Za
razumijevanje ovog pitanja važno je ukazati na
prve klice srpskog teritorijalnog ekspanzionizma.
On se začinje u turskom razdoblju kada se Srbi
šire prema zapadu, sjeverozapadu i sjeveru, te
postaju baštinicima turskih teritorijalnih osvajanja.
Te prostore nisu Srbi stekli ni mačem, a niti
pameću, nego tako da je netko ili udomio srpske
izbjeglice u svojoj zemlji, ili su ta područja
na poticaj Turaka bila kolonizirana nakon što
je s njih pobjegao ili pak bio istrijebljen domaći
hrvatski živalj. To je bitna značajka etničkog
aspekta širenja. A kada se radi o političkom širenju,
dakle o širenju Srba iz Srbije kao političkog naroda,
onda je važna 1804. godina, tj. početak I. srpskog
ustanka. Srbija se tada širi zbog oslobodilačkih
procesa, koji se nakon stotinjak godina izopačuju
u osvajačke. Godine 1913. Srbija zauzima Povardarje,
ali ne kao Makedoniju, nego kao »Južnu Srbiju«;
te se godine, dakle, konkretizira ekspanzionistička
politika Srbije.
Konačno,
ekspanzionistička težnja Velike Srbije kulminira
1990/91. znatno premašivši službenu liniju amputacije
iz 1928. godine. Valja naglasiti da je upravo
danas situacija najzaoštrenija i to zbog posve
jednostavnog razloga: današnja je miloševićevska,
ali i draškovićevska i šešeljevska Srbija shvatila
da je definitivno iz gubila Sloveniju i - što
je još važnije - Hrvatsku. A to je znak da od
ionako izgubljene Hrvatske treba oduzeti što više
teritorija i to je danas najvažnije pitanje u
hrvatsko-srpskim odnosima. Prob lem je stoga zapravo
geopolitički. Dozvoljava se i otcjepljenje Hrvat
ske, ali u novim granicama i, dakako, na znatno
manjem teritoriju. Važno je pritom napomenuti
da aspiracije prema teritoriju Hrvat ske ima i
Crna Gora (M. Bulatović, 14. II. 1991), jer se
smatra da su današnje republičke granice samo
administrativne. Na kojem kriteriju Bulatović
temelji svoj zahtjev nije jasno, ali je pouzdano
da taj kriterij nije etnički, budući da u graničnoj
općini Dubrovnik živi samo 569 Crnogoraca (0,86
%). (Nije naodmet spomenuti da općina Kotor ima
8,04 %, a općina Tivat čak 30,87 % Hrvata).
Današnje
velikosrpske zahtjeve za znatnim dijelovima hrvatskog
teritorija valja shvatiti kao prijetnju. Računa
se, naime, ovako: ako Hrvatska ne smanji svoje
ambicije u pogledu državnosti i samostalne države,
nego ih pokuša ostvariti, ostat će bez 37.002
km2 teritorija. No militantnim Velikosrbima
iz Srbije (u veljači 1991) i područje Moslavine
čini se upitnim kao dio Hrvatske, iako općine
Čazma i Garešnica imaju samo 4,68 odnosno 11,11
% Srba.
No
prijetnje nisu samo teritorijalne - one mogu biti
i gospodarske. Naime, zatvaranjem srbijanskog
tržišta za robu iz Hrvatske i Slovenije šalje
se jasna poruka: pazite što radite sa svojim separatizmom,
ostat ćete bez važnog tržišta!
I,
najzad, u svemu tome valja uočiti bitnu činjenicu:
nijedna varijanta Velike Srbije ne zaobilazi Bosnu
i Hercegovinu - militantni Velikosrbi naprosto
smatraju da s njom mogu raspolagati, pa je to
i razlogom da Srpska demokratska stranka u BiH
ne želi čak niti raspravu o deklaraciji o suverenosti
te republike (u veljači 1991). Ne želi se suverenitet
vlastite republike! Bizarno, zar ne? Međutim,
takav je stav posve razumljiv, jer bi deklarirana
suverenost i Srpskoj demokratskoj stranci i današnjoj
Srbiji vezivala ruke u procesu komadanja ili »prisajedinjenja«
BiH Velikoj Srbiji/Srbo-slaviji.
