Knjiga
Franje Marića iz Salezijanskoga centra do sada
je najpotpuniji prikaz demografske problematike
hrvatskoga naroda u Bosni i Hercegovini. Predgovor
knjizi je napisao kardinal Vinko Puljić (što
je pokazatelj da se ne radi o amaterskom i neozbiljnome
uratku). Cijelo je djelo velikoga opsega (preko
900 stranica ovećega formata), s mnoštvom bibliografskih
jedinica i referencija. Da bismo učinili tekst
preglednim za čitanje, izostavili smo podrubnice/fusnote
i opaske. Dovoljno je napomenuti da su auktoru
glavni izvori turski povjesničar Omer Lufti
Barkan i njegovo temeljno djelo «Les Deportations...»
iz 1950 (iz kojega su praktički svi potonji
povjesnici crpili podatke o vjersko-narodnosnom
sastavu pojedinih upravnih jedinica u Bosni
i Hercegovini u prvih 100-200 godina osmanske
vladavine), te domaći povjesničari, demografi
i pisci Dominik Mandić, Hazim Šabanović, Sejfudin
Kemura, Julijan Jelenić i Nedim Filipović. Naravno-«tehnički»
gledajući, glavna su vrela šematizmi Katoličke
crkve i druga izvješća crkvenih dostojanstvenika.
Prije no što prijeđemo na sam tekst, valja spomenuti
nekoliko stvari:
-
budući
da je tema ove stranice osmanska vlast i islamizacija,
stavili smo samo glavni tekst uvodnoga poglavlja.
Naravno, osmanska je vlast trajala do 1879,
no auktorov je prikaz zadnjih 150 godina turske
vlasti uglavnom usredotočen poglavito
na crkvenu povijest i nema veze s temom. Također,
pošto glavnina knjige pokriva detaljno demografska
kretanja po raznim župama- zanimljiva je ponajviše
za crkvene i regionalne povjesnike, no, ne
spada u opći prijegled demografske problematike
u cijeloj Bosni i Hercegovini.
-
na
koncu, važno je dati dvije pripomene: auktor
Marić je (kao, ustalom praktički svi povjesnici)
nekritički prepisao izvješće papinskoga
vizitatora, Albanca Petra Masarechija iz
1624. Tekst, koji u izvorniku, na talijanskome
jeziku glasi: “..De Turchi saranno tre parti,
et a pena de Catholici una, Schismatici
saranno per la meta di Chatolici, de quali
saranno cento cinquanta milla anime in circa.”.
To je najčešće tumačeno kao da je, uz omjer
muslimani/katolici/pravoslavni 3/1/0.5,
broj katolika 300.000 naspram 150.000 pravoslavaca
(i, sukladno omjeru, 900.000 muslimana-
što bi bio nevjerojatan demografski porast
u poredbi s prijašnjim popisima). Tu je
pogrješku ispravio britanski povjesnik Noel
Malcolm u djelu “Povijest Bosne” (kratka
je recenzija toga rada dana na poveznici
http://www.hercegbosna.org/ostalo/recenzije.html
), gdje je ispravno primijetio da se Maserechijev
broj odnosi na katolike, a ne na pravoslavne,
te je stoga brojka za 1624. godinu (približno)
450.000 muslimana, 150.000 katolika i 75.000
pravoslavnih. Cijelo je poglavlje Malcolmove
knjige dostupno na poveznici
http://www.islam-bih.com/knjige/book_povijest_Bosne/m_05.html
Druga se primjedba odnosi na Marićevo nekritičko
prihvaćanje “bogumilskih” teza Dominika
Mandića (što je, u ovome surječju, manje
važno jer nema nikakovih podataka o bosanskim
krstjanima u osmanskome razdoblju), a poglavito
na procjenu o broju stanovnika BiH uoči
turske invazije- podatak koji postoji jedino
u Mandićevu djelu “Etnička povijest Bosne
i Hercegovine”, a koja nije ničim potkrijepljena,
pa se može uzeti jedino kao slobodna procjena
i ništa više.
Franjo
Marić: Hrvati-katolici u Bosni i Hercegovini
između 1463. i 1995. godine prema crkvenim dokumentima,
Katehetski salezijanski centar, Zagreb 1998
Neke
procjene o broju i stanju katolika na prostorima
današnje Bosne i Hercegovine za vrijeme turske
vladavine do 1700. godine prema nekim turskim
i drugim izvorima
Iz
doba prije pada Bosne pod tursku vlast nemamo,
na žalost, točnih brojčanih podataka, ni svjetovnih
ni vjerskih, o broju stanovnika na tim prostorima.
On se ipak može približno utvrditi iz turskih
statistika, koje odmah na početku turske vladavine
navode broj muslimana i kršćana u pojedinim pokrajinama.
Na osnovi tih statistika te broja obraćenih bogumila1
i njihovih ostataka prije pada Bosne može se približno
izračunati broj stanovnika na prostorima današnje
BiH. "U prvoj polovici 15. st. Bosna je uživala
veliko ekonomsko blagostanje, pa je broj pučanstva
morao biti dosta velik. Padom Bosne godine 1463.
i sljedećih godina iselio se ili je bio odveden
u ropstvo znatan broj bosanskih Hrvata. Usto je
u neprestanim ratovima koncem 15. i tijekom 16.
st. dobar broj bosanske mladosti izginuo. Prema
tome, prije konca 16. st. Bosna nije dosegla onaj
broj pučanstva koji je imala prije 1463. godine.
Polazeći od toga stajališta, a koristeći se turskim
i drugim statističkim podacima iz 15., 16., i
početka 17. st., smatramo da je u današnjoj BiH,
prije pada pod tursku vlast, moralo biti od 850.000
do 900.000 stanovnika. Od toga je pravih, etničkih
Srba u Podrinju, zajedno s kojom doseljenom srpskom
obitelji u Travunji i drugdje, moglo biti oko
3% ili nešto preko 25.000 duša. Tri četvrtine
tih Srba slijedile su pravoslavnu vjeru, a otprilike
jedna četvrtina pripadala je bogumilskoj sljedbi.
U Duklji i Travunji bilo je pravoslavnih Vlaha
i popravoslavljenih Hrvata oko 4%, tj. oko 30.000
duša. Sve drugo pučanstvo BiH bilo je etnički
hrvatsko, i to 80.000 do 90.000 vjernika bogumilske
crkve i oko 750.000 katolika, naime starih sljedbenika
katoličke crkve i novoobraćenih bogumilskih vjernika."
Prema
turskim službenim defterima, koji su do danas
u originalu sačuvani u Carigradu, 1477. godine,
dakle 14 godina poslije pada Bosne, u Foči, sjedištu
turskog sandžaka koji je obuhvaćao Hercegovinu,
bilo je 227 kršćanskih kuća, 33 odrasla neoženjena
muškarca i 5 udovica, a samo 3 muslimana. Tada
su katolici u Foči obavljali vjersku službu u
lijepoj romaničkoj crkvi iz XII. stoljeća. Ona
je 1506. godine pretvorena u Carevu džamiju, koja
i danas postoji. U fojničkom kraju (Hvojnici)
bilo je 1469. godine 329 obitelji i 20 neoženjenih
stanovnika. Na području Prače, koja se spominje
u poznatoj Povelji Bele IV. iz 1244. godine kao
"biskupija Prača u župi Borač", u 1469. godini
bile su 74 obitelji i 15 neoženjenih. Olovo je
1469. godine imalo 126 kršćanskih obitelji i 30
neoženjenih. U olovskom kraju te se iste godine
spominje pazar Žrnovica (koja danas ne postoji),
a imala je 38 obitelji i 3 neoženjena, te selo
Knežina, kasnije Tekmir a danas Šahbegovići pod
Romanijom s 13 obitelji i 2 neoženjena muškarca.
Oko 5 km sjeverno od ušća Žepe postoji i danas
selo Vratar, koje je 1469. godine imalo 32 obitelji
i 4 neoženjena stanovnika. Grad Foča (Hotča) je
1469. godine imao 192 obitelji i 70 neoženjenih.
Veleposlanik Francuske u Carigradu Filip Di Fren-Kane
prošao je kroz Foču 20. siječnja 1573. te između
ostalog zapisao i to da su "svi kršćani iz ovoga
mjesta prešli na tursku vjeru". Pazar Čajniče
je 1477. godine imao 190 obitelji i 5 neoženjenih
stanovnika." Goražde je 1469. godine imalo 144
obitelji i 115 neoženjenih, a te iste godine Ustikolina
je imala 60 obitelji i 21 neoženjenog muškarca.
Godine 1477. Ustikolina je imala 82 kršćanske
obitelji i 11 neoženjenih kršćana. U nevesinjskom
kraju naselje Biograd je 1469. godine imalo 132
obitelji i 24 neoženjena. U gatačkome kraju spominju
se mjesto i trg Cernica, koja je 1469. godine
imala 81 obitelj i 18 neoženjenih. U mostarskom
kraju trg Mostar imao je 1477. godine 19 kršćanskih
kuća i 1 neoženjenog stanovnika, a 1519. godine
Mostar je imao 75 kršćanskih i 19 muslimanskih
obitelji. U visočkom kraju su 1485. godine bile
232 kršćanske obitelji, 12 neoženjenih muškaraca
i samo 7 muslimana. Travnik je 1485. godine imao
36 kršćanskih ili muslimanskih obitelji, Maglaj-tvrđava
te iste godine imala je 90 obitelji, selo Maglaj
32 obitelji. Prema istom izvoru Maglaj su tada
naseljavali "Vlasi koji dolaze izvana i tu se
nastanjuju". U Hlevnu (Livnu) je 1485. godine
bilo 37 kršćanskih obitelji i 26 stanovnika bez
stalnog boravka. Dakle, nije bilo niti jedne muslimanske
kuće. Godine 1516. Livno je imalo 63 kršćanske
obitelji, 5 samaca i samo 2 muslimanske obitelji.
U Travniku je 1489. godine bilo 36 kršćanskih
i 11 muslimanskih kuća, a 1516. godine Travnik
je imao 20 muslimana (6 neoženjenih), 8 muslimana
nomada te 32 kršćanske kuće i 28 neoženjenih kršćana.
Prema defterima iz 1528./29. Travnik je imao 44
kršćanske kuće i 28 neoženjenih kršćana, 20 muslimana,
6 neoženjenih muslimana. Isti defter donosi i
popis sela u Lašvanskoj nahiji s brojem muslimana
i kršćanskih kuća (ali ne i brojem kršćana po
selima), vrste imanja, a navodi i prihode s imanja
za svako selo. U svim selima pored katolika živi
i manji broj muslimana. Budući su sva sela naseljena
i muslimanima, možemo sa sigurnošću tvrditi da
to nisu muslimani pridošlice koji su nastanjeni
u gradu, nego uglavnom domaći ljudi koji su prešli
na islam. U Dlamoču (Glamoču) su 1516. godine
bile 32 obitelji i 8 samaca u pet sela. Iste godine
Kupres je imao 79 obitelji i 17 neoženjenih u
12 sela.
Prema
turskom službenom defteru iz 1489. godine, koji
se i danas čuva u Carigradu, te je godine u Bosanskom
sandžaku, koji se protezao od Novog Pazara do
Sane i od Ivan-planine do Maglaja, bilo kršćana:
25.068 obitelji, 1.332 udovice i 4.026 neoženjenih,
a muslimana: 4.485 obitelji i 2.348 neoženjenih.
Današnji neki povjesničari obično smatraju da
su tadašnje bosanske obitelji prosječno imale
5 članova. Tako bi godine 1489. u Bosanskom sandžaku
bilo 130.698 kršćana ili 80,07%, a muslimana 24.773
ili 19,93%. Budući da se tada u Bosni živjelo
zadružno, a na osnovi podataka koje imamo za katoličke
obitelji iz 17. i 18. stoljeća može se broj tadašnjih
bosanskih obitelji množiti s 8 članova. Godine
1489. bilo bi u bosanskom sandžaku: 205.902 kršćana
ili 84,42% i 38.228 muslimana ili 15,58%.
Broj
obitelji po vjerama prema defterima, koje je proučio
povijesni statističar, carigradski sveučilišni
profesor Omer Lufti Barkan, i objelodanio 1950.
godine u djelu Les deportations (str.
67.-131.), u bosanskohercegovačkim sandžakatima
1528./29. godine bio bi sljedeći:
Sandžak |
Broj
muslimanskih obitelji |
Broj
kršćanskih obitelji |
Svega |
Bosna |
16.935
|
19.619
|
36.554 |
Zvornik |
2.654 |
13.112 |
15.766 |
Hercegovina |
7.077 |
9.588 |
16.665 |
Ukupno |
26.666 |
42.319 |
68.985 |
L.
Barkan smatra da je u svakoj kući bilo prosječno
5 osoba (neki povjesničari smatraju da je bilo
prosječno 8 osoba), a to znači da je broj osoba
u pojedinim sandžakatima prema Barkanu godine
1528./29. po vjerama bio sljedeći:
Sandžak |
Broj
muslimana |
Broj
krscana |
Svega |
Bosna |
84.675 |
98.095 |
182.770 |
Zvornik |
13.270
|
65.560
|
78.830 |
Hercegovina |
35.385
|
47.940 |
83.325 |
Ukupno |
133.330 |
211.595 |
344.925 |
L.
Barkan napominje da u njegove statističke podatke
nisu uvedena tri kadiluka u Hercegovačkom sandžakatu,
jer su se defteri o njima izgubili, a u tim kadilucima
moglo je biti oko 30.000 kršćanskih kuća ("Les
deportations...", str. 129.). Riječ je o kadilucima
u južnoj i zapadnoj Hercegovini te o primorju
i zagorskoj Dalmaciji do Krke. Prema mišljenju
D. Mandića na današnju Hercegovinu otpadalo bi
najmanje 10.000 kršćanskih kuća, koje nisu navedene
u spomenutoj statistici. Na tom području moralo
bi biti i do 1.000 muslimanskih kuća. Dakle, prema
Mandiću 1528./ 29. godine broj osoba (uzima prosjek
od 8 osoba po kući) po vjeri u tadašnjoj BiH bio
bi sljedeći:
Sandžak |
Broj
muslimana |
Broj
krscana |
Svega |
Bosna |
135.480 |
156.952
|
292.432 |
Zvornik |
21.232
|
104.896 |
126.128 |
Hercegovina |
64.616 |
156.704 |
221.320 |
Ukupno |
221.328 |
418.552
|
639.880 |
Prema
turskim službenim podacima 1528./30. godine u
današnjoj je BiH bilo oko 220.000 muslimana ili
oko 34%, oko 360.000 katolika ili oko 57%, a pravoslavaca,
većinom neslavenskih Vlaha, oko 55.000 ili 9%.
Godine 1624. u Bosni je bilo 450.000 muslimana
ili 67%, 150.000 katolika ili 22%, a pravoslavnih,
većinom Vlaha, 75.000 ili 11%
U
dolini Krivaje moćno središte katolicizma bilo
je Gospino svetište i franjevački samostan iz
XIV. stoljeća Olovo. Godine 1655. imao je olovski
distrikt 5.063 katolika, sigurno većinu stanovništva
današnjeg kladanjskog područja. Župa i samostan
Visoko kod Sarajeva imali su 1600. godine 800
katoličkih kuća.. Na pola puta između Olova i
Zavidovića postojala je stara župa Jelaške, koja
je prema biskupu Olovčiću 1672. godine imala 1.400
kuća. Tu se spominje i katoličko selo Predražići
(općina Zavidovići). Na putu između Olova i Tuzle,
na obroncima Konjuha, nalazila se župa Gostilja-Tuholj
koja je 1672. godine imala 830 katolika. U području
rijeke Spreče bile su 1672. i 1673. godine župe
u Donjim Solima (Donja Tuzla) i na Gradovrhu,
brežuljku između Gornje i Donje Tuzle. Soljanska
župa brojala je 1.200, a gradovrška 1.400 vjernika.
U obje župe postojali su franjevački samostani:
onaj u Tuzli (Sv. Petra) postojao je još 1708.
godine, ali nenastanjen i trnjem obrastao. Pod
Majevicom je postojala župa Dragunja s 4.161 katolikom.
Prema zapisima biskupa Ogramića jedna od najvećih
župa u cijeloj Bosni bila je maglajska župa, koja
je 1673. godine brojala 4.672 duše i protezala
se 3 dana hoda u duljinu i dan u širinu. Toj župi
pripadala su katolička sela oko Maglaja i Žepča;
od njih su Mićurići, Brusnica, Lazine, Jelovac
i Rakovica danas nekatolička. Župa Maglaj propala
je 1697. godine, a njeno sjedište preneseno je
u Žepče poslije odlaska katolika iz doline Bosne
za vrijeme Austrijsko-turskog rata.
Početkom
Bečkih ratova 1683./99. u BiH je bilo oko 120.000
katolika, ali i taj će broj iseljavanjem u slobodne
zemlje koncem 17. i početkom 18. stoljeća pasti
na samo 25.000. Za vrijeme toga rata katolici
iz doline Bosne i istočne Bosne sele se u Slavoniju.
Izbjeglice iz istočne Bosne (Tuzle, sela oko Majevice
i iz Posavine od Semberije do ušća Bosne) te srednje
Bosne (Kaknja, Sutjeske, Vareša, Očevlja, Olova,
Kreševa, Zenice, Žepča, Tešnja i Dervente) između
1692. i 1702. godine ostavile su svoja vjekovna
ognjišta i prešle starim brodovima kod Rače, Subotišta
(u blizini Jamnine), Gunje, Županjskog Blata i
Mihaljevica (današnji Šamac) na lijevu stranu
Save. Otuda su se rasuli po svim susjednim slavonskim
krajevima od Broda do Gunje, naročito Oprisavcima,
Svilaju, Šamcu, Kruševici, Županji, Bošnjacima,
Podgajcima, Rajevom Selu i Gunji. U Komletincima,
Ivankovu i Račinovcima bosanski su doseljenici
do danas sačuvali govorne značajke svoga starog
kraja. U ljeto 1687. iz dunavsko-savskog međurječja
Mitrovice, Rume, Iriga, Petrovaradina, Karlovaca
te Rače, Moravića, Nimaca, Grgurevaca, Čerevića,
Bonštara, Iloka i okolice, zatim Sotina i Vukovara,
zbog Bečkog rata, veliki broj muslimana odlazi
iz tih područja i naseljava pusta područja koja
su napustili katolici i pravoslavci u Bosni oko
Žepča, Maglaja, Visokog, Vareša, Olova, Kladnja,
Bijeljine, Teočaka, Brčkog, Koraja, Gradačca,
Gračanice, Zvornika te područja oko Tuzle. Ivankovačko
muslimansko stanovništvo kroz četiri-pet naraštaja
bilo je pod jakim ekavskim utjecajem, a kada su
iz njega muslimani izbjegli u Bosnu, odnosno u
Gračanicu, Maglaj, Tešanj i Žepče, oni su ponijeli
i govor. Od njih najvjerojatnije potječe ekavica
kod nekih muslimana u žepačkom kraju. Pretpostavlja
se da je u to vrijeme u BiH doselilo oko 100.000
muslimana iz hrvatskih oslobođenih krajeva u Dalmaciji,
Lici, Slavoniji, Bačkoj i Baranji. Val iseljavanja
u Slavoniju 1717. godine prouzrokovao je neuspjeli
pohod generala Petraša na Zvornik pa Turci u opustjela
sela naseliše grkoistočnjačke kmetove, koji od
tada na tim prostorima predstavljaju većinu. Zbog
svega ovoga pučanstvo BiH je sredinom 18. st.
etnički izgledalo ovako: muslimana je bilo oko
400.000 ili 73%, katolika oko 50.000 ili 9%, pravoslavnih
Vlaha i drugih oko 100.000 ili 18%.