Pri
formiranju Velike Srbije bitno je privući i angažirati
Srbe u Hrvatskoj, naročito u graničnoj zoni prema
Srbiji i Bosni i Hercegovini, a to se postiže
prije svega sijanjem straha od Hrvatske i Hrvata.
Pri tome je važno naglasiti da je tehnologija
proizvodnje straha shvaćena - a ona je zaista
jednostavna: Hrvate treba definirati kao »ustaše«
i odrediti ih kao stalnu prijetnju Srbima; Srbima
je navodno potrebno okupljanje zbog obrane od
zajedničke opasnosti; a kako je ta opasnost trajna
i kako su Srbi okruženi »ustaškom vlašću i narodom«,
oni moraju potražiti spas u Srbiji; međutim, kako
oni ne mogu u Srbiju, ona ih pohodi kao Velika
Srbija, kojoj moraju pripasti zajedno s teritorijem
- a Hrvati u svemu tome kao da i ne postoje!
* * *
Konačno,
na osnovu svega izloženog problem Velike Srbije
možemo sažeti onako kako smo ga shvatili:
-
prvo, očito je da se radi o imperijalizmu:
on traži tuđe etnički prostore, ne zamarajući
se kriterijima - ukratko, srpsko je od želje
do apsurda. U Hrvatskoj, tamo gdje su Srbi
makar i u neznatnoj većini, vrijedi etničko
načelo, na Kosmetu gdje su izrazita manjina
vrijedi povijesno načelo, dakako, samo do
određene vremenske granice koja može opravdati
velikosrpska prava (»prava»). Tamo gdje su
u Hrvatskoj Srbi u manjini, ta činjenica nema
značenja, jer srpsko pravo postoji i bez obzira
na brojeve;
-
drugo, teritorijalna ekspanzija Srba i posezanja
Velikosrba za tuđim, dugotrajan je proces
započet još u turskom razdoblju. U pogledu
prostorne ekspanzije upravo su Srbi pravi
baštinici turskih osvajanja, jer se bez njih
ne bi mogli toliko proširiti prema sjeveru
i sjeverozapadu u demografski ispražnjene
(i nesrpske) prostore. A novije doba, tj.
razdoblje međuratne Jugoslavije, označava
maksimalno širenje Velike Srbije, budući da
je do 1939. godine (nastanak Banovine Hrvatske)
predratna Jugoslavija sa svojim centralizmom
i unitarizmom bila zapravo velikosrpska;
-
treće,
avnojska Jugoslavija s definiranim federalizmom
i republikanizmom zadala je najteži udarac
ideji Velike Srbije koja, bez obzira na ideološku
orijentaciju, nikada zapravo nije nestala
s obzora ne samo velikosrpskih ekstremista.
Zato je logično da se u sadašnjem času kada
federalistička Jugoslavija ne samo da postaje
upitna nego se i bliži svome kraju, ponovno
oživljavaju ideje Velike Srbije. S jedne strane
riječ je o teritorijalnoj ekspanziji kako
bi se okupili svi Srbi bez obzira na druge
etnose i povećao njihov životni prostor, a
s druge strane o tome da na takvom povećanom
prostoru treba stvoriti odgovarajuće društvene
odnose i podlogu za prelijevanje dohotka
i vodeću ulogu Srbije, jer, zna se, takva
Srbija svoje raznolike potrebe na visokoj
razini ne može, i ne želi, zadovoljavati samo
iz vlastitog rada;
-
četvrto,
jasno je da je upravo Hrvatska najsnažnija
zapreka teritorijalnom i političkom formiranju
Velike Srbije, pa će glavni pritisak biti
usmjeren protiv nje;
-
peto,
međutim, kako je danas već posve jasno da
je gospodarski itekako vrijedna, a etnički
pohrvaćena Hrvatska već zapravo izgubljena,
treba je u završnici raspleta prostorno i
demografski raskomadati, osakatiti i suziti
te ukloniti kao relevantnog političkog činioca.
Za to nisu potrebni ni posebna pamet, niti
sofisticirano umovanje: poslije 30. svibnja
1990. Jovan Rašković je više puta ponovio
da treba rušiti novu hrvatsku vlast, na srpskom
saboru u Srbu (srpanj 1990) Jovan Opačić
traži političku autonomiju za Srbe u Hrvatskoj
koja će biti prvi korak prema stvaranju jedinstvene
srpske države na Balkanu, a još ranije (lipanj
1990) Slobodan Milošević postavlja pitanje
međurepubličkih granica u slučaju konfederalizacije
Jugoslavije. Ideje i težnje su, dakle, sasvim
jasne, a znakovita je i praksa jer postupno
nestaje autonomija Kosova i Vojvodine;
- šesto,
imperijalizam Velike Srbije ne odnosi se samo
na Hrvatsku - iako su zahtjevi drastični, to
ipak nije i najteži slučaj: naime, Hrvatska
bi zadržala bar povijesne »ostatke ostataka«,
dok bi Bosna i Hercegovina posve nestale jer
bi u cjelini bile uključene u Veliku Srbiju;
- sedmo,
imperijalizam Velike Srbije danas je veoma opasan
jer u odnosu na taj aspekt nema razlike između
vlasti i velikog dijela opozicije, dok sama
ideja ima i široku nacionalnu podršku;
-
osmo, velikosrpski imperijalizam danas je posljednji
teritorijalni imperijalizam u Europi. U svim
najvažnijim kriznim žarištima, na europskom
Istoku dominiraju oslobodilački proces (sovjetske
baltičke republike, Slovačka, Moldavija...),
svugdje se pokušavaju srušiti nametnute i neprirodne
cjeline ili prevladati razdvojenosti, dok je
Velika Srbija danas jedina koja želi zauzeti
i okupiti i tuđe prostore. Takvu Veliku Srbiju
treba, međutim, razumjeti i
to u geopolitičkom kontekstu - ona je prirodna
pojava u procesu dovršavanja politogeneze, kada
su grabljenje tuđeg ili rekonkvista vlastitog
i ustoličenje na vlastitom naprosto imperativ
konačnog formiranja državnosti.
Rješenje
problema teritorijalnom ekspanzijom danas je
očito protupovijesni proces - i zato je od povijesti
već osuđen i odbačen. A problem je jedino u
tome što je u međuvremenu, dok se povijest ne
ostvari sa svojim zakonitostima, dok se ne ostvari
ono povijesno - moguće razdoblje patnje; i konačno,
- deveto,
da bi ova razmatranja bila potpuna, treba ukazati
na to da je sukob koji se stavlja u okvir međunacionalnih
srpsko-hrvatskih šovinizama zapravo sukob različitih
ideja i izraz nasljeđa političkog razvitka,
a nipošto nacionalni sukob: on je nacionalan
samo u obliku i izražaju, a ne i u svojoj biti.
Za
razumijevanje tog pitanja treba poći od ideje
Jugoslavije: unatoč strahovitim raznolikostima
(one bi, usput rečeno, trebale biti prednost)
Jugoslavija je u postojećem etničkom okruženju
prirodno bila predestinirana na zajedništvo, bar
iz nužde, ako ne i iz drugih razloga. Kako nismo
ni Talijani, Austrijanci, Mađari, niti Rumunji,
Grci ili Albanci, a od srodnih smo Slavena (Bugari)
suviše različiti zbog sukobljenih ideja državnosti
- logično je bilo očekivati jugoslavensko zajedništvo.