Prema
zapisima putopisca Luisa Gedoyna početkom siječnja
1624. godine u Sarajevu je bilo "najmanje šest
stotina rimokatolika (...) koje su u njihovim
crkvama opsluživali franjevci, koji u ovoj pokrajini
imaju pet ili šest čuvenih samostana". Na putu
za Beograd L. Gedoyn prenoćio je u Srebrenici
"u jednom lijepom samostanu franjevaca". Putopisac
ističe rudna bogatstva ovoga kraja, čije su planine
"pune rudnika"; od njih se najviše ističu rudnici
srebra, ali se u njima "zasad sporo radi, s obzirom
da se Turci, stvoreni da ruše i upropašćuju, ne
trude mnogo da za rudom tragaju, a sa nesrećnim
kršćanima koji su im u službi tako surovo postupaju
da većina njih napušta ovu lijepu zemlju iz straha
od nasilja". Jedan od razloga zašto su kršćani
napuštali Bosnu ili su prelazili na islam u tome
je što je sultan uzimao od svojih kršćanskih podanika
strašni danak u krvi. "Svakih pet ili deset godina
šalju Turci ljude (adžam-oglane) po svome carstvu,
da izaberu mladiće i dovedu u Carigrad. Osobito
ih se iz Bosne dovuče velik broj. I tako nekom
zgodom izginuše u perzijskom ratu silni janjičari.
Kad je čuo sultan Sulejman I., reče, da ga zato
ništa ne boli glava, jer mu i onako bosanske kobile
daju slične ždrebadi, koliko ih samo treba." Još
godine 1667. "dođoše Turci adžam-oglani, tj. katoličke
djece ulovitelji, poslani od svog cara, te mnogo
njih odvedoše uz prevelik plač i jauk kršćana.
Strašan je to prizor, kako bi to rekla narodna
pjesma:
U
majci bi čedo zaplakalo,
Iz
kamena suza udarila!
Roditelji
zato nerijetko sakate svoje sinove, da ih spase
od odlaska u janjičare. Vjerojatno je radi sultanova
harema zaveden običaj da se katolička ženska djeca
tetoviraju po rukama, prsima i na čelu znakom
križa.Danak u krvi samo je jedan od niza pritisaka
na kršćane za vrijeme turske vladavine. Recimo
i to da su se za gradnju i najjednostavnije popravke
crkvenih objekata trebale tražiti posebne dozvole
od turskih vlasti. Tek poslije 1852. godine, kad
je Omer-paša silom slomio pašaluk i premoć bosanskih
Turaka, moglo se pomišljati na gradnju crkava
u BiH, a naročito poslije Pariškog ugovora kada
je kršćanima u tome dana nekakva sloboda, ali
uz takve uvjete, da je i ta sloboda bila upravo
smiješna. Ti uvjeti su glasili:
1)
smije se crkva graditi ako na to pristanu susjedi
Turci, a zamolba treba biti
potvrđena
njihovim pečatima;
2)
crkva se ne može graditi blizu džamije;
3)
dozvola za gradnju crkve može se dobiti samo u
Carigradu.
Od
ta tri uvjeta najlakše je bilo ispuniti drugi
jer se crkve nisu nikad gradile blizu džamija.
Ne bi li ispunili prvi uvjet, katolici su morali
već izdaleka svoje "komšije" (muslimane-Turke)
mititi, častiti, što ljepše susretati kako bi
nekako dobili suglasnost za gradnju crkve. Ali
za treći uvjet trebalo je potrošiti najviše "živaca"
i novaca jer "do cara ima sto cara"! Ogromne svote
novca trebalo je potrošiti da bi se smekšali carski
veziri, njihovi doglavnici i drugi niži činovnici.
Cesto su u Carigradu izaslanici morali čekati
do dvije godine kako bi dobili željenu dozvolu
za gradnju crkve. Navodimo samo jednu od niza
zamolbi u Bosni za popravljanje katoličkih objekata.
Zamolbu su 5. lipnja 1703. uputili fra Marijan
i fra Ivan za popravljanje sutješke crkve i samostana.
Zamolba je upućena kadiji Jusufu Asim-efendiji.
"Fra Marijan i fra Ivan, svećenici crkve u selu
Sutjeska, nahije visočke a kotara sarajevskog,
dođoše na ovaj šerijatski sud i izjaviše:
'U
pomenute crkve oštetila je kiša duvar od ćerpiča,
koji stoji na kamenom podzidu prema rijeci, te
su mnoga mjesta posve oborena, a u duvaru istruhle
su drvene hatule, u same crkve pokvario se krov,
starije ćelije i kuhinja a prema brdu istruhla
je na duvaru streha i treba popravka. Pošto oni
imaju u rukama stari veliki berat, koji govori,
da im se ima dozvoliti, da se na starom mjestu
načinjaju i popravljaju crkvu, mole oni, da se
sa strane šerijata ode i pregledaju te popisu
oni dijelovi, koji su oštećeni, da se uzmognu
popraviti.'
Od
strane uzvišenog šerijata odaslan je na to Jusufefendija,
sin Mustafe Ćelebije, koji je s dolje navedenim
ljudima nepristrano svojim očima pregledao oštećena
i oborena mjesta u spomenute crkve te oni izmjeriše
duvar od ćerpića na kamenom podzidu, dug 30 dunđerskih
aršina a u visinu 3 i po, u komu su sve drvene
hatule istruhle a po vrhu baskije te treba sav
duvar u visinu od 2 i po aršina oboriti i na novo
izidati. I mnoga druga su mjesta posve porušena,
tarabe su truhle, krov u pomenute crkve i uz nju
ćelije prislonjene uz stari duvar, kuhinja i avlijski
duvar prema brijegu i krov ovog duvara.
...
na osnovu izjave ljudi koji su bili na licu mjesta
osuđeno je, da se poprave ona mjesta, ali da se
ne smiju zidati ni viša ni šira nego su prije
bila, na starom mjestu, starom obliku, kako je
gore navedeno, to jest duvar od ćerpića, ne dirajući
u kamen, mogu se novo popraviti i načiniti pod
uvjetom, da ne dozidaju ništa na novo..."
Dakle,
dok se nije pitala turska vlast, nije se smjelo
ništa raditi i popravljati iako su osigurana materijalna
sredstva, građa i novac, a onaj tko bi kojim slučajem
proširio ili produljio oštećene zidove bez znanja
vlasti, platio bi drastičnu kaznu. Osim problema
s gradnjom vjerskih objekata bilo je i drugih
neprilika. "Kad je oko 1536. bosanskim biskupom
bio fra Blaž Kovačić iz Kreševa, bježeći od nasilja
i ispred turske potjere, utopio se u rijeci Drini.
Turci, bezdušni lašci, optužili su ga rekavši
da je on iz Rima ponio zastave da ovu zemlju izda
papi. Zbog toga je Provincija morala izdati mnogo
novca da spasi život braće (franjevaca). Turci
su, naime, tvrdili da su braća bili njegovi ortaci.
Džulus
"Franjevci
su bili izuzeti od mnogih poreza ali su ih, u
stvari, često morali plaćati. Osobito težak teret
bio je džulus, porez za vršenje vjerskih obreda,
zaveden negdje u drugoj polovici 17. st. Njega
su plaćali gvardijani triju samostana svake godine
i prilikom nastupa novog vezira (prvi ministar,
po vlasti odmah iza sultana - turskog cara). Kako
su se često veziri mijenjali, to bi ponekad platili
i po tri pa i četiri džulusa na godinu. Ukupni
trošak u novcu za jedan džulus bio je tijekom
godina 1770.-14.00 groša, od čega je na fojnički
samostan otpadalo 600, na sutješki 420 a na kreševski
380 groša. Uz taj iznos valjalo je veziru predati
i 1 ovna, 2 oke (1 oka = 1,283 kg) šećera, 20
kruhova, 20 sapuna i 2 svijeće od pola oke voska
u svakoj. Slično su davali u naravi i sarajevskoj
muli (učeni turski sudac). Nešto manje morali
su davati kadiji (sudac-šerijatski) i serdaru
(oblasni starješina), koji su se mijenjali svakog
mjeseca."
Oko
godine 1573., kad je biskup bio fra Anto Matković,
on na povratku iz Rima umre u Požegi. I evo, nasilnici-lažljivci
izmisle da je donio ogromni novac od pape da potakne
kršćane na izdaju Bosne itd. Dođoše mnogi da traže
izmišljeno blago, a kad ga nisu našli, otvoriše
grob misleći da je s njim pohranjeno. Budući da
su se u svojoj nadi prevarili, potvoriše braću
da su sakrila novac. Nakon gadnog zlostavljanja
iznudiše od braće preko tisuću talira. Povrh toga,
tada ili nešto kasnije, sravnili su samostan sa
zemljom, dok je crkva uzeta za turski hram, a
braća (određena) za službu kršćana stanovala su
u stančiću kod crkve Sv. Filipa i Jakova."