Međutim, u Hrvata i Srba ono je različitog značenja.
S
jedne strane, hrvatsko povijesno iskustvo je iskustvo
jednog manjeg naroda, čiji se etnikum sužavao
u zaista teškim povijesnim okolnostima raščetvorenja
(Romani, Germani, Ugri, Turci) i položaja na granici.
Etnikum je bio okovan ne samo zbog stranog pritiska,
nego se i sužavao zbog teritorijalnog širenja
srpskog stanovništva. Stoga je logično da Hrvati
teže ujedinjenju, dakle, zajedništvu kao obliku
zaštite i elementu snage: odatle i jugoslavenska
ideja koju će izraziti Strossmayer. Ali, to ujedinjenje
mora uključivati i elemente osiguranja jedne slabije
zajednice, što će doći do izražaja u nastojanju
za federativnim i republikanskim uređenjem: federacija
osigurava zajedništvo, ali i brani posebnost pred
centralizacijom i utapanjem u veće cjeline, dok
republikanizam izbornošću isključuje mogući nasljedni
monarhistički apsolutizam. Ovu situaciju izražava
Radić - dakle: partner koji je slabiji, malobrojniji
i ima iskustvo teritorijalnog sažimanja privržen
je ideji jugoslavenstva, ali u uvjetima federalizma/decentralizacije
- to je bila osnova hrvatske državne ideje u sređenim
prilikama.
Naprotiv,
u Srba je bilo drugačije: iako su i hrvatska država
u doba Tomislava i makedonska za Samuila bile
velike, to je bilo tako davno (X. i X/XI. st.)
da bi te državnosti mogle biti značajnije. Važnije
je zato Dušanovo carstvo u XIV. stoljeću. I ono
je prostrano, ekonomski bolje locirano i, što
je najvažnije, na pragu je novog doba, a to je
itekako relevantna činjenica. Osim toga, Dušanovo
carstvo već uključuje ideju ekspanzije i širi
se u neslavenske krajeve, u dijelove Grčke i Albanije.
I teritorijalna i demografska ekspanzija bit
će otada, ovako ili onako, bitna sastavnica srpske
državne ideje sve do najnovijeg doba, čak i u
doba najvećih poraza ili exodusa. Naime, u kosovskoj
bitci (1389) Srbija je poražena na jugu, ali
tamošnji etnos nije istrijebljen, i ona se nakon
toga širi prema sjeveru. Godine 1690. i u XVIII.
stoljeću Srbi će se opet povlačiti s juga, ponovno
etnos na jugu neće nestati, širiti se daleko prema
sjeveru i sjeverozapadu; dakle, uočili smo element
širenja. Međutim, taj se proces nastavlja: I.
srpski ustanak i oslobođenje Srbije u početku
XIX. stoljeća, premda su događaji što izazivaju najveće
poštovanje, jer su početak autohtonog oslobađanja
Balkana, sadrže elemente ekspanzije: od granica
Beogradskog pašaluka pa do vrhunca teritorijalnog
širenja 1913. godine, dakle u razdoblju od oko
stotinjak godina, uočljiv je proces zauzimanja
novih teritorija - i opet je, dakle, ekspanzija
posrijedi. To znači da etnopolitičko širenje postaje
element srpske državne ideje i ta se praksa u
političkom smislu nastavlja i u staroj Jugoslaviji
jer nova država postaje monarhistička, ali i unitaristička
i centralistička, i to u okviru velikosrpske
komponente. Očito je, dakle, da se hrvatsko i
srpsko etno-teritorijalno-političko iskustvo i
praksa bitno razlikuju, a tako je i danas. I
u tome je bit - a nacionalna komponenta samo je
oznaka za nosioce ovih dviju različitih državnih
ideja.