Oko
godine 1563. fra Danijel, duvanjski biskup, pobjegao
je, progonjen od Turaka, u naš samostan u Mostaru.
Kad su saznali opaki progonitelji, dođoše do samostana,
iz kojeg je biskup već pobjegao, i kad ga ne nađoše,
za osvetu srušiše do zemlje ne samo ovaj samostan
nego i drugi u Ljubuškom; nijedan ni drugi nije
više sagrađen. Spomenuti dostojanstvenik, kad
je vidio da ne može stanovati u svojoj biskupiji,
pobjegne. Malo kasnije zarobe ga Turci blizu Korčule
i odvedu u Vrgorac. Držali su ga u tamnici dok
ga Provincija nije otkupila kao da je rob.
Oko
godine 1589. bosanskim je biskupom bio fra Franjo
Baličević; on je krenuo u Rim i došao tako do
samostana u Zaostrogu. Turci su saznali da ide
u Rim pa su ga opaki lažljivci potvorili da sa
sobom rimskom papi nosi novac skupljen od katolika.
Provališe stoga u samostan, a kad ga ne nađoše,
jer su ga braća čamcem prevezla na otok Hvar,
mjesto Sućuraj, staviše na muke nekog o. Petra
Jakića da prokaže gdje se skriva biskup sa skupljenim
novcem. Istukli su i biskupova slugu, zatim opljačkali
samostan i oteli biskupova konja. Povrh toga dadoše
braća Turcima mnogo novca da ih više ne muče tražeći
od njih biskupa.
Oko
godine 1588. kad je u Dalmaciju došao fra Nikola
Ugrinović, smederevski biskup, uhvate ga Turci
kao uhodu i izdajicu države i odvedu u Livno.
Držali su ga dugo u tamnici, dok ga braća nisu
otkupila izbrojivši više od tisuću talira. Ipak
mu, poslije nekoliko godina, zbog sumnje na veleizdaju,
Turci odsjekoše glavu blizu Ključa zajedno s dvojicom
svećenika i jednim laikom ili svjetovnjakom.
Oko
godine 1624. na povratku iz Rima biskup mjesta
Osci Tribalorum ili, po narodnu, Sofije svratio
je u svoj zavičaj Gornju Tuzlu - u samostan Gradovrh.
Tu se razbolio i umro. Kad su Turci doznali da
je došao iz Rima i ondje umro, navale i svu braću
povežu u lance tražeći novac kao da ga je biskup
mnogo donio i kao da to već pripada državnoj blagajni.
Tako su ih grozno zlostavljali da su morali izbrojati
dvije tisuće talira. Samostan je bio napušten
jer tu više nisu mogli opstati. Poznat je također
slučaj iz "godine 1769. kad je preuzvišeni i prečasni
gospodin fra Pavo Dragičević službeno obilazio
župe kreševskog samostana smještene na granici
Dalmacije. Kad je skupio narod župe Posušje da
mu podijeli sv. krizmu, došli su svi okolni župnici
da biskupu pri obredu pomognu, kako i treba. Tu
silna domaća turska gospoda, dijelom valjda stoga
što nisu bili darovima toliko podmazani, koliko
su u svojoj nezasitnosti očekivali, a dijelom
(i to najviše) iz urođene mržnje, okrive fratre
lažnim tužbama da su se tobože sabrali na vijećanje
opasno po državu itd.; tako je kreševski samostan
isplatio stotinu venecijanskih dukata da obrani
i opravda župnike.
Godine
1752. o. Anto Tomić iz Kreševa, dok je služio
u tuzlanskoj župi, branio je slobodu sakramenata,
a posebno ženidbe. Stoga su ga Turci teško isprebijali
pa je poslije malo godina tu i umro.
Godine
1756. o. Miju Momčinovića iz Kreševa, župnika
u Ljubuškom, bijesni su Turci iz istog gore navedenog
razloga strmoglavili niz stepenice pa je poslije
nekoliko mjeseci umro. Godine 1763. o. Franju
Blekića iz Poljana sutješkog okružja, župnika
u Tuzli, mjesni turski zapovjednik, kapetan, najprije
je nečovječno mlatio štapom po leđima, dok su
sluge držali jadnika nagnuta, zatim su ga ti isti
sluge na kapetanov mig udarili toljagom, oborili
na zemlju i bezdušno gazili nogama tako da je
ostao napola živ. Sve to, jer je branio slobodu
ženidbe. Poslije mnogo dana nešto je prizdravio,
ali je iza četiri godine u cvijetu mladosti prestao
da živi. Tako godine 1719., zatim 23. veljače
1721. pišu manifest katolici Jajca "kojim obznanjuju,
kako im muslimani pri ženidbi otimlju djevojke
i mlade žene, te ih prevode na islam. Potanko
se opisuje zlostavljanje Lucije Barevac i fra
Ljudevita Ivančica, koji ju je vjenčao. Manifest
potpisuju knezovi katoličke župe u Jajcu, bosanski
franjevci i spljetski nadbiskup". Biskup Delivić
pripovijeda kako se neki kršćanin odrekao svoje
vjere, ali se mučen grižnjom savjesti htio opet
povratiti na kršćanstvo. Dobio je savjet da bježi
preko granice. To je on i učinio, ali je onda
državna turska vlast tražila krivca i ne našavši
ga, kadija je oglobio kršćansku zajednicu za 50
dukata.
Fra
Bono Benić u svom Ljetopisu sutješkog samostana
donosi teži slučaj koji se dogodio mjeseca kolovoza
godine 1777. Radi se o djevojci muslimanki koja
je s jednim "momčetom krstjanskijem dalmatinom"
pobjegla iz Skoplja (Uskoplja) u Dalmaciju. Turske
vlasti bile su posebno uzbuđene jer je bila riječ
o muslimanskoj djevojci koja bježi s kršćaninom.
Na demarš turskih vlasti u mletačkoj Dalmaciji
izručiše "žalosni (op. kukavni) Mlečani", kako
piše Benić, djevojku natrag u Bosnu Turcima zbog
sumnje da su za ovaj slučaj fratri triju samostana
znali, a stvarno za tu djevojku nikada nisu čuli,
Turci nametnuše globu za tri samostana tako da
je svaki samostan platio 253 groša i 80 jaspri.
"I za istu djevojku biše umorena četiri krstjanina
Skopljaka, prava, i jedna žena, koja, prije negoli
su ju dignut htjeli na višala, kažu Turci isti,
da se lijepo Bogu pomolila i kuca se u prse i
tri puta prikrstila se, Isusa i Mariju pominjući."
Osim
turskom nasilju, katolici u Bosni bili su izloženi
i pritiscima pravoslavnih vjerskih vođa, a u prilog
tome navodimo nekoliko primjera. "Sumnja u vjernost
katolika ponukala je Portu na nove mjere, te pećkom
patrijarhu dala ferman, kojim se u Bosni podvrgavaju
njegovoj jurisdikciji zimije. Tim se imenom službeno
označavaju svi kršćanski podanici u turskoj carevini,
bili oni rimskog ili grčkog obreda, za razliku
od stranih kršćana, kaura. S tim fermanom dođe
patrijarh u Bosnu, da podčini katolike,
i to ne toliko iz prozelitskih, koliko iz čisto
materijalnih pobuda, jer istim fermanom dobiva
pravo da pobire tzv. bradara po jedan dukat, od
svake kršćanske kuće po 12 rinu, tj. od svakog
popa ili kaluđera po jedan dukat, od svake kršćanske
kuće po 12 akči godišnje u ime patrikluka, dok
se isti prihod odobrava mitropolitima u ime mitropolitluka.
S tim fermanom dođe patrijarh 1661. godine u Livno,
ali ga tu stiže zla kob. Livnjaci, ogorčeni radi
pokusa da ih neko prevede na grčki vjerozakon,
skočiše na noge i oboružani kamenjem i kolcima
navališe na mešćernu te je razoriše, a patrika
ili paćara, kako ga prozvaše, iznese iz nje jedva
živu glavu. On uteče u Banja Luku, gdje je bio
valijin divan, i tu pozva fratre na murafu. Međutim,
on izgubi parnicu, jer su fratri protiv njegova
fermana iznijeli Ahdnamu, što je sultan Mehmed
II. Fatih 1463. godine na Milodraževu polju dao
fra Anđelu Zvizdoviću i njom katolicima zajamčio
vjersku slobodu, a sud je sudio, da je Ahdnama
preča i jača od svih fermana, koji su kasnije
izdani. Još je gore sreće bio patrik 1669., kada
je s istim zahtjevima došao u Sarajevo te tužio
fratre, jer ga je u mešćemi usred rasprave od
uzbuđenja udarila kap, te ga sakata odnesoše,
a jednog od njegovih pratilaca osudiše radi neke
vražbine na veliku globu. Godine 1697. obnovi
tadanji patrijarh taj pokus i pozva fratre u Sarajevo
na sud; ali vas sarajevski latinluk skoči na noge
i krenu u deputaciju valiji Mehmedpaši, koji im
obeća pravdu i zaštitu. Na sudu bi tužba i ovaj
put odbijena.
Uza
sve to borba za bradarinu se i u poznijim vremenima
ponavlja. Godine 1779. pokuša hercegovački mitropolit
da podloži katolike kadiluka Trebinje, Blagaj,
Mostar, Ljubuški i Duvno; ali je na sudu i on
odbijen kao i mostarski vladika, koji je 1781.
pozvao fratre mostarskog kadiluka na sud radi
iste stvari."
Osim
navedenih primjera bilo je i ranijih pokušaja
pravoslavnih svećenika da stave pod svoj nadzor
franjevce, katolike i nevjernike.