Ivan Aralica: Zadah ocvalog imperija, Znanje,
Zagreb, 1991
Zbirka
eseja Ivana Aralice «Zadah ocvalog imperija»,
objavljena uoči i tijekom srpske agresije na Hrvatsku,
obiluje lucidnim analizama kompleksa koji se može
označiti imenom «Velika Srbija». Doljenavedeni
članak jedan je u nizu raščlana kojima je pisac
ocrtao situaciju i na pristupačan publicistički
način dao prikaz stanja početkom rata u raspadajućoj
SFRJ.
NAGRADA
ZA STRADANJA
Ne
znam rečenicu nijednog književnika koja bi pokrenula
veći politički aktivizam od rečenice Dobrice Ćosića
da su Srbi dobitnici u ratu a gubitnici u miru,
isto kao što ne znam nijednu transparentnu rečenicu
koja bi bila od nje netočnija. Ta je rečenica
ponukala akademike SANU, među kojima je bila prvi
put i izrečena, da u Memorandumu ispišu novi program
srpskog imperijalnog duha, ona je inspirirala
Miloševića da pokuša oživiti srpski imperijalizam
u obliku neoboljševizma i, konačno, ona je oživila
pjesmu o Srbiji koja je tri puta ratovala, a i
opet će ako bude sreće. Da je boljševizam u matičnoj
zemlji ostao čvrsto na nogama, ne sumnjam da bi
»anti-birokratska revolucija« polučila rezultate
koje joj je namijenila Ćosićeva izreka: razaranje
Ustava iz sedamdeset i četvrte i stvaranje »moderne
federacije«, što je drugo ime za Srboslaviju.
Međutim, kako je u toku njene provedbe došlo do
urušavanja boljševizma, najprije u pripojenim
dijelovima ruskog imperija a sad već i u središtu
imperija, daljnja provedba »antibirokratske revolucije«
došla je u koliziju sa svjetskim kretanjima i
Ćosićeva je rečenica postala uzrok svih napetosti
u Jugoslaviji.
Intelektualac,
isto kao krojač koji triput mjeri da bi jednom
prerezao, trebao bi višekratno razmisliti prije
nego će ispisati jednu rečenicu, jer, iako on
to ne želi, ta bi rečenica mogla prouzročiti više
zla nego dobra. Čitao sam jedan Ćosićev ulomak
o tjeskobi intelektualca zbog čijih misli stradavaju
drugi ljudi. Nije mi ni nakraj pameti da Ćosiću
spočitavam, a još manje da mu naturam osjećaj
krivnje, jer svi mi koji na ovaj ili onaj način
uzimamo riječ
i
sudjelujemo u formiranju političke misli, snosimo
isti rizik, da budemo krivo interpretirani, i
dijelimo iste tjeskobe, da nehotice postanemo
uzročnici ljudskog stradanja. Odgovornošću i
tjeskobama bavim se samo zato da pokažem kako
aksiom novog srpskog imperijalizma ne proizlazi
ni iz bića ni iz potrebe srpskog naroda, dapače,
sve je to protiv njega, već je to plod intelektualističkih
tvorbi koje su mu sugerirane i koje ga, izluđivanjem,
guraju u nove sukobe sa svojim susjedima. Zato,
kad god ovdje govorim i kad ubuduće budem govorio
o srpskoj imperijalnoj misli, nikad neću misliti
na srpski narod, koji, što se tvorbe te misli
tiče, ni luk jeo ni lukom mirisao, ali je poparu
od njene provedbe u praksi i te kako kusao. Htio
bih da mi se vjeruje na riječ, jer nema potrebe
da to dokazujem, kako poznajem sve srpske ratove
i sve srpske bitke, i pod kojim je okolnostima
dolazilo do njih i, ako je o bitkama riječ, kako
su tekle i kako su završavale. Podijelimo li
ih na one prije prvog srpskog ustanka i one poslije
njega, čemu sam za ovu potrebu sklon, vidjet ćemo
da im je zajednička crta veliko stradanje jer
je bilo više poraza nego pobjeda. Za one iz prvog
razdoblja, a o njima želim najprije nešto reći,
može se primijetiti da su, i kad su završavale
porazom, što je razumljivo, i kad im je ishod
bio pobjeda, što je teže razumjeti, vođene na
vlastitu štetu. Primjeri su brojni, a najilustrativniji
su bitka na Kosovu i bitka kod Nikopolja gledane
kao jedinstvena cjelina. Poraz na Kosovu bio
je samo uvod u pravu tragediju koja će se dogoditi
nekoliko godina kasnije kod Nikopolja, iako će
se Srbi toga puta naći na strani pobjednika. Po
običajima toga vremena, nakon kosovske bitke Lazarov
sin Stevan postaje vazal ubojice svoga oca, komu
daje sestru za ženu a srpsku vojnu silu stavlja
u službu vojnih osvajanja Osmanlija. U bici kod
Nikopolja između sultana Bajazita i udruženih
kršćana Zapadne i Srednje Evrope, napadom s boka
na čelu srpske konjice po izmorenim kršćanima,
koji samo što bitku nisu dobili, Stevan oduzima
pobjedu kršćanima i poklanja je ubojici svoga
oca iz kosovske bitke. Time definitivno otvara
put Turcima u Srednju Evropu. Na srpsku štetu,
dakako! I nije u tome bio usamljen. To isto učinio
je i Marko Mrnjavčević nakon očeve i stričeve
pogibije na Marici: stao je pod turski tug i poginuo
na Rovinama u borbi protiv vlaškog vojvode Mirče...
Potomci i takvim stradanjima predaka treba da
odaju počast, ali izvlačiti iz toga zaključke
o pobjednicima u ratu, ne valja.
Na
početku devetnaestog stoljeća jagma evropskih
imperija postaje osobito živahna oko teritorija
»bolesnika na Bosporu«. Prokušano sredstvo osvajanja,
uz to i najjeftinije, do čega je osvajaču uvijek
stalo, bilo je poticanje potlačenih naroda na
ustanak protiv privredno i moralno ruiniranog
Turskog Carstva. Među ostalim državicama na evropskom
dijelu Turske, više korištenjem diplomacije nego
ratovanjem, oživljava i Srbija. U početku su
njene bitke sinkrone s bitkama imperijalnih sila
na drugim frontama protiv Turskog Carstva i s
ratovima susjednih naroda protiv zajedničkog neprijatelja,
s namjerom da se, dok »bolesnika« gaze jači, sa
sebe skine jaram osvajača s Istoka. Već u drugoj
polovici stoljeća dolazi do obrata, što se moglo
očekivati, i državice ponikle na Balkanu počinju
i same poprimati imperijalne karakteristike. Posljedica
je te preobrazbe njihovo međusobno suparništvo
i na diplomatskom i na bojnom polju. A ta preobrazba,
da se oslobodioci pretvaraju u imperijaliste,
bila je nezaobilazna, jer pored imperijalizma
u genima nosi ćud očinstva.
Kao
da je nacionalni duh iz romantičarske književnosti,
poprimajući oblik avanturizma, što je izvorno
i bio, prešao u politiku sklapajući s njom savez
da zajedno izgrade imperijalnu svijest. Zemlju,
koju su stvorili svi-njarski trgovci, trebalo
je pretvoriti u carevinu, što je ona, neukom su
narodu tvrdili učeni ljudi, nekada i bila. Nije
bilo od značenja što je to u najmanju ruku sporno.
Dušan je i mogao biti car, što bio nije jer je
već jedan car Grka, kako je Dušan sebe zvao, sjedio
u Carigradu. Mogao je biti i car Srbima, ali Srbija
carevina nije mogla biti, niti je ikad bila. U
to su vrijeme carstva bila samo dva, zna se koja.
Svako carevanje na Istoku izvan Carigrada neutemeljeno
je.