"Sudsko
rješenje iz prve polovice rujna 1567. godine,
kojim se odbija zahtjev predstavnika srpskog patrijarha
Antuna, plemića i prvaka pravoslavnih iz Gabele
da mu franjevci i katolički narod plaćaju vjenčanje
i druge daće."
"Sudsko
rješenje mostarskog kadije od polovice prosinca
1575. godine u kojem opisuje nasilje mitropolite
Savatina prema katolicima u zapadnoj Hercegovini,
od kojih silom utjeruje novčane pristojbe i čini
nasilja i prema samim turskim ženama."
"27.
travnja 1576. na tužbu latina nevjernika sultan
Murat III. zabranjuje da patrijarsi i episkopi
Srba nevjernika traže od tužitelja ženidbene i
druge takse."
"Rim
8. svibnja 1665. Na pismo trebinjskog biskupa
Sc. De Martinisa, u kojem se tuži kako su hajduci
gotovo uništili kršćane u njegovoj biskupiji,
između drugoga da su tri katolika prodali kao
robove u Napulj, sv. Kongregacija de Propaganda
zaključuje, da se piše nunciju u Napulj radi oslobođenja
zarobljenih."
"Rim,
7. kolovoza 1665. Sv. Kongregacija de Propaganda
zaključuje, da se ponovo piše nunciju u Veneciji
o nasilju hajduka u trebinjskoj biskupiji."
"Drinopolje,
9. lipnja 1675. Ferman Mehmeda IV., koji na molbu
dubrovačkog poslanika Marina Kaboge zaštićuje
katolike Bosne i Hercegovine protiv zahtjeva i
progona pećkog patrijarha i njemu podložnih vladika
i sljedbenika istočnoga obreda."
"Katolici
iz Sarajeva mole papu Inocenta XII., da preko
francuskog poslanika u Carigradu dobiju ferman,
kojim bi bili zaštićeni protiv Grko-istočnjaka,
koji hoće silom da ih podvrgnu vlasti pećkih patrijarha."
"Dubrovnik,
29. siječanj 1693. Franjo Ricciardi, zastupnik
sv. Kongregacije de Propaganda u Dubrovniku, preporučuje
sv. Kongregaciji sarajevske katolike u njihovoj
borbi s pećkim patrijarhom."
"Sarajevo,
26. veljače 1693. Katolici iz Sarajeva mole sv.
Kongr. de Propaganda, da preko francuskog poslanika
u Carigradu podupru njihove izaslanike Jakova
Brnjakovića i fojničkog gvardijana, kako bi dobili
ferman, kojim bi se oslobodili pećkoga patrijarha."
"Beograd, 6. travnja 1693. Ferman Ahmeda II. naređuje,
da katolici u Hercegovini imaju plaćati mitropolitu
pećkom Simeonu vjenčane i druge pristojbe." "Drinopolje,
26. svibnja 1693. Izaslanici bosanskih katolika
zahvaljuju sv. Kon-gr. de Propaganda na preporuci
francuskom poslaniku na otomanskoj Porti, čijim
su zagovorom dobili više fermana u korist katolika
BiH, a poimence, da se pećki patrijarsi ne smiju
više miješati u katoličke stvari." Iz ovih nekoliko
na prethodnim stranicama navedenih primjera, vidi
se kojim su sve pritiscima bili izloženi katolici
u Bosni i Hercegovini za vrijeme turske vladavine.
Neki su prihvatili islam, jedni radi privilegija
ili samoodržanja, a mnogi silom zbog turskog zuluma.
Neki su prihvatili i pravoslavlje zbog nedostatka
katoličkih svećenika, zatim stalnih pritisaka,
ucjenjivanja i maltretiranja od strane prekodrinskih
pravoslavnih vođa.
REKAPITULACIJA
Dosada
istraženi podatci o islamiziranju Bosne i Hercegovine
za razdoblje 1448.-1535. godinu izgledaju ovako:
Sandžak
Bosna: |
Godina/domaćinstva |
Broj
kršćanskih domaćinstava |
Broj
muslimanskih domaćinstava |
Ukupno
domaćinstava |
1468. |
37.272
(99,10%) |
332
(0,90%)
|
37.605 |
1485. |
30.600(88,10%) |
4.134(11,90%) |
34.734 |
1489. |
26.400
(85,48%) |
4.485(14,52%)
|
30.885 |
1520.-1535. |
19.619(53,67%) |
16.935
(46,33%) |
36.554
|
Sandžak
Hercegovina (današnja Hercegovina + dijelovi
današnje Crne Gore - Stara Hercegovina): |
Godina/domaćinstva |
Broj
kršćanskih domaćinstava |
Broj
muslimanskih domaćinstava |
Ukupno
domaćinstava |
1520.-1535. |
9.588
(57,53%) |
7.077
(42,47%) |
16.665 |
Sandžak
Zvornik (Sjeverna Bosna + dijelovi Srbije
na desnoj obali Drine): |
Godina/domaćinstva |
Broj
kršćanskih domaćinstava |
Broj
muslimanskih domaćinstava |
Ukupno
domaćinstava |
1520.-1535. |
13.112(83,17%) |
2.654(16,83%) |
15.766 |
Dominik
Mandić: Etnička povijest Bosne i Hercegovine,
Ziral, Mostar 1982
Podatci
iz Mandićeve "Etničke povijesti" vrijedni su
i korisni iz više razloga, a najviše zbog toga
jer pišući o temi islamizacije autor jednostavno
nije imao manevarskoga prostora za razne spekulacije,
nego je dokumentaristički vjerno prenio činjenice
iz onodobnih spisa. Samo objelodanjivanje nečega
takvog ne bi bilo nimalo "revolucionarno" ili
novo-da se u novije doba, i to poglavito od
1990ih godina, uporno ne podmeću bajke o tobožnjoj
dobrovoljnoj islamizaciji u Osmanskome carstvu.
Novokomponirana bosansko-muslimanska historiografija
(kao i njeni inozemni pokrovitelji) često ponavlja
dvije tvrdnje:
-
islamizirana
je prvenstveno sadašnja BiH, dok okolne zemlje
(Hrvatska, Srbija, Vojvodina, Crna Gora) nisu
imale većega udjela u islamizaciji (dogma
o "autohtonosti")
-
proces islamizacije je bio, u najvećoj mjeri
i uz zanemarive izuzetke, dobrovoljan (etnopsihološka
samoobmana važna zbog reperkusije na odnose
sa susjednim kršćanskim narodima).
Obje
teze ne mogu, kao što je vidljivo iz ovoga dijela
Mandićeve studije, izdržati kritičko propitivanje.
7) - Prijelaz na islam Hrvata katolika
u Slavoniji
U
pismohrani Predsjedništva vlade u Carigradu postoje
na turskom jeziku izvorni defteri s popisom pučanstva
u Slavoniji, i to popis požeškoga sandžakata iz
godine 952/1545 u defteru br. 243; popis pakračkoga
sandžakata iz g. 971/1563 u defteru br. 348, te
popisi požeškoga sandžakata u defteru 486 iz g.
977/1569 i br. 672 iz g. 987/1579 (M). Ali, nažalost,
podaci tih popisa još uvijek nijesu objelodanjeni.
Međutim, mi ipak znamo iz zapadnih izvještaja,
napose onoga Atanazija Jurjevića, da je g. 1626
požeški sandžakat mogao dati 15.000, a cernički
(pakrački) 5.000 vojnika. Od toga je gradskih
ljudi bilo nešto manje od trećine, a sela su davala
više od dvije trećine. To nam govori, da je tada
bilo u Slavoniji najmanje 80.000 muslimana, od
toga po selima preko 50.000 duša.
Tade
Smičiklas, a za njim Mehmed Handžić i drugi misle,
da su se slavonski muslimani doselili iz Bosne,
pa prema tome da nije bilo mjesnih Hrvata katolika,
koji bi prelazili na islam.
Istina
je, da je iz Bosne došla većina posada turskih
tvrđava u Slavoniji, i uz njih njihove obitelji
te izvjestan broj maloobrtnika i trgovaca po gradovima,
koji su svuda pratili vojsku u novoosvjenim zemljama.
O tome nam govori Benedikt Kuripečić g. 1530 i
Evlija Čelebija g. 1660/64. Ali nije nikako vjerojatno,
da su bosanski seljaci muslimani ostavljali svoja
bosanska sela i naselili ona u Slavoniji. Seljak
teško ostavlja svoju rodnu grudu, iko ga na to
ne prisili siromaštvo i manjak zemlje u starom,
rodnom kraju. Mi smo pak već napomenuli, da pučanstvo
u Bosni prije konca 15-st. nije doseglo onaj broj,
koji je imalo zadnjih godina bosanskoga kraljevstva.
Dosljedno, za vrijeme osvojenja Slavonije, muslimanski
seljaci u Bosni nijesu bili još iskoristili svu
zemlju, koju su imali na raspolaganju u Bosni,
pa nije vjerojatno, da su ostavljali svoj rodni
kraj i preseljavali se u Slavoniju. Zato, postanak
muslimana po slavonskim selima valja tražiti u
islamiziranju domaćih seljaka Hrvata katolika.
Kada su osnovani slavonski sandžakati, i to: požeški
1538 i čazmanski g. 1557, koji je kasnije prenio
sijelo u Pakrac, odnosno u Cernik, strane su posade
malo pomalo bile zamijenjene s posadama, koje
su bile stvorene od mjesnih slavonskih muslimana
iz gradova, ali najviše iz sela. Kako pak po općem
zakonu života gradsko pučanstvo izumire i obnavlja
se iz okolnih sela, okolni muslimani seljaci,
potomci starih slavonskih Hrvata katolika, doseljavali
su se u obližnja gradska naselja i ta obnavljali
i umnožavali. Na taj način za kojih 100 i nešto
više godina slavonski muslimani, po selima i gradovima,
bili su velikom većinom potomci starih slavonskih
Hrvata katolika.