U
vrijeme kad Ilija Garašanin piše »Načertanije«,
nacionalni program, u školama se uči da Srbi nisu
grana Slavenstva već da su svi Slaveni Srbi, a
pogotovo Južni, jer je njih Karadžić uklopio medu
»Srbe sva tri vjerozakona«... Stipe je Mesić
pred neko vrijeme duhovito primijetio da će sporazum
o jugoslavenskoj konfederaciji biti lako moguć
ako Srbi priznaju tri stvari: da ih je manje od
Kineza, da nemaju teritorij veći od Sovjetskog
Saveza i da Srbija nije tamo gdje živi jedan Srbin.
Možda Mesić i ne zna da se u Garašaninovo vrijeme
učilo iz knjige povijesti, koju je napisao također
jedan akademik, kako postoje dokazi da su i Kinezi
potekli od Srba. Ovakve tvrdnje učenih izluđuju
običan svijet. U njima nema ničega posebno srpskog.
Slična se imperijalna izluđivanja mogu susresti
u svakom narodu.
Završni
čin preobrazbe oslobodilaca u imperijaliste dogodit
će se na početku dvadesetog stoljeća kad Kraljevina
Srbija ne samo što planira i priprema već i počinje
osvajanje zemalja koje su bile samo djelomično
ili nikako naseljene Srbima. Osvajanje će i dalje
biti na štetu »bolesnika«, ali će ubrzo doći
i do sučeljavanja sa saveznicima, jer su joj
apetiti, po sudu susjeda, bili preveliki. U balkanskim
ratovima Srbija pokazuje izrazito imperijalne
karakteristike, sve osim imperijalne moći i vladavinu
vojske, i nezajažljivost skorojevićevskog kapitala,
i imperijalnu samouvjerenost. Kako je već raspored
snaga među evropskim silama bio završen, a konfrontacija
zaoštrena do usijanja, Srbiji je preostalo
samo da potpali barutanu. Kad se kao potpaljivač
našla između golemih masa koje su se sudarile,
uz to u krvnoj zavadi sa svojim susjedima, jedna
je državica naprosto smrvljena.
Načitao
sam se prikaza svih tih bitaka, pa i Ćosićevo
»Vreme smrti« sam pročitao, ali nigdje nisam vidio
pobjedu - samo stradanja od gladi, zime, bolesti
i bježanije.
Ali
- i u tomu je valjda igra povijesne sreće, pravde
i nepravde - Srbija se našla na strani pobjednika
i sva će svoja stradanja naplatiti. Georges Clemenceau
će se grubo izraziti da je ona strvinar savezničkih
pobjeda. Ali, ako se i ne složimo s tvrdnjom francuskog
državnika, ostaje činjenica da zemlje koje joj
je povjerio Versajski mir nije dobila kao pobjednik
nego kao stradalnik, što je daleko, daleko od
Ćosićeve tvrdnje da Srbija pobjeđuje u ratu, jer
pobjeda je jedno a nagrada za stradanje drugo.
Pobjeda podrazumijeva moć, vojnu, ekonomsku i
svaku drugu, a u nagradi za stradanja više je
nemoći nego moći.
Literatura
Mirjana
Gross: Izvorno pravaštvo, Golden Marketing, Zagreb
2000
Božo
Čović et al: Izvori velikosrpske agresije, AC-ŠK,
Zagreb 1991
Mato
Artuković: Ideologija srpsko-hrvatskih sporova,
Naprijed, Zagreb 1991
Ivo
Perić: Mladi Supilo, Zagreb 1996
Ivo
Banac: Nacionalno pitanje u Jugoslaviji: porijeklo,
povijest, politika, Globus, Zagreb 1986
Ivo
Pilar: Izabrana djela, Consilium, Zagreb
Petar
Vučić: Politička sudbina Hrvatske, Mladost, Zagreb
1995
Poveznice
http://www.hic.hr/books/jugoistocna-europa/velikesrbije.htm#vs
Ideologija Velike Srbije
|