Da
je velik broj slavonskih Hrvata katolika prešao
na islam, svjedoče nam stari vjerodostojni izvori.
Na prvom mjestu navodimo svjedočanstvo isusovca
Bartola Kašića, koji je g. 1612 i 1613, po naredbi
pape Pavla V. (1605-1621) osobno posjetio Srijem,
Slavoniju i predjele Pečuha i Temišvara.
Bartol
Kašić
Nakon
povratka, još tokom 1613, on je podnio papi više
predstavaka, u kojima je opisao crno stanje katolika
u navedenim pokrajinama. Kašić se napose tuži,
da biskupi ima 60 godina ne posjećuju te krajeve
i da je velik manjak svećenika. U jednoj od tih
predstavki on piše:
"
U negdašnjoj kraljevini Slavoniji, među rijekom
Savom i Dravom, ima 30.000 zaselčana [casali],
a imaju samo 8-10 svećenika. Mnogi nigda ne vide
Mise i umiru bez svećenika; vjenčavaju se pred
turskim službenicima ili raskolničkim svećenicima
" .
U
drugoj predstavci iste godine Kašić piše papi
Pavlu V. ovo:
"Ta
dva nedostatka [manjak biskupskih pohoda i manjak
svećenika] bili su uzrokom, da su se mnogi kršćani
u ovim pokrajinama, pa i u samoj Bosni, poturčili
".
Bartol
Kašić, kada je koncem g. 1612 i početkom g. 1613
osobno prošao Srijemom i Slavonijom, on se, bez
sumnje, raspitivao i provjerio je podatke, koje
će u Rim dostaviti, kod mjesnih svećenika i katoličkih
vjernika. Tada je još bilo na životu staraca,
koji su doživjeli pad požeške krajine (g. 1536),
Virovitice i Čazme (1552) i bili svjedoci očevici
prijelaza na islam mnogih slavonskih Hrvata katolika.
Zbog toga je svjedočanstvo Kašićevo, da je velik
broj domaćih Hrvata katolika prešao na islam,
prvorazredno i neprijeporno.
Na
drugom mjestu navodimo Splićanina Atanazija Jurjevića.
On je g. 1626 kao izaslanik bečkoga cara prošao
Slavonijom i Bosnom, pomno se raspitivao o stvarnom
stanju i putem pravio pismene bilješke. Između
drugoga on navodi, da se tada Slavonija, koja
je bila pod turskom vlasti, dijelila na dva sandžakata,
cernički i požeški. U prvom se moglo podići 5.000
vojnika, a u drugomu oko 15.850. Od toga broja
kupilo se po selima u cerničkom sandžakatu 4.000
vojnika, a u požeškom sandžakatu 10.000, dakle,
više od dvije trećine. Budući da se od sveukupnoga
pučanstva može podići u vojsku najviše jedna četvrtina,
navedeni podaci govore nam, da je g. 1626 u Slavoniji
bilo u kućama vojnih obveznika preko 80.000 duša,
od toga oko 56.000 po selima. U turskoj državi,
napose u Slavoniji kao pograničnoj pokrajini,
vojni obveznici, u slučaju potrebe, bili su svi
muslimani, a od kršćana samo oni, koji su se svojevoljno
obvezali na vojnu službu u turskoj vojsci, kao
što su bili pravoslavni Vlasi filurdžije i katolički
"predavci". Ovih je g. 1626 u Slavoniji moglo
biti najviše 1.500-2.000. Ostalih 18.000 ratnika
bili su muslimani, u čijim je obiteljima živjelo
oko 72.000 osoba.
Te
brojke možemo provjeriti i potvrditi drugim navodom
A. Jurjevića. On navodi, da je g. 1626 u cerničkom
sandžakatu po gradovima i varošima bilo muslimanskih
kuća oko 1.000, a po selima, odbivši Vlahe i predavce,
oko 3.000. U požeškom sandžakatu bilo je muslimanskih
kuća po gradovima 4.580, a po selima oko 9.000
kuća. Broj članova u pojedinim kućama valja uzeti
za gradove po 5 osoba, a po selima od 6-8 osoba,
jer se u selima bolje održavao zadružni život,
usto je svijet na selima zdraviji i životniji,
pa ima brojnije porođaje i obitelji. Prema tome
g. 1626 živjelo je u Slavoniji muslimana po gradovima
oko 28.000, a po selima oko 75.000, svega preko
100.000 duša.
Govoreći
poćenito o bosanskom pašaluku, u koji on uključuje
i požeški i cernički sandžakat, Jurjević kaže
ovo: "Turci, koji rade zemlju... kad se ne bi
bojali [smrti od puščane] vatre, gotovo svi bi
postali kršćani [katolici], dobro znajući, da
su njihovi pređi bili kršćani ".
Svoje
podatke Jurjević je crpio od prvorazrednih svjedoka:
od očevidaca za prijelaze na islam od sredine
16-st. pa dalje i od svjedoka, koji su to čuli
od očevidaca počevši od prvoga velikoga progona
katolika u Bosni g. 1516 do 1526 pa sve
do sredine 16-st. Ako Jurjević tvrdi, da
su slavonski muslimani seljaci bosanskoga pašaluka
potomci domaćih kršćana katolika, to on tvrdi,
da su slavonski muslimani požeškoga i cerntčkoga
sandžakata potomci domaćih Hrvata katolika iz
Slavonije.
Na
koncu navedimo svjedočanstvo zagrebačkoga biskupa
Šimuna Erdedi, koji je 24. studenoga 1536 svomu
prijatelju, bivšemu hrvatskom banu Franji Bacanu
(Batthyany) ovako pisao o prijelazu domaćih Hrvata
katolika u Slavoniji na islam:
"Oba
sandžaka, bosanski naime i smederevski, izdali
su proglas, da će svi oni, koji priznaju vlast,
ili turskoga cara ili Ivana [Zapoljskoga], steći
mir i sloboštinu. I ovo mogu smjelo ustvrditi,
da je poslije osvojenja Broda, zajedno s onima,
koji su bijedno pali u ropstvo, više od 40.000
ljudi otpalo od kršćanske vjere i svakim danom
otpada ih bez broja, držeći, da će ono života,
što im preostaje, lakše proživjeti u mirnijim
vremenima. I naši podložnici, čuvši za slobodu,
koju su Turci proglasili, tako su postali bijesni,
da se bojim, da će jednoga dana i plemići i seljaci
jednodušno izjaviti vjernost Turcima tako, da
ja ni u svojoj kući nijesam siguran ".
Biskup
Erdedi o tome je izvijestio i kralja Ferdinanda
pismom od 3. prosinca 1536. Iz svoga dvora u Dubravama
u Slavoniji on piše:
"Bijedni
svijet u očajanju zbog tolikih nevolja svojevoljno,
nažalost, prihvaća muhamedansku sljedbu odričući
se vjere Krista Spasitelja. To je dotle došlo,
da i moji kmeti na dobrima oko tvrđave Sopje ostavljaju
mene i priznaju vlast Turaka ".
U
prvom svjedočanstvu zagrebački biskup Erdedi jasno
i nedvojbeno svjedoči, da je g. 1536, kada je
pao Slavonski Brod i krajevi oko Požege, bilo
odvedeno u ropstvo ili prešlo na islam više od
40.000 slavonskih Hrvata katolika, i da ti dnevno
prelaze na islam, kako Turci zauzimlju razne krajeve
i utvrđuju svoju vlast u Slavoniji.
Tadašnje
hrvatsko seljaštvo u Slavoniji trale su dvije
velike nevolje. S jedne strane domaće plemstvo
tražilo je velike namete i podavanja, da utvrde
svoje gradove i brane ih od Turaka; s druge strane
Turci su sve to češće prodirali u Slavoniju preko
Save iz Srbije i Bosne. Budući da sela nijesu
bila zaštićena, svaki put odveli bi iz sela velik
broj roblja i stoke. Ovako izmučenim slavonskim
seljacima Turci su g. 1536 prije provale u požešku
županiju proglasom obećali "mir i sloboštinu (immunitatem)",
tj. oslobođenje od tlake i kmetskoga odnošaja
prema plemićkoj gospodi. Uza sve to slavonski
seljaci htjeli su svoju domovinu braniti i oduprijeti
se Turcima. Sredinom srpnja 1536 na poziv svojih
gospodara bilo se sabralo 25.000 boraca, da suzbiju
Turke. Kada su se skupili, među gospodom se porodila
svađa, tko će od njih biti vrhovni vođa ili kapetan.
Nesloga i rasprave do te su se mjere rasplamtjele,
da su se svi razišli kućama raspustivši svoje
podanike, koji su inače bili oduševljeni za borbu.
To je slavonske seljake toliko razočaralo, da
su dogovorno neka sela prihvatila turski proglas
i priznala tursko gospodstvo ostavši u svojoj
katoličkoj vjeri, ali većina sela s priznanjem
turske vlasti primila je i islamsku vjeru. Iz
požeške županije taj se pokret širio i po ostalim
krajevima Slavonije, kada su Turci u te krajeve
prodirali. To je 3. prosinca 1536 zagrebački biskup
Erdedi zabilježio o svojim kmetovima u okolici
Sopja, sjeverno od Slavonske Slatine. Na taj način
slavonski seljaci katolici još sredinom 16-st.
prešli su na islam u velikoj većini tako, da je
Slavonija bila prije i razmjerno jače islamizirana
nego Bosna i Hercegovina u ta vremena.
9)
- Veliki progon katolika od g. 1606 do 1640 i
prijelaz na islam srednje Bosne
Porazom
bosanskoga beglerbega Hasan-paše Predojevića pod
Siskom g. 1593, u kojemu je poginuo cvijet muslimana
BiH, nastaje preokret u turskom osvajanju hrvatskih
i zapadnih kršćanskih zemalja. Ta velika kršćanska
pobjeda i proglas kralja Rudolfa II. (1576-1608)
Bošnjacima od 14. travnja 1595 podigli su nadu
među b. h. katolicima u oslobođenje i ujedno pripravili
duhove za dogovore i potajne pokrete. U velikom
četrnaestgodišnjem ratu od g. 1593 do 1606 Turska
je napregla sve sile, da popravi izgubljeni ugled
i položaj u srednjoj Evropi, ali je g. 1606 morala
potpisati mir na rijeci Žitva Torogu u Ugarskoj,
u kojemu je po prvi put odstupila Hrvatskoj neke
osvojene zemlje .
Dugi
četrnaestogodišnji rat Tursku je iscrpio novčano,
stvorio nezadovoljstvo i premoć janjičara i ujedno
oslabio ugled sultana i državne uprave. To se
odražavalo i u Bosni. I tu je središnja vlast
bosanskoga beglerbega oslabila, a porasla premoć
nezadovoljnih i osiljenih janjičara i spahija.
Ovi domaći ljudi znali su, da se b. h. Hrvati
katolici vesele pobjedi kršćana i svoje braće
slobodnih Hrvata, pa su nakon povratka s vojne
g. 1606 počeli činiti velika nasilja nad domaćim
katolicima i njihovim pastirima franjevcima. U
tome su s njima surađivali i mnogi mjesni državni
službenici i kadije-suci. O tome nam glasno govore
zapadni izvori, a i oni turski u pismohrani franjevačkoga
samostana u Fojnici. Ti progoni osobito su bili
jaki od 1606 do 1623, te od 1630 do 1640.
¦
O
trpnjama i progonima franjevaca od g. 1606 pa
do 1623 prefektu Kongregacije de propaganda javio
je bosanski provincijal fra Andrija Kamengrađanin
naglašujući između redaka, da su se muslimani
u zadnje vrijeme umnožili, naravno prijelazom
katolika na islam. Njegov nasljednik fra Martin
Brguljanin pisao je istom prefektu dne 26. lipnja
1633, da su "siromašni fratri s tolikim krvavim
znojem obrađivali ovaj mali vinograd [Gospodnji],
da je u tom radu njih 15 bilo posječeno, drugi
su bili na kolac nabijeni, neki najokrutnije batinani
po tabanima; i nema fratra u habetu, koji ovo
zadnjih 10 godina nije dobio svoj dio ".
Za
ovih progona mnogo je Hrvata katolika po svoj
Bosni i Hercegovini prešlo na islam, da spase
život i svoje imanje. O tom nam govore slijedeći
izvori i činjenice:
Papinski
pohoditelj Petar Masarechi javio je Kongregaciji
de propaganda g. 1624 ovo: "Na području Sutjeske
u prošlim godinama otpalo je od vjere šest sedam
tisuća duša ".
Iz
drugih izvora znamo, da su ti otpadi zahvatili
i druge krajeve srednje Bosne od Rame pa do Vareša.
Tako, kada se g. 1635 radilo, da se fra Jeronim
Lučić-Bogoslavić redi za biskupa, njegovi su protivnici
javili u Rim, da su njegova braća Hehrem, Alija
i Pervan sa svojim obiteljima prešli na islam
i da će se miješati mitre i turbani, ako Jeronim
bude posvećen za biskupa. Fra Jeronim se je rodio
u Varešu, a škole je svršio u Italiji g. 1600.
Prema tome njegova su braća prešla na islam najranije
g. 1590, kada je budući fra Jeronim već bio otišao
na škole, a po svoj prilici početkom 17-st., kada
su i drugi katolici u Varešu prešli na islam.
Drugi
pak slučaj zabilježen je g. 1631, kada je bio
izabran za starješinu bosanskih franjevaca (minister
provincialis) fra Martin Brguljanin iz Vareša.
Tada je javljeno Kongregaciji de propaganda u
Rim, da mu je gotovo sva rodbina prešla na islam.
Fra Martin Brguljanin bio je mlađi od fra Jeronima
Lučića i mogao je otići na nauke tek prvih godina
17-st., pa je njegova rodbina prešla na islam
koju godinu poslije toga.
Dva
navedena slučaja govore nam, da je val prijelaza
na islam, o kojemu piše Petar Masarechi, bio tako
jak, da je zahvatio stare katoličke obitelji Lučića
i Brguljanina, koje su Crkvi dale tako odlične
svećenike. Ako su u tadašnjem naletu otpadale
od katoličke vjere obitelji, koje su rodile i
odgojile buduće svećenike, što onda treba misliti
o drugim katoličkim obiteljima, o kojima izvori
nijesu imali prigodu pisati.
Da
je velik broj Hrvata katolika srednje Bosne prešao
na islam u prva dva desetljeća 17-stoljeća, razabire
se iz izvještaja bosanskoga biskupa fra Franje
Baličevića g. 1600, iz izvještaja biskupa fra
Marijana Maravića g. 1655, pa biskupa fra Nikole
Ogramića iz g. 1672, kao i iz izvješća fra Pavla
Papića iz g. 1623. U svom izvještaju Baličević
je izvijestio Rim, da u slijedećim mjestima srednje
Bosne i njihovoj bližoj okolici (ville vicine)
ima katoličkih kuća: U Olovu 600, u Sutjesci više
od 1.000, u Visokom 800, u Kreševu 500, u Sarajevu
200, u Fojnici više od 3.000, u Rami 300, svega,
dakle, 6.400 kuća. Baličević računa po svakoj
kući samo 4 osobe, tako da je po njegovu računu
g. 1600 u srednjoj Bosni oko gornjega toka rijeke
Bosne bilo katolika samo 25.000. Ovdje pak Baličević
ima pred očima samo odrasle katolike, koji su
se pričešćivali, kako su i neki drugi onodobni
izvjestitelji izvještavali Rim. Da su u to vrijeme
bosanske katoličke obitelji bile brojnije, govore
nam ovi izvori: biskup Maravić g. 1655 navodi,
da su katoličke kućne zadruge imale u Kreševu
po 8 članova, u Rami po 10, a u Olovu po 13 osoba.
U potankom popisu biskupa Dragićevića g. 1743
na svaku katoličku kuću otpada prosječno 8.1 osoba,
a na onom biskupa Bogdanovića g. 1768 po 4.42
osoba. U srednjem vijeku i za turske vladavine
kod Hrvata katolika u Bosni još se dobro podržavao
stari hrvatski način življenja u obiteljskim zadrugama,
gdje bi po više oženjene braće i rođaka živjelo
u istoj kući.
Zbog
toga broj katoličkih kuća, koje g. 1600 navodi
Baličević, valja pomnožiti najmanje s osam osoba
tako, da je te godine u srednjoj Bosni u 6.400
kuća bilo oko 51.000 duša.
U
izvještaju fra Pavla Papića i Jure Neretvanina
iz g. 1623 i u onom biskupa fra Marijana Maravića
iz g. 1655 ne navodi se, koliko je bilo kuća u
svakom pojedinom mjestu. Prvi izvještaj ipak navodi,
da je u Kreševu i Varešu polovica pučanstva kršćanska,
a polovica muslimanska. Ali tu se za Visoko kaže
da ima samo 12 kršćanskih obitelji. Po Maravićevu
izvještaju g. 1655 bilo je katoličkih kuća: u
gradu Olovu 135, u Sarajevu 100, u Kreševu 23
i u Visokom 8.
Prema
izvješću biskupa Baličevićeva g. 1600 u Fojnici
i okolnim selima bilo je više od 3.000 katoličkih
kuća, dotično 20-24 tisuće duša. Biskup fra Nikola
Ogramić na službenom pohodu g. 1673 nije našao
na tom prostoru nego samo 400 katoličkih kuća;
svi su drugi bili prešli na islam.
Po
turskom popisu iz g. 1485 u Visokom je bilo kršćanskih
katoličkih kuća 232 i 12 odraslih neoženjenih,
a muslimana samo 7. Biskup Baličević g. 1600 navodi
pak, da je u Visokom i bližoj okolici bilo 800
katoličkih kuća. Ako je taj broj, uza sav naravni
porast, pao g. 1623, kako izvješćuju fra Pavao
Papić i fra Jure Neretvanin, na 12 kuća i g. 1655,
kako izvješćuje Maravić, na 8 kuća, to nam govori,
da je između g. 1600 i 1623 bio velik prijelaz
visočkih katolika na islam. Kako razabiremo iz
pisma biskupa Baličevića, koje je 24. veljače
1612 pisao papi Pavlu V., prijelaz katolika u
Bosni, napose onoj srednjoj, započeo je koju godinu
prije g. 1612, bio je u punom jeku te godine i
nastavljao se i dalje. Baličević žalobno piše
papi, da je teško održati narod u pravoj vjeri,
"pošto se svaki dan broj nevjernika [muslimana]
povećava, a nesretni vjernici se smanjuju".
Ovo
dnevno umnožavanje muslimana i smanjivanje katolika
nije moglo biti doseljavanjem azijskih muslimana
u Bosnu, ili iseljavanjem katolika iz Bosne, jer
primjetnoga doseljavanja azijskih muslimana nije
nigda bilo, a o iseljenju katolika iz srednje
Bosne početkom 17-st. u izvorima nema nikakva
traga. Dnevno umnožavanje muslimana i smanjivanje
katolika, o kojima g. 1612 piše biskup Baličević,
moglo je biti samo prijelazom Hrvata katolika
na islam, koji je u srednjoj Bosni morao početi
s progonima g. 1606, i u punom jeku biti g. 1612.
O velikom prijelazu katolika na islam govori biskup
Baličević i u drugim svojim pismima ovih godina.
Dne 15. travnja 1612, on piše državnom tajniku
Scipionu Borghese, da će ga kustos bosanske provincije,
koji dolazi u Rim, moći obavijestiti, "kako idu
stvari u ovim potpuno nesretnim krajevima". Dne
24 studenoga iste godine on piše Berlingeriju
Gessi, papinskom nunciju u Mlecima: " Ove siromašne
duše idu iz dana u dan iz zla u gore, padaju u
propast ". U isto vrijeme Baličević piše papi
Pavlu V.: " Već sam više puta izložio i ponizno
obavijestio Vašu Svetost o pogibiji i propasti
ovih katoličkih duša ". Dne 10 studenoga 1613
ponovno piše papi, da se " iz dana u dan smanjuje
broj ovih [katoličkih duša] uslijed vanrednih
nameta i pritiska Turaka ". O neprestanom
prijelazu bosanskih Hrvata katolika na islam tijekom
prve četvrti 17-st. govori i Ivan Tomko Mrnavić
u svom "Opisu Bosne" g. 1627. On piše, da u Bosni
i Albaniji " kršćani radi nemara kršćanskih vladara
[da oslobode te zemlje], svakim danom slabe i
u nadi zbog sporosti [vladara] i u broju trajnim
otpadima".
Za
ove prijelaze morao je čuti i Bartol Kašić, pa
ih je g. 1613 upleo i spomenuo, kada je pisao
o prijelazu katolika na islam u Slavoniji i Vojvodini.
Ovih godina na islam moralo je prijeći 6 do 7
tisuća katolika oko Sutjeske, o kojima g. 1624
piše apostolski pohoditelj Petar Masarechi i navodi
iste razloge kao i Baličević, naime strahovite
namete i pritisak Turaka. U srednjoj Bosni, uključivši
sutjesku okolicu, prvih desetljeća 17-stoljeća,
moralo, je prijeći na islam 40-45.000 katolika,
a u cijeloj Bosni i Hercegovini toliki i još veći
broj.
Dne
29. kolovoza 1623 stupio je na sultanski prijesto
Murat IV. (1623-1640). On je bio dječak od 14
godina, ali njegovi savjetnici i veliki veziri
nastojali su uspostaviti ugled vrhovne vlasti
u Carigradu i pokrajinama. Za njegovih prvih godina
jenjali su i progoni katolika i njihovih duhovnih
pastira, franjevaca, u Bosni, koji su se tada
povratili u svoje samostane i župe. Kako je bosanski
provincijal fra Martin Brguljanin 26. lipnja 1633
javio u Rim, franjevci su od g. 1623 pa do novih
progona 1630 popravili više od 60 crkava i svih
svojih 17 samostana. Dne 15. veljače 1628 biskup
fra Toma Ivković, upravitelj bosanske biskupije,
piše iz Fojnice prefektu Kongregacije de propaganda:
"U miru sam s Turcima i kršćanima, i kršćani se
milošću Božjom množe svaki dan ".
Ovdje Ivković ne govori o naravnom množenju
kršćana katolika, nego o njihovu vanrednom porastu.
Taj je mogao biti samo na taj način, da su se
mnogi bivši katolici, koji su za progona bili
prešli na islam, ponovno vraćali na katoličku
vjeru, naravno potajno, kada su progoni popustili.
Nakon neuspješne vojne g. 1629 protiv Hrvata i
rimskoga cara, austrijskoga vladara, ponovno nastaju
sumnjičenja i progoni katolika i franjevaca u
Bosni i Hercegovini. God. 1630 gvardijan samostana
Sv. Petra u Solima bio je ubijen, jer nije mogao
dati dovoljno jesti i piti Turcima, što su željeli.
Iste godine Turci su fra Matu iz Jajca i fra Gabrijela
iz Poljane na putu tako isprebijali štapima, da
su umrli.
Kanižki
paša dne 25. travnja 1631 naredio je, da se fra
Marku, gvardijanu Požege, dadne 713 batina, što
jedne večeri nije mogao pripraviti pečeno janje
dvojici pašinih službenika. Novi bosanski provincijal
fra Martin Brguljanin pisao je prefektu Kongregacije
de propaganda 7. srpnja 1631, da su bosanski franjevci
pobjegli u šume kao šumske životinje, da su napustili
5 svojih glavnih samostana u provinciji, naravno
onih s područja srednje Bosne, i da više ne nose
redovničko odijelo. Petar Sabatini, generalni
vikar, 13. travnja 1635 pisao je u Rim o velikim
progonima katolika, koje on ispoređuje s progonima
prvih kršćana.
Iste
godine 14. svibnja pisao je u Rim na hrvatskom
jeziku don Šimun Matković, svjetovni svećenik:
"Mnogokrat otio sam pisati vašemu gospostvu, ali
niesam mogao od velika progona i napasti ... [h]ako
bude ova persekution durati iošte tri godišta,
znajte vaša gospostva, da se neće moći katolik
u Bosni i u Slavoniji i Ungarij odaržati. Sadanji
vesir, koji posadi Cirila patriarku, na to ufati
nas tri sacerdota i drža nas od mladoga Božića
do Kandelore na ledu i sniegu, da nam su spali
nokti od prsta od nogu, gvozdje na ruku i na grlu;
po jedanput s ledom vode pismo i po malo kruha
crna; [vid]jesmo gdi nabijaju na kolje ljude,
a druge pod palicama more, a treće sieku, koje
sam podpomagao pred smrt ispovedju i ponukovao
da umru veselo ... neznate što se ovamo čini,
koje persekutioni ako je ovako činio Dioklecian
... ".
Dne
1. lipnja 1635 sarajevski trgovac Ante Matijević
javio je u Rim, "da su Turci počeli nasilnički
postupati [s katolicima], da ćemo biti dokončani,
ako nas Gospodin ne pomogne ". Novi bosanski provincijal
fra Nikola Brajković 12. ožujka 1635 nalazio se
u Rimu na općoj skupštini reda, pa je odlučio,
da se radi nepodnosivih progona ne će više vraćati
u Bosnu. Kada se, na nagovor sarajevskih trgovaca,
ipak povratio, dne 15. lipnja 1635 iz Fojnice
je javio prefektu Kongregacije de propaganda u
Rim, da je "cijelu provinciju našao u očajnom
stanju i da trpi gore, nego je igda trpjela, otkako
postoji naša vjera u ovim krajevima. Budući da
su braća bila oklevetana kod bosanskoga paše,
bili smo u pogibili da budemo spaljeni svi, koji
smo pod njegovom vlasti. Da spasimo život i izbjegnemo
potpuno uništenje katoličke vjere u ovim krajevima,
bili smo prisiljeni od raznih Turaka posuditi
7.000 skudi uz lihvarske kamate, za što smo založili
samostan u Fojnici i sakristiju (crkveno ruho).
Drugi samostani pridonijeli su svoj dio, da se
ne ćemo nigda odužiti, ako nas kršćanstvo pusti
bez pomoći. To isto čine s ovim siromašnim katolicima
tako, da ne znam, šta bih vam rekao o ovoj našoj
propasti ".
Da
bi barem donekle katolike i sebe zaštitili od
progona bosanske vlasti i domaćih nasilnika, bosanska
provincija g. 1635 zatražila je od Kongregacije
de propaganda, da pošalje dva franjevca u Carigrad,
koji će stalno zaštićivati katolike kod Velike
Porte. To je Kongregacija odobrila na sjednici
od 30. lipnja 1635. Na 25. ožujka 1637 Kongregacija
je zaključila, da se u Carigrad pošalje fra Filip
Jajčanin, koji dobro poznaje turski i arapski
jezik. Ali ni to nije pomoglo. Dne 2. veljače
1640 fra Martin Brguljanin pisao je prefektu Kongregacije
de propaganda u Rim, da su "od zajedničkoga neprijatelja
poslani [u Bosnu] upravitelji tako okrutni barbari,
da takvih nije nigda bilo u našim vremenima. Ovi
otimlju samostanima i kršćanima sva njihova dobra".
Bosanski biskup fra Jeronim Lučić dne 8. travnja
1640 piše prefektu spomenute Kongregacije: "živimo
pod mačevima Turaka, koji nas ne puštaju živjeti,
ako im trajno ne dajemo mnogo
novaca". Pod tako dugim i teškim progonima veliki
broj katolika po svoj Bosni i Hercegovini prešao
je na islam, da spasi svoj goli život.
Literatura
Srećko
Džaja: Konfesionalnost i nacionalnost BiH: predemancipacijsko
razdoblje 1463-1804, Ziral, Mostar 1999
Pavo
Živković: Etnička i vjerska povijest Bosne, Slavonije
i Srijema do konca XVII. stoljeća, HKD Napredak,
Sarajevo-Mostar 1996
Muhamed
Hadžijahić: Porijeklo bosanskih Muslimana, Bosna-press,
Sarajevo 1990
Poveznice
Povijest
BiH-osmanska zlosilja
BREMENITA
PROŠLOST HRVATA BOSNE I HERCEGOVINE
Osmanska
vlast: Tamni vilajet i beskrajni rat
